Miele W5723 technische storing, ook na vervangen aandrijfriem.

Matsijs

  • #21
Dank voor de link. Ik was ook aan het zoeken bij een concurrent. Voor mij als leek lastig omdat de specificaties uit de datasheet ietwat andere termen gebruikt.

Dan probeer ik eerst de triac, en als dat meteen weer kapot gaat kunnen de opamps nog vervangen.
 

Matsijs

  • #22
Overigens zie ik dat die triac een iets andere spec heeft dan de datasheet.
Datasheet geeft 12A deze is 20A, maakt dat uit?

Datasheet:
Vces = 600V
Vce(on)max. = 2.70V
@Vge = 15V,
Ic = 12A

Is het nodig om er een met precies die specs te gebruiken?
 

Lampje45

  • #23
Hier nog een toevoeging:
 

Lampje45

  • #24
Meer stroom kan nooit kwaad, minder wel
De verhouding stuurspanning Vge en Uitgangsstroom Ic moet natuurlijk wel kloppen.
 

Matsijs

  • #25
Ok, hoe zit het met de andere specs, mogen die ook groter/kleiner?
Vce(on)max. = 2.70V (mag groter?)
@Vge = 15V (?)

Interessant geval van de miele mondia, die vervangt nog meer onderdelen...
 

Lampje45

  • #26
Vge is de spanning die op de gate en emitter staat dus de stuurspanning, dan moet er bij 15 volt een bepaalde stroom uitkomen en dat is natuurlijk wel belangrijk voor de juiste werking.
 

Lampje45

  • #27
Matsijs schreef:
Vce(on)max. = 2.70V (mag groter?)
Liever niet, want dat is de mate van vermogensverlies en dus warmteontwikkeling in de component
 

Matsijs

  • #28
Ik heb nog gezocht naar een alternatieve triac maar niks kunnen vinden dat er in specs genoeg op leek en in kleine aantallen was te kopen. (Jammer want die kosten vaak rond een euro)

Dus toch gegaan voor de triac uit de gegeven link (wel paar euro goedkoper besteld ergens anders)

Ik heb de printplaat met perslucht schoongespoten (was niet heel vies) en de triac zelf op de print gesoldeerd.
Ik heb geen andere componenten vervangen op de printplaat.

En het lijkt nu te werken, de wasmachine heeft zijn eerste twee volledige wasprogramma's gedraaid!
Wat een voldoening om die trommel rustig rond te zien draaien :)

Nu zien hoe lang de nieuwe triac het volhoudt. Wat de oorzaak was van het falen van de oude triac weet ik niet. Als ik gis denk ik aan het eraf lopen van de oude aandrijfriem, ophoping koolborstelstof in de motor, stof in de print, of gewoon ouderdom vd triac?

Het blijkt een vaker voorkomend defect te zijn. Op internet bestaat er een handel in het repareren van deze printplaten. Maar de triac vervangen was prima zelf te doen. Terwijl ik zeker niet vaak soldeer.

Dank Lampje45 voor het advies en de aansporing :)
 

Lampje45

  • #29
Matsijs schreef:
Wat de oorzaak was van het falen van de oude triac weet ik niet. Als ik gis denk ik aan het eraf lopen van de oude aandrijfriem, ophoping koolborstelstof in de motor, stof in de print, of gewoon ouderdom vd triac?
Nee het is net andersom, omdat de triac een sluiting had ging de motor ongeregeld met full speed aan de haal.
Waarom stopt een halfgeleider er mee, vaak is dat ouderdom.
En in de consumenten industrie krappe dimensionering, omdat ze anders geen nieuwe meer verkopen.
Dit zijn bewuste keuzes, om net de garantieperiode door te komen.
 

Lampje45

  • #30
Matsijs schreef:
Dank Lampje45 voor het advies en de aansporing :)
Graag gedaan en hebben we samen het milieu weer een stuk gered.
 
  • Like
Waarderingen: Matsijs

Lampje45

  • #31
Matsijs schreef:
Ik heb de printplaat met perslucht schoongespoten (was niet heel vies)
Gaat beter met een antistatische kwast en een flesje alcohol.
 
  • Like
Waarderingen: Matsijs

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu