Inbouwkast in nis/ schuine wand zolder. Hoe verdelen en maken?

Beste Forummers,



Ik ben toe aan mijn volgende uitdaging in de zolderverbouwing. Het maken van een inbouwkast in de nis. Zie foto 1. Ik heb al veel mooie voorbeelden voorbij zien komen. Idee is inbouwdelen van 50cm breed, 60cm diep (35 cm bij de schoorsteen), met deuren van 50cm. Voor de inbouwdelen gebruik ik dan 18mm meubelpaneel, eventueel IKEA PAX. De deuren wil ik zelf van MDF maken. Als onderstel wil ik een “sokkel” maken van balkjes waar de kast(en) op rusten. Maar het gaat voor nu om de verdeling. Meest ideaal zou zijn dat er een deur precies voor de schoorsteen komt. De kast is daar namelijk minder diep (35cm). Als ik dat als uitgangspunt neem, wordt de verdeling zoals in foto 2. Vragen:



  1. Is dat een logische indeling? En technisch haalbaar? En esthetisch mooi? Er zit een rare knik in deur 4. Bij de punt. Zo nee, wat is een betere oplossing?
  2. Over de opbouw. Ik wil het zoveel mogelijk een idee geven van een inbouwkast. Bereik ik dat ook als ik de deuren zo strak mogelijk tegen de nis plaats aan de bovenkant of moet ik dan echt met een afdeklijst werken, of misschien zelf een strook gips dat ik stuuk en verf?
  3. De diepte van de nis is 63 cm (gemiddeld). Her en der een cm minder. Maak ik de kast zo dat de deuren precies in de nis vallen, gelijk met de wanden of laat ik ze iets terugvallen, of misschien wel iets ervoor zelfs?


Alle tips en trucs zijn welkom.



Dank!

20230322_174253.jpg kast.jpg

Afbeelding aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project. Ik ken de worsteling om de afmetingen af te stemmen op de situatie. Ik vind dat zelf altijd een leuk onderdeel van de klus. Maar als buitenstaander zijnde is het vaak het verstandigst om te adviseren je niets aan te trekken van de achterliggende maten en gewoon te kijken wat voor vakindeling je wilt. Kies een bepaalde breedte van de deuren en kijk daarna pas of dat een beetje overeenkomt met de schoorsteen. Dan heb je in de kast gewoon een diepteverschil of je maakt er in sommige vakken een achterwand in.

Waarom die vaste delen? Hebben die stopcontacten straks nog een functie?

Haal je het laminaat weg onder de kast?
 
Dank. Interessante insteek, achteraf had ik er misschien ook zo naar moeten kijken. Ik ben nu zo ver als op de foto. Eigenlijk best wel een beetje trots op. Maar goed lastige komt nog. De kasten moeten waterpas. In de diepte loopt de vloer 1 tot 2 cm op. De standaard pootjes die eronder zitten heb ik geprobeerd, maar werkt niet goed. Veel te slap naar mijn zin. Kast bungelt alle kanten op. Ik ga het waterpas stellen door wat laminaat (wat ik over heb) onder de zijpanelen te plaatsen. Huidige laminaat laat ik inderdaad liggen. Passtukken laminaat komen daar op en daar weer bovenop de corpus zelf (zijpanelen).

Vervolgens zet ik de deuren allemaal precies op 1 lijn en 2,5 cm in de nis zodat de deuren die ik ga maken van 18mm MDF net binnen de nis gaan vallen. Ik ga er dan vanuit dat de deuren met scharnieren ook nog 5mm voor de corpus uitkomen. 2 mm extra is dan voor de zekerheid.

Dan twijfelen we nog over de afwerking daaronder. Of de deuren helemaal tot de grond of met een extra plint voor de onderkant van de kast gelijk met de wand en deuren, of dat en daarvoor nóg een plint die gelijk gaat lopen met de hele kamer rondom.

Vervolgens maak ik de kasten aan elkaar door de zijpanelen te verbinden. Hopelijk heb ik dan voldoende stevigheid (uiteindelijk zit het corpus nog nergens echt aan vast) en hoef ik ze niet aan de muur nog vast te maken, er zit nog een paar cm tussen muur en kast wat dat wat lastiger maakt. Links en rechts komen dan nog een raamwerk van balkjes tbv het vaste deel e links voor 1 extra deurtje waarachter de open ruimte zit (geen corpus). Vaste deel doe ik omdat er inderdaad stopcontacten in komen, aan beide kanten. Die hebben een functie (bureau o.a).

20230330_172622.jpg
 
Goed bezig zo. Nadelen van laminaat eronderdoor laten lopen is dat er beweging in de kast zit als je over de vloer loopt en dat het laminaat laten lastig te vervangen is. Meestal gaat zo'n kast langer mee dan de vloer.

Hou de deuren zo hoog boven de vloer, dat de stofzuiger er onderdoor past. In plaats van pootjes onder de kast kan je ook balkjes hout gebruiken.
 
Dankjewel. Weer een interessante benadering. Die van mij was dat de kast het minder lang gaat volhouden dan de vloer ;-). Over dat bewegen heb ik nooit nagedacht. Zijn er nog tips over of en zo ja hoe ik die kast vastmaak. Aan de grond/muur, of helemaal niet? En zo ja, hoe en op hoeveel punten? Idee dat mijn inbouwkast gaat schuiven is niet zo fijn. En in plaats van de pootjes wil ik inderdaad wat overgebleven laminaat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Vastmaken aan de muur tegen het kantelen (als er onverhoopt een kind aan een plank of deur gaat hangen).
 
Dat ziet er verrassend herkenbaar uit. Ik heb een vergelijkbaar project net (bijna) afgerond. Ik liep ook tegen het probleem aan dat de zolder bij lange na niet waterpas was. Ik heb de verschillen opgevangen met reststukken ondervloer en stelplaatjes. Om het geheel uiteindelijk netjes af te werken heb ik ervoor gekozen een plint van gips te maken. Dit was relatief makkelijk te bewerken en zo ziet het geheel er toch strak uit. Ik heb het corpus aan de muur bevestigd.


WhatsApp Image 2023-04-19 at 12.16.12.jpeg

WhatsApp_Image_2023-04-19_at_11.32.53[1].jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste schets. Symmetrie vind ik zeer wenselijk. Dus de eerste verticale lijn tot in het midden van de nok of zou daar een deur komen het midden van de deur in het midden van de nok.
 
Haha, ik herken inderdaad het een en ander. Het is mooi geworden bij jou. Dan kan je mij of iemand anders vast en zeker ook het advies geven hoe ik de deurtjes het beste kan maken. Ik heb nu een oefendeur gemaakt en loop tegen het probleem aan dat omdat de deur(en) naar boven toe in een punt eindigt ik over de hele lengte van de deuren(en) aan de bovenkant, tussen deur en nis veel ruimte moet overhouden (1,5 a 2 cm). Dat vind ik niet heel fraai. Zie ik iets over het hoofd, wat kan ik het beste doen?

Groet
 
Lastig.. Als ik het goed zie was het geen probleem geweest als het raakvlak van kast 3 en 4 precies gelijk zou lopen met de stippellijn tot de punt?
Je zou er voor kunnen kiezen een plank 'vast' te maken tussen kast 3 en 4 en de stippellijn tot de nok. Lijkt mij het makkelijkst, esthetisch misschien wat minder mooi.
Of je zou een omlijsting kunnen maken ter overbrugging van die paar cm.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu