Kanaalplaatvloer afdichten

Sjeiz

  • #21
Ik heb nog kanaalplaten in een terras ligen waar de kanalen toegankelijk zijn.
Ik ga experimenteren.
 
  • Like
Waarderingen: IJkenhout

Sjeiz

  • #22
Experiment uitgevoerd op de kanaalplaten waar ik wel gemakkelijk bij kan, zonder dat er een muur voor staat (terras).

Eerst het kanaal nat gespoten.
Daarna 3 x 10sec pur (1 component) gespoten met telkens 5 minuten pauze door een 25cm lang buisje (om het geboorde gat te simuleren). Dat komt neer op ca 300ml pur (½ bus) per gat.

Dit was voldoende om het gat volledig dicht te krijgen in meerdere lagen.
Elke laag 'haakte' vast op de nog plastische vorige laag totdat het gat volledig tot boven was afgevuld.

Experiment geslaagd.
Morgen voor het echie in de kanalen van het huis!
Ik ga met een endoscoopcamera controleren (lang leve AliExpress).

Aan een ieder, dank voor het meedenken.


NB:Het werk (2018) van de aannemer blijkt dermate brak, dat ik met een verbruik van 16.000(!!) kWh / jaar (gasloos+warmtepomp) geconfronteerd werd. Het is echt aan alle kanten lek.

Ja, de rechtszaak loopt...
Al ruim 2½ jaar :'(
 

Captaink

  • #23
Beste mensen,

Ik ben dit draadje begonnen en heb inderdaad geen update geschreven. Sorry daarvoor! Dat ga ik nu goedmaken.

Mijn ervaringen zijn enigszins vergelijkbaar met wat Sjeiz schreef.
Met de adviezen die ik hier kreeg (waarvoor dank!!) ben ik december 2013 aan de slag gegaan. Een flinke klus...

Eerst heb ik net als Sjeiz de werking getest bij het kruipluik: gat geboord van onder in het kanaal en bevochtigd met een Gardena drukspuit waarop ik een verstuiver op de afgezaagde buis had gelijmd. Daarna van onderaf met PUR gevuld en gefilmd (zie fotos, film was te groot, volgt misschien nog).
Van onderaf PUR-en heb ik gedaan door een lage slang aan de spuitmond te bevestigen zodat ik de spuitbus ondersteboven kon houden (zie tekening). Dat leek te werken dus toen het grote werk.

Via het kruipluik heb ik de hart/hart afstand van de kanalen bepaald: 8 kanalen per plaat. Ik heb een lat gemaakt met de breedte van één kanaalplaat en schroeven bij elke kanaal. Zo heb ik links en rechts in de kruipruimte alle kanalen afgetekend: 88 per kant. Daarna alle gaten geboord. Gewapend met de drukspuit en een aantal PUR spuitbussen incl. lange slang heb ik in alle gaten PUR gespoten: eerst de slang erin tot ik goed in het kanaal zat, en daarna spuiten.
Ik heb waarschijnlijk eerder te veel dan te weinig gespoten.
Of de kanalen dicht zaten, weet ik niet. Het verschil op de woonkamervloer was niet overduidelijk en ik heb geen warmtecamera gebruikt. Ik weet in elk geval dat ik bij flink wat kanalen vergeten ben de sproeier te gebruiken dus dat heeft zeker niet geholpen.
Doordat de PUR vanuit de kanalen naar beneden droop werd het één plakzooi. De PUR werd voor mijn gevoel ook snel hard in de slang.

Ik ben nu de voorbereidingen aan het treffen om alle gaten na te lopen en nog een keer met PUR vol te spuiten.
Ik heb dopjes gekocht waarmee ik tussendoor de slang kan afsluiten in de hoop wat meer rust te creëren. Ik weet nog niet of ik per gat ga sproeien en PUR-en of eerst alles sproeien en daarna spuiten.
Tot zover mijn update.

Groet,
Frank

P1010630.JPG PUR in kanalen spuiten.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #24
Dank je voor de update.
Captaink schreef:
Doordat de PUR vanuit de kanalen naar beneden droop werd het één plakzooi.
Dan krijg ik de indruk dat je de bus meer zou moeten schudden. Moet je de bus van de producent op de kop houden.
Captaink schreef:
Ik ben nu de voorbereidingen aan het treffen om alle gaten na te lopen en nog een keer met PUR vol te spuiten.
Ik heb dopjes gekocht waarmee ik tussendoor de slang kan afsluiten in de hoop wat meer rust te creëren.
De PUR werd voor mijn gevoel ook snel hard in de slang.
Wat bedoel je precies. Als de PUR aan de mond van de tuit hard wordt is het misschien eenvoudiger omdat stukje slang afteknippen.
Een dopje wordt een zooitje. Zit vol PUR schuimt op en past niet meer op je slang.
Kijk eens naar een pistool voor PUR schuim. Misschien zijn er leveranciers met een langere tuit.
Captaink schreef:
Het verschil op de woonkamervloer was niet overduidelijk en ik heb geen warmtecamera gebruikt.
Kijk eens naar een infrarood thermometer.
Captaink schreef:
Ik weet nog niet of ik per gat ga sproeien en PUR-en of eerst alles sproeien en daarna spuiten.
Eerst de beton van de kanaalplaat nat maken, deze zal voldoende lang vochtig blijven. Het is zeer poreus materiaal.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #25
ga naar de bouwmaterialen handel voor je purschuim.
daar heb je verschillende type qua uitzetting en verharding de bussen die je moet gebruiken samen met een purpistool worden gauw goedkoper dan bussen met een tut als je er wat meer nodig hebt.

een purpistool werkt een stuk prettiger
persoonlijk zou ik gewoon een nieuw stukje slang pakken
dat werkt veel schoner
 

Captaink

  • #26
Wgb schreef:
Dan krijg ik de indruk dat je de bus meer zou moeten schudden. Moet je de bus van de producent op de kop houden.
Ik kan me herinneren dat ik wel steeds goed geschud heb. De 'plakzooi' was omdat het PUR zich langs de slang naar buiten wurmde en omdat de PUR in de slang uitzette omdat de lange slang relatief veel PUR bevat.
Ik heb inderdaad PUR gebruikt waarvan je de bus ondersteboven moet gebruiken, en dus een lange slang langs de bus naar boven moet gebruiken.
Als ik met een PUR pistool tot in de kanalen kan komen, kan ik waarschijnlijk beter een pistool gebruiken.
Vraag: als je bij het spuiten de bus even horizontaal houdt (pistool recht omhoog), is dat erg bij PUR die ondersteboven gehouden moet worden of moet ik dan andere PUR gebruiken.

Wgb schreef:
Een dopje wordt een zooitje.
Eens, had ik ook al bedacht. Dan is zo'n luchtbeddop in de slang beter. Maar dat zal ook wel een zooitje worden.

Wgb schreef:
Eerst de beton van de kanaalplaat nat maken, deze zal voldoende lang vochtig blijven. Het is zeer poreus materiaal.
Dank, ga ik zo doen.

Boertje125 schreef:
ga naar de bouwmaterialen handel voor je purschuim.
daar heb je verschillende type qua uitzetting en verharding de bussen die je moet gebruiken samen met een purpistool worden gauw goedkoper dan bussen met een tut als je er wat meer nodig hebt.
Dank voor de tip, ga ik onderzoeken.

Nog een reden om pistooloptie te onderzoeken: ik heb een paar boorgaten nagelopen door met een M10 draadeind in het piepschuim gat te prikken. Omdat het piepschuim waar ik eerst doorheen moet vrij zacht is, kom ik makkelijk naast het gat in het beton uit en moet ik het gat zoeken. Met een pistool is het makkelijker zoeken naar de opening dan met een krom buigbaar slangetje.

Wat een ellende, en dat allemaal omdat ze bij de bouw (blok van 4 woningen, wij hebben een tussenwoning) de kanalen niet afgedopt hebben. Als er sneeuw op dak ligt, is dat het eerste weg boven de spouw. Is dat normaal of kan dat ook komen doordat warmte van de vloeren via de spouw weglekt?

Tot zover. Dank voor het meedenken en jullie adviezen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #27
dat is jammer maar er is geen “normaal” in de bouw alleen een goed bestek en tekeningen gekoppeld aan toezicht leveren een goed bouwwerk op Als er alleen strak op de laagste prijs wordt gegund door een gladde ontwikkelaar. Maar helaas steken ze de kosten daarvan ook liever in hun zak. De kopers zitten later met het probleem
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #28
De Wet Kwaliteitsborging moet dit verhelpen. De bewijslast wordt omgekeerd, en komt bij de aannemer te liggen. Hij moet straks aantonen dat het wél goed gemaakt is.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #29
Ik help je hopen maar verwacht eigenlijk niet dat het in de praktijk alleen gaat werken tenzij er echt mede aansprakelijk toezicht door de verzekering geeist gaat worden. niet van die slappe controle zonder enige aansprakelijkheid zoals nu en ja dat kost de koper zeker 10000 euro extra
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #30
Captaink schreef:
Als er sneeuw op dak ligt, is dat het eerste weg boven de spouw. Is dat normaal of kan dat ook komen doordat warmte van de vloeren via de spouw weglekt?
Het is redelijk normaal dat de sneeuw daar als eerste weg is. Meestal is de dakisolatie daar plaatselijk dunner. Een te groot verschil is niet normaal, dat kan duiden op dat daar helemaal geen isolatie zit. De spouw tussen de woningen moet (ook) op dak dicht zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #31
Captaink schreef:
Wat een ellende, en dat allemaal omdat ze bij de bouw (blok van 4 woningen, wij hebben een tussenwoning) de kanalen niet afgedopt hebben. Als er sneeuw op dak ligt, is dat het eerste weg boven de spouw. Is dat normaal of kan dat ook komen doordat warmte van de vloeren via de spouw weglekt?
Van welk jaar is de woning.
 

Captaink

  • #33
IJkenhout schreef:
Het is redelijk normaal dat de sneeuw daar als eerste weg is.
Dank. Dat is een geruststelling. Of er dan voldoende dakisolatie boven de spouw zit, daar hoop ik dan maar op.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #34
Bouwjaar 1996.
Vraag me af of het toen al verplicht was om kanalen af te doppen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #36
Verplicht is soms wat subjectief. Het kan leiden tot allerlei problemen. Ook in 1996 gold dit al.

Zie voor meer info deze link.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #37
In 1996 waren er nog niet eens landelijke bouwregels verplicht was het toen zeker niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu