Onder stroom tijdens douchen

Falderalf

  • #21
Die experimenten zijn wel gedaan, bijvoorbeeld tijdens de 2de wereldoorlog.
0,1 – 0,5mA, Onbepaalde tijd, Gevoelsdrempel
1 – 5mA, Onbepaalde tijd, Spiertrekking tot in de arm
5 – 10mA, Onbepaalde tijd, Pijn, loslaten wordt moeilijk “let go
 

Dvis

  • #22
OK. Als de elektricien komt, zal ik hem deze dingen vragen door te meten: aanrakingsspanning, de uitschakeltijd en aanspreekstroom. Het is een veilig idee om dan ook gelijk alles in orde te hebben.
 

Falderalf

  • #23
Wat ik ermee wilde zeggen is het volgende:
Het belangrijkste is gewoon een veilige installatie, specifiek voor jou is dit de badkamer.
Een deel van de installatie wordt aanvullend beveiligd door het gebruik van een aardlekschakelaar. Zonder goede werking hiervan valt een deel van de veilige installatie weg.
Tip als de elektricien komt: Laat hem z'n bevindingen op de werkbon schrijven, vraag hier een kopie van, als je gebrek te wijten is door een onveilige situatie en niet door een gebruikersfout, zou je de WV aansprakelijk kunnen stellen, ook voor de eventuele kosten van de elektricien.
WV is verantwoordelijk voor een veilige installatie, jij bent verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de installatie.

Succes.
 

Wim Lenderink

  • #24
Aardlekschakelaars zijn Kema gekeurd en voldoen aan de strengste eisen.
Dus als er een 30 mA (0,03A) ALS in zit zal deze ook op 30 mA uitschakelen.
Wat vrijwel niemand weet is, dat de bewoner normaal eens per half jaar de aardlek moet testen. Dit kan door op het knopje te drukken.
Op dat moment loopt er een stroompje van 30 mA. naar aarde en is de stroomdoorgang tussen fase en nul niet meer in evenwicht, en schakelt de spanning af.
De stroom, die door de fasedraad loopt, is gelijk aan de stroom door de nuldraad bij 230 V.installatie. Wijkt dit meer dan 30 mA. af.... Alles uit.
 

Falderalf

  • #25
Wim, die Kema Keur geloof ik wel, maar dat staat ook op een aardlekschakelaar van bijvoorbeeld 1978. Dat wil nog niet zeggen dat de aardlekschakelaar ten alle tijden goed functioneert.
Bouwstof en het niet periodiek laten schakelen kan een aardlekschakelaar niet laten schakelen.
Dat half jaar testen is in bijna alle gevallen maandelijks testen, als het goed is staat dit op het bedieningsvoorschrift of op de aardlekschakelaar.
Een 30mA schakeld niet bij 30mA.
De norm zegt dat een aardlekschakelaar van 30mA onder de 15mA niet mag schakelen, tussen de 15 en 30mA kan schakelen en boven de 30mA moet schakelen.
 

Dvis

  • #26
De elektricien is geweest. Na een uur meten met stekkers erin en eruit, stroomgroepen aan en uit en heen en weer geloop, kwam hij tot de conclusie dat het een vreemd probleem is, waarvoor hij geen verklaring heeft. Bij het na elkaar inschakelen van drie groepen loopt de spanning op het doucheputje omhoog van 2 via 4 naar 6 volt. (mijn metertje gaf eerder lagere waarden aan – weggooien dus, denk ik maar).
Het idee is nu dat ergens in de (vochtige) granito vloer de bedrading is beschadigd en zo de zaak onder spanning zet. Het putje pakt het op via het vochtige beton. De voorgestelde remedie is nieuwe draden trekken – zomaar ergens beginnen en hopen dat de beschadiging te voorschijn komt. Als ik door een gaatje boren zelf iets heb beschadigd, moet ik alles zelf betalen. Een dagje elektricien gaat me dan wel een kleine 700 Euro kosten. En zal het probleem na een dag gevonden zijn?
Er is geen bereikbaar CAP. Dat deed men nog niet, zei hij, toen deze woning werd gebouwd (rond 1976). Is de woningbouwvereniging niet verplicht om dat nu alsnog aan te leggen? En de aarding van de vloer moet toch ook alsnog door de woningbouw worden aangelegd? Want feit blijft dat de zaak onder stroom staat en dus niet is geaard.
Ik had een lampje en stopcontact aangelegd. Dat moest van de muur, want de aansluiting (aan het stroompunt van de wasmachine) zat niet achter een aardlekschakelaar. Nu heb ik geen stopcontact meer om te scheren o.i.d. en nergens in de badkamer kan ik geaarde stroom achter een aardlekschakelaar vandaan halen. Ook dat vind ik vreemd. Zoiets is toch ouderwets? Als ik dit opgelost wil hebben, moet ik dan zelf een draad aanleggen vanuit een ruimte waar wel geaarde stroom is? Of moet de woningbouw iets in elkaar zetten, eventueel een aardlekschakelaar bijplaatsen?
Volgende bezoek van de elektricien: maandag 26 januari. :?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #27
Rond 1976 was een CAP nog niet voorgeschreven maar aarding van de metalen delen in de badkamer wel. Dit werd dan gedaan door vanuit een lasdoos een aarddraad naar de metalen delen te trekken. Ik denkt dat dit een zaak voor de verhuurder is.
Overigens is een verhuurder niet verplicht wijzigingen in de voorschriften door te voeren in de installatie zolang er niets ingrijpend aan gewijzigd wordt. De installatie mag dan aan de oude norm blijven voldoen.
Verder moeten stopcontacten in de badkamer ook aan bepaalde voorschriften voldoen. Zo mogen ze alleen in zone 3 geplaatst worden en moeten ze achter een aardlekschakelaar zitten. De verhuurder kan hier verlangen dat uitbreidingen van de installatie, voor eigen rekening, door een erkend installateur worden uitgevoerd.
Ik zou in eerste instantie de elektricien de aarde in de badkamer eens goed laten nameten en eventueel in orde maken voordat hij allerlei bedrading gaat vervangen.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #28
Het idee is nu dat ergens in de (vochtige) granito vloer de bedrading is beschadigd en zo de zaak onder spanning zet. Het putje pakt het op via het vochtige beton.
Een raar verhaal. Als het vochtige beton onder spanning staan en het doucheputje zou dat oppikken dan zou je het met blote voeten op het natte granito even veel moeten voelen als via het doucheputje. Daarom denk ik toch dat er ergens metallisch contact is tussen het doucheputje en een elektrische geleider.

Mijn vermoeden is dat het niet een faselijn is die voor de storing zorgt, maar een nullijn. Als een fasedraad open ligt en zorgt voor spanning op de vloer/putje, dan zou de gemeten spanning constant moeten zijn tijdens het testen. Er staat immers 230 Volt op een faselijn of niets. In plaats daarvan hebben jullie geconstateerd dat de spanning toeneemt naarmate meer groepen worden ingeschakeld. Dat zou kunnen wijzen op een belaste langere nulleiding die tegen het doucheputje aanligt en die bij het inschakelen van meer groepen/verbruikers verder in spanning van het aardpunt wordt weggetrokken. Je zou dit kunnen meten door het spanningsverschil te meten tussen de nullijn van een dicht bij de badkamer liggend stopcontact en het doucheputje. Als dat dicht bij 0 ligt, dan weet je dat het van een nulleiding komt. Anders kun je verder zoeken.
 

Fiesiekus

  • #29
Krunnie, dat gaat pas op als er een (flinke) stroom door de nul loopt.

Ik zou de installatie laten meggeren en/of de aardelectrode laten controleren.
 

Wim Lenderink

  • #30
Zou het nog kunnen zijn, dat de vloer niet aan massa ligt, maar aan de nulleiding van de installatie.
Is het een 3 fasen installatie, kan dit veroorzaakt worden door de scheve belasting van de fasen.
Ik geloof niet in het doorboren van een draad ergens.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #31
Een perfecte nulleiding van 2,5 mm2 levert 0,7 Volt spanningsverschil op per Ampere per 100 meter. Maar met wat slechtere lasverbindingen of contactprobleem in de meterkast kan dat best wat hoger zijn. En 2 tot 6 Volt spanningsverschil tussen een nulleiding en de aardleiding is dan wel veel, maar niet onmogelijk.

Als het een spanningsprobleem is tussen de nul en aarde en dat men de vloer aan de nulleiding geaard heeft in plaats van aan de aarde zoals Wim oppert, is gemakkelijk te meten via een naburig stopcontact. Dat kan de TS zelf doen en ons hier melding van maken. Dan kunnen we mogelijk dat punt uitsluiten.
 

Dvis

  • #32
OK. Hoe moet ik dat dan doen? Moet ik de blauwe (of is het de bruine?) draad van een stopcontact via de multimeter op stand Voltmeting met de put verbinden?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #33
De blauwe is de nul. Daar moet je met de multimeter op stand Volts het spanningsverschil meten met het putje.
 

Fiesiekus

  • #34
Vooralsnog lijkt het me niet verstandig dat de topc-starter hier zelf aan gaat werken. Er lijkt sprake van slechte isolatie of slechte aarding; beter toch een vakman dit laten uitzoeken.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #35
De vakman is langs geweest en heeft als ik het goed begrepen heb niet de oorzaak gevonden. Het meten van een spanning is m.i. een vrij risicoloze actie, in ieder geval minder gevaarlijk dan onder de douche staan. Meten geeft meer inzicht in de situatie en kan hopelijk in een richting wijzen. Bij het oplossen van het probleem is het uiteraard wel verstandig dit door een vakman te laten doen.
 

Dvis

  • #36
Ik heb gemeten. Ik meet een voltage van 2,8 volt. Nog eens tussen de put en de waterleiding gemeten, levert nu een waarde op van 3,1 volt. Wel een verschilletje, maar misschien moet hierbij in ogenschouw worden genomen dat de meter niet helemaal in orde is (die van de elektricien gaf een waarde van 6 volt tussen put en waterleiding) en dat er misschien wat overgangsweerstandjes aanwezig waren tijdens de meting. De douchevloer/put lijkt met dus niet aan de nulleiding te liggen.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #37
Dan is het hoogstwaarschijnlijk geen nul/aarde probleem. Blijft de fase over die dus kennelijk ergens een lekstroompje kwijt kan op het doucheputje. Ik ben even leeg met ideeën. Er zal iemand ter plekke verdere onderzoeken moeten doen denk ik.
 

Dvis

  • #38
Dat onderzoek is gedaan. Een elektricien is 5 uren aan de gang geweest met meten en draden trekken. Uiteindelijk blijkt dat er bij de twee buren en de hoekwoning van het blok (ruim 10 woningen) ook spanning staat op het doucheputje (waarden tussen 2 en 4 volt) en dat er tussen de waterleiding en de aardpin in mijn woning 72 volt staat. In mijn woning staat nu ook 4 volt (was bijna 6 enkele dagen geleden). Toch blijft het probleem in mijn woning reageren op uit- en inschakeling van groepen. En dat doet het ook op uit- en inschakelen van groepen van de buren, hoewel weer op een andere manier. De elektricien is weggegaan zonder het probleem te kunnen oplossen. Er zouden nog wel meer metingen kunnen worden gedaan bij de buren om vragen op te lossen, maar hij haalt liever eerst versterking. Binnenkort hopelijk meer nieuws en de oplossing.
 

Fiesiekus

  • #39
Dvis schreef:
...en dat er tussen de waterleiding en de aardpin in mijn woning 72 volt staat.
72 of 7,2 V.?? 72 kan haast niet; dat zou levensgevaarlijk zijn. De waterleiding moet ook geaard worden bij binnenkomst (na de watermeter) in de woning. Ligt er iets los vanaf de hoofdaarderail?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #40
Dvis schreef:
en dat er tussen de waterleiding en de aardpin in mijn woning 72 volt staat.
Ik mag hopen dat ze zeer binnenkort terug komen. 72V is een levengevaarlijke spanning. Er klopt dus blijkbaar niets van de aarding/vereffening. Laat de verhuurder eerst, dit bouwkundige gebrek, op zeer korte termijn oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu