Pendelende CV ketel

Martijn84

  • #1
Ik heb een Intergas Kombi Kompakt CV ketel die zeer regelmatig pendelt. Nu heb ik al veel over dit onderwerp gelezen op het forum, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Onderstaand mijn specifieke situatie. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Het betreft een Intergas HRE 36/30 ketel. Wordt aangestuurd door een Honeywell modulerende klokthermostaat.

Eengezinswoning (nieuwbouw; bouwjaar 2013) met grote woonkamer en open keuken. Omdat het een split-level woning is heeft de woning hoog plafond. Inhoud ruim 200m3. In zowel woonkamer als keuken ligt vloerverwarming als hoofdverwarming. In berging (beneden), badkamer (boven) en op 3 slaapkamers (boven) zijn Jaga radiatoren gemonteerd.

Ik hanteer de volgende instellingen voor de CV (zelf al een en ander getuned o.b.v. wat ik gelezen heb op fora):

- aanvoertemperatuur CV 50 graden
- vermogen teruggebracht van 70% naar 50%
- pompstand op niveau 2
- booster uit
- vloerverwarmingspomp (ingestelde temperatuur = 35 graden) is aangesloten op pompschakelaar, die ervoor zorgt dat pomp alleen inschakelt bij aanvoertemperatuur > 28 graden
- antipendeltijd tijdens CV bedrijf van 5 min naar 10 min gezet
- min aanvoertemperatuur tijdens OT-vraag van 40 naar 35 graden gezet
- tapcomfortfunctie uitgeschakeld


Voor de Honeywell klokthermostaat heb ik nog geen instellingen gewijzigd, mogelijk zijn de volgende instellingen relevant:

- aanwarmgedrag adaptief (ipv conventioneel)
- type regelgedrag standaard (ipv traag of snel)

Aanvankelijk dacht ik dat het pendelen werd veroorzaakt doordat radiatoren boven niet (volledig) waren opengedraaid. Sinds ik dat heb gedaan, heb ik wel het idee dat het minder is, maar het is zeker niet over. Afgelopen weekend nog heeft de ketel bijna 24 uur non-stop staan pendelen (om de 5 min aan/uit). Ik heb het idee dat pendelen vaker voorkomt tegen einde van verwarmingscyclus (als temperatuur bijna is bereikt). Dus als retourwatertemperatuur op z'n hoogst ligt. Maar zeker niet altijd. Ketel wil ook wel eens pendelen van begin verwarmingscyclus af aan. Ik spreek over een cyclus omdat ik - als het buiten niet vriest dat het kraakt - stook tussen grofweg 1400u en 2200u (weekend 0900u-2200u). En gelukkig zijn er ook wel eens weken dat ie dagen achtereen niet pendelt.

Hebben jullie enig idee wat oorzaak kan zijn? En wat ik er aan zou kunnen doen?

Alvast super bedankt!
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Temperatuur van de vloer wat hoger laten komen?
 

Wilmaas

  • #3
Hallo Martijn84,

Waarom is de uitgaande temperatuur van de ketel op 50 graden max gezet?

Nu het iets kouder is buiten zal de retour de 50 gaan benaderen en zal de beveiliging van de ketel ingrijpen.
Zet de uitgaande temperatuur is wat hoger, desnoods 90 graden, de modulerende thermostaat zal toch de uitgaande temperatuur gaan regelen naar behoefte, en deze afstemmen op de delta T aanvoer retour, ongeveer 20 graden.

adaptief aanwarmen betekent een warm huis op de ingestelde tijdstippen, de ketel gaat voor het ingestelde tijdstip al aan.
traag, standaard of snel aanwarmen? u heeft een combie van radiator en vloerverwarming, snel en langzaam aanwarmen. standaard zal de beste optie zijn.
niet verandere nog, kleine aanpassingen doen en testen.
ps, is de installatie ingeregeld?

succes.
 

Martijn84

  • #4
6Bedankt voor je reactie!

50 graden omdat vloerverwarming maar 35 gebruikt en Jaga radiatoren bij 50 meer dan prima functioneren.

Installatie is niet ingeregeld. Daar ben ik nu wat mee bezig:-)

Ik zal aanvoertemp eens wat verhogen. Heb na constatering van vandaag echter niet het idee dat dat oorzaak van het pendelen is.

Vandaag eens goed naar werking Honeywell klokthermostaat gekeken. Ketel was meer dan 12 uur niet aan geweest, water in retourleiding was dus zeker minder dan 30 graden (en dus delta 20 graden met aanvoer). Ingestelde temp 19,5, werkelijke temp eveneens 19,5. Ketel schoot aan. Na 5 min was het al weer over...ketel ging voor 2 minuten uit en vervolgens weer aan voor 5 min...om weer uit te gaan, etc etc. Op instellingenscherm klokthermostaat kun je gevraagde aanvoertemperatuur mooi volgen. Die loopt op van 35 naar 40 naar uiteindelijk 45 (in stapjes) en schiet dan in een keer naar 10....en dan...schakelt de ketel uit, om 2 minuten later (als weer een normale aanvoertemperatuur wordt gevraagd) weer vrolijk in te schakelen. En weer van voor af aan te beginnen.

Duidt mogelijk op te gevoelige klokthermostaat?

Misschien is het een idee als ik de modulerende functie van mijn thermostaat uit zet? Door instelling "E." (=OT-reactie) op OT aan-uit (2) ipv OT set begrenzen indien < dan 35 (1) te zetten. Ketel kan zelf immers ook moduleren.
 

Wilmaas

  • #5
Hallo Martijn84,

Allereerst de beste wensten, alsmede iedereen,en een gezond 2015 gewenst!

"Ik zal aanvoertemp eens wat verhogen. Heb na constatering van vandaag echter niet het idee dat dat oorzaak van het pendelen is."

Is de max keteltemperatuur al aangepast naar meer dan 50 graden? dit is mij niet duidelijk.
Ook de vloerverwarming mag gerust tot 45 graden verhoogd worden, begin anders met 40 ipv 35 graden.

Nog een paar vragen,
1.Heeft het wel goed gewerkt?, de vorige winter was het niet echt koud, vandaar.
2.Wie regelt de verwarming in?(alle vertrekken op de gewenste temperatuur met een zo optimaal mogelijk delta T.(dit doet normaal de installateur bij oplevering)
3. Vrij nieuwe installatie, is het niet gewoon een garantie kwestie?, vraag eens na aan de installateur, volgens mij moet deze een goed werkend systeem leveren.

Dus, eerst ketel temperatuur verhogen, geen gewenst resultaat terug naar de leverancier!
niet teveel aan "rommelen
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #6
Hangt de cv ketel beneden of boven?
Groeten b
 

Martijn84

  • #7
Dank, voor jullie ook de beste wensen!

Keteltemperatuur staat inmiddels op 60 graden. Vloerverwarming laat ik op 35 omdat ik een houten vloer (multiplanken) heb...als vloerverwarming lang aan staat warmt deze op tot ca. 26-27 graden, volgens vloerlegger is max temperatuur voor de vloer 28 graden.

1. pendelen heb ik nooit eerder zo op gelet. Van 17-18 naar 19,5 graad is geen probleem. Pendelen begint pas op/rond 19,5 graad (als gewenste temp bijna is bereikt). Heb dan ook het idee dat het wel eens met mijn modulerende Honeywell thermostaat te maken kan hebben. Dat deze te vroeg uit/terugschakelt. Lees ook veel slechte verhalen over samenwerking tussen Intergas ketel en Honeywell (modulerende) klokthermostaat
2. is niet gebeurd, in ieder geval niet dat wij (bij oplevering) hebben gezien
3. goed punt, wil eerst alles geprobeerd hebben (diverse instellingen), maar anders ga ik zeker terug naar aannemer/leverancier. Het is alleen een beetje een vage klacht he.

@ Boudewijn, de ketel hangt boven.

Hebben jullie idee wat beste instellingen voor parameter E (Min. aanvoertemperatuur bij OT
(OpenTherm) of RF thermostaat) en E. (0, 1 of 2, zie onder) op ketel zijn?

0= warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde
temperatuur lager is dan ingestelde waarde par. E
1= warmtevraag beantwoorden met minimale
aanvoer-temperatuur begrensd op ingestelde waarde
par. E
2= warmtevraag beantwoorden met maximaal
ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #8
Zit er een keerklep gemonteerd onder de ketel in de retour?
Bij mijn weten is dat bij intergas ketels die werken met vvw een installatie eis.
Groeten b
 

Martijn84

  • #9
Volgens mij wel, maar ik heb er niet veel verstand van. Zie onder fotootjes van zowel vvw set en ketel. op beide zit een keerklep toch?



 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Ik denk dat een simpele keerklep onder de cv ketel het probleem op kan lossen.( ik zie hem niet op de foto onder de ketel nu)
onderstaande tekst komt van de intergas pagina.

In het geval dat u een Intergas Kombi Kompakt gebruikt in combinatie met vloerverwarming is het voor een goede werking van de warmwatervoorziening van belang dat er geen ongewenste circulatie door het toestel plaatsvindt door een tweede pomp in het CV-circuit. Daarom dient een vloerverwarming hydraulisch neutraal te worden aangesloten (de verwarmingspomp van de vloerverwarming circuleert geen water door de CV-ketel) of het circuit te worden voorzien van een elektrische afsluiter (tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.


groeten b
 

Bernhard

  • #11
De ontwerp temperatuur van 28grd voor een vloerverwarming heeft betrekking op de temperatuur aan de bovenkant van de vloer. Dus niet van de watertemperatuur. De watertemperatuur in een vloerset moet veel hoger zijn dan 28grd. De keteltemparatuur laag zetten is in een goed ontworpen installatie niet nodig. Die ketelwatertemperatuur wordt bepaald door de grootte/capaciteit van radiatoren en of de vloerverwarming. De radiatoren en de vloerverwarming geven de warmte af aan de kamer. De ketel geeft geen warmte af aan de kamer. De circulatiepomp zorgt voor het transport van de warmte naar de kamers. Voor een optimaal systeem is het belangrijk om de juiste grote van de vloerverwarming en radiatoren te kiezen. Dan moet ook nog de waterhoeveelheid voor elke warmte afnemer worden ingesteld.
Bij een juist gedimensioneerde installatie zal de watertemperatuur van de ketel automatisch worden ingesteld.
mvgr bernhard
 

Wilmaas

  • #12
"Keteltemperatuur staat inmiddels op 60 graden. Vloerverwarming laat ik op 35 omdat ik een houten vloer (multiplanken) heb...als vloerverwarming lang aan staat warmt deze op tot ca. 26-27 graden, volgens vloerlegger is max temperatuur voor de vloer 28 graden."

Is het de vloer die 28 graden is of lees je de waarde af op de verdeler? (dit laatste lijkt zo te zijn, zie eigen foto)met een temperatuur gemengd van 35 graden zou er extreem weinig warmte afgifte zijn aan de ruimte als de vloertemperatuur 28 graden is.
Met een verdeler temperatuur van 28 graden is dit echt niet zo.
Meet de vloertemperatuur maar eens op, indien minder dan de max 28 graden, is trouwens voelbaar erg warm en niet aangenaam, kun je daarna de verdeler naar een 40 graden instellen om mee te beginnen en later verhogen tot 45 graden.

Zijn alle groepen van de vloerverwarming trouwens even warm) (inregelen)

De ketel kan zijn warmte niet kwijt bij de huidige situatie terwijl het nauwelijks warm genoeg gaat worden bij echte kou buiten.

Pendelen is niet goed voor de getel en vooral bij vloerverwarming gaat het gasverbruik omhoog.

Mijn advies, ga in overleg met de installateur, er moet een goed werkend systeem opgeleverd worden.

Overigens lijkt het regelgedrag van de thermostaat op dat van de aan/uit versie, deze kan ingesteld worden dat hij bij het benaderen van de gevraagde temperatuur steeds korter de ketel even zal laten branden, bent u er zeker van dat de thermostaat het moduleren van de ketel ondersteund? welk type thermostaat is het?
U gaf eerder aan dat het pendelen af en toe niet aanwezig was zodat ik er van uit ging dat het inderdaad een modulerede thermostaat was. Dit om een en ander uit te sluiten.

gr.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #13
Gaat het display van de ketel uit tijdens het pendelen? Of blijft er dan een stilstaande 1 op het display staan?
Ik mis ten eerste de 2 weg klep onder de ketel, waar @Boudewijn het ook over had,
En ik mis een bypass ventiel, maar mogelijk zit die meer rechts bij de vloerverdeler? Is nl niet te zien.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
De installatie handleiding geeft aan :
Hydraulisch neutraal OF een 2wegklep.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #15
De ervaring staat soms haaks op de beschrijvingen van de fabrikant, ook met een hydraulisch neutraal vvw systeem, komt het helaas voor dat er verkeerde stromingen in de installatie voorkomen, waardoor de klep toch gewenst is.

Vraag blijft toch wat de ketel aangeeft op de display tijdens het pendelen.
 

Martijn84

  • #16
Pendelen komt eigenlijk alleen voor als temperatuur bijna is bereikt. Heb mijn modulerende Honeywell thermostaat laatste dagen continu op 19,5 graad ingesteld. Ketel gaat dan heel vaak aan. Zo meerdere keren per uur en dus tientallen keren per dag. Vandaag valt het me op dat de ketel bijna non stop actief is. Continu is code 1 (gewenste temp bereikt) zichtbaar, iedere 10 minuten (ingestelde antipendeltijd?) schiet ie dan naar code 3, 4 en code 5 en is ie aan voor ca. 5 minuten, om vervolgens (via code 3) weer op code 1 te springen. Gisteren was het wat warmer buiten en toen is ketel overdag gewoon 8-10 uur helemaal uit geweest (zonder op code 1 te blijven staan)

@ screech, wat betekent dit dan als ketel op code 1 blijft staan en niet uitspringt?

Wat betreft temperatuur vloer. Ik meet oppervlakte met IR thermometer. Oppervlakte is ca 22-23 graden. Wat dat betreft kan aanvoertemperatuur vanuit vvw set dus wel omhoog van 35 naar zeg 40-45. Mijn ervaring afgelopen weekend, toen het zo koud was en ketel zowat 24 uur achter elkaar actief was, was dat temp in vloer toen met 35 graden al opliep tot zo'n 27 garden.

Een 2 wegklep en een bypass ventiel. Het zegt mij helaas weinig. Binnenkort komen ze weer voor onderhoud van de ketel, dan zal de monteur er mee confronteren.

Ik heb in mijn modulerende thermostaat de low load control uitgeschakeld. Hierdoor blijft ie de ketel ten alle tijden modulerend aansturen. Misschien moet ik deze weer terug inschakelen?

Ik vind het zo vreemd dat het nooit gewoon even 20 graden word en je ketel tijdje even niet hoort...dat was eerder - toen ik nog met nachtverlaging werkte en ketel iedere dag opstookte van grofweg 17-18 naar 19,5 (in uurtje of 5/6) wel het geval.

Dit vele aan en uit slaan zal niet goed zijn voor ketel, maar ook niet voor vvw set (daar zit een pompschakelaar op die vvw iedere keer inschakelt als ketel weer eens zin heeft en water van meer dan 28 graden aanlevert.

Hoeveel keer zou een ketel normaal gesproken eigenlijk aan moeten/mogen slaan?
 

Wilmaas

  • #17
"Een 2 wegklep en een bypass ventiel. Het zegt mij helaas weinig. Binnenkort komen ze weer voor onderhoud van de ketel, dan zal de monteur er mee confronteren."

Het gaat om een keerklep onder de ketel, deze laat de stroming van het cv water slechts 1 kant op gaan.
Zie plaatje.
Als dit type gemonteerd is zie je dit niet direct aan de buitenkant.

Een bijpass is nodig als de thermostaatkraan van de vloerverwarming en of de radiators dicht gaan, de bypass geeft dan nog een minimale circulatie, dit heeft de ketel nodig zolang er warmtevraag is.
tevens kun je de bypass instellen om de retour temperatuur vanaf de vloerverwarming te verhogen om een optimale deltaT te bekomen

low load control uit laten bij vloerverwarming, geeft het effect waar ik eerder over schreef bij een aan uit thermostaat. aanzetten geeft het "probleem" wat er nu al aanwezig is.
Je zou de instelling naar traag kunnen zetten, denk niet dat het uitmaakt maar het kan geen kwaad het te proberen aan te passen.

gr.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #18
Code 1 houdt in , dat de ketel water temp te hoog wordt, tijdens de warmtevraag van de kamerthermostaat. De aanvoer temperatuur schiet omhoog, en de retour temp blijft achter.
Oftewel, de ketel kan zijn warmte niet kwijt.
De brander gaat dan uit om oververhitting te voorkomen. Hoe lager de cv water temp staat, hoe sneller de ketel op code 1 schiet.

U schrijft, dat voorheen met een nachtverlaging van 1,5-2 graden de woning in 5/6 uur wel op temperatuur kwam. Dit vind ik toch een beetje vreemd, als de vvw als hoofdverwarming is gelegd. De woning zou dan binnen 1,5 uur op temp moeten zijn nl.

Ik zou nu direct stoppen met aan klooien, en gelijk een monteur bellen, die de situatie komt bekijken. Uw installatie is uit 2013, en zit dus nog volledig in de garantie.
Alles wat u zelf veranderd, is voor eigen risico en rekening.
 

Kacheltje

  • #19
Pendelen komt eigenlijk alleen voor als temperatuur bijna is bereikt. Heb mijn modulerende Honeywell thermostaat laatste dagen continu op 19,5 graad ingesteld. Ketel gaat dan heel vaak aan. Zo meerdere keren per uur en dus tientallen keren per dag. Vandaag valt het me op dat de ketel bijna non stop actief is. Continu is code 1 (gewenste temp bereikt) zichtbaar, iedere 10 minuten (ingestelde antipendeltijd?) schiet ie dan naar code 3, 4 en code 5 en is ie aan voor ca. 5 minuten, om vervolgens (via code 3) weer op code 1 te springen. Gisteren was het wat warmer buiten en toen is ketel overdag gewoon 8-10 uur helemaal uit geweest (zonder op code 1 te blijven staan)
5 minuten aan 10 minuten uit. de warmtetoevoer is dan 1/3 van het ketelvermogen. (de vraag is of de ketel gedurende 5 minuten ook minimaal brand)
Als de ketel op minimum vermogen blijft branden is dat bij jou ketel dus 2,3kW. Voor een nieuwbouwhuis niet vreemd. Als de ketel bij dit weer 7kW blijft stoken wordt het bloedheet in een ongeïsoleerde woning.

Het pendelen krijg je dus nooit geheel
opgelost met een dergelijke ketel en een intelligente thermostaat.
Een ouderwetse thermostaat kan als de ruimtetemperatuur bereikt is het pendelen tijdelijk kunnen voorkomen totdat deze weer aanspreekt.
Of kiezen voor een ketel die lager kan branden dan 7 kw. Ketels in Nederland kom je onder de 4 kw niet tegen. Er bestaan wel ketels die tot 1kW kunnen terug moduleren maar niet te koop in Nederland.
Een buffervat zou een oplossing kunnen zijn maar kost veel ruimte als deze veel volume heeft.

ps. anti pendeltijd instelling voorkomt wat er onder pendelen wordt verstaan. dus na stops van 10 minuten is dan geen pendelen meer. :wink:
 

Martijn84

  • #20
Screech schreef:
Code 1 houdt in , dat de ketel water temp te hoog wordt, tijdens de warmtevraag van de kamerthermostaat. De aanvoer temperatuur schiet omhoog, en de retour temp blijft achter.
Oftewel, de ketel kan zijn warmte niet kwijt.
De brander gaat dan uit om oververhitting te voorkomen. Hoe lager de cv water temp staat, hoe sneller de ketel op code 1 schiet.

U schrijft, dat voorheen met een nachtverlaging van 1,5-2 graden de woning in 5/6 uur wel op temperatuur kwam. Dit vind ik toch een beetje vreemd, als de vvw als hoofdverwarming is gelegd. De woning zou dan binnen 1,5 uur op temp moeten zijn nl.

Ik zou nu direct stoppen met aan klooien, en gelijk een monteur bellen, die de situatie komt bekijken. Uw installatie is uit 2013, en zit dus nog volledig in de garantie.
Alles wat u zelf veranderd, is voor eigen risico en rekening.
Ik heb sowieso idee dat ketel flink overbemeten is voor mijn woning. Denk dat ik nu juiste instellingen te pakken heb. Aanvoertemp op 60 max, parameter E (minimale vraag vanuit OT) op 42 graden, alles daar beneden begrenzen (E.=1), aanvoer door vvw set 42,5 graad. Ketel blijft nu langer branden (tot 20 min) alvorens weer uit te springen. Ook springt ie nu regelmatig helemaal uit, omdat ingestelde temp gewoonweg is bereikt.

Ik pas dus sinds een week continu temp toe (19,5 graad), juist omdat ik op koude dagen van 2 weken terug het niet warm kreeg in huis (vloer is dan erg koud ca. 18 graden contact en duurt eeuwigheid alvorens ie 22-23 graden is). Wil even kijken of deze instellingen werken (hopen op kou!) en wat gasverbruik dan is. Ik heb in begin wel vaker monteurs er bij gehad, maar die wijzen altijd naar houten vloer als veroorzaker van trage opwarmen. Laatste keer heeft monteur met temperatuurmeter door kamer gelopen en geconstateerd dat alles goed opwarmt - m.a.w. dat overal werkende vvw ligt.

Voorheen als temp tot 17,5 was gedaald (om 22u stopte ketel met branden om 14u volgende dag weer aan te gaan), dan duurde het echt 5-6 alvorens de 19,5 is bereikt. Moet daarbij wel opmerken dat kamer enorm groot is...splitlevelwoning met ruim 4 meter hoge plafonds, zo 200m3 inhoud. Je zou echter verwachten dat vvw daar op ingesteld is. Houten vloer vertraagt natuurlijk wel enorm, R waarde is 0,11. Dit zijn toch wel serieuze vertragende factoren?

Zou die keerklep (stel dat ie er niet zit) het opwarmingsproces nog kunnen versnellen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu