Miele - vervanging trommelkruis en lagerset - mijn werkwijze

Jacom

  • #1
Ik heb recent, met succes, het trommelkruis en de lagerset van mijn Miele W 2203 wasmachine vervangen. Omdat het een hele zoektocht was langs youtube en meerdere internetfora om alle benodigde informatie op te snorren, hieronder een beschrijving van de werkwijze die ik heb gevolgd en mijn learnings. Doe er je voordeel mee!
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Jacom

  • #2
Vooraf heb ik een gebruikt stalen trommelkruis gekocht via marktplaats (50 euro) en een originele Miele complete lagerset aangeschaft (150 euro). Ik kwam er te laat achter dat de lagers nog ok waren, dus had ik ook kunnen volstaan met een Miele complete simmering set (60 euro).

Uitbouw van de trommel:

1. verwijder de bovenplaat: verwijder de twee kunststofafdekkapjes linksvoor en rechtsvoor aan de zijkant, verwijder de schroeven die nu zichtbaar zijn, verwijder de twee schroeven aan de achterkant, schuif het bovenblad naar achteren en til het van de machine

2. verwijder de plint onderaan voor: deze zit met twee plastic pennen in het wasmachineframe gedrukt. Voorzichtig loswrikken

3. verwijder de voorkant: twee schroeven onderaan losmaken, de bout onder de deur losdraaien en de twee schroeven van het deurslot losdraaien. Rond het manchet zit een staaldraad met een veer. Zet bij de veer voorzichtig een schroevendraaier, maak zo ruimte en haal de staaldraad over het manchet naar voren er af. Je kunt nu het voorpaneel verwijderen door het onderaan iets naar voren te trekken en dan te laten zakken

4. verwijder de twee zijkanten: schroeven aan voorzijde, bovenop en aan achterzijde losdraaien

5. verwijder het bedieningspaneel: trek de wasmiddellade uit het voorpaneel (gele lip indrukken). Ik kreeg de transparante afdekplaat van het bedieningspaneel niet los. Daarom links en rechts boven en onderaan het paneel de schroeven losgedraaid en de schroef links vooraan en vervolgens het paneel met stalen frame in z’n geheel losmaken en opzij hangen, buiten het frame. Bedrading blijft er dan aan vastzitten

6. verwijder de zeepunit links bovenop: de twee schroeven bovenop losdraaien en de slangen/rubbers losmaken (linksonder slang + rubber unit, achterop aansluiting naar watertoevoer, rechtsboven rubberen slang en rechtsvoor dun slangetje)

7. verwijder de dradenrails/-houders rechts bovenop: schroeven bovenop losdraaien, draden uit kunststof lippen halen en rail en houder opzij hangen, buiten het frame

8. verwijder het deurslot: je kunt dit uit de kunststofklem klikken. Hang het voorzichtig opzij aan de draden

9. verwijder de witte tuit onderaan voorop het trommelhuis: rubber slangetje rechts er voorzichtig aftrekken en de witte tuit vervolgens voorzichtig uit de rubberen ring wrikken

10. maak de slangenklem los van de rubberaansluiting die naar onderop het trommelhuis loopt

11. verwijder draden verwarmingselement onderaan voorop het trommelhuis: trek de stekers los en maak een foto zodat je weet hoe je ze straks weer moet vastzetten. Trek ook de steker los (aarde) die aan de rechteronderkant van het trommelhuis zit

12. verwijder het manchet: rond het manchet zit een staaldraad met een trekschroef. Schroef de trekschroef los en trek de staaldraad over de manchet. Je kunt nu de manchet lostrekken van de rand van voorplaat van het trommelhuis

13. verwijder de aandrijfriem: draai de aandrijfriem van het snaarwiel door het wiel met de hand te draaien en tegelijkertijd de aandrijfriem opzij te trekken, net zolang tot de riem er af is gelopen

14. maak het trommelhuis onderaan los: draai de 2 x 4 bouten aan weerszijden los van de ondersteuningsplaten waar het trommelhuis op steunt

15. het trommelhuis met de trommel hangt nu los in de vier veren

16. verwijder het contragewicht voor (het zwarte, gietijzeren juk): alle bouten in de rand losdraaien (onderlinge bevestiging contragewichten voorop laten zitten) en contragewicht er voorzichtig uit tillen (let op, is zwaar)

17. til nu het trommelhuis met trommel uit de machine, terwijl je tegelijkertijd de vier veren loshaakt (let op, is zwaar). Ik heb dit met z’n tweeën gedaan (de een tilt, de ander haakt de veren los)
 
  • Like
Waarderingen: Rooster en Klusidee ralf

Jacom

  • #3
Uitbouw van het trommelkruis:

1. verwijder de klemring: de klemring is vastgedraaid met een trekschroef. Markeer eerst de positie van de uiteinden van de klemring op het trommelhuis. De klemring bepaalt namelijk waar de ogen zitten waarin de ophangveren komen en moet dus weer op diezelfde positie worden teruggeplaatst. Draai daarna de trekschroef los en verwijder de klemring

2. verwijder de voorplaat van het trommelhuis: trek nu de voorplaat (inclusief verwarmingselement) los van het trommelhuis. Rondom de voorplaat zit een rubber dat meekomt.

3. verwijder de trommel: zet trommelhuis met trommel met de voorkant naar beneden op twee balkjes, zo dat de trommel tussendoor de balkjes past. Zet een balkje in de spaken van het snaarwiel om dit te blokkeren en schroef dan de bout achterop het snoerwiel los. Til het snaarwiel van de trommelas. Leg een balkje op het uiteinde van de as ter bescherming en tik hierop tot de trommel + as uit het trommelhuis naar beneden valt. De trommel is nu los van het trommelhuis

4. verwijder de drie trommelkruisbouten: draai de drie lange bouten los die door de trommel in het trommelkruis zitten gedraaid. Bij mij waren twee van de drie bouten zo vastgerot dat ik ze bij het losdraaien afdraaide en heb moeten vervangen. Het trommelkruis is nu los van de trommel

Maak nu alles grondig schoon.
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Jacom

  • #4
Montage nieuw trommelkruis:

1. maak het nieuwe trommelkruis klaar voor montage: ik heb via marktplaats een gebruikt stalen trommelkruis gekocht (50 euro). Dit ontroest en de ontroeste plekken gelakt met radiatorlak. Verder moet de loopring van de as van het trommelkruis worden vervangen voor het nieuwe exemplaar uit de Miele set (de loopring is de verdikking die op de as zit, onderaan tegen het trommelkruis). Die loopring ging er zeer moeizaam af. Uiteindelijk heb ik een aantal zaagsneden naast elkaar in de loopring gemaakt (let op dat je niet te diep zaagt, de ring heeft een binnenmantel van zwart plastic, die kun je zien komen als je goed oplet bij het zagen) en het tussenmateriaal weggetikt. Toen kon ik de loopring met een waterpomptang langzaam maar zeker heen en weer draaiend omhoog krijgen. Daarna de nieuwe loopring op de as gedrukt/getikt m.b.v. de omgekeerde oude loopring waarvan ik de binnenmantel had verwijderd

2. monteer het nieuwe trommelkruis: op het stalen trommelkruis zit op een van de armen een klein holletje van ongeveer 10 mm. Zorg dat dit holletje tegenover de lasnaad van de trommel komt te zitten. Draai nu de drie lange bouten weer aan. Ik heb daarbij lockbond op de schroefdraad gesmeerd
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Jacom

  • #5
Vervanging lagers lagerkruis:

1. verwijder het trommelhuis: schroef de bouten los waarmee het trommelhuis aan het lagerkruis zit. Maak eerst een foto hoe de klemmen waar de ophangveren in zitten op het trommelhuis zitten gemonteerd. Als je deze klemmen er per ongeluk omgekeerd terug op zet dan kloppen de afstanden niet meer

2. verwijder de dichting van het lagerkruis: dit is de buitenste rubber ring

3. verwijder de binnenste (kleine) trommellager met de asdichtring en de schotelveren: ik heb dat gedaan door het lagerkruis op een opengedraaide bakschroef te leggen en vanaf de andere kant, door het gat van het buitenste (grote) trommellager heen het binnenste lager er uit te tikken, samen met de asdichtring en de twee schotelveren

4. verwijder de buitenste (grote) trommellager: idem maar dan lagerkruis omgekeerd

5. monteer de nieuwe trommellagers, schotelveren, asdichtring en dichting: ik heb die conform de door Miele bijgeleverde ombouw- en montagehandleiding gemonteerd. De schotelveren moeten met de holle kant tegen elkaar aan, tussen de binnenste (kleine) trommellager en de asdichtring

De trommellagers bleken bij mij nog helemaal in orde maar dat had ik helaas te laat gezien. Daarom heb ik alles vervangen. Als je de trommellagers wilt laten zitten (en dus alleen de simmering set koopt), dan zul je de asdichtring er van buitenaf uit moeten wrikken.
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Jacom

  • #6
Vervolgens de boel in omgekeerde volgorde weer opgebouwd, waarbij ik lockbond heb aangebracht op de moeren van lagerkruis, voorste contragewicht en trommelhuisondersteuningsplaten.

Let er bij het terugplaatsen van de voorplaat van het trommelhuis op dat het verwarmingselement in de klem schuift die aan de binnenkant van het trommelhuis zit.
De eerste keer dat ik voorplaat + rubber en klemring terug had geplaatst op het trommelhuis, bleek die rand van het trommelhuis niet waterdicht (gewoon getest door water in de trommel te gieten). Daarna vaseline gesmeerd op de buitenrand van het rubber en de binnenkant van de klemring en bij het aandraaien de onderkant en zijkanten van de klemring met een rubber hamer goed aangeklopt. Toen was ‘ie waterdicht.

Let er bij het terugplaatsen van de voorkant op dat je het gele trekkoord van het deurslot door de uitsparing links onderin stopt.
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Jacom

  • #7
En tot slot nog wat foto's:

Trommelhuis met lagerkruis en snaarwiel:


Trommel met oude trommelkruis:


Trommel met nieuwe trommelkruis:


Lagerkruis trommelkant:


Lagerkruis snaarwielkant:


Miele handleiding:
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

De Bob

  • #8
Prachtige werkwijze/volgorde uitleg.

Waardevol voor anderen met het zelfde probleem.
 

Witgoedproblemen

  • #9
Kan je zomaar het trommelkruis vervangen?
Waren de trommel tiges nog vlot los te draaien

Wat staat er nog zoal in de reparatieset instructies?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Dank je wel voor de moeite die je hebt genomen om anderen van je ervaring te laten profiteren! :prima:
 
  • Like
Waarderingen: Klusidee ralf

DSR9500

  • #11
Reclycling optimaforma
 

Lampje45

  • #12
Beste Jacom,

Een prachtig stuk werk, wat ook bij mij in het archief gaat.

Ik heb echter nog wel een stukje opbouwende kritiek.

Je stelt in de beschrijving:
Vooraf heb ik een gebruikt stalen trommelkruis gekocht via marktplaats (50 euro) en een originele Miele complete lagerset aangeschaft (150 euro). Ik kwam er te laat achter dat de lagers nog ok waren, dus had ik ook kunnen volstaan met een Miele complete simmering set (60 euro).

Nee, je hebt juist goed gehandeld (ook al wist je dat misschien nog niet) door ook de lagers te vernieuwen, want ten eerste kun je zo niet zien of de lagers nog goed zijn.

Dat kan alleen door een trillingsmeting te doen tijdens bedrijf en daarvan de resultaten te analyseren.
Als je een lager demonteert, dan komen er dusdanige krachten op de kogels dat het lager beschadigd raakt. En dus gewoon vernield is. Dus nooit een gedemonteerd lager weer gebruiken, want daar krijg je echt spijt van.
Dus de reparatie is gewoon perfect uitgevoerd en had niet goedkoper gekund.
 

Ajoin

  • #13
Hallo Jacom, Bij mij zijn er ook bouten afgebroken waarmee het trommelkruis vastgemaakt wordt afgebroken. Waar heb jij deze nieuwe bouten gehaald? Alvast bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #14
Ik denk dat je deze dan van de vorige eigenaar ook mee moet nemen, bij de koop van het kruis.
Want de kans dat hij vast gerot zit is natuurlijk vrij zeker.
 

Eviox

  • #15
Hallo allemaal ,, dat van die bouten is wel goede vraag en ook ik ben benieuwd naar een setje nieuwe mochten ze afbreken ,waar het wel op gaat lijken
 

Witgoedproblemen

  • #16
Bouten van de tiges? Verwarmen met warmelucht brander en dan voorzichtig losdraaien
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #17
De lagers die erin zitten zijn standaard lagers. Die kun je ook bij de technische groothandel halen en dan kosten ze aanzienlijk minder dan bij Miele voor dezelfde kwaliteit. Verder is het inderdaad een no-brainer om de lagers te vervangen.

Laat je de lagers zitten en ze gaan korte tijd later alsnog stuk, dan heb je een enorme berg extra werk.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik heb deze reparatie laatst zelf ook gedaan. Een paar opmerkingen:
  • Vanaf 1998 paste Miele geen stalen trommelkruis meer toe in hun wasmachines maar een aluminium kruis. Omdat de trommel van RVS is geeft dit galvanische corrosie (icm vloeibare zeep en wassen op lage temperaturen zeggen ze maar vroeg of laat begeeft elk aluminium kruis het. Vetluis of wasluis in de machien verergert het volgens mij wel). Waardeloze constructie, de Miele ingenieurs zouden zich kapot moeten schamen. Gelukkig zijn ze (meestal) uit te wisselen met de oude stalen kruizen van de 'bombestendige' Mieles van decennia terug.
  • De stalen kruizen zijn inmiddels 60 euro op marktplaats en ik denk dat ze nog wel meer in prijs gaan stijgen omdat alle aluminium kruizen op een gegeven moment stuk gaan en deze niet los te krijgen zijn (alleen icm met de trommel ...plunder je spaarrekening maar). En....een nieuw aluminium kruis rot ook gewoon weer weg.
  • Indicatie vooraf is ongewoon heftig trillen van de machine, op een gegeven moment kan dan de hele trommel losbreken en nog meer beschadigingen veroorzaken (verwarmingselement, buitentrommel) als je er niet snel genoeg bij bent.
  • Door het heftige trillen krijgen de schokdempers van de buitentrommel enorm op hun donder. Controleer deze altijd, ze moeten met tamelijk veel moeite en in uit bewegen. Als ze zonder weerstand in en uit bewegen, vervang ze dan.
  • De loopring op het as van het stalen kruis waar uiteindelijk de keerring omheen zit verdient aandacht. De meeste stalen kruizen hebben al een beste boodschap gedaan en die loopring kan ingelopen zijn. Het beste is om deze te vervangen (zit samen in een kit met de keerring) of om deze over te zetten (mits deze nog goed is) van het aluminium kruis. Het is lastig om deze er af te krijgen, wat kan helpen is het rondom verwarmen van de loopring met een verfbrander en dan met 2 platte schroevedraaiers er af wrikken. Niet teveel verhitten want er zit een kunststof afdichting binnen in de loopring.
  • De bouten waarmee de trommel op het kruis vastzit zijn extreem lange RVS bouten en deze kunnen, mits je niet voorzichtig bent, afbreken. Zijn niet nieuw los te verkrijgen bij Miele. Je kunt ze vervangen voor RVS M8 draadeind met zelfborgende moeren (ff RVS bedrijf zoeken in je omgeving).
  • ik heb zelf de lagers laten zitten. Mijn machine had nog niet zoveel gedraaid en de lagers voelden nog perfect aan. Maar daar moet je 'feeling' voor hebben, bij twijfel idd vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #19
Nog 1 toevoeging: de veren waarmee de buitentrommel hangt in het chassis hebben verschillende bevestigingspunten op de buitentrommel. Op deze manier is de buitentrommel uitgelijnd zodat deze recht en min of meer waterpas in het chassis hangt. Zorg dat de veren op dezelfde punten worden teruggehangen.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #20
Belangrijke toevoeging. De meeste alu kruizen gaan wel gewoon 15-20 jaar mee. Veelvuldig gebruik van chloor, te veel zeep, lagere temperatuur wassen en andere rotzooi die niet in hoort zorgt dat het alu sneller corrodeert.
Onderstaand lijstje zorgt ook voor extra corrosie.

Screenshot_20220216-195231_Chrome.jpg


Staal was absoluut beter maar na 1x vervangen en goed onderhoud zou je je miele na 30 jaar wel weg mogen gooien mits er geen andere defecten ontstaan.

Nog een toevoeging. Zelfborgende moeren zonder loctite zou ik niet gebruiken voor de kruisbouten door de trommel. Altijd loctite toepassen want door de vele trillingen kunnen ze allemaal lostrillen en de rubbers uit zelfborgende moeren zullen in een kuip geen lang leven bekoren, zeker niet i.c.m azijn gebruik. Gebruik wel een goede loctite bijv 3342.

Laatste toevoeging ALTIJD lagers mee vervangen. Het is een kleine moeite extra en ookal voelt en klinkt een lager goed, elke rondje slijt hij gewoon.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu