Beste klussers,
Sinds 2003 heb ik een Nefit Smartline HRC 24 CW3 in huis.
Na ongeveer 1 jaar begon het toestel zodanig te lekken dat er water door de vloer kwam.
Ik heb er meteen een monteur bijgehaald van mijn onderhoudsservice. Deze vertelde mij dat het aan het water in Deventer lag, en dat het daardoor een vaak voorkomend probleem was. Er is een onderdeel vervangen en het probleem leek verholpen. Nou ben ik geen expert in installaties, maar ook niet dom. Dat van het water was een leuke smoes, mijn gevoel zei me dat dit een productie probleem van de Smartline toestellen is.
Sindsdien is het elk jaar raak met de ketel. Continu lekkages, talloze monteurs zijn al langsgeweest, steeds weer onderdelen vervangen van wege de schade van het lekwater.
Ondertussen is de gehele ketel al zon beetje vervangen en ik heb er veel kosten aan gehad.
Vorig jaar, begin winter 2011 was er eindelijk een monteur die me het werkelijke euvel openbaarde, de aansluiting tussen de brander en het achterste deel (aluminium blokjes?) waren lek. Dit zou komen door de combinatie aluminium op staal / verschillende uitzetting bij warmte.
Het vrijkomende lekwater taste steeds de overige onderdelen aan.
De ketel moet dus worden gedemonteerd door Nefit monteurs en de ophanging vervangen. Ondertussen is mij geadviseerd de kap van de ketel los te houden zodat het water kan verdampen.
Ik heb geconstateerd dat met kap los de ketel goed werkte, omdat het beetje water dat lekt bijna meteen verdampt voordat het schade doet aan onderdelen.
Nefit heeft zich niet laten zien.
In de loop van dit jaar heb ik echter de kap teruggeplaatst (misplaatst vertrouwen) en deze week was het probleem terug. Monteur erbij geweest, dezelfde conclusie. Nu heb ik de kap er weer af en het werkt weer prima.
Nu heb ik eigenlijk geen zin om deze reparatie van minimaal 200 euro te laten uitvoeren als mijn ketel goed blijft werken zonder kap. Het is natuurlijk niet zoals het hoort te zijn, maar zal dit het ook zijn na reparatie? Ik heb er niet zoveel vertrouwen in.
Nu heb ik de volgende vragen:
- zijn er mensen met dezelfde ervaring?
- valt het mankement onder de garantie?
- moet ik hier iets aan laten doen, ook als de ketel werkt met kap los? (in rekening nemend de economische restwaarde van de ketel die nu 9 jaar in bedrijf is)
- is Nefit op enigerlei wijze aanspakelijk te stellen voor de door mij gemaakte kosten?
- is mijn onderhoudsdienst op enigerlei aanspakelijk te stellen voor het 8 jaar lang niet stellen van de juiste diagnose ( bij een veel voorkomend euvel zou dit manco in principe bekend moeten zijn bij een onderhoudsdienst )
Ik hoop dat hier mensen met kennis en ervaring iets over kunnen zeggen, want het gevoel van comfort wat zo'n ketel geeft wordt nu bedorven door de angst dat hij elke dag weer een storing kan krijgen.
Bij voorbaat dank,
Sander
Sinds 2003 heb ik een Nefit Smartline HRC 24 CW3 in huis.
Na ongeveer 1 jaar begon het toestel zodanig te lekken dat er water door de vloer kwam.
Ik heb er meteen een monteur bijgehaald van mijn onderhoudsservice. Deze vertelde mij dat het aan het water in Deventer lag, en dat het daardoor een vaak voorkomend probleem was. Er is een onderdeel vervangen en het probleem leek verholpen. Nou ben ik geen expert in installaties, maar ook niet dom. Dat van het water was een leuke smoes, mijn gevoel zei me dat dit een productie probleem van de Smartline toestellen is.
Sindsdien is het elk jaar raak met de ketel. Continu lekkages, talloze monteurs zijn al langsgeweest, steeds weer onderdelen vervangen van wege de schade van het lekwater.
Ondertussen is de gehele ketel al zon beetje vervangen en ik heb er veel kosten aan gehad.
Vorig jaar, begin winter 2011 was er eindelijk een monteur die me het werkelijke euvel openbaarde, de aansluiting tussen de brander en het achterste deel (aluminium blokjes?) waren lek. Dit zou komen door de combinatie aluminium op staal / verschillende uitzetting bij warmte.
Het vrijkomende lekwater taste steeds de overige onderdelen aan.
De ketel moet dus worden gedemonteerd door Nefit monteurs en de ophanging vervangen. Ondertussen is mij geadviseerd de kap van de ketel los te houden zodat het water kan verdampen.
Ik heb geconstateerd dat met kap los de ketel goed werkte, omdat het beetje water dat lekt bijna meteen verdampt voordat het schade doet aan onderdelen.
Nefit heeft zich niet laten zien.
In de loop van dit jaar heb ik echter de kap teruggeplaatst (misplaatst vertrouwen) en deze week was het probleem terug. Monteur erbij geweest, dezelfde conclusie. Nu heb ik de kap er weer af en het werkt weer prima.
Nu heb ik eigenlijk geen zin om deze reparatie van minimaal 200 euro te laten uitvoeren als mijn ketel goed blijft werken zonder kap. Het is natuurlijk niet zoals het hoort te zijn, maar zal dit het ook zijn na reparatie? Ik heb er niet zoveel vertrouwen in.
Nu heb ik de volgende vragen:
- zijn er mensen met dezelfde ervaring?
- valt het mankement onder de garantie?
- moet ik hier iets aan laten doen, ook als de ketel werkt met kap los? (in rekening nemend de economische restwaarde van de ketel die nu 9 jaar in bedrijf is)
- is Nefit op enigerlei wijze aanspakelijk te stellen voor de door mij gemaakte kosten?
- is mijn onderhoudsdienst op enigerlei aanspakelijk te stellen voor het 8 jaar lang niet stellen van de juiste diagnose ( bij een veel voorkomend euvel zou dit manco in principe bekend moeten zijn bij een onderhoudsdienst )
Ik hoop dat hier mensen met kennis en ervaring iets over kunnen zeggen, want het gevoel van comfort wat zo'n ketel geeft wordt nu bedorven door de angst dat hij elke dag weer een storing kan krijgen.
Bij voorbaat dank,
Sander