Nieuwe bodem aanhanger

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #41
Ik had vandaag wat afspraken aan de zaak dus kon tussendoor en na de tijd lekker even doorwerken.
Als 1e alle schroeven en moeren vervangen maar bleek dat er 1 schroef in de aanhanger zat die M14 was terwijl de rest M12 is dus die maar goed in de antiroest gezet en mooi laten zitten.
Daarna aan het werk met de bodemplaat.
Deze eerst op maat gezaagd, de gaten gemaakt voor de bovenuit stekende schroeven
gaten boren voor de schroeven.jpg


Die heb ik gemaakt met een boor waar je normaal scharnieren voor keukenkastjes mee monteert (scharnierboor of ook wel forstnerboor genoemd) van 35mm.
Het boren gaat prima in deze platen maar het geeft wel een enorme berg rommel.
Natuurlijk wel eerst 3 keer uitmeten en na meten want als het niet goed is dan kun je niet weer terug en je bent wel alles op de kop aan het maken dus goed links en rechts in de gaten houden.
En toen de moeilijkste klus want zie de bodem er maar eens in te krijgen.
Ten eerste is die loodzwaar maar ook nog eens glad en onhandig vast te houden.
Dus gelukkig wilde mijn zoon even helpen en dat was ook wel nodig want blijkbaar wordt normaal eerst de bodem geplaatst voordat men de opbouw maakt want die opbouw zit nu wel aan beide kanten 2 cm in de weg en op een gegeven moment zat hij van alle kanten klem tussen de relingen.
Uiteindelijk met wat zware sjorbanden de plaat wat rond getrokken (volgens de leverancier zou hij immers onbreekbaar zijn) en zo weer losgekregen en met de nodige moeite op de plek gekregen.

Vanmiddag na het inspuiten met antiroest moest ik toch wachten tot dit droog was en meteen maar begonnen met de verlichting vervangen.
Maar dan rol je echt van het een in het ander eerst past de nieuwe verlichting natuurlijk niet en moesten er nieuwe gaten gemaakt worden, toen bleek de lasdoos niet open te krijgen (schroeven draaiden door in het plastic) dus die ook naar vervangen alleen dan zitten de schroeven weer achter de nummerplaat die ook niet los willen en als klap op de vuurpijl waren de kabels naar de achterlichten maar 4 aderig uitgevoerd terwijl ik 6 aders nodig had.

Maar de verf droog kon de bodem er in en toen de bodem eenmaal op de plek zat ging het snel nl. de zijkanten waren snel gezaagd en op de plek gezet, alleen de voorkant ging wat moeilijker.
de bodem en zijwanden zitten er in.jpg

maar zo begint het al wel meer op een aanhanger te lijken.
De bodem heb ik dus gemaakt van een rijplaat van 18mm dik en heb rondom 5mm ruimte gehouden voor het uitzetten .
Daarnaast ligt de bodemplaat gewoon los en wordt deze op zijn plek gehouden door de zijkanten en de voorkant, maar mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik hem evt. nog vastzetten met slotbouten.
Waren eerst de berichten dat zo'n bodem niet sterk genoeg is maar je kunt er met 2 man in gaan staan dansen en de plaat geeft tot nu toe geen krimp.

meteen even nieuwe verlichting geplaatst.jpg

De nieuwe verlichting, meteen met achteruitrij lampen, mistlamp enz.
Ik heb hier voor led verlichting gekozen die een stuk dunner/platter is zodat ze binnenin het frame vallen en minder snel stuk gereden worden.

spatbord.jpg


Ik kon geschikt aan nieuwe aluminium spatborden komen dus in de oude verbogen en gescheurde ga ik geen tijd meer steken om ze te lassen en in model te krijgen dus die kunnen naar de oud ijzerboer

eerste spatbord zit er aan.jpg

En zo ziet de 1e zijkant er dan nu uit.
Voor de zijwanden heb ik dus een rijplaat gevonden in een lichtgrijze kleur wat qua structuur al aardig overeenkomt met de aluminium spatborden.

Nu alleen maar even afwachten wat alle kunststof gaat doen als het as. vrijdag boven de 20 graden gaat worden.
En als ik van de week een keer op tijd terug ben van het werk dan ook het spatbord aan de andere kant gaan monteren, overal nog schroeven in zetten en niet te vergeten de achterklep vervangen.
Alleen die zit dus geheel in een dichtgelast frame en dat wordt nog een uitdaging om die te vervangen.
Uiteraard kun je hem los slijpen en het hout er uit halen maar zet ik er een kunststof plaat in hoe las ik hem dan weer dicht zonder dat het plastic smelt?
 
Laatst bewerkt:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #42
    Gisteren nog even met de achterklep bezig geweest en de hulp van oom Nano ingeroepen (was lasser van beroep en heeft mij ook het mig lassen geleerd) hoe ik die weer in elkaar kon krijgen zonder dat het plastic ging smelten.
    Het uit elkaar halen was al een hele puzzel want eenmaal 2 dicht gelaste naadjes losgeslepen wilde de bovenste rand er met een paar flinke tikken er wel vanaf maar de rest van het hout zat muurvast omdat de klep blijkbaar al wel het nodige te verduren heeft gehad waarbij de profielen alle kanten op gebogen waren.
    Maar eenmaal het hout er uit was het een kwestie van in de bankschroef zetten en zien dat alles weer mooi recht werd.
    Het laatste stuk rijplaat op maat zagen en alles weer in elkaar zetten.
    De bovenste rand eerst maar vastgezet met een paar slotbouten want schroefdraad tappen ging wel maar die schroeven draaide je zo dol.
    Daarna de schuine stukjes weer precies op maat geslepen en toen toch het lasapparaat maar gepakt om de naadjes dicht te lassen.
    Eerst de laagste stand opgezocht waarmee nog te lassen viel en dat er zo weinig mogelijk hitte in het metaal kwam en dan snel een las maken en meteen koelen met water voordat het plastic warm werd.
    Zo alle 6 lasjes gemaakt en de achterklep was weer 1 geheel.
    achterklep gemaakt.jpg

    toch wel een groot verschil met hoe hij was.
    meteen even nieuwe verlichting geplaatst.jpg


    Vandaag was ik wat eerder thuis en na snel even wat eten met de remmen begonnen.

    remmen nagekeken.jpg

    Ik moet zeggen dat ik ze wel eens slechter heb gezien

    remmen schoongemaakt en voorzien van nieuw lager vet.jpg

    Dus alles zo goed mogelijk schoongemaakt en de lagers weer goed in nieuw lagervet gezet.
    Van het voorjaar maar eens kijken of ik ze dan geheel uit elkaar haal, ontroest en weer in de verf zet.
    Waarbij ik dan ook alle kabels ed. even uit elkaar haal en opnieuw in het vet zet zodat alles weer lekker soepel loopt.
    Morgen eens eerst kijken hoe het gaat op een ritje van ruim 300 Km met flinke belading.
     
    • Like
    Waarderingen: Rola en Henk E

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #43
    Vandaag er dus ruim 300Km mee gereden maar moet er nog wel mee aan het werk want met de oude aanhanger rij ik gemiddeld ongeveer 1 op 18,5 en met deze kwam ik vandaag niet verder dan 1 op 14,5 (met de wind mee, vanmorgen met de wind tegen stond hij regelmatig onder de 1 op 10 maar heb ik niet gekeken naar het gemiddelde)
    Dus denk dat ik naast de 13 polige stekker toch ook verder met de remmen moet om alles nog een heel stuk soepeler te laten lopen want je hoort hem nu vrijwel voortdurend in een van de wielen schuren.
    Niet telkens in hetzelfde wiel maar telkens in een ander wiel, maar als ik de handrem aan trek dan gebeurd er maar heel weinig.
    Dus er klopt nog iets niet alleen zitten de schroeven om alles in te stellen zo vast geroest dat er geen beweging in te krijgen is. Dus heb ze nu eerst in de ontroester gezet (soort pasta wat op pindakaas lijkt) met een elektrabuisje er omheen om uitdrogen te voorkomen.
    Dus as. zaterdag eens kijken wat dat gedaan heeft en of er wat los te krijgen is.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #44
    Heb je gevoeld aan de naven of er één warm liep?
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #45
    Niet dat ze echt warm liepen, als je eerst het ijzer van de reling vast pakt en dan je hand op de trommelrem legt kon je voelen dat ze iets warmer waren maar verder niet.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu