Miele W5723 technische storing, ook na vervangen aandrijfriem.

Matsijs

  • #1
Onze Miele W5723 wasmachine van ongeveer 12 jaar oud geeft een technische storing.
Weet iemand hier een oplossing voor?

In eerste instantie was er direct na starten van een wasprogramma het geluid van een sneldraaiende motor en de melding "technische storing".
De aandrijfriem bleek eraf gelopen.
Ik heb deze er opnieuw opgedaan maar hij schoot er direct weer af bij het starten van een wasprogramma.
Voorlopige conclusie was dat de riem versleten of uitgerekt was.

Daarop een nieuwe originele Miele riem via Miele besteld, en deze er met (behoorlijk) wat moeite op kunnen krijgen.
De nieuwe riem blijft wel zitten en de trommel draait ook, tot zover geslaagd.
Echter nog steeds vrijwel direct na starten van een wasprogramma de melding "technische storing".

Ik heb een aantal verschillende wasprogramma's geprobeerd maar wat er gebeurt is steeds hetzelfde:
Als eerste begint de motor meteen heel snel te draaien.
Dit begint met een kort slipgeluid (fractie van een seconde) waarna de trommel op flinke (bijna centrifuge waardige) snelheid gaat draaien.
Het is in ieder geval duidelijk sneller dan het rustig ronddraaien tijdens het wassen.
Het voelt alsof dit niet heel goed is voor de nieuwe aandrijfriem.
Direct daarna (kwestie van 1 of 2 seconden) de melding "technische storing".

Pompgeluid (ik denk afpompen) start vanaf het begin van het wasprogramma en blijft ook na de melding doorgaan.
Er is geen ingaand water te horen of zien.
Kan zijn dat dit komt omdat het programma niet toe komt aan de fase "water toevoegen" omdat het systeem al zo snel in de storing schiet.

Verder al gedaan:
-Pluizenfilter schoongemaakt en pompje gecontroleerd.
Draait goed, weerstand van de magneten is te voelen.
-Aanvoerslang gecontroleerd, zeefjes waren maar licht vervuild.
Slang bij wasmachine losgehaald en emmertest gedaan, er stroomt voldoende water uit.
-24 uur lang stekker eruit gehad (als dat al nodig is) maar dat had geen effect.

Weet iemand hier een oplossing voor?
 

Lampje45

  • #2
Als het toerental niet goed geregeld wordt dan slaat de seriemotor op hol.
En zal door het slippen van de poelie de riem verbranden.
Om dat te begrenzen wordt er een tachometer op de motor geplaatst die de terugkoppeling verzorgt naar de electronica.
Deze willen nog wel eens losgaan of defect raken.
Zie het filmpje:
Tachogenerator op Motor testen/ Wasmachine centrifigugeert gelijk bij het begin
Helaas heb ik geen filmpje van een tacho van Miele, maar het regelmatige probleem met de bedrading wordt hier wel genoemd.
 

Matsijs

  • #3
Bedankt, daar ga ik mee aan de slag.
 

Matsijs

  • #4
Ik heb de wasmachine nu verder opengemaakt. Het was nog een behoorlijke klus om uit te vinden waar alle verborgen schroeven zaten. Om de zijkanten en voorkant open te krijgen moest ook het bedieningspaneel gedemonteerd worden (Het verlijmde plaatje met bedieningsaanduiding moest er afgetrokken worden)

De tacho van Miele ziet er inderdaad anders uit, zie foto's.
Voor zover ik kan beoordelen zie ik geen gekke dingen, behalve het zwarte vuil dat (waarschijnlijk) van de koolborstels komt. Geen duidelijk losse stekkers of contacten (al heb ik dat alleen "mechanisch" getest). Kabelloop naar boven gevolgd en ook daar geen losse dingen gezien.

Ik zou dit hele onderdeel kunnen vervangen. Het is bij Miele alleen te verkrijgen incl koolborstels voor +/- 90 euro. Voor dat geld zou het wel handig zijn om zeker te weten of hier een defect zit...

Valt hier iets over te zeggen op basis van het verhaal en de foto's?

Miele_W5723_Motor_01.jpg Miele_W5723_Motor_02.jpg Miele_W5723_Motor_03.jpg Miele_W5723_Motor_04.jpg Miele_W5723_Motor_05.jpg Miele_W5723_Motor_06.jpg
 

Lampje45

  • #5
Als er mechanisch niets te zien is dan zal je moeten meten.
Testspeld 4.jpg

Hirschmann zwart.jpg

Het eenvoudigst is het dan om in de stekker op de printkaart een paar spelden te steken.
De stekker loshalen om als eerste te meten of er een ohmse waarde aanhangt.
Dan de stekker weer plaatsen, haal de snaar van de motor.
En dan met Hirschmann meetklemmen de binnenkomende spanning van de tachogenerator te meten.
De tachogenerator levert een wisselspanning.

En zo kun je ook de verbindingen nalopen en de boom nalopen op breuk en/of losse contacten.
Kijk uit, dat als de motor geen terugkoppeling heeft van de tacho, hij over zijn toeren kan raken en vastlopen.

De meetwaarden die je kunt verwachten verschillen nogal per fabrikant en type, hier een lijstje van de Electrolux groep:

Procedure controle koolborstelmotoren 2.png
 

Matsijs

  • #7
De printplaat met de tachometer en koolborstels heb ik weer teruggeplaatst en gemeten:
1-2: 250 Ω
3-4: 4 Ω
5-6: 1,3 Ω
5-7: 2,2 Ω
6-7: 1,3 Ω
8-9: 0 Ω
Afgezien van de tachometer komen de waarden redelijk overeen met wat Fabrice postte op het andere forum. Is dit voldoende bewijs dat de tachometer defect is?

Waarden volgens post van Fabrice:
1-2 tacho +- 500ohm, wijzigt als je aan de as draait
3-4 anker-koolborstels, +- 3ohm
5-7 veldwikkeling, +- 1.5ohm
8-9 thermische veiligheid, 0ohm

Dank voor de tip met de spelden, met wat geduld en een vaste hand lukte het meten (zelfs zonder hirschmann klemmen).

Na terugplaatsen van de printplaat heb ik het idee dat het geluid van de koolborstels bij handmatig draaien van de trommel wat sterker is geworden. Geen schade aan de koolborstels gezien, het zou er ook aan kunnen liggen dat de wasmachine behuizing er helemaal af is.

Is er een truc om bij het terugplaatsen van de printplaat de koolborstels open geschoven te houden?
Ze zitten aan de achterkant van de printplaat. Als de printplaat bijna op zijn plek zit is er weinig ruimte om ze nog open te houden. En ze moeten wel zonder schade langs het motorhuis gaan. Misschien iets tijdelijk tussen de borstels klemmen bij het terugplaatsen?
 

Lampje45

  • #8
Dat is heel simpel, je kunt door aan de voedingsdraad te trekken de borstel in de borgstand te trekken.
Het relaesen doe je door met een kleine schroevendraaier de borstel naar de richting collector te duwen.

Zie het deel van het volgende filmpje:
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #9
Matsijs schreef:
Dank voor de tip met de spelden, met wat geduld en een vaste hand lukte het meten (zelfs zonder hirschmann klemmen).
Dat is natuurlijk leuk, maar de klem moet gewoon vastzitten, omdat je beide handen nodig hebt om aan de verbindingen en kabels te trekken en te bewegen om zodoende een kabelbreuk of slecht contact op te kunnen sporen.
Je kun ook een speld aan een meetsnoer solderen, bij gebrek aan Hirschmann klemmen.
Ik heb helaas geen referentie of de spoelwaarde juist of onjuist is.
Als je de motor laat lopen zonder riem, zou je de wisselspanning kunnen meten, ik denk dat dit geen hoge spanningen hoeven te zijn, maar waardes weet ik helaas niet.
 

Matsijs

  • #10
Ik had inderdaad net gevonden dat die borgstand van de koolborstels bestaat. (ik had al wel geprobeerd ze terug te schuiven, maar was toen niet ver genoeg gegaan).

Begrijp je punt dat voor kabelbreuk/slecht contact vastklemmen nodig is.
 

Matsijs

  • #11
Een (ik vrees) laatste update,

Naar aanleiding van de vreemde koolborstel geluiden en de mogelijke afwijkende weerstand van de tacho heb ik een nieuw koolborstel+tacho onderdeel gekocht (eerder door mij foutief print genoemd maar er zit geen printplaat in).
Bij het meten van de weerstand van de nieuwe tacho blijkt deze net als de oude 250 Ω aan te geven.
De oude tacho was mogelijk nog in orde, tenzij er iets stuk was dat niet aan de weerstand was te meten
Het monteren van de tacho + koolborstels ging prima. Eerst vastgeschroefd en daarna koolborstels (geleverd in ingetrokken positie) voorzichting in positie geduwd. Geluid van de koolborstels op de motor klinkt weer normaal.

Na het aanzetten van de wasmachine en het starten van een programma krijg ik echter helaas nog steeds hetzelfde probleem als aan het begin van deze topic...

Kabel naar de tacho losgehaald op de bovenste printplaat en aan die kant gemeten. Ik kon daar de weerstand van de tacho meten, die ook niet veranderde als ik kabel en stekker bewoog. Kabel lijkt me daarom in orde?

Als het dan niet de tacho zou zijn, dan zou er iets anders defect kunnen zijn in de aansturing van de motor. Misschien een defect op een van de twee printplaten of iets in de software?
Ik heb echter niet voldoende kennis om te achterhalen waar op de printplaat een defect zou zitten. En een nieuwe printplaat is voor deze machine relatief kostbaar.

Als laatste was de service modus nog interessant:
Gebruikstijd: 8356 uur
De in het menu te testen "gebruikers" lijken het (voor zover ik dat kan beoordelen) allemaal goed te doen, behalve die waarbij de motor iets moet doen.
Dat zijn de opties "M5 W1" en "M5 + M8", en daarbij doet de motor helemaal niets, er zijn ook geen motorgeluiden te horen.

Misschien is dat laatste nog een aanknopingspunt voor iemand die veel van Miele wasmachines weet?
Tot zover dit probleem.

Hieronder nog een algemeen stukje over de service modus, dat handig kan zijn voor anderen die iets willen oplossen met een Miele.
Dit geldt voor een Miele W5723, maar waarschijnlijk ook voor andere Mieles.

Om in de service modus te komen:
Start/stop ingedrukt houden en tegelijk aan/uit knop 1x indrukken.
Zodra op de display het programma in beeld komt, start/stop knop 3x kort indrukken, de derde keer ingedrukt houden totdat de service modus op de display verschijnt.

In het menu "gebruikers" kan je de volgende dingen testen:
M24 P.1+Y40/14 = waterinvoer van boven
M24 P2+Y40/14+N.I+R = waterinvoer voorwas level 1
M24 P.3+Y40/14+N.II = waterinvoer hoofdwas level 2
M24 P.4+Y40/14+N.II I= waterinvoer wasverzachter level 3
M8 = afpompen
M5 W1 = langzaam trommel draaien
M5 + M8 = centrifugeren + afpompen
H3/6 = Licht
 

Lampje45

  • #12
Ik zou op de print eens gaan zoeken naar een triac die in sluiting ligt.
Want als die doorgetikt is gaat hij er op volle snelheid van door.
Maar omdat ik weinig ervaring met Miele heb, kan ik je niet vertellen, waarom hij dan in het testprogramma helemaal niets doet.
 

WMK92

  • #13
Heb je er bij het plaatsen van de koolborstelbrug op gelet dat de 4 pennen correct in de motor zitten gestoken? Makkelijker te zien als je de zijpanelen er af haalt of bekijkt met een spiegeltje.

De tacho kun je testen door de trommel met de hand te draaien en te meten op wisselspanning, zou rond de 1-3 volt moeten zijn.

Op de contacten 8-9 (motorwikkeling-thermostaat), dus links van de aarde dien je toch wel een Ohmse waarde te meten, 0,1 Ohm. Meet je hier niks is deze onderbroken en moet de motor worden vervangen..
 

Matsijs

  • #14
@Lampje45
Een triac heb ik denk ik gevonden en op de printplaat de weerstand tussen de drie pootjes gemeten, te weten +/- 0,9, 0,9 en 0,1 ohm.
Naar ik begrijp zou er tussen twee van de aansluitingen een oneindige weerstand moeten zijn. Maar ik lees ook dat je het eigenlijk eerst los moet solderen om te meten.

@WMK92
Ja, ik heb gecontroleerd of de pennen er goed inzaten (met zijpanelen eraf). Tussen 8 en 9 heb ik een weerstand van 0 ohm genoteerd, maar kan zijn dat ik het eigenlijk een hele kleine ohmse waarde was.
Bij het starten van een wasprogramma draait de motor nog steeds even kort en snel, hij kan dus wel iets doen nog.

Zoals jullie wel hebben gemerkt ben ik bepaald geen elektrotechnicus, wel wat geleerd hier, maar het lijkt me niet verstandig om zelf aan de (vermogens)elektronica te gaan solderen. Dus ik denk dat ik het hierbij moet laten, in elk geval bedankt voor jullie hulp!
 

Lampje45

  • #15
Matsijs schreef:
Zoals jullie wel hebben gemerkt ben ik bepaald geen elektrotechnicus, wel wat geleerd hier, maar het lijkt me niet verstandig om zelf aan de (vermogens)elektronica te gaan solderen. Dus ik denk dat ik het hierbij moet laten, in elk geval bedankt voor jullie hulp!
Nou dat zou ik niet doen, want er zijn overal Repaircafe's, die jou graag willen helpen, daar is vast wel een deskundige technicus te vinden, die voor jou de triac kan vervangen en die kosten haast niets. https://www.repaircafe.org/bezoeken/

Zonde om de machine nu al naar de schroothoop te laten gaan.
Bericht aangepast - mod

Maak eens een close up foto van de triac, waarbij de kenmerken goed zichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Matsijs

  • #16
Bij deze de foto's van wat ik denk dat de triac is. Ik weet niet of deze iets met de motor te maken heeft, ik heb alleen gekeken of het op een triac leek.
De kenmerken zijn niet heel goed te lezen, maar misschien komt het bekend voor.

Ik zag inderdaad dat Triac's niet veel kosten, moet je wel de goede specificatie hebben (en weten dat het echt de boosdoener is).

Miele_W5723_Printplaat_boven.jpg Miele_W5723_Triac01.jpg Miele_W5723_Triac02.jpg
 

Lampje45

  • #17
Ja dit zijn triacs.

Wat de grote met 4 poten is, weet ik niet.
Je zal om het zeker te stellen de kabelboom vanaf de motor moeten volgen naar de stekker op de print en dan op de print, moet er 1 verbinding naar de juiste triac gaan.
Of het echt de boosdoener is, dat is wel waarschijnlijk, maar die gok kun je wagen voor die paar centen.
Maar wat ook zeker gesteld moet worden, is het juiste type aan de hand van het opschrift.
Ik denk dat je de klembeugel even moet verwijderen om voldoende zicht te krijgen op de triac.
Helaas heb ik te weinig specifieke Miele kennis om met een paar cijfers te kunnen zeggen, oh dat is dat type.

Dit vond ik bij mijn Duitse collega wel van een ander type.

 

Lampje45

  • #18
Dit vond ik bij een printreparateur:
Vermogensregeling
De belangrijkste component voor de vermogensregeling op de EL140-A / EL150 module, is de IGBT (insulated gate bipolair transistor). Hoewel dit dus een transistor is, wordt dit component op forums vaak Triac genoemd.
Het is het onderdeel met drie pootjes dat tegen het koelblik gemonteerd is.
Als de weerstand tussen de twee buitenste pootjes slechts enkele ohms is, is de IGBT ter ziele.
Bij een defecte IGBT geeft de motor direct na inschakelen van de machine een zeer korte, schril klinkende, piepende aanzet, waarna de machine in storing valt (drie liggende streepjes in display).
 

Matsijs

  • #19
Het probleem van die WPS 986 lijkt inderdaad erg hetzelfde, goed gevonden.

Printplaat losgehaald, klemmetjes eraf gehaald (zijkanten naar buiten trekken) stof eraf, en er is wat leesbaars ontstaan.
Als ik het goed lees: G4BC30W, International Rectifier Merk, 137P, OL, 6Z en onderaan 3A. Zie ook de foto.

Dit is niet te vinden bij een van de mij bekende elektronica webshops.
Hier wel een datasheet: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/68668/IRF/G4BC30W.html

Bij de WPS 986 wordt ook een ander onderdeel vervangen, een LM339D. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

Miele_W5723_Triaczonderklem.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu