Na-isoleren gordingdak met unidek-platen

Sinnep

  • #1
i.v.m. geluidshinder willen wij ons dak gaan na-isoleren. Het dak bestaat nu uit unidek dak-elementen van 100mm dik.
De gordingen hebben een afmeting van 170x70mm en hebben een h.o.h. afstand van 135 cm.
De dakhelling is 48 graden.

Ik wil tussen de gordingen het regelwerk maken zodat de OSB-plaat vlak over de gording komt te liggen.
Het regelwerk waar ik aan zit te denken is 22x50 mm. met een h.o.h. afstand van 30cm.
In de tekening zie je de opbouwvolgorde.

Mijn vragen zijn:

Is het regelwerk zwaar genoeg voor een h.o.h. afstand van 135 cm van de gordingen, of zou dit op den duur gaan doorhangen?
Welke folie moet ik gaan gebruiken (dampdicht of klimaatfolie) i.v.m. de unidek-dakelementen, zijn deze dampdicht of dampdoorlatend?
detail dakisolatie.png
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Tussen 2 lagen isolatie moet je geen valse spouw hebben. De Rockwool dus rechtstreeks tegen Unidek plaatsen. En aan de binnenzijde voor alle zekerheid een klimaatfolie plaatsen, want het EPS-dak is meer dampdicht dan de steenwol.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Stroken zijn te dun voor deze overspanning.
Neem doorgaande stroken over de gording heen van minimaal 25 mm dik.
Maak je ze ertussen, wat ik afraad, dan is 32 mm noodzakelijk.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #4
Bedankt voor jullie reactie.
i.v.m. ruimtegebrek zou ik wel het regelwerk tussen de gordingen willen houden.
Anders kom ik in de knel bij het raam. Dan zal ik toch met zwaarder regelwerk moeten doen.
Als het isolatiemateriaal toch wel tegen het unidek dak aan kan liggen heb ik hier ook wel de ruimte voor.
Ik ging er in eerste instantie vanuit dat er een kleine luchtspouw tussen moest blijven..
Hierbij nog een foto van de situatie
IMG_20231203_144308.jpg
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #5
Eerst balkjes ertussen, daar latten overheen. Ik heb het zo gedaan. Werkt akoestisch erg goed trouwens met bijvoorbeeld 10 cm steenwol en 12,5mm gipsplaat.

20220108_183302.jpg 20220131_190345.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #6
Bedankt Edwinn, dat is ook een mooie oplossing. wat voor maat balkjes heb je daarvoor gebruikt?
Ik heb het idee om het geheel eerst af te timmeren met OSB plaat of underlayment.
Werkt dit ook nog goed in combinatie met klimaatfolie?
Of is OSB / underlayment ook dampdoorlatend
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Al enige jaren wordt om de kosten ze laag mogelijk te houden tot op de gram gebouwd. Weet je zeker dat deze constructie aan je dak gehangen kan worden.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #8
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet, hoe kom ik hier achter? Moet ik het hele huis dan door een constructeur door laten berekenen? Ik heb een paar weken geleden wel de bouwtekeningen en de constructieberekening van de woning ontvangen van de gemeente. Ik heb de berekening wel even bekeken, maar kan er als leek weinig mee.
 

Charel

  • #9
De maat van de gordingen, de tussenafstanden ervan en een dakhelling van 45° maken dat dit dak volgens mij zeer stevig is en het gewicht van extra isolatie en afwerking probleemloos zal kunnen dragen.
Tenminste als de overspanning van die gordingen niet te veel is.
Die unidak elementen maken het door hun te grote dampdichtheid wel moeilijk om op eender welke manier en met eender welk materiaal bij te isoleren langs onder.
Een dampdicht folie gebruiken kan niet omdat er dan indringend vocht langs nergens nog kan uitdampen.
Een klimaatfolie heeft hier volgens mij ook geen zin omdat voor die enkel maar kan functioneren volgens zijn bedoeling als de dakopbouw in de zomer voldoende kan opwarmen. En dat kan niet door die isolerende unidak elementen.
En dus zou ik opteren om zonder folies te werken en een vochtregulerende isolatie te gebruiken zoals onder andere houtwolplaten, vlaswol of cellulose. Zulke isolatie kan vocht opnemen en terug afgeven zonder dat het condenseert in de dakopbouw en zonder dat de isolatie hiervan schade zou ondervinden. Ook akoestisch scoort zulk materiaal beter.
Ik zou ook de isolatie volledig laten aansluiten tegen de onderkant van de bestaande platen.
Als constructie ten behoeve van de afwerking kan je allerlei systemen gebruiken maar zoals jij het voor hebt is het te licht. Ik zou ofwel hetzelfde doen maar dan met balkjes (sls of cls) van 32 mm x 64 mm ofwel zou ik planken van 28 mm dikte nemen die even breed zijn als de isolatie die je er tussen wilt plaatsen. Bijvoorbeeld houtwolplaten van 120 mm dikte tussen planken van 120 mm breed en 28 mm dik.
Een dikte van 22 mm is te weinig om de afwerking stevig genoeg vast te kunnen schroeven. Het hout zou kunnen splijten en/of een aantal schroeven gaan er net naast komen.
Metalstud als constructie is ook een te overwegen alternatief.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #10
Welk gewicht is er in de berekening aangehouden voor het dak, 75 of 65 kg/m2 ?
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik heb het dak destijds gesimuleerd met Ubakus (uitgaand van dampdichte platen 100mm eps en 100mm steenwol eronder). Gaat prima met klimaatfolie. Zonder enige folie onstaat er wel condensatie als de temperaturen buiten tegen het vriespunt zijn en je de ruimte binnen als leefruimte verwarmt. Dus als je geen biobased materiaal gebruikt wel klimaatfolie toepassen.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #12
Hieronder een screenshot van de uitgangspunten van de dakconstructie.
De overspanning is 3,70 meter


1701722576372.png
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
70 kg/m2 dus.
Welke pannen liggen erop?
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #14
Koramic Alegra 10 pannen
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #15
Het dak weegt rond de 65 kg/m2, je gaat 15 kg/m2 toevoegen. Dat is dik 20 %. Dat betekent ook een behoorlijke toename van de doorbuiging. Of dat acceptabel is, is niet op afstand te beoordelen. Op sterkte gaat het in algemeen wel goed.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Voor een goede geluidsisolatie moeten alle kieren goed afgedicht zijn. Je kan voordat je begint met isoleren eerst ook de kieren van de bestaande kap goed afdichten.


Het is eenvoudig de gordingen te verstevigen. Deze latten helpen ook al enigzins mee (mits goed bevestigd), je kan hiervoor beter bv. underlayment gebruiken over de breedte van de gording.

detail dakisolatie.png
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #17
Bedankt voor jullie reacties!! Ik wil zeker zijn dat de het dak niet gaat doorhangen. Ik heb met jullie opmerkingen een andere constructie bedacht. Denk dat deze opbouw sterker is. Wel denk ik dat het hierdoor weer wat zwaarder wordt. Ik vraag me af wat belangrijker is??

Twee lagen underlayment over de hele breedte van elke gording en eventueel onderling verlijmen, zie bijgevoegde foto die ik op internet gevonden heb

Tussen de gordingen planken van 28mm met zelfde breedte als isolatiedikte.

Houtwol bijvoorbeeld Gutex als isolatiemateriaal, zonder toepassing van folie.

Horizontaal regelwerk

gipsplaat

IMG_2908.jpeg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Folie is wel nodig. Verder prima plan. Met houtvezelisolatie blijft het 's zomers ook veel langer koel.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Sinnep

  • #19
Is het ook nog een optie om metalstud te gebruiken zoals charel voorstelde ipv een vakwerk 28mm planken? Ik ga er vanuit dat een regelwerk van metalstuds lichter is als een vakwerk van 28mm planken met nog een extra horizontaal regelwerk. De metalstuds komen dan tussen de gordingen, maar laat ze een klein beetje oversteken zodat de gipsplaat niet tegen de gording aankomt.

Op deze manier kan het isolatiemateriaal ook opelkaar aansluiten. Dus geen koudebruggen of kieren bij de aansluiting met de planken.

Zou dit de geluidsisolatie ook ten goede komen?

Kunnen de metalstuds wel een overspanning van 130cm overbruggen?
 

Charel

  • #20
Metalstud lijkt mij zeker een goed idee hier.
Je heb verschillende breedtes in metalstud.
Zelfs de kleinste maat met een dikte van 50 mm lijkt mij al ruim voldoende voor een overspanning van 130 cm.
In dat geval zou je achter de metalstud houtwolplaten van 120 mm kunnen plaatsen tot tegen de dakplaat en vervolgens houtwolplaten van 50 mm tussen de metalstud.
Je zou ook metalstud van 100 mm kunnen gebruiken met achter de metalstud houtwolplaten van 80 mm en tussen de metalstud houtwolplaten van 100 mm.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu