Aanhanger aanpassen voor oprijplaten

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Vrijdag zijn eindelijk de zware oprijplaten binnen gekomen (3000Kg) aangezien de oprijplaten die ik had volgens de leverancier van de hoogwerker te licht waren.
Deze konden samen het gewicht van 1450 Kg wel aan maar niet per stuk en sta je iets scheef dan krijgt de ene oprijplaat heel wat meer te verdragen dan de andere.
Vandaar zijn advies oprijplaten te nemen die elk het gewicht van 1450 Kg aan kunnen want ligt 1450 kg op z'n kant dan til je dat niet zomaar weer even rechtop.

Natuurlijk kun je dit soort platen wel even bestellen maar dan schrik je wel even van de prijs (en ook van het gewicht)
Dus dan maar even wat langer wachten (2 maand) en nu dan eindelijk geleverd en met goed 18 Kg per stuk ook nog aardig eenvoudig te verplaatsen.
Zaterdag al even aan het passen en meten geweest maar kan nog geen oplossing bedenken.

De nieuwe aanhangers hebben nl. een soort beugel waar deze platen achter kunnen haken
20240211_223726.jpg


echter de nieuwe aanhanger die ik gekocht heb kent deze beugel niet.

20240211_223829.jpg

zit de klep dicht dan sluit deze strak aan op de bodem
20240211_223955.jpg


Dat bodem profiel stelt ook niet veel voor met een dikte van goed 1mm dus het risico dat de haak achter dit profiel wegschiet is vrij groot als je er met zo'n zwaar ding op gaat rijden.
Dit moet dus dikker/sterker
Maar maak je het dikker dan sluit de klep niet meer.
Dus ben op zoek naar een methode dat de oprijplaten wel stevig blijven zitten, na de tijd de klep ook dicht kan en als ik zand oid. vervoer dit niet uit de aanhanger loopt.
Kijk ik naar de aansluiting van de klep op de zijwanden (beide overigens van aluminium) dan zie je dit
20240211_224001.jpg

dus de klep valt tegen een gegalvaniseerde buis aan en er zit nog een extra buis aan de zijkant.
20240211_224001.jpg
20240211_224012.jpg

van de buitenkant ziet dat er zo uit.

Maar hoe maak ik nu iets waar die haken van de rijplaten goed invallen terwijl de klep ook goed sluit en zonder dat spullen die in de aanhanger moeten blijven er uit kunnen?
Lampen worden trouwens nog vervangen zodat ik wat ruimte (2 cm) boven de lampen krijg.
 

Sander 1972

  • #2
Waarom zoek je geen passende aanhanger?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #3
Dan kom je op de machine transporters uit en aangezien ik de aanhanger meer voor andere zaken gebruik dan voor het vervoeren van deze machine (en ik ook geen 4 verschillende aanhangers wil hebben staan) voor een combinatie gekozen.
Zodat ik in de enkele gevallen dat het nodig is (zal 2 of 3 keer per jaar zijn) de hoogwerker kan vervoeren en in de andere gevallen ik de aanhanger gewoon kan gebruiken om groen naar de gemeentewerf te brengen, zand/stenen op te halen of weg te brengen (ik moet nog een heel stuk bestraten) zoon of dochter kan helpen verhuizen enz.
 

Auto-Geen

  • #4
Heeft de hoogwerker genoeg bodemhoogte om over de knik rijplaat-aanhanger te komen?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
In de lage stand van de hoogwerker zou er voldoende ruimte moeten zijn en de rijplaten zijn 2m45 lang + dat de aanhanger door het gewicht een eind zal zakken en dan zou het allemaal probleemloos moeten gaan. (hoogwerker is geschikt voor buiten gebruik vandaar extra ruimte onder de hoogwerker en dat hij ook zwaarder is geworden dan in 1e instantie de bedoeling was)
Maar de rijplaat moet dan niet 3 cm boven de bodem van de aanhanger uitkomen zoals nu het geval is als ik ze achter de strip haak.
Dus heb al zitten denken dat ik een gat in de bodem maak om daar een constructie staal in te laten verzinken in de bodem.
Die kan ik vastlassen aan het frame zodat het ook stevig is, maar andere ideeën zijn ook zeker welkom.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Het gedeelte waar de duimen van de achterklep aangelast zitten, is dat sterk genoeg om de oprijplaat te kunnen dragen?
Zitten deze duimen in de weg icm de spoorbreedte van de hoogwerker?
 

Sander 1972

  • #7
Deze aanhanger moet je verder aanpassen en is niet ideaal om een hoogwerker erop te zetten. Vloer moet je aanpassen mogelijk ook de constructie er onder. Dus de aanhanger wordt zwaarder in gewicht, waardoor je minder kan laden
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Ook ik zou niet zo snel een hoogwerker op die aanhanger zetten. Je trekt er in ieder geval wel de aandacht van oom agent mee. Als je dan gewogen wordt, ben je de pineut.

Kun je niet 2 of 3 keer per jaar een machine transporter lenen of huren?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Nee hoor, ik mag een combinatie trekken van 2200 Kg en blijf daar ruim onder, dus oom agent heeft zeker het nakijken.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
Welk gewicht mag de aanhanger dragen?
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #11
Iets van 1600kg, zie ook het andere topic over de aanhanger.

Gerrit, is het een idee om een u profiel aan de klep te maken waar de rijplaten dan inpassen?
Het gewicht komt dan wel op de scharnieren, maar dat lijkt mij wel te kunnen
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
idd. ruim 1600 Kg, door de aluminium wanden is hij nl. lichter dan de andere met 360 Kg
Hoogwerker weegt 1450 , rijplaten 18 Kg per stuk dus heb nog 150 Kg over en blijf onder het maximale trekgewicht van de auto met 2200Kg.
De scharnieren van de klep zijn vastgemaakt aan een profiel van goed 1mm dik, dus daar iets op gaan leggen lijkt me niet handig zonder het eerst te versterken.
Maar heb een klus over ver dus zit elke dag ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug in de auto en heb me vanmorgen op weg hier naar toe een constructie uitgedacht, dit vanavond eens uitwerken en kijken of het ook onder de aanhanger past.
 

Sander 1972

  • #13
Ik hoop dat ze een keer aanhouden.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Hebben ze al gedaan en niets aan de hand, alleen een boete omdat mijn Europees goedgekeurde auto met vanaf de fabriek een trekhaak geen oogje heeft waar de losbreekkabel aan bevestigd kan worden.
Maar daar loopt een procedure over om die boete ongedaan te maken want verschillende rechters hebben al aangegeven dat een vast punt niet speciaal zo'n oogje moet zijn. Maar ook in alle landen om ons heen wordt er een andere betere methode toegepast (die had ik ook gebruikt) en Nederland is dus het enige land van de gehele EU die zo'n speciaal oogje eist.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
Maar wat ik vanmorgen op weg naar de klus uitgedacht heb is:
- Ik leg een plaat ijzer of een rijplaat tegen de strip waar nu de achterklep aan vast zit, (dan krijg ik al een betere gewichtsverdeling en heb nog een plaat cortenstaal en/of aluminium liggen)
- In die plaat (en het hout er onder) maak ik wat sleuven waar de haken van de rijplaten in passen.
voor de sleuven maak ik van stevig hoekprofiel een frame die precies in de sleuf past.
sleuven in bodemplaat.jpg

dus zoiets.
evt. kan ik die hoekprofielen aan de onderkant aan het frame lassen zodat het geheel nog steviger wordt.

voordeel volgens mij:
- alles is een stuk steviger en de druk door de wielen wordt beter verdeeld
- rijplaten haken stevig vast en kunnen niet verschuiven
- rijplaten liggen veel vlakker op de bodem
- water wat door de sleuven loopt komt niet in aanraking met het hout waardoor dit minder snel gaat rotten
- wil ik zand oid. vervoeren dan kan ik simpel iets in de sleuf steken om te voorkomen dat het zand er door wegloopt.

Het lijkt zo allemaal prima te kunnen dus graag jullie commentaar voor wat ik over het hoofd heb gezien.
 
Laatst bewerkt:
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
57
35

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu