Nieuwe bodem aanhanger

Rooster

Specialist Geluid
  • #21
Is dit iets: Trespa (HPL) 12mm dik voor €17,50 2000x1200mm. Of is dat te glad?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #22
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd met zo'n bodem als er een kuub zand (1400 Kg) in de aanhanger zit of als er een flinke steen net iets te hard op de bodem komt.
Maar daarnaast is het te klein ik heb minimaal 2570 bij 1310 nodig
en dat is net een beroerde maat want je hebt platen van 250 maar die zijn 122 of 125 breed
De volgende stap is 300 x 150 en dan ga je ook meteen serieus geld betalen.
Te glad maakt denk ik niet zo veel uit, een bodem van betonplex is ook glad (als je zonder wafelstructuur besteld) een kuub zand of grind blijft wel liggen en de rest moet je gewoon vastzetten met sjorbanden.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #23
Bodem uit 3 delen maken, met de naden boven de stalen balken. Alles vastkitten met MS polymeer.
3 platen van €17,50. Klaar voor €52,50.
12mm HPL is veel sterker dan betonplex 18mm.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #24
Gerrit B schreef:
dat is net een beroerde maat want je hebt platen van 250 maar die zijn 122 of 125 breed
Je aanhanger heeft dus juist een perfecte maat, want je kunt er zo'n plaat in vervoeren. :wink:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #25
Als je het zo bekijkt wel en eerlijk gezegd heb ik daar ook naar gekeken want in de aanhanger die ik nu heb passen ze precies in (is binnenmaats 250cm x 125cm) maar zie ze er dan maar weer eens uit te krijgen als je er niet met je vingers tussen kunt komen.

Ook even naar die HPL platen gekeken en volgens een bekende kunststof leverancier zal een HPL van 12mm per meter 8-12mm doorbuigen bij een gewicht van 100Kg en bij een dikte van 20mm 0-4mm doorbuiging bij 100Kg dus vraag me af wat er dan gebeurd als je er dan 1500 Kg (1 kuub zand) in gooit.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #26
De 18mm HMPE plaat zal 2.5x meer doorbuigen dan 12mm HPL.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #27
Ik heb zitten kijken naar een HD-ZH plaat.
Dit is vol kunststof en standaard anti-slip maar toch zonder wafelstructuur oid.
Deze is 18mm dik (past dus precies in de bestaande u profielen van de aanhanger) en zou o.a gebruikt worden in paarden trailers om uitglljden te voorkomen maar ook als bodemplaat voor gewone aanhangers. Alleen kun je nergens iets vinden over doorbuigen oid.en de verkoper kan er ook geen informatie over geven en zegt er nooit klachten over gehad te hebben.
Wel weegt zo'n plaat 85 Kg dus maar iets lichter als een 3,2mm cortenstaal plaat van die afmeting.
Verder zou hij een gewicht moeten kunnen hebben van 60 ton zonder te breken. (als hij als rijplaat in een drassige omgeving wordt gebruikt)
Wel geven ze aan dat je rondom ruimte moet houden zodat de plaat uit kan zetten als hij warm wordt omdat hij anders gaat golven.
Voor de zijwanden was ik van plan PE rijplaten te gebruiken van 18mm (passen dus ook weer in de profielen van de aanhanger) met aan 1 zijde een tranenstructuur en aan de andere kant glad (ongeveer dezelfde kleur als een aluminium traanplaat)
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #28
Die HD-ZH plaat is volgens mij HDPE.
HDPE is 1.2-1.7x minder stijf dan HMPE.
18mm HDPE zal dus 3 tot 4x zoveel doorbuigen als 12mm HPL.
Maar of de doorbuiging te veel is, durf ik niet te zeggen. Breken zal hij zeker niet.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #29
Als een paard er niet doorheen zakt, dan een lading zand of puin ook niet.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #30
Gerrit B schreef:
maar zie ze er dan maar weer eens uit te krijgen als je er niet met je vingers tussen kunt komen.
Als je eerst een aantal spanbanden op de bodem legt en die over de zijkanten van de aanhanger laat vallen (totdat alle platen erin liggen), kun je ze daarna eenvoudig omhoog trekken. Een beetje hetzelfde principe als die touwtjes in sommige apparaten met (AA-)batterijen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #31
Of gewoon de klep open maken.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #32
Zo doe ik het dan ook, maar makkelijk is anders.

Dat met die spanbanden werkt prima als je 1 plaat hebt maar met 5 of 10 platen is er niets meer aan te tillen.
 

Ijssel87

  • #33
Wat ben je van plan dat je bang bent dat het door gaat buigen? Zolang je geen enorme gewichten op kleine oppervlakten gaat zetten gaat er echt helemaal niks mee gebeuren op zo een kleine overspanning.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #34
Er wordt wel eens een kuub zand of grind geladen wat er een dag of wat in blijft staan om in het weekend pas gelost te worden.
 

Ijssel87

  • #35
Met zowel zand als grind heb je de ideale gewichtsverdeling, en ook nergens drukpunten. Dat gaat echt niet doorbuigen op zo een kort stukje.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #36
Vandaag maar weer even verder gegaan en de wielen er eens afgedraaid
Blijken de assen wel aardig roestig te zijn
as aanhanger.jpg


dus eerst maar even met de naaldbikker de meeste los zittende delen er afgebikt.
Daarna nog met de staalborstel op de haakseslijper en dat ziet er dan meteen al een heel stuk meter uit.
as ontroest.jpg


de randjes nog een keer nagebikt omdat je daar niet echt goed met de staalborstel bij kunt komen en met de hand nageschuurd en daarna voorzien van een laag metaalverf.
assen in de verf.jpg

Dat ziet er dan meteen al een heel stuk beter uit,
Nu even goed laten drogen en dan morgen de andere kant even schoonmaken en in de verf zetten.

Nu eerst nieuwe bouten en moeren halen zodat die ook weer perfect zijn want ik had de schroeven van de assen losgedraait (om de achterkant ook goed te kunnen ontroesten) en als je ze nu weer vastdraait dan zitten ze vast maar zet je iets teveel kracht dan draai je de moer dol en zo ga ik er niet mee rond rijden als er een kuub zand in zit,
 
  • Like
Waarderingen: Walker

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #37
Mooie gelegenheid om de trommels eraf te halen en de remvoeringen te controleren en de lagers van nieuw vet te voorzien.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #38
Als ik de dopjes aan de voorzijde er afhaal dan zit daar alles vol met blauw vet (had ik dus al naar gekeken) en om te voorkomen dat er ook vet op de rest komt en mijn verf niet blijft zitten dus eerst alles goed in de verf zetten en daarna de wielen er weer af en de trommels demonteren om de remmen en lagers te bekijken.

Vanmiddag voor ruim 20 euro aan bouten en moeren gekocht dus hoef me morgen niet te vervelen en hoop dan weer een heel stuk verder te komen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #39
Gisteren bij het kopen van de nieuwe schroeven en moeren kreeg ik de tip om roest op een andere manier te verwijderen dan alleen met de staalborstel.
Dus zo'n fles van dat spul meegenomen (was iets van 5,50) en vandaag dit middel gebruikt om roest te verwijderen.
Normaal gebruik ik de naaldbikker en staalborstel op de haakseslijper of de boormachine en dan ziet een trommel er na het ontroesten nog zo uit.
as ontroest.jpg


Nu heb ik eerst hetzelfde gedaan maar daarna ingespoten met dit spul tegen vliegroest.
Ze gaven aan dat je het ongeveer 1 minuut in moet laten werken en dan afspoelen met veel water en na wassen.
Zodra je het spul er op spuit dan zie je een wit schuim dat op de plekken waar nog roest zit eerst roze wordt en na een minuut diep paars is geworden.
Na een minuut is het dus gewoon 1 puinhoop en denk je "waar ben ik aan begonnen?"
Maar spoel je het er daarna af dan blijft er dit over
trommel bewerkt met vliegroest middel.jpg

Hier nog niet helemaal goed droog na het afspoelen en wassen maar het verschil is toch wel heel goed te zien.
Denk dat ik daar de volgende keer nog wel een extra bus van meeneem want dit spul werkt gewoon uitstekend. (nu alleen afwachten of de verf er ook op blijft zitten)
 

Henk E

  • #40
Ik wil graag weten wat voor spul en waar te koop is via pb, bvd
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
17
Gerelateerde onderwerpen
Nieuwe garage in mijn achtertuin

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu