Nieuwe bodem aanhanger

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #41
Ik had vandaag wat afspraken aan de zaak dus kon tussendoor en na de tijd lekker even doorwerken.
Als 1e alle schroeven en moeren vervangen maar bleek dat er 1 schroef in de aanhanger zat die M14 was terwijl de rest M12 is dus die maar goed in de antiroest gezet en mooi laten zitten.
Daarna aan het werk met de bodemplaat.
Deze eerst op maat gezaagd, de gaten gemaakt voor de bovenuit stekende schroeven
gaten boren voor de schroeven.jpg


Die heb ik gemaakt met een boor waar je normaal scharnieren voor keukenkastjes mee monteert (scharnierboor of ook wel forstnerboor genoemd) van 35mm.
Het boren gaat prima in deze platen maar het geeft wel een enorme berg rommel.
Natuurlijk wel eerst 3 keer uitmeten en na meten want als het niet goed is dan kun je niet weer terug en je bent wel alles op de kop aan het maken dus goed links en rechts in de gaten houden.
En toen de moeilijkste klus want zie de bodem er maar eens in te krijgen.
Ten eerste is die loodzwaar maar ook nog eens glad en onhandig vast te houden.
Dus gelukkig wilde mijn zoon even helpen en dat was ook wel nodig want blijkbaar wordt normaal eerst de bodem geplaatst voordat men de opbouw maakt want die opbouw zit nu wel aan beide kanten 2 cm in de weg en op een gegeven moment zat hij van alle kanten klem tussen de relingen.
Uiteindelijk met wat zware sjorbanden de plaat wat rond getrokken (volgens de leverancier zou hij immers onbreekbaar zijn) en zo weer losgekregen en met de nodige moeite op de plek gekregen.

Vanmiddag na het inspuiten met antiroest moest ik toch wachten tot dit droog was en meteen maar begonnen met de verlichting vervangen.
Maar dan rol je echt van het een in het ander eerst past de nieuwe verlichting natuurlijk niet en moesten er nieuwe gaten gemaakt worden, toen bleek de lasdoos niet open te krijgen (schroeven draaiden door in het plastic) dus die ook naar vervangen alleen dan zitten de schroeven weer achter de nummerplaat die ook niet los willen en als klap op de vuurpijl waren de kabels naar de achterlichten maar 4 aderig uitgevoerd terwijl ik 6 aders nodig had.

Maar de verf droog kon de bodem er in en toen de bodem eenmaal op de plek zat ging het snel nl. de zijkanten waren snel gezaagd en op de plek gezet, alleen de voorkant ging wat moeilijker.
de bodem en zijwanden zitten er in.jpg

maar zo begint het al wel meer op een aanhanger te lijken.
De bodem heb ik dus gemaakt van een rijplaat van 18mm dik en heb rondom 5mm ruimte gehouden voor het uitzetten .
Daarnaast ligt de bodemplaat gewoon los en wordt deze op zijn plek gehouden door de zijkanten en de voorkant, maar mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik hem evt. nog vastzetten met slotbouten.
Waren eerst de berichten dat zo'n bodem niet sterk genoeg is maar je kunt er met 2 man in gaan staan dansen en de plaat geeft tot nu toe geen krimp.

meteen even nieuwe verlichting geplaatst.jpg

De nieuwe verlichting, meteen met achteruitrij lampen, mistlamp enz.
Ik heb hier voor led verlichting gekozen die een stuk dunner/platter is zodat ze binnenin het frame vallen en minder snel stuk gereden worden.

spatbord.jpg


Ik kon geschikt aan nieuwe aluminium spatborden komen dus in de oude verbogen en gescheurde ga ik geen tijd meer steken om ze te lassen en in model te krijgen dus die kunnen naar de oud ijzerboer

eerste spatbord zit er aan.jpg

En zo ziet de 1e zijkant er dan nu uit.
Voor de zijwanden heb ik dus een rijplaat gevonden in een lichtgrijze kleur wat qua structuur al aardig overeenkomt met de aluminium spatborden.

Nu alleen maar even afwachten wat alle kunststof gaat doen als het as. vrijdag boven de 20 graden gaat worden.
En als ik van de week een keer op tijd terug ben van het werk dan ook het spatbord aan de andere kant gaan monteren, overal nog schroeven in zetten en niet te vergeten de achterklep vervangen.
Alleen die zit dus geheel in een dichtgelast frame en dat wordt nog een uitdaging om die te vervangen.
Uiteraard kun je hem los slijpen en het hout er uit halen maar zet ik er een kunststof plaat in hoe las ik hem dan weer dicht zonder dat het plastic smelt?
 
Laatst bewerkt:

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #42
Gisteren nog even met de achterklep bezig geweest en de hulp van oom Nano ingeroepen (was lasser van beroep en heeft mij ook het mig lassen geleerd) hoe ik die weer in elkaar kon krijgen zonder dat het plastic ging smelten.
Het uit elkaar halen was al een hele puzzel want eenmaal 2 dicht gelaste naadjes losgeslepen wilde de bovenste rand er met een paar flinke tikken er wel vanaf maar de rest van het hout zat muurvast omdat de klep blijkbaar al wel het nodige te verduren heeft gehad waarbij de profielen alle kanten op gebogen waren.
Maar eenmaal het hout er uit was het een kwestie van in de bankschroef zetten en zien dat alles weer mooi recht werd.
Het laatste stuk rijplaat op maat zagen en alles weer in elkaar zetten.
De bovenste rand eerst maar vastgezet met een paar slotbouten want schroefdraad tappen ging wel maar die schroeven draaide je zo dol.
Daarna de schuine stukjes weer precies op maat geslepen en toen toch het lasapparaat maar gepakt om de naadjes dicht te lassen.
Eerst de laagste stand opgezocht waarmee nog te lassen viel en dat er zo weinig mogelijk hitte in het metaal kwam en dan snel een las maken en meteen koelen met water voordat het plastic warm werd.
Zo alle 6 lasjes gemaakt en de achterklep was weer 1 geheel.
achterklep gemaakt.jpg

toch wel een groot verschil met hoe hij was.
meteen even nieuwe verlichting geplaatst.jpg


Vandaag was ik wat eerder thuis en na snel even wat eten met de remmen begonnen.

remmen nagekeken.jpg

Ik moet zeggen dat ik ze wel eens slechter heb gezien

remmen schoongemaakt en voorzien van nieuw lager vet.jpg

Dus alles zo goed mogelijk schoongemaakt en de lagers weer goed in nieuw lagervet gezet.
Van het voorjaar maar eens kijken of ik ze dan geheel uit elkaar haal, ontroest en weer in de verf zet.
Waarbij ik dan ook alle kabels ed. even uit elkaar haal en opnieuw in het vet zet zodat alles weer lekker soepel loopt.
Morgen eens eerst kijken hoe het gaat op een ritje van ruim 300 Km met flinke belading.
 
  • Like
Waarderingen: Rola en Henk E

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #43
Vandaag er dus ruim 300Km mee gereden maar moet er nog wel mee aan het werk want met de oude aanhanger rij ik gemiddeld ongeveer 1 op 18,5 en met deze kwam ik vandaag niet verder dan 1 op 14,5 (met de wind mee, vanmorgen met de wind tegen stond hij regelmatig onder de 1 op 10 maar heb ik niet gekeken naar het gemiddelde)
Dus denk dat ik naast de 13 polige stekker toch ook verder met de remmen moet om alles nog een heel stuk soepeler te laten lopen want je hoort hem nu vrijwel voortdurend in een van de wielen schuren.
Niet telkens in hetzelfde wiel maar telkens in een ander wiel, maar als ik de handrem aan trek dan gebeurd er maar heel weinig.
Dus er klopt nog iets niet alleen zitten de schroeven om alles in te stellen zo vast geroest dat er geen beweging in te krijgen is. Dus heb ze nu eerst in de ontroester gezet (soort pasta wat op pindakaas lijkt) met een elektrabuisje er omheen om uitdrogen te voorkomen.
Dus as. zaterdag eens kijken wat dat gedaan heeft en of er wat los te krijgen is.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #44
Heb je gevoeld aan de naven of er één warm liep?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #45
Niet dat ze echt warm liepen, als je eerst het ijzer van de reling vast pakt en dan je hand op de trommelrem legt kon je voelen dat ze iets warmer waren maar verder niet.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #46
Deze zomer de aanhanger een aantal keren gebruikt en het viel op dat deze toch wel aardig zwaar liep.
Eigenlijk steeds zwaarder en je moet flink duwen om hem van de plek te krijgen.
Dus eerst geprobeerd de remkabels en de draadstang waar de remkabels mee verbonden zijn los te krijgen maar ook met speciaal roest losweek middel wat ik er een aantal dagen op heb laten zitten zat alles muurvast geroest.
Na nog een ritje van goed 60 km stonden de wielen er (met ook ruim 30 graden buiten) er dampend bij en werd het toch wel hoog tijd hier iets verder aan te gaan doen.
Dus in de zomervakantie al nieuwe remkabels gekocht, nieuwe trekstang en nu alleen nog de tijd zien te vinden om ze te monteren.

Ik moet overigens wel zeggen dat de kunststof bodem van 18mm prima voldoet.
Ik heb er zo'n 15 kuub zwart zand meer vervoert en dat ging uitstekend, een kuub betonzand er meer dan 3 weken er in laten staan (was me op dat moment toch wel een beetje te warm om hem leeg te scheppen) en er ook een bigbag vol met grind mee vervoert en de bodem geeft geen krimp, blijft mooi vlak en ook vol in de zon geeft het geen enkel probleem.
Waar je wel op moet letten is dat je niet met een scherpe schop oid. over de bodem gaat, steek je normaal dan de houten bodem stuk (ook niet zo handig) met een kunststof bodem trek je er dan flinke sporen/krassen in.
Nadeel is dat je dan randjes in de bodem krijgt waar te vervoeren zand ed. achter/in blijft zitten, het voordeel is wel dat als je de aanhanger dan in de zon op laat warmen en met een schildersföhn en plamuurmes je deze randjes weer aardig goed in de groeven terug kunt duwen zodat de beschadiging minder zichtbaar worden en er minder vuil in blijft zitten.
Ander voordeel is dat een betonplexbodem (zonder structuur) spiegelglad is en alles wat in de aanhanger ligt alle kanten op glijdt als je het niet goed vast zet, maar met deze kunststof bodem valt dat dus reuze mee en blijft alles aardig om zijn plek terwijl als je hem aanveegt hij wel makkelijk schoon te maken is.

Ik heb nu een zware machine gekocht die ik moet vervoeren dus de remmen moeten nu toch goed gaan werken, dus morgen dit toch maar eens aan gaan pakken.
Wordt dus nog vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Walker

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #47
Vandaag me dus even kwaad gemaakt op de remmen van de aanhanger.
Eerst geprobeerd de remkabels los te krijgen maar dat was gewoon onbegonnen werk en uiteindelijk de kabels maar doorgeslepen.
3 kabels waren uiteindelijk nog redelijk en de kabel wilde nog door de mantel bewegen, de 4e zat muurvast.
20231118_133946.jpg

dus wel goed dat deze vervangen werden.
Wel de domme fout gemaakt om 1 rem geheel uit elkaar te halen en ja hoe zat dat nu precies in elkaar als er spontaan een stuk ijzer uit de remconstructie komt vallen.
Dus ook de 2e maar voorzichtig uit elkaar gehaald om te vergelijken maar ook daar viel hetzelfde stukje spontaan uit.
Nog voorzichtiger de 3e rem uit elkaar gehaald en een aardig idee kunnen vormen hoe alles weer in elkaar gezet moest worden en zo de 2e en 1e rem ook weer in elkaar gezet.

20231104_154148.jpg

de nieuwe remkabels zijn weer gemonteerd.

Omdat de stang waar alle remkabels aan vast zaten ook aardig roestig was en de moeren niet meer te bewegen waren deze ook maar vervangen
20231118_134015.jpg

daarna alles afstellen zodat hij niet te vroeg remt en blokkeert en ook niet te weinig remt.
Maar toen bleek dus de oplooprem ook niet lekker te lopen.
Deze ook uit elkaar gehaald en daarbij kwam de schokdemper maar heel langzaam naar buiten zetten, dus hier al het oude harde vet ed. weggehaald, flink wat WD40 gebruikt om alles los te weken en weer lekker soepel lopend gemaakt.
Wel even een flinke klus om die schokdemper weer in elkaar te zetten en daar toch wel even hulp bij nodig gehad waarbij de een de demper terug duwde en de ander er snel de schroef doorheen stak.
Maar ook dat is gelukt, in elke vetnippel 2 slagen vet en nu loopt het weer als nieuw.
Morgen nog even overal dubbele moeren op zetten zodat er niets los kan lopen en dan de stang bewerken zodat die niet binnen de kortste keren weer rood verroest is.
En dan de achterbalk nog even onder handen nemen want die is ook niet meer wat hij is geweest.
slechte achterbalk.jpg

Had ik omhoog gebogen om de plaat er onder te krijgen en weer terug gevouwen maar dat is niet strak te krijgen.
Dus heb de ogen voor de klep er al af geslepen en ook de bovenste rand er afgeslepen.
Maar morgen dus weer verder.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #48
Met alle voorspelde buien maar begonnen met het op maat maken van een stevige achterbalk
20231118_141416.jpg


eerst een proef stukje gemaakt om te kijken of het zo paste
daarna uit dit kokerprofiel (4mm dik) hetzelfde zien te maken.
20231118_161642.jpg


dezelfde hap uit de koker geslepen als het proefstukje
20231118_141427.jpg


en kwam er achter dat er wel flink wat kwaliteitsverschil zit in doorslijpschijfjes.
Eerst met schijfjes van een bekende Duitse grootgrutter en dan kon ik met 1 schijfje ongeveer 40 cm slijpen, maar na 2 schijfjes was ik daar doorheen, maar ach ik had nog een heel pak van het bekende gele merk staan.
Dus die er op gezet en verwacht dat ik daar de rest wel mee kon doorslijpen maar na 10 cm het gehele schijfje al weg, ach er kan een slechte tussen zitten, maar de volgende ook na 10 cm geheel weg.
Met de rest doorslijpen dus het gehele pak van 10 stuk geheel weg en dat terwijl op de schijfjes staat extra dun en dat ze extra lang mee zouden moeten gaan. :cry:
Nou nee dus en komende week toch maar weer wat schijfjes bij de grootgrutter halen.
De koker aan de binnenkant zo goed mogelijk ontroest, ingespoten met roestomvormer en verder pasklaar gemaakt.
De bestaande achterbalk is gegalvaniseerd dus om het lassen wat makkelijker (en minder giftig) te maken deze laag eerst weggeslepen en de balk er weer ingelast.
Hierbij kwam ik er dus meteen achter dat gewoon CO2 lassen eigenlijk best eenvoudig is maar als je op de kop moet lassen dat dit dan toch wel een heel ander verhaal wordt omdat de zwaartekracht dan bepaald niet meewerkt om mooie lassen te maken.
Maar ook dat als er spetters naar beneden komen en dat daar dan wel je handen/armen zich bevinden.
gaatjes tijdens het lassen.jpg

En dan kun je wel lange lashandschoenen aan hebben maar die spetters rollen van je handschoenen verder naar beneden en dus aardig last gehad van smidsvlooien die soms ook flink van zich af beten.
(had ik daarom ook geen lasoverall gekocht? :denk:)
Maar ook tot de conclusie gekomen dat je bij het op de kop lassen gewoon geen mooie rechte lasnaad kunt maken (zal ook wel aan mijn las vaardigheden liggen) normaal maak je een lasrups door telkens iets heen en weer te gaan maar dan werd alles te warm en zakte het metaal naar beneden met flinke druppels van metaal als gevolg, maar als je rondjes ging draaien dan ging dat een heel stuk beter.

Door de hitte vloog tot overmaat van ramp ook nog de lasdoos van de bekabeling in brand, dus die straks ook nog maar weer vervangen.
achterbalk aan de aanhanger gelast.jpg

Maar de balk zit er in, meteen de ogen van klep er weer vast opgelast, de ergste lasdruppels weer glad geslepen en alles in de zinkcompound gezet.
Ook alvast een nieuwe kabel getrokken zodat ik straks ook een 13 polige connector kan gaan plaatsen.

Nu even laten drogen en dan alles verder goed in de verf zetten.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #49
Vanmorgen de heater er maar opgezet zodat alles wat sneller zou drogen en vanmiddag was ook de 1e laag verf al zo droog dat ik weer verder kon.
Dus de verlichting terug gemonteerd,
Nieuwe lasdoos geplaatst voor de bekabeling (deze keer de kabel ook wat langer gehouden voor het geval er iets fout mee zou gaan de kabel dan niet meteen te kort zal zijn)
20231119_164439.jpg

kenteken verlichting terug geplaatst (is nu ook LED)
kentekenplaat weer gemonteerd
en toen kwam ik er achter dat ik de scharnierpunten precies verkeerd om gemonteerd heb
scharnierpunten verkeerd om.jpg

oude situatie..............................................................................nieuwe situatie

Niet dat het erg is want normaal schoof je de achterklep er van rechts naar links op, nu is het van links naar rechts.
En dan ziet het geheel er nu zo uit
klep weer terug gemonteerd.jpg

de ruimte tussen de nieuwe balk en de bodem goed dicht gekit
bodem gekit.jpg

Hiervoor een gecombineerde kit gebruikt die lijmt en afdicht (is wel veel dikker dan normale kit en er was veel kracht voor nodig om de kit zover mogelijk onder de balk te spuiten zodat het ook goed zou houden)
20231119_164826.jpg

en nu heb ik ook een voldoende stevige achterbalk om de rijplaten er op te kunnen leggen.

Nu alleen nog iets bedenken dat ze ook vast blijven liggen.
20231119_164835.jpg

Je zal er toch maar met je zware machine van 1450 Kg bovenop staan dat de rijplaten wegschuiven :o

Dus zit te denken om een paar gaten in de nieuwe achterbalk te gaan maken en aan de rijplaten een paar uitsteeksels te maken (paar stevige M10 slotbouten) die in die gaten vallen zodat ze niet zomaar weg kunnen glijden/schuiven. Andersom kan ook dat ik uitsteeksels maak op de achterbalk en daar de rijplaten op kan klikken. (voorkom je dat de gaten telkens vol met zand zitten)
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #50
Mijn oprijplaten hebben een lip zodat ze er niet af kunnen schuiven.
Een kennis van mij werkt met een kabeltje van rijplaat naar aanhanger.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #51
Dan heb je denk ik ook zo'n extra rail aan de achterkant waar je die platen in kunt haken?
Ik heb daar ook naar gekeken om zoiets te maken, maar bij mij zit de klep en de scharnierpunten dan in de weg. (denk ik)
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #52
Nee ik heb geen extra rail.
Als ik er erg in heb zal ik er een foto van maken.
 

Henk E

  • #53
Op het stuk wat op de aanhanger ligt schroef je 1 of 2 slotbouten die aan de onderkant uitsteken.
En in de rand van de aanhanger boor je gaten waar de slotbouten weer in kunnen.
Misschien een dom idee, maar het kwam zo in me op.

Naamloos.png
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #54
Dat was ook mijn idee, maar als je zand vervoert dan heb je wel altijd de gaten vol zand zitten.
Vandaar mijn idee om ipv. gaten juist nokjes te maken maar dan zit je met het probleem dat als je er iets in wilt schuiven je altijd die nokjes in de weg hebt zitten.
 

Charel

  • #55
De gaten verder door boren tot de onderkant van de bodem of van het profiel.
 

Ijssel87

  • #56
Gaten door en door en niet te klein dan gaan ze niet zo snel dicht zitten.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #57
Het lukt mij niet om op dit moment een foto te maken
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #58
Na alle moeite uiteindelijk een pracht van een aanhanger die nu ook super rijdt en vrijwel onderhoudsvrij is (alle beplating is immers van kunststof)

20231216_163145.jpg

Maar wat blijkt, de aangegeven 1500Kg die de aanhanger mag vervoeren is incl. het eigen gewicht (nooit bij stil gestaan, ik dacht dat er 1500 Kg in mocht)
Dus de aanhanger mag maximaal 1050 Kg vervoeren en laat ik er nu een hoogwerker mee moeten vervoeren van 1450 Kg

In totaal ruim 1400 euro aan materiaal in de aanhanger gestoken (de montage even niet meegerekend) met nieuwe beplating, nieuwe spatborden, nieuwe bekabeling, nieuwe ledverlichting, nieuw steunwiel enz. mag hij niet gebruikt worden waar ik hem voor zou willen gebruiken. :oops:

Niet dat hij het gewicht niet aankan, een kuub zand weegt toch ook minimaal 1500 kg (en daar er al heel wat van vervoert) maar met een hoogwerker er op trek je toch wat meer aandacht en wordt je vaker aan de kant van de weg gezet.
Dus al gekeken of ik hier zwaardere assen onder kan zetten en een herkeuring kan regelen.
De fabrikant zegt dat het ook makkelijk kan maar het typenr. is gekeurd en herkeuring met zwaardere assen is zo duur dat het niet loont.
Dus deze staat nu te koop en ik heb inmiddels een andere gekocht die 2000 Kg kan hebben incl. het eigen gewicht.
Netto mag er dan 1640 Kg in dus met 1450 Kg hou ik nog bijna 200 Kg over.
Maar dat betekent dus wel dat ik weer opnieuw kan beginnen met het (her)bouwen van een aanhanger.

Zal er wel een nieuw topic over maken want heb denk ik toch jullie hulp nodig voor ideeën.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
17
Gerelateerde onderwerpen
Nieuwe garage in mijn achtertuin

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu