Na-isoleren gordingdak met unidek-platen

De metalstuds komen dan tussen de gordingen, maar laat ze een klein beetje oversteken zodat de gipsplaat niet tegen de gording aankomt.
...
Kunnen de metalstuds wel een overspanning van 130cm overbruggen?
Je spreekt jezelf hier tegen. Het "klein beetje oversteken" doe je door ze flink weg te knippen, waardoor de sterkte hard achteruit gaat.

Ik ben geen fan van metal stut. Ik heb liever een natuurproduct zoals hout.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep
Ik denk dat met "een klein beetje oversteken" wordt bedoeld dat de metalstud iets verder naar binnen (naar onder) komt dan de onderkant van de gordingen. En zo blijven de profielen onverzwakt en passend tussen de gordingen.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep
Die begrijp ik niet helemaal, ik laat het u-profiel ongeveer 5mm over de gording steken zoals onderstaande afbeelding. Dan hoef ik verder toch niks extra aan de metalstuds te verknippen?

Ik gebruik liever de metalstuds omdat de gehele constructie in mijn ogen dan lichter wordt. Denk dat het ook beter is voor de akoestische isolatie.

Vraag mij nog wel af wat de beste akoestische oplossing is. De complete spauw vullen met isolatie, dus ook de ruimte tussen de metalstuds. Of de spauw gedeeltijk vullen met isolatie tegen de dakplaten aan, en de spauw tussen de metalstuds behouden.

Heeft iemand hier een idee over?

Screenshot_20231207_123200_Chrome.jpg
 
Dan begreep ik het verkeerd. Rachelwerk (of metal stuts) moeten haaks op de gordingen komen. Anders krijg je ook nooit een goede h.o.h. maat trouwens.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep
Vraag mij nog wel af wat de beste akoestische oplossing is. De complete spauw vullen met isolatie, dus ook de ruimte tussen de metalstuds. Of de spauw gedeeltijk vullen met isolatie tegen de dakplaten aan, en de spauw tussen de metalstuds behouden.
Alles volledig vullen met houtwol zal zowel akoestisch als energetisch een veel beter resultaat geven dan een gedeeltelijke vulling. Daar zou ik niet aan twijfelen.
 
  • Like
Waarderingen: Sinnep
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!

Ik kwam op internet nog onderstaande artikel tegen:

Uit het artikel is te lezen dat het ook mogelijk is om direct gipsplaten (massa) tegen de EPS dakplaat te bevestigen om geluid te reduceren. Dit is voor mij ook een optie in een andere ruimte.
Deze wijze kwam ik ook tegen in andere berichten op dit forum, maar dan met 18 mm underlayment.

Ik kon alleen niet vinden hoe de platen dan direct wordt bevestigd tegen de EPS dakplaat. Schroeven lijkt mij geen optie in een EPS dakplaat. Dit is misschien alleen mogelijk bij de kopse kanten van de dakplaat omdat hier verstijvers aanwezig zijn?

Worden de gisplaten of underlayment dan verlijmt met de dakplaat?

Is het dan ook beter om de witte tussenstrippen tussen de EPS dakplaten te verwijderen, en de aanwezige kier te vullen met flex-pur?
 
Ik heb de dakconstructie laten doorrekenen door een constructeur. De gordingen moeten extra worden verstevigd om dit plan uit te voeren. Dit zullen wij binnenkort ook gaan uitvoeren.
De opbouw zal dan worden: steenwol,metalstuds,klimaatfolie, 8mm OSB, 12,5 gipsplaat

Ik heb alleen nog een vraag over hoeveel isolatiemateriaal ik extra kan toevoegen.
Op het forum heb ik al meerdere malen gelezen dat je maximaal 50% van de Rd waarde van het bestaande dak mag toevoegen. Het dak is opgebouwd uit 100mm EPS dakelementen, deze hebben volgens mij een Rd waarde van 3,0. Dit zou dus inhouden dat ik maximaal 1,5 extra mag toevoegen?, dit zou overeenkomen met een dikte van ongeveer 5cm steenwol:?.

De gordingen zijn 170mm, dus heb genoeg ruimte om een dikkere plaat steenwol te plaatsen.

Klopt deze redenatie, of is het mogelijk om meer steenwol toe te passen?
 
Die 50% extra is een vuistregel wat je veilig zonder (klimaat)folie kan toevoegen in gevallen als deze.
Als je het in Ubakus simuleert heb je grote kans dat jouw plannen veilig zonder klimaat kunnen.

Met klimaatfolie kan je oneindig isolatie toevoegen.

Tegen geluid is glaswol trouwens iets beter. (scheelt niet veel)
 
Die 50% extra is een vuistregel wat je veilig zonder (klimaat)folie kan toevoegen in gevallen als deze.
Als je het in Ubakus simuleert heb je grote kans dat jouw plannen veilig zonder klimaat kunnen.

Met klimaatfolie kan je oneindig isolatie toevoegen.
Ik ben het eens met de eerste regel.
Met de tweede regel heb ik moeite, daar zie ik niet welk verschil een klimaatfolie daar dan kan maken.
 
Je wilt niet dat vochtige lucht opgesloten raak in de open structuur van het glaswol. Er is een kans dat het goed gaat zonder condensatie. Maar met klimaatfolie sluit je het helemaal uit.
 
Ik heb geen moeite met de klimaatfolie op zich maar wel met het feit dat je onderaan een dampdichte isolatieplaat nog eender hoeveel isolatie zou mogen aanbrengen zolang je maar een klimaatfolie aanbrengt. De vuistregel van slechts de helft aan isolatie onderaan bijbrengen blijft volgens mij gelden al kan daar wel wat tolerantie op zitten naargelang de situatie
Klimaatfolie werkt trouwens pas goed als de dakopbouw in de zomer door de straling van de zon voldoende kan opwarmen. Het eventueel inwendige vocht kan dan pas goed verdampen waarbij vervolgens de waterdamp via de klimaatfolie naar binnen toe kan uitdampen. Bij een dak waarbij er reeds een dampdichte isolatie aan de buitenkant zit lijkt mij dat onmogelijk.
Klimaatfolie is een prima product maar mag niet gezien worden als een oplossing voor elke situatie.
 
Ik zie het anders. Je moet bij dit soort isolatiematerialen altijd een folie gebruiken. De dikte van de isolatie is daarbij niet van belang.
 
Zolang het condensatiepunt in de unidek dak-elementen blijft is folie niet nodig. Er kan dan geen condensatie optreden.
Daar komt die 50% ook vandaan, bij 50% of minder extra isolatie is het altijd veilig. Vaak kan die 50% nog wel iets hoger, daarvoor simuleren in bijvoorbeeld ubakus.

Zal de unidek dak-elementen uit de vraag eigenlijk dampopen of dicht?
Als ik google kunnen ze ook dampopen zijn, dan wordt het helemaal makkelijk: isolatie zoveel je wilt met dampdichte folie.
 
Bedankt voor jullie reactie, ik ging er in eerste instantie vanuit dat de dak-elementen dampdicht waren. Omdat ik hier niet zeker van ben, heb ik de vraag neergelegd bij unidek zelf. Even in afwachting van hun antwoord...

Is er ook een mogelijkheid dat ik dit zelf kan zien of testen?
 
Als je een rest stuk hebt dan is dat te testen, maar anders een beetje lastig.
de test:
Maak het paneel aan de binnenkant flink nat, plak de zijkanten en binnenkant af met dampdichte doorzichtige folie.
"verdwijnt" het vocht dan moet het wel dampopen zijn.

Met een compleet dak is het wat lastig testen, want de zijkant zijn niet af te plakken, dus je weet niet of vocht echt naar de buitenkant verdwijnt.

Een deel van de huidige unidek platen is dampopen. Bij een deel staat er daarover niks bij..

EPS is dampopen, of tenminste dampopen genoeg om aan de binnenkant extra te kunnen isoleren met dampdichte folie erbij.
Als je de rest van de opbouw van de unidek platen weet of kan uitvinden, dan kan je zelf zien of het geheel dampopen genoeg is.
 
ik ging er in eerste instantie vanuit dat de dak-elementen dampdicht waren.
Ben heel nieuwsgierig wat die gegevens zijn. Die elementen bestaan, zover ik weet 2 lagen spaanplaat onder en boven van rond de 5mm dik en daar tussen zit een laag EPS. De onderste plaat is voorzien van een gladde witte afwerking en deze zal ervoor zorgen dat er minder vocht naar de laag spaanplaat aan de buitenkant kan trekken. Zodoende zal er geen vocht in het element kunnen verzamelen.
Dampdicht zijn glas en metalen, overige bouwmaterialen hebben een Muwaarde. Dus meer of minder dampdicht cq dampopen.
Even gesimuleerd. 300mm PUR zonder cacheringen of een laag 300mm onder en boven alu. onder dat 100mm dikke sandwichpaneel. Niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Dampopen bouwen is alleen zinnig bij vochtregulerende isolatiematerialen. EPS is dat niet. Dus daarom altijd een dampremmende folie aan de binnenkant bij naisolatie.
 
De unidekplaat is opgebouwd EPS Platinum , de buitenzijde is voorzien van een 3 mm spaanplaat met groene folie en ruitmotief, de binnenzijde is afgewerkt met een 3 mm spaanplaat voorzien van een witte zichtzijde.

Ik heb gister een test uitgevoerd door een doorzichtig dampdichte folie tegen de dakplaat aan te plakken.
Voordat ik de folie volledig afsloot heb ik er wat water ingegoten. Na 24 uur was het meeste water wel verdwenen.

Ook kreeg ik via email reactie van leverancier van de dakplaten:

Unidek dakelementen, ook die uit 2012, zijn volledig dampopen. En als het dak bedekt is met dakpannen dan kan het vocht in woning via het dak weg.
Op die manier creëer je een optimaal binnenklimaat.


Hierbij moet ik toch de conclusie trekken dat de dakplaten dampopen zijn, en dat het na-isoleren geen probleem moeten zijn.
 
Ik wil uw optimisme niet smoren maar er zijn veel verschillende types van Unidek dakelementen. Het ene al minder dampopen of dampdicht dan het andere. Over welk type gaat het bij jou ?
Sowieso zijn zulke elementen vervaardigd met EPS als isolatiemateriaal en daarvan is geweten dat het niet als dampopen kan worden beschouwd.
U kreeg informatie van de leverancier. Beter en betrouwbaarder zou het zijn indien die van de fabrikant zou komen.
 
Laatst bewerkt:

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
1K
Dak en schoorsteen
Rola
Reacties
4
Weergaven
68
Dak en schoorsteen
Charel
Reacties
2
Weergaven
164
Dak en schoorsteen
IJkenhout
Reacties
27
Weergaven
488
Dak en schoorsteen
GlamourSterBert
Reacties
2
Weergaven
152
Dak en schoorsteen
wgb

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu