Instellen cenvax vag 4000 buitenregeling

Ajaxwil

  • #1
Ik heb in mijn huis een nefit turbo en een cenvax vag 4000, deze was goed ingeregeld in het oude huis, maar nu in het nieuwe huis werkt het niet goed.
we verbruikte de eerste jaren ook 3100 m3 gas en daardoor hebben we spouwmuurisolatie laten aanbrengen, hierdoor is er ook weer veel verandert, ook het verbruik is nu 1900 m3.
mijn vraag is hoe de cenvax het beste ingeregeld kan worden, omdat degene die het geplaatst heeft destijds in het oude huis met de vut is.
als jullie meer gegevens nodig hebben hoor ik het graag
 

Chathanky

  • #2
De stooklijn is het belangrijkste.
Daar valt ook moeilijk wat van te zeggen.
Je hebt een combinatie van vvw en radiatoren.
Op basis van een vvw kun je de stooklijn laag houden, echter de radiatoren vragen vaak meer warmte.
Het zal dus een compromis moeten worden met als vvw als basis en de radiatoren voor de puntjes op de i.

Je kunt met dit verhaal denk ik niks mee. Enkel het systeem leren begrijpen. De inregeling kost tijd, kennis, veel rekenwerk wat je huis verliest aan warmte en wat je vvw en radiatoren gezamenlijk leveren.
 

Ajaxwil

  • #3
En de voeler daar lees ik ook veel verschillende dingen over op aanvoer/retour
 

Chathanky

  • #4
Die hoort echt op de aanvoer te zitten.
 

Ajaxwil

  • #5
Maar dan is het warme water heel snel weg in de leiding en dan springt de ketel weer aan?
 

Chathanky

  • #6
Bij het aanwarmen van je cv systeem wel ja en ook als de stooklijn laag is.
Bij de moderne modulerende ketel heb je hier niet zoveel last meer mee.
Je snapt wel als je 5 kw nodig hebt en je gaat van start met 24 kw dat je zo aan de temperatuur zit.

Zie het als je in de file staat en bij het oprijden ga je als shumacher weg rijden. je kunt direct weer op de rem staan.
Bij een modulerende ketel zit er tussen stationair en volgas een heel gebied om je aan te passen aan de snelheid.
Op de retour zetten kan en heb je niet zo snel last. Maar dan kun je net zo goed een ruimtethermostaat plaatsen. Die schakeld tenminste ook tussen door uit door een anticiperende regeling. Dit ga je niet lukken bij een wa regeling op de retour.
 

Ajaxwil

  • #7
Dus de voeler moet op de aanvoer en wat zou een goede stooklijn en schakeldifferentie zijn
 

Chathanky

  • #8
De stooklijn Kan in elke situatie verschillend zijn en kan je niet zo zeggen.

De differentie niet te klein houden ivm. pendelen. Ook hier kun je zo niet zo veel over zeggen.
 

Jimmy78

  • #9
Voeler op de aanvoer is een veel gemaakte fout .... ketel gaat aan voeler voelt snel warmte en schakeld em weer uit. (pendel gedrag = 9 op de ketel display)
Dus voeler op de retour.
De instelling op 0,8 en door de boot genomen zit het dan redelijk goed.

Vloerverwarming is een verhaal apart, door de WA reg krijgt die altijd warmte toevoer die opgenomen wordt zolang het niet boven de 45/50gr uitkomt. Kortom de vloer gaat lang door en neemt veel energie op..... oplossing : zonneklep ertussen zodat ie , netals een thermostatische kraan op een radiator, nageregeld wordt. (indien de sit het toelaat kan een thermstaatkraan met afstand bediening ook een optie zijn)
 

Chathanky

  • #10
Voeler op de aanvoer is een veel gemaakte fout
Oh is dat het? :shock:
De beschrijving klopt dan dus ook niet?
Veelgemaakte fout zal eerder een te zware ketel op een te kleine installatie zijn.
Het is dan net of je je sigaret met een dakbrander aansteekt. :mrgreen:

Wat voor ketel heb je en hoeveel vermogen heb je achter deze ketel zitten?
Met oude niet modulerende of een niet twee traps ketels wil dit mog wel eens niet goed werken.
 

Xr8

  • #11
Heb je de pompschakelaar wel op continue staan (stand 2). Daarbij hoort volgens de beschrijving de voeler echt op de aanvoer, om dan van een fout te spreken?

Succes.
 

Jimmy78

  • #12
We hebben het hier over een Turbo, dus een snelle ketel.
In veel installaties zit een te grote ketel (in ieder geval voor het deel wat gebruikt wordt)

Het punt is dat met de 4000 reg bijv 50gr wordt gevraagd, ketel gaat aan en heeft in no time die 50gr op de aanvoer > gevolg ketel weer uit (pendelen).
Als de voeler op de retour zit en wordt 50gr gevraagd dan gaat de ketel aan maar pas weer uit als het hele systeem op 50gr is ipv de eerste meter.... Om de lagere instellingen te realiseren is door de stooklijn lager te zetten (rond de 0,8)
Probeer het een week of 2 en zie of het werkt, zo niet dan terug en andere manieren proberen.
Met ong gelijkblijvende temperaturen kan via de meter standen het effect bepaald worden.
 

Chathanky

  • #13
Wat is dan de nut van een wa regeling?
De aanvoer is veel groter als de opnemer in de retour verneemt dat de ketel af moet slaan.
 

Jimmy78

  • #14
Het nut van de WA is de automatisch aanpassende cv temp,
het idee van de 4000 voeler op de retour is om een rustiger stook gedrag te realiseren. (en te voorkomen dat de retour temp te hoog wordt (>70gr retour = kookverschijnselen))
Jammer is wel dat in veel gevallen de WA-regel vorm (geen maatgevende referentie ruimte aanwezig) overbodige luxe is omdat er vaak wel op huiskmr geregeld kan worden en dus een kosten post.
 

Chathanky

  • #15
In een goed ingestelde en uitgevoerd cv systeem werkt een voeler op de retour evenmin.
Als je woonkamer met 1kw te op temperatuur te houden is zullen thermostaatkranen dichtlopen.
De advo (bypass) zal in dat geval warm aanvoerwater terug naar de ketel sturen. De ketel zal dan net zo goed gaan pendelen.

Mocht dat niet zo zijn dan heb je te maken met een slecht uitgevoerde en ingestelde cv installatie.
In dit geval heb je te maken met een ketel die 24 of 30 kw levert.
In geen geval kun je fatsoenlijk met een afname van 1 tot 5 kw regelen.
Kortom de ketel is meestal verkeerd gekozen of niet geschikt om daar een wa regeling fatsoenlijk te laten functioneren.

Wat je nu voorstelt is niet goed voor de ketel, mocht de ketel met deze ingreep heel weinig pendelen heb je een te groot verschil tussen aanvoer en retour. Een wisselaar heeft een hekel aan grote verschillen. Tevens is deze dan beroerd ingesteld (iig) aan de advo.

Zo de Turbo niet bewust gekozen zijn? Binnen no time heb je bij weinig vraag of aangesloten radiatoren je water op temperatuur. Bij een ruimteregeling spreekt dan de ketelthermostaat regelmatig aan die de ketel doet pendelen.

Gelukkug heb je er met de meertrapsketels en modulerende typen minder last van.
Met een snelle sportwagen in de file rijden die maar twee snelheden kent 0 of 200 km/h gaat ook niet werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu