Kanaalplaatvloer afdichten

Captaink

  • #1
Onze op beton verlijmde houten vloer is 's winters erg koud. Het gaat om een kanaalplaatvloer met daaronder een verlijmde piepschuimlaag. Ik ben er achter gekomen dat de kanalen aan de zijkanten open zijn. Je kijkt zo in de kanalen van de vloer van de buren. Volgens mij is dat een behoorlijk warmtelek. Ik overweeg nu om vanuit de kruipruimte gaten te boren en de zijkanten van de kanalen per stuk af te dichten met PUR. Is dat een goed idee? Heeft iemand een beter idee? Alvast bedankt!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Bij de buren zal toch dezelfde situatie zijn, zij hebben ook isolatie. Mij lijkt alle gaten die ze in het polystyreen hebben gemaakt dicht maken om tocht in de kanalen voorkomen.
     

    Captaink

    • #3
    Bij de buren zijn de gaten inderdaad ook niet afgedicht. In het gat naar de kruipruimte kun je een paar kanalen inkijken.
    Daar zag ik dat je zo door naar de kanaalplaten van de buren links en rechts kunt kijken. De kanalen zijn naar de spouw toe open maar daar kun je niet bij.
    Dus kun je alleen door de piepschuimlaag (die onder tegen de kanaalplaat aan zit) heen boren, hopen dat je in een kanaal terecht komt en dan een prop van PUR aanbrengen.
    Tenminste, dat was mijn idee, maar misschien zijn er betere.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    De gaten horen tijdens de bouw dichtgezet te worden. Achteraf met PUR door gaten gaat denk ik niet werken, want je krijgt nooit heel de doorsnede gevuld, het loopt links en rechts weg.

    Alleen als je er aan de zijkant bij kan, lukt het om het goed af te dichten, dan kan je er een prop steenwol in doen. Er zijn ook plastic deksels voor te koop.
     

    Captaink

    • #5
    De aannemer heeft destijds wel meer steken laten vallen, hebben wij gemerkt :(
    Dank voor je tip! Helaas kom je met geen mogelijkheid bij de zijkanten.
    PUR zet dus misschien te langzaam uit. Ik probeer het eerst uit bij een van de kanalen die via het kruipgat toegankelijk is.
    Zijn er andere vulstoffen die sneller uitzetten?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Zo'n kanaal vullen met PUR schuim lijkt me nou juist geen probleem. Althans ik zie het probleem niet. Als er voldoende vocht is zwelt dat schuim enorm.
    Ik denk een gaatje boren wat in het kanaal uitkomt. Tuit erin stoppen tot bovenkant van het kanaal, spuiten en de tuit terug trekken.

    Als de kanalen inverbinding staan met de spouw vraag ik me af waarom ze dat zo hebben gemaakt.
     

    Captaink

    • #7
    Wgb schreef:
    Als er voldoende vocht is zwelt dat schuim enorm.
    De kanalen zijn kurkdroog. Is het dan verstandig om eerst wat water in het gat te sproeien / vernevelen?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Dat kan geen kwaad. Het moet niet kletsnat worden het vocht wat in de lucht zit is meestal voldoende. Is die beton wat vochtig zal het schuim beter zwellen.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Ik verwacht dat de PUR alleen op de bodem komt te liggen. Het is vloeibaar en zakt uit in grotere openingen.

    Het is lastig te controleren, misschien met een endoscoop.
     

    Captaink

    • #11
    Dank voor alle tips.
    Wat de vloeibaarheid betreft: in elk geval iets om mee rekening te houden (bijv. bij het te kopen product) en om eerst uit te proberen in de kanalen bij het kruipgat. Daar kan ik mooi zien wat er gebeurt.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    Pas op met pur in de kruipruimte
    de gassen die vrij komen zijn behoorlijk ongezond als ze niet worden weg geventileerd.


    prof. isolatie bedrijven werken met perslucht als ze met pur een kruipruimte isoleren
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #13
    PUR uit een spuitbus is toch 1 component? Dat is ander spul dan kruipruimteisolatie (2 componenten). Geen idee hoe het dan met gassen zit trouwens.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #14
    Dat klopt en met twee componenten wordt door het mixen van twee vloeistoffen het opschuimen bebaald. Met een component is de luchtvochtigheid in de lucht die het schuimen van de vloeistof veroorzaakt. Je kan wat water, verneveld, toepassen te nat is niet goed. Hoe gevaarlijk het is zal wel op de verpakking staan.
     

    Sjeiz

    • #15
    Ik besef me dat dit een heel oud draadje is, maar ook ik ben gezegend met zo'n prutser aannemer die de kanalen niet heeft afgedicht en loop dus tegen hetzelfde probleem aan.

    Helaas heeft de topic starter de uiteindelijk gekozen oplossing niet meer gemeld.

    Mijn idee is om het uitlopen van het pur te voorkomen als volgt:

    1. Gat boren in buitenmuur in de voeg tot in het kanaal.
    2. Ballon (of condoom) om het spuitrietje van de pur bus plaatsen.
    3. Rietje met ballon inbrengen tot in kanaal (uiteinde ballon beet houden)
    4. Ballon volspuiten.

    Heeft dit enige kans van slagen, of heeft iemand anders nog een idee?

    Mvrgr,
    Erik
     

    Auto-Geen

    • #16
    Pur in een ballon is hetzlfde als in de bus alleen zonder druk, er is geen vocht om mee te reageren
     

    Sjeiz

    • #17
    Thx.
    Dat had ik me zojuist ook zelf bedacht.
    Gaat niet werken dus.

    Wat wel?
     

    Sjeiz

    • #18
    Er bestaan ook 2 componenten pur schuim.
    Bv Soudal 2k (Hornbach), die uitzetten ongeacht de vochtigheid. Zou dat werken?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #19
    Twee component lijkt mij eenvoudiger. Maar je zou een proefje kunnen maken door wat water in de ballon te doen. Verdelen over het inwendige oppervlak van de ballon en dan met PU vullen.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #20
    Ook daarmee is niet gegarandeerd dat het hele gat opgevuld wordt. Test het maar eens uit, pur heeft iets nodig om tegen af te zetten, anders loopt het de kant op die het makkelijkst is (en dat is niet naar boven, maar opzij).

    Op de bus staat de maximale te vullen ruimte. Het kanaal in de vloer is groter dan die maat, dus het zal in lagen moeten gebeuren.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu