Nieuwe bodem aanhanger

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Nu ik straks meer ruimte heb voor de aanhangers ook een aanhanger gekocht voor het zwaardere werk.
Omdat die dingen nogal prijzig zijn en ik toch weer om een projectje verlegen zat een oude aanhanger gekocht met rot houtwerk maar die er voor de rest nog goed uitzag.
Dus vandaag alles gesloopt en het blijkt dat onder de stalen bodem hout heeft gezeten maar dat dit compleet weggerot is.
Nu moet er een nieuwe bodem in komen en ik vraag me af wat handig is.
  • Gewoon weer een houten bodem die na een paar jaar buiten in de regen te hebben gestaan weer weggerot is.
  • Houten bodem met daarover weer een stevige metalen plaat (3mm staal)
  • Hout vergeten en een bodem van alleen staal (zit ik wel met de schroeven van de torsieassen)
  • Geen hout en geen staal maar gewoon een kunststofvloer (rijplaat van 18mm of 20mm dik) en PE zijwanden van 18mm zodat er niets kan roesten of rotten.
Zelf neig ik naar het laatste, wel een stuk duurder maar over 5 a 6 jaar niet alles opnieuw gaan vervangen, maar hoe zit het met het doorbuigen?
Voor de wanden van slecht 31cm hoog en 2m57 lang ben ik niet zo bang maar wat met de bodem?
Gaat die bodem doorbuigen als je er een kuub zand in gooit en blijft hij na de tijd voor altijd doorgebogen?
Of is het beter om toch voor die kunststof bodem te gaan maar deze te verstevigen met een plaat staal?

Wie heeft ervaring met een kunststof bodem in een aanhanger?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
even nog een paar foto's (was te laat met het bewerken)
aanhanger net gekocht 2.jpg

De aanhanger zoals ik hem gekocht heb

de 1e zijwand er uit.jpg

de 1e zijwand er uit.

aanhanger gestript.jpg


en de aanhanger volledig gestript.

Morgenvroeg als alles goed opgedroogd is even met de naaldbikker de roestige plekjes ontroesten en het geheel in de roestomvormer zetten en dan in alles wat aangetast is in de metaalverf (mooi over roest) zetten zodat de roest wordt gestopt.

Aanhanger is trouwens binnenwerks 257cm bij 131,5 cm en is voorzien van 2 x 750 Kg torsie assen
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Goed multiplex is schaars en duur.

21 mm berken in 153 x 310 kost meer dan 300 Euro...

18 mm zit boven de 250.

als de randen goed ingeseald zijn zou dit geen probleem moeten zijn. Belangrijk is dat er geen vocht in de platen kan dringen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Daarom had ik ook gekeken naar wat minder goed betonplex maar dat gaat dan ook minder lang mee.
Kijk je naar het goede betonplex dan is kunststof ongeveer net zo duur en met kunststof hoef je niet bang te zijn voor vocht oid.
En ook een goede plaat betonplex gaat stuk als je er regelmatig met een schop op steekt, stenen in de bak gooit enz. en daar heeft een kunststofplaat toch minder last van.
Een plaat kunsstof van 150 x 300 en 18mm dik kost zo'n 200 euro en dan heb ik nog een plaat nodig van 300 x 100 van goed 150 euro voor de wanden.
Men zegt echter over die kunststof platen alleen dat ze 40, 50 of 60 ton kunnen dragen (afhankelijk van het soort wat is gebruikt) maar er wordt niets gezegd over de vervorming.
Dus heb al wat berichtjes open staan en hoop daar maandag een reactie op te krijgen maar ben bang dat het dan iets zal zijn als "onze plaat kan een gewicht dragen van zoveel ton maar helaas kunnen we niets zeggen over de buigzaamheid" en dat omdat ze breukvast zijn en dus eerder doorbuigen dan breken.

Nu zit er tussen de draagbalken slechts ongeveer 50 cm en ik kan in het midden nog wel een extra balk gaan lassen zodat de breedte ook geen 1m25 wordt maar slechts goed 60 cm, maar als het niet nodig is dan uiteraard liever niet.
Ik hou liever ruimte over om onder de aanhanger een oprij plank oid. te kunnen schuiven.
Dus hoop dat iemand ervaring heeft met deze rijplaten en hoe die zich houden als bodem.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
je kan er ook een paar extra stalen kokertjes tussen lassen als je bang bent dat die kunstof plaat teveel doorbuigt
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #6
vandaag even in de weer geweest met naaldbikker en staalborstel
gestripte aanhanger voor behandeling.jpg

zo zag hij er uit na hem gisteren geheel gestript te hebben
En na 1,5 uur met de naaldbikker en daarna nog even met de staalborstel op de haakseslijper in de weer te zijn geweest.
aanhyanger in de primer gezet.jpg

Ziet hij er zo uit na in de zinkspray te zijn gezet.
Nu morgen even afwachten wat de leveranciers van de kunststof rijplaten zeggen over de toepassing van hun platen in een aanhanger.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #7
Is het een idee om de dubbele assen te verkopen en een 2e hands 1500kg as te monteren met hogedrukbanden.
Hou je meer laadvermogen over.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Een tandemasser ligt over het algemeen wat stabieler achter de auto.

Wat kunststof platen betreft: Kunststof heeft als nadeel dat het inderdaad snel doorzakt. Of je moet al naar een sandwichpaneel met bovenzijde een stalen (of RVS...) plaat kunnen gaan.

Terwijl ik dit schrijf: De onderste laag hoeft niet uit 1 geheel te bestaan. Neem gewoon WPC terrasplanken, en leg hier een stalen plaat op.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Ik had juist een aanhanger met enkele as van 1500 Kg, wel terug gekeurd naar 750 Kg (waarom snap ik ook niet)
Probleem wat je daarmee hebt is dat Nederland zo langzamerhand vergeven is van verkeersdrempels ed. waarbij de een nog steiler is dan de andere.
Door dan maar een enkel as te hebben zal het uiteinde van je aanhanger nogal ver doorzakken als je over zo'n drempel rijdt en regelmatig over de drempel schuren en ook als ik bij de zaak kom dan moet je door een gootje waar hij al schuurde en dan schuin een meter naar beneden waar hij dus ook met de achterbumper over de grond schuurde.
Vandaar dus deze tandemasser met assen die samen 1500Kg aan kunnen en waar de achterkant niet over de drempels ed. schuurt.
Ander banden moeten er nog wel op want deze hebben dan nog wel voldoende profiel maar bij een zijn er droogte scheurtjes te zien.
Integenstelling tot bij een auto hoeft dat geen afkeur te zijn voor een aanhanger had ik begrepen, maar ik wil niet aan de kant van de weg staan met een kapotte band en met een flinke lading in de bak.
 

Ijssel87

  • #10
Heel verstandig, er hoeft ook niet altijd een wettelijke verplichting te zijn om iets te repareren. Boerenverstand wordt tegenwoordig snel vergeten.

Zelf vind ik traanplaat in een aanhangwagen helemaal fantastisch, als er een keer in loopt en het is nat dan heb je echt minder risico op uitglijden. Komt ook vanwege mijn werk waarbij die risicos erg aanwezig zijn en er veel traanplaat of antislip gebruikt wordt.

Maar een beetje (rvs) traanplaat is wel prijzig. Aan de andere kant zal je hier een keuze moeten maken tussen duurzaam, of goedkoop en het over een aantal jaar weer doen als je aanhanger regelmatig met regen te maken krijgt.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Nadeel van traanplaat is wel, dat je de bodem niet zo snel schoon krijgt als er zand of dergelijke op de aanhanger gelegen heeft.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Henk E

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Dat is ook mijn idee en om nog maar te zwijgen over cement, lijm enz wat vast tussen de tranen gaat zitten.
Vandaar dat als het toch aluminium wordt (vanwege het gewicht) dat met de tranen juist naar beneden gericht worden en als het kunststof rijplaten wordt dan zijn die platen altijd al antislip maar wordt het wel een gladde uitvoering zonder tranen.
Maar kan ook een staalplaat toepassen van cortenstaal en van 3,2mm dik. (weegt wel tegen de 100 Kg)
 

Henk E

  • #13
Ik heb toen ondanks zijn prijs gekozen voor
betonplex fortodeck 220gr honingraat 1530x3050x18
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Dat wordt mij toch een beetje te gortig met een prijs van ruim 450 euro voor zo'n plaat
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #15
Ik heb betonplaat van een goed kwaliteit gebruikt.
Wel 2e hands
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #16
Denk dat ik toch voor kunststof ga.
Probleem is alleen dat de ene verkoper alleen maar platen heeft van 300 x 150 van 15mm dik maar die heeft wel grijze kunststof traanplaten die erg veel overeenkomen met aluminium traanplaten van 18mm dik.
De ander heeft wel dikkere platen van 300 x 150 cm voor de bodem (18 en 20 mm) maar die heeft voor de zijwanden alleen maar zwarte platen van 18mm.
En je raadt het natuurlijk wel voor de een moet ik vanuit het oosten naar Brabant/grens Limburg, voor de ander moet ik naar Drenthe of Friesland.
Alternatief is dat ik de plaat van 15mm neem en daar een aluminium traanplaat onder of overheen leg.
 

Henk E

  • #17
Ik heb er toen €135,- + 5,- voor het zagen voor betaald en
1-comp. Polyurethaanhars €7.50 voor de zijkanten.
De zijkanten zijn van trespaplaat.
Kun je nagaan wat de prijzen doen in 4 jaar tijd, zou het nu ook niet meer doen.
Gelukkig staat alles onder het dak en dat scheelt ook veel op lange termijn.
Er komt geen puin of andere scherpe dingen in en verwacht het ook nooit meer te hoeven doen.
Ik denk dat aluminiumplaat wel een goeie keus is als je daar geschikt aan kunt komen.

Verdonk 10-10-18 renovatie  (6)Vloer en sjorogen.JPG
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #18
Als je die moet kopen dan vraagt men er ook de hoofdprijs voor, er werd me een partij gebruikt aangeboden voor 21 euro per m2 maar dan moest je wel alle reststukken er ook bij kopen waar je niets of weinig mee kunt.
Zou je dan uitgaan alleen van de stukken waar je wel wat mee kon dan kwam je op 67 euro per m2 uit.
Maar heb jaren geleden ooit wat platen geschikt kunnen kopen (zijn bedoelt voor de ooit nog te maken visaanhanger) alleen staan die achterin de schuur en voordat je daar bij bent :cry:
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #19
Gerrit B schreef:
wel terug gekeurd naar 750 Kg
Of de auto van de vorige eigenaar mocht niet meer trekken en had geen E achter B.
 

Ijssel87

  • #20
Uiteindelijk heeft alles een nadeel. Het is maar net wat voor voordeel je wenst. Maar met alle huidige prijzen blijven er eigenlijk geen leuke opties over. Wel mooi om zo een aanhanger op te knappen.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
17
Gerelateerde onderwerpen
Nieuwe garage in mijn achtertuin

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu