Nieuwe groepenkast installeren - wat is jullie advies?

jsm23

  • #1
Beste mede klussers,

Onze groepengast is aan vervanging toe tijdens onze verbouwing. Op dit moment bestaat de kast uit 4 aardlekautomaten zonder hoofdschakelaar etc. Wel is er een 3 fase (25A) aansluiting waarvan de hoofdautomaten spanningsloos gezet kunnen worden zonder zegel verbreken. Op dit moment is maar 1 van de 3 fases aangesloten door de vorige bewoners/ elektricien.

Mijn idee is om een standaard voorbedraadde 440*330 mm groepenkast van Eaton te kopen bij een bekendere elektrasite. Onderstaande foto's ter illustratie van de huidige installatie en de gewenste nieuwe situatie.

kast huidig boven.jpg


kast onder huidig.jpg

kast open.jpg

kast uitbreiding.jpg

Ik ben van plan om te kiezen voor 12 1 fase aardlekautomaten en ruimte in de kast voor een paar toekomstige krachtgroepen (ivm eventueel toekomstig inductie koken, zonnepanelen, eventuele laadpaal etc). Ik vind het belangrijk dat ik nu voor een groepenkast kies waar voldoende ruimte aanwezig is voor de toekomst.

Aangezien mijn meterkast vrij krap bemeten is zit ik met de volgende vragen:

-1. Wat is jullie advies mbt de onderinvoer voor zowel het linker als rechtergedeelte van de nieuwe kast? Is het bijvoorbeeld handig om te kiezen voor een 4 voudige invoer met M25 wartel? voor doorvoering van de hoofdaansluiting en eventueel een paar groepen vanaf onder in te voeren?
- 2. Wat is jullie advies mbt YMVK kabel invoeren in de groepenkast? Een groot gedeelte van de nieuwe installatie loopt via de (goed toegankelijke) kruipruimte (Ymvk in slagvaste buis aan het opgaande metselwerk bevestigd met IP65 dozen). Ik ben van plan de ymvk kabels aan de linker muur te bevestigen middels 8 voudige zadelklemmen. Echter zullen de bochten richting invoer groepenkast krap worden. Is het advies dit in YMVK te laten of bijvoorbeeld de laatste meter te strippen en in flexibele buis te stoppen?
-3. Wat is jullie advies met betrekking tot de huidige YMVK as kabel en de aardlitze in de nieuwe groepenkast?
-4. Wat is jullie advies voor de plek van de hoofschakelaar gezien de lengte van de bestaande hoofd fase en 0 kabels. Is linksonder in de rechterkast handig?
-5. Is het aan te raden de hoofdschakelaar meteen in 63A uit te voeren?

Ik twijfel nog of ik deze klus zelf wil doen. Ik heb ervaring met het installeren van elektra, ben in bezit van een moment schroevendraaier en kan de toevoer veilig spanningsloos zetten gezien de hoofdautomaten. Over de belastingsverdeling per fase maak ik mij ook geen zorgen, hier kom ik wel uit.

Alvast bedankt voor het meedenken!

groeten,
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
1. Het worden gewoon 2x System 55 kasten 22x33 naast elkaar denk ik? Deze zijn aan de onderzijde open, dus daar moet een inzetplaatje in aangezien deze opening niet geheel wordt afgesloten door het meterbord. Je zou daar een plaatje met voorgestanste wartelopeningen voor kunnen pakken waar je een opening uitbreekt voor de draden van de netbeheerderder, maar dat is wel bewerkelijker met monteren. In de praktijk pakt met daarvoor ook vaak een dicht inzetplaatje en een zaag. :wink:

Als je ook groepen langs de onderkant zou willen invoeren is een buisinvoerstuk een mooie oplossing, maar dit kun je in jouw geval helaas niet kwijt omdat beide kasten voor de helft boven het meterbord zitten.

2. Heel zwart/wit gezien koop je een groepenkast met buisinvoeren, daar voer je dus buizen in. Kabels invoeren doe je met invoertules of wartels. Als je kabel invoert door een buisinvoer voldoe je vaak ook niet meer aan de norm die stelt dat de bovenkant van de kast een beschermingsgraad IP4X moet hebben.

Ik zou persoonlijk sowieso de kabel zoveel mogelijk in buis plaatsen in de meterkast, al was het maar omdat dat netter is. Maar ja, dus ook het laatste stukje in (flex)buis. Daarvoor hoef je de kabel niet per se te strippen trouwens.

3. Eaton kasten komen volgens mij nog steeds gewoon met een aardrail met schroefklemmen. Adereindhuls op de litze zetten en vastschroeven zou dan mijn advies zijn.

Werk de blanke litze in de kast netjes af met groen/gele krimpkous of isolatietape.

4. Dat lijkt me prima ja.

5. Alleen als je verwacht de aansluiting ooit te verzwaren naar 3x50A of hoger heeft een zwaardere hoofdschakelaar zin.

Wanneer je zonnepanelen toe gaat voegen kan het wel nodig zijn om de interne kastbedrading, aardlekschakelaars etc. zwaarder uit te voeren om overbelasting te voorkomen, maar nou juist door de hoofdschakelaar zou geen hogere stroom moeten lopen dan de waarde van de hoofdzekeringen.

Bij sommige aanbieders waar je zelf je groepenkast kunt samenstellen betekent het kiezen van een 63A hoofdschakelaar dat de hele kast voor 63A geschikt wordt. Dát kan de meerprijs wel waard zijn (maar niet vanwege de schakelaar).
 
  • Like
Waarderingen: jsm23

jsm23

  • #3
Dag XanderH,

Dank voor het snelle en uitgebreide antwoord. Hier kan ik mee verder!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu