Schimmel plafond - zwarte uitslag

De hoogste stand moet je slechts zeer uitzonderlijk gebruiken, hier is dat misschien nog geen 10 uren per jaar. Voor 99% van de tijd draait die constant op de laagste stand en is er nergens ooit sprake van condensatie of schimmel.
Hier verbruikt de laagste stand 9 Watt wat verwaarloosbaar is in uw totaalverbruik aan elektriciteit. Daar staat zelfs tegenover dat je door dat constant ventileren (met warmterecuperatie) honderden malen meer minderverbruik hebt aan verwarming.
Ik weet niet wat ik me bij die Storck ventilator moet voorstellen maar normaal zou die de lucht uit de badkamer, wc en keuken moeten afvoeren via ter plaatse voorzien ventielen. Daarbij is het een noodzaak dat de lucht uit de woning via één of andere opening kan doorstromen naar die afvoerruimtes. Dat kan een spleet van minstens 1 cm onder de deur zijn maar even goed een ventilatierooster in de deur of ergens in een binnenmuur.
Misschien moet je eens beschrijven hoe jouw ventilatiesysteem precies is opgevat en hoe je daarmee de gehele woning ventileert want ik heb het idee dat het systeem verkeerd is ontworpen of verkeerd wordt gebruikt.
 
Als die mv box 30 jaar is, is het een goed idee die te vervangen, en dan door 1 met een automatische vocht en co2sensor. dan staat ie automatisch laag en slaat ie bij te hoge waardes zelf aan. Dus nooit meer omkijken naar, hoe makkelijk wil je het hebben, en waarschijnlijk binnen 4 jaar terug verdient.

Mijn vochthuishouding in de badkamer is prima, en het plafond is 13 jaar geleden geschilderd. dus een goede box bespaart je ook schilderbeurten en vochtplekkenreinigers.

Rooster in je deur aanbrengen is een kleine moeite, of je laat de deur op een kiertje staan na het douchen. Je kunt natuurlijk ook na het vervangen van je box aankijken hoe het zonder rooster in je deur gaat, dan kom je er vanzelf achter of een rooster nodig is. Verwarmen zou ik zeker wel doen, al is het maar een klein beetje om op temperatuur te blijven.
 
Hier verbruikt de laagste stand 9 Watt wat verwaarloosbaar is in uw totaalverbruik aan elektriciteit.
?? Watt bij zoveel m3 per/uur.
Nooit is iemand die is op de slimme meter kijkt en naar het gebruik van dat moment kijkt.
en dan door 1 met een automatische vocht en co2sensor. dan staat ie automatisch laag en slaat ie bij te hoge waardes zelf aan.
Ideaal, daarom nieuwsgierig waar is de CO2 sensor gemonteerd.
 
Nooit is iemand die is op de slimme meter kijkt en naar het gebruik van dat moment kijkt.

Beste @Wgb, er zijn ook schakelbare tussenmeters. Momenteel heb ik de MV-box op een HW plug aangesloten, dus ik kan de verbruikshistorie middels grafieken aflezen. En nee, ik kan niet vervolgens bij ieder meetpunt het debiet gaan bepalen. Stand 1 zorgt in ons huis voor minimaal benodigde luchtverversing in de woning. Stand 3 is maximaal (capaciteit van de box is 350 m3/h). Dan meet ik 27W. Door alle kanaalweerstanden zal de praktijk lager liggen.

Bij mijn vorige werkgever ontwierpen wij de printplaten, de software en de sensoren van MV-boxen. En werden deze geassembleerd. Technisch is er al heel veel meer mogelijk dan wat de markt momenteel accepteert (als zijnde: wat de markt wil betalen). Dus blijven ontwikkelingen voorlopig nog op de plank liggen totdat de wetgeving het gaat verplichten. Geeft ook de tijd en ruimte om door te ontwikkelen.

Wat betreft de sensoren: Dat is een meetpunt in/bij de box. Bij een box met meerdere zones zitten de sensoren dus in de afzonderlijke toevoerkanalen.
 
@Wgb
De laagste stand staat hier afgesteld op 120 m³ per uur en verbruikt 9 Wh per uur. Dit is de stand vrijwel het hele jaar door staat ingesteld. Het verbruik is dan tussen de 25 € en 50 € per jaar voor een constante ventilatie van de woning.
Persoonlijk zie ik dan de noodzaak niet in om dit verder te beperken met Co2 - en vochtsensors.
 
De laagste stand staat hier afgesteld op 120 m³ per uur en verbruikt 9 Wh per uur. Dit is de stand vrijwel het hele jaar door staat ingesteld. Het verbruik is dan tussen de 25 € en 50 € per jaar voor een constante ventilatie van de woning.
Duidelijk dank je wel allebei.
Stand 3 is maximaal (capaciteit van de box is 350 m3/h). Dan meet ik 27W. Door alle kanaalweerstanden zal de praktijk lager liggen.
Duidelijk.
Dus blijven ontwikkelingen voorlopig nog op de plank liggen totdat de wetgeving het gaat verplichten. Geeft ook de tijd en ruimte om door te ontwikkelen.
Bijna was die tijd met gas gekomen en zonder wetgeving. Maar dit gaat zeker een keer terug komen.
Het idee en de gewoonte die ons is aangeleerd waarom moeite doen het kost niets is altijd een doorn in mijn oog.

HW plug wat is dat. Rechter muisknop en HW plug blauw maken en Google doorzoeken op HW plug kwam ik niet echt goed uit.
 
Ik ga een nieuwe mechanische afzuiger kopen. Na 30 jaar vervangen voor een meer energie zuinige. Inspuiten met anti schimmel heeft goed gewerkt. Resultaat vind ik prima. Overigens gebruiken we dus een Stork mechanische ventilatie die op zolder staat en dmv schakelklok in keuken te activeren. Als je deze aanzet wordt lucht in wc, douche en keuken naar buiten (dak) gezogen.

Verder zal ik wat naden netjes afkitten zodat daar geen schimmel in kan komen. En uiteraard die schuif niet altijd meer open laten staan. Voorlopig zet ik de deur op een kiertje na douchen.

Bedankt voor alle hulp.

20230226_115724.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Walker
Verder zal ik wat naden netjes afkitten zodat daar geen schimmel in kan komen. En uiteraard die schuif niet altijd meer open laten staan. Voorlopig zet ik de deur op een kiertje na douchen.
Mijn ervaring, als de situatie wordt zoals het hoort zal schimmel niet meer terug keren.
Een kit voeg kan na een paar jaar best lelijk worden. Is de kit aan de randen te dun kan deze gaan rafelen. Daar moet je wat ervaring in hebben. Kijk maar eens goed om je heen.
 
Het verbruik is dan tussen de 25 € en 50 € per jaar voor een constante ventilatie van de woning.
Persoonlijk zie ik dan de noodzaak niet in om dit verder te beperken met Co2 - en vochtsensors.

Dit is alleen het electrische verbruik van de unit. Je raakt natuurlijk ook een hoop warmte kwijt in de stookseizoenen.

Hoeveel dit is weet ik niet, maar zeker een vochtsensor maakt de unit niet heel veel duurder. Dit zou ik als je toch vervangt zeker meenemen. Ook voor het comfort dat je er nooit over na hoeft te denken

Wat ik me wel afvraag, heeft iemand daar een antwoord op, hoe goed werkt een centrale Co2 sensor in de unit?

Stel mij slaapkamer heeft meer ventilatie nodig savonds, maar de rest van het huis dan natuurlijk niet, bij mijn unit komt alle lucht van het gehele huis samen, registreert die Co2 sensor dan nog wel dat er in de slaapkamer teveel Co2 is?
 
Dat ligt volgens mij een beetje aan je systeem, ik heb een vrij simpel systeem, 1 ventiel in de wc beneden, 1 in de badkamer, en 1 op de unit zelf. Vocht en co2 sensor zit in de unit zelf, en als de unit in snelheid verhoogt worden alle ventielen harder aangezogen. Wel staan de ventielen allemaal apart ingesteld, de badkamer wordt het meeste afgezogen, dus vocht gehalte daalt snel en unit zal weer in een lagere stand verder gaan.
Verder heb ik vaak het raam in de slaapkamer open staan, of op de stormstand.
 
Dit is alleen het electrische verbruik van de unit. Je raakt natuurlijk ook een hoop warmte kwijt in de stookseizoenen.

Hoeveel dit is weet ik niet, maar zeker een vochtsensor maakt de unit niet heel veel duurder. Dit zou ik als je toch vervangt zeker meenemen. Ook voor het comfort dat je er nooit over na hoeft te denken

Wat ik me wel afvraag, heeft iemand daar een antwoord op, hoe goed werkt een centrale Co2 sensor in de unit?

Stel mij slaapkamer heeft meer ventilatie nodig savonds, maar de rest van het huis dan natuurlijk niet, bij mijn unit komt alle lucht van het gehele huis samen, registreert die Co2 sensor dan nog wel dat er in de slaapkamer teveel Co2 is?
Dat klopt, dat is enkel het elektrisch verbruik van de unit wat op zich al zeer weinig is.
Maar in tegenstelling tot uw idee dat je bovenop nog een hoop warmte verliest tijdens stookseizoenen zal je met een ventilatietoestel D een hoop warmte kunnen recupereren die je anders wel kwijt zou zijn.
En met welke sensor wil je dan werken ? Als je enkel met een co2 sensor werkt zou de vochtigheidsgraad kunnen oplopen zonder dat het toestel reageert. Als je enkel met een vochtsensor werkt kan de Co2 dan weer te hoog oplopen. Dus dan zou je al twee onafhankelijk van elkaar werkende sensors moeten hebben.
En wat dan met al die andere schadelijke stoffen zoals formaldehyde, radongas, fijnstof, rookgassen. Zo kan je nog vele verschillende sensors plaatsen.
Het lijkt me dan voor zo'n klein verbruik een stuk gemakkelijker en veiliger om constant aan een relatief laag debiet al die stoffen het huis uit te sturen.
We spreken over een verschil in verbruik met of zonder sensors van nog geen 20 € per jaar.
Verder is uw opmerking met de slaapkamer als voorbeeld terecht: waar moet er dan gemeten worden om het in elke ruimte steeds optimaal te hebben ?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via