Schuine wand kast tips

Klus-zus

  • #1
Hallo klussend Nederland,
Ik ben een beginnende klusster (en forumgebruiker overigens). Ik wil graag zelf een kast maken voor/aan een schuine wand. De kast is bedoelt om kleine spullen in op te bergen, OP de kast wil ik graag (veel) boeken kunnen zetten dus de bovenkant moet wel zeer stevig zijn en niet doorzakken. De maten van de kast zijn:0,80 cm hoog, plm. 2,00 m breed en (boven) 35 cm diep. Ik wil graag 1 extra legplank op plm. 0,40 cm hoogte. Ik heb een poging gedaan om mijn idee te tekenen en hoop dat het wat duidelijkheid geeft over mijn idee.



Ik ben een kluns als het gaat om het zoeken van het juiste hout en welke schroeven ik dan moet gebruiken, spijkers gebruik ik liever zo min mogelijk!
Ik heb geen onbeperkte financiele mogelijkheden (oftwel weinig geld) en moet dus het kostenplaatje in de gaten houden.
Wie geeft mij tips omtrent het juiste materiaal voor deze kast?
Alvast bedankt allemaal!
 

System7

  • #2
Als ik het goed begrijp (het tekeningetje is niet heel erg duidelijk :wink: ) wil je een kast maken van twee horizontale planken van 200x35 cm (b x d) en vijf verticale schotten van 40x35 cm (hxd), klopt dat?

Volgens mij kun je dit prima en redelijk goedkoop maken van 18 mm MDF. Hou er wel rekening mee dat e.e.a. behoorlijk zwaar wordt aangezien MDF relatief zwaar is. Zeker met een hoop boeken erop wordt het dan een heel gewicht. Qua ophanging aan de muur (ik zie geen poten op je tekening) moet je dan aan keilbouten gaan denken. MDF is wel heel mooi strak af te werken. 18 mm multiplex is voor zover ik weet lichter dan MDF maar wel duurder.

Ik zou de verticale schotten met deuvels aan de horizontale planken vastmaken. Daarvoor heb je complete setjes met 5 mm deuvels, lijm, een boortje, een kraag om de diepte goed in te stellen en markeerpennetjes om het boorgat mee af te tekenen. Kost weinig en is een leuk precisieklusje. Hoe je er precies mee omgaat staat wel in de gebruiksaanwijzing; het komt erop neer dat je in de kopse kant gaatjes boort en daar deuvels (houten pinnetjes) met een druppel lijm in vastzet, zodanig dat ze voor de helft uitsteken. In de plank heb je dan ook gaatjes geboord en daar steek je ze dan in.

Omdat e.e.a. op te hangen moet zijn zou je in de achterkant van de verticale schotten een uitsparing kunnen maken voor een flinke lat van bijv. 50 x 18 mm. Daar schroef je dan later zo'n lat in waarin je gaten boort om het geheel aan op te hangen.

Met een plaat van 3,5 mm hardboard aan de achterkant kun je het geheel haaks maken, d.w.z. de verticale schotten staan loodrecht omhoog. Mocht je een muziekinstallatie o.i.d. in de kast willen zetten dan kun je nu vast in de achterwand gaten boren voor de snoeren.

Tot zover staat dan de constructie maar die is nog niet sterk genoeg. Nu moet je door de planken in de kopse kanten van de schotten boren met een verzinkboor, daar schroef je dan spaanplaatschroeven 4 x 40 in. Ik zou minstens 3 schroeven per kopse kant nemen. Samen met die 2 deuveltjes per kopse kant heb je dan m.i. een stevige verbinding.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is en dat je hier wat aan hebt. Succes!
 

Klus-zus

  • #3
Beste system7,

Het is me duidelijk, ik ga het proberen!
En wat betreft de poten onder de kast....dat is gelukkig niet nodig, hij komt rechtstreeks op de grond te staan. Bedankt voor je goede uitleg!
Groetjes van een positieve Klus-zus.
 

Veronika

  • #4
Ik werk zelf graag met underlayment. Dit is heel goedkoop multiplex, en in veel lichter/steviger dan mdf. Voor een vrouw makkelijker te verslepen en verwerken :wink: Bovendien is dit in FSC variant te koop (en nog steeds niet duur), bijv de H...B... heeft mooie kwaliteit en FSC.

Je moet wel een mooie plaat zoeken die zo glad mogelijk is. Stukken kun je in de meeste bouwmarkten dan precies op maat laten zagen, net zoals mdf trouwens, ze zijn dan ook mooi recht en haaks en je hoeft het alleen nog maar in elkaar te zetten. Als je thuis je bouwtekening alvast maakt en baseert op de standaard plaatmaten, kun je ook nog zuinig laten zagen. Dat is 120*240 ongeveer. Denk om je zaagsnede, daar verlies je in principe 5mm per snede.

Ik weet niet hoe je het wilt afwerken, maar underlayment kun je ook "blank" afwerken, zodat je hout blijft zien, als je dat mooi vindt. Dicht verven kan natuurlijk ook gewoon. Het zuigt ook nog iets minder dan MDF.

Veel succes!
 

Tiho

  • #5
Het lijkt mij dat schroeven in de kopse kant niet erg gaat ivm met de grofheid? Kan het uiteraard mis hebben, maar bij het maken van een kast zal dat toch wel voor komen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het lijkt mij op topic kapen, ook voor beantwoorders geldt dat ze vragen kunnen stellen in een eigen topic.

Zoals met ieder plaatmateriaal is voorboren nodig als er op de kopse kant geschroefd wordt, de schroef zit dan goed vast.
 

Klus-zus

  • #7
Beste allemaal,

Ik heb nu weer genoeg info, dus het onderwerp kan wat mij betreft sluiten. Bedankt voor al jullie tips, ik ga naar de bouwmarkt en maak die kast nu gewoon "effe" (hahaha).

Groetjes Klus-zus

PS: Veronika, je hebt gelijk....dat slepen met zware platen is geen pretje voor een vrouw, goeie tip dus!
 

Veronika

  • #8
@Tiho, je zult verbaasd staan over de kwaliteiten underlayment die bestaan. Zeker als je er via een platenboer aan weet te komen (doe ik wel eens via een bevriend meubelmakersbedrijf).

Je kunt selecteren op allerlei afwerkingsniveaus, zowel voor wat betreft oneffenheden in de tussenlagen als voor de buitenste lagen.

Maar hoe dan ook heb ik nog nooit zo grof meegemaakt dat er niet in geschroefd kon worden hoor. De buitenste rand kan soms wel beschadigd zijn, maar zodra je er nette stukken van hebt laten zagen, op maat, heb je gewoon prachtig schone multiplex-kanten.

@ Jan, niet te streng zijn hoor :wink: , dat was toch wel een reactie on-topic, volgens mij. Het antwoord kan nl. weer relevant zijn voor TS :roll:

@ Kluszus, laat maar open, dan kan je mooi een plaatje plaatsen van hoe het geworden is! :mrgreen: Veel succes!
 

Tiho

  • #9
Het lijkt mij, kijk maar naar de formulering dat ik de topic kaper ben volgens Jan.

Was alleen benieuwt hiernaar dus het spijt me zeer.

Ben ook blij om te horen dat je het kan schroeven in de kopse kant, want dan kan de TS er ook wat mee. Het is alleen geen multiplex natuurlijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Precies wat ik schrijf, als iemand ergens benieuwd naar is dan is het de gewoonte een nieuw topic te openen om verwarring te voorkomen. :wink:
 

Tiho

  • #11
:mrgreen: verwarring :?:
 

Veronika

  • #12
Geen verwarring aan mijn kant hoor, ik snap dat Jan Tiho bedoelde als topic kaper. Ik vind zelf alleen dit soort vragen wel bijdragen aan de kwaliteit van de info in het totale topic, dus zou het zonde vinden als je zo "puriteins" niet wil dat iemand een wedervraag stelt in een topic.

Maar meningen mogen daarover verschillen natuurlijk.

Waarom is underlayment geen multiplex?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Underlayment = constructiemultiplex

Als je dit blank wil afwerken, kies dan de platen zelf uit, want er wordt veel in de toplaag geplamuurd, afhankelijk van de kwaliteit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu