Inductie koken in Zweden

Goedemorgen,

Wij wonen in een Zweedse huurhuis en daar is een probleem ontstaan met de inductie kookplaat van IKEA.
De stoppen vliegen er telkens uit. Ikea komt op verzoek van de verhuurders volgende week langs om de plaat te checken.
Nu heb ik zelf ook naar gekeken uit interesse en of ik met mijn beperkte kennis het probleem kon achterhalen.
Ik heb het vermoeden dat het eerder de verouderde installatie is.

De situatie,
Ze hebben sinds een paar maanden de inductie kookplaat in gebruik,
Het verbruik is 7620 watt en kan zowel op een kookgroep als op 3-fase worden geïnstalleerd.
Hoe het nu is geïnstalleerd zou je zeggen 3 fase, al snap ik de brug op l1 en l2 niet. Hoe zouden ze dit moeten hebben geïnstalleerd?

Op de perilex wanddoos meet ik 2x 230 en 1x 5volt (kapot) en 1x 0volt en tussen de twee 230 meet ik 400 volt. 3 fase toch?
En nu komt het in de stoppenkast zitten de ouderwetse 10a stoppen, dit zou al 16amp moeten zijn.
De draden zijn trouwens wel 2,5mm dik.
En de benodigde amp uitrekenen op basis van het vermogen en voltage zou zijn, 7620 / (3x 230)=11,04a.

Mijn vraag klopt dit en zo ja zou het probleem kunnen worden opgelost door er zwaardere stoppen + sockets te gebruiken.
Brand maar los ;)

Thx

Zie foto’s
IMG_6249.jpeg
IMG_6250.jpeg
A617F1BC-F67E-42E8-AE00-CB1D019E350F.jpeg
IMG_6240.jpeg
 
Zonder de bedrading en lokale regels te kennen zou ik zeker niet zomaar de zekeringen aanpassen naar 16A.

Als de stoppen er al uit gaan bij het insteken van de stekker zit het in de manier van aansluiten.

Zit de blauwe draad in de kookplaat verbonden met het nulcontact in de perilex stopcontact?

En waar zit de bruine draad aangesloten?

Ik denk eerder dat de brug er tussenuit moet en ook de bruine draad niet onder die schroef, maar dat is wel wat gokken op basis van de kleuren en aangenomen dat die ook op de zelfde manier aangesloten zitten op de perilex.

De linkse brug eruit om te testen kan een eerste stap zijn
 
Maar het lijkt mij toch duidelijk dat het in de 10A afgezekerde meterkast zit? Dat gaat toch nooit werken (op vol vermogen) hoe je het ook aansluit? Dat betekent maximaal 2300 watt (per fase).
Daarbij als je inderdaad 3 fasen hebt, moet je ook 3x230v op de perilex hebben en dat lijkt ook niet het geval te zijn.
Maar zomaar de stoppen vervangen zou ik ook niet aanraden, ik neem aan dat ze niet voor niets 10A zekeringen gebruikt hebben. Daar zou ik eerst een specialist naar laten kijken. Geen idee hoeveel je bijvoorbeeld binnenkrijgt (in Zweden en in jouw geval)
 
Ik huur het alleen dus ik ga sowieso niks doen. Wat ik al zei het is puur uit interesse.

De plaat werkte trouwens wel een tijdje, we hebben er ook mee gekookt.
De plaat zit er sinds mei in, wij pas sinds september. De plaat werkte wel, wat me ergens doet vermoeden dat omdat je met 11 ampere net tegen de grens aan loopt het al dit tijd net genoeg was zonder dat de stoppen eruit vlogen. Sowieso is het niet goed wat ze hebben gedaan.

Hieronder de Perilex aansluiting. De nul , blauw, is links boven in de wandcontact. En rechtsonder was de lage volt waarde dacht ik. Maar zal het straks nog even controleren.

Nogmaals ik ben de huurder dus ik ga niks veranderen ;) ik ga ze hooguit adviseren om dit goed te laten doen aangezien dit gevaarlijk is.


IMG_6242.jpeg
 
Werkt het wel als je alleen de kleinste zone gebruikt?

Heb je een gebruiksaanwijzing?
Een een deel van de platen kan je in vermogen terugdraaien, maar dan zou ie in dit geval terug moeten naar 10A x 230V = max 2300 Watt (dat kookt niet fijn, maar beter dan steeds naar de stoppenkast moeten)

Verder met de rest eens en het is een beetje gokken:
De brug tussen L1 en L2 eruit, maar ik zie zwart en bruin samen onder L1 zitten, dat klopt ook echt niet. (gaat hier waarschijnlijk goed omdat er in het perilex contact iets niet aangesloten is, of één van de 3 fase is niet aangesloten in de groepenkast.

"En de benodigde amp uitrekenen op basis van het vermogen en voltage zou zijn, 7620 / (3x 230)=11,04a."
Dat zou zo zijn als ie op 3 fasen kan, deze plaat kan maximaal van 2 fasen gebruik maken:
7620 / 240 / 2 = ~16A
 
Ah vandaar dat l3 ook niet wordt gebruikt in de voorbeelden.

Klopt het dus dat ze eigenlijk proberen om de 3 fase hier te kopen aan deze plaat die eigenlijk geschikt is voor max 1 kookgroep met twee stoppen?

En nog even een controle vraag. Het feit dat ik 400v meet tussen de twee fases, geeft dit nu aan dat er 3 fase op zit?
 
Nog antwoord op de vraag of de kleine zone wel werkt. Toen een van de stoppen eruit ging werkte de plaat nog wel maar met verminderd vermogen.
 
Als je het bruggetje eruit haalt dan zou het moeten werken. Wel even nazien of de zekeringen nog heel zijn, de meldertjes willen wel eens vast smelten
 
Hierbij nog wat ik meet bij de perilex aansluiting uit de muur.

1 en 3 zitten beide op ca230 volt.
2 zit dus maar op 8 volt, daar lijkt dan iets niet goed mee.
N is uiteraard 0.
Over de fase heen zit je bij 1 en 3 op 400 volt.
Over 1 en 2 komt het op 38 volt…

Dit lijkt me niet te kloppen, wellicht nog ergens bij de stoppen of bedrading niet goed, mee eens?



IMG_6252.jpeg
 
Verder kan je de plaat inderdaad instellen op vermogen, zie ik in de handleiding.

Ik negeer even de rare waarde van 2 (8v) in het plaatje in mijn vorige post. Maar als ze de brug eruit halen. En bijvoorbeeld 1 op l1 aansluiten en 3 dan op l2 dan zou het kunnen werken.
Waarbij de limiet dan wel 4600 watt is gerekend met 230 volt en 10 ampere.
 
Ja, dat zou kunnen werken,
ik weet alleen niet of de plaat dan zo slim is om het vermogen netjes te verdelen over de 2 fasen.
Deze plaat kan namelijk ook op 1 fase (zo zitten de bruggen nu) en dan met bijvoorbeeld een 20A zekering.

Let wel extra goed op. Als er één ding niet klopt. (zoals de brug en de 2 draden onder 1 schroef) Dan klopt er vaak meer niet.
Hoewel die 2 fouten gemaakt zullen zijn door iemand anders dan wie de installatie heeft gemaakt.

Dat je op nr2 8V meet kan komen omdat die zekering eruit ligt.
En die zal er meteen weer uitklappen als de stekker erin gaat, omdat zwart en bruin kortsluiting maken samen onder die schroef.
Brug eruit en zwart niet aansluiten op de kookplaat. (of die groep eruit laten, maar zo hoort het niet)
 
Van de fase waar je 8V meet is de zekering stuk.
Zoals ik al eerder schreef zal het meldertje nog in de zekering zitten.
Haal het bruggetje tussen L1 en L2 weg, en vervang voor de zekerheid alle zekeringen.
 
Oké nog een andere gedachten of ik het een beetje begrijp.
Hoe het nu is aangesloten lijkt erop dat ze de 3 fase als een 1 fase hebben willen laten werken.
Het heeft gewerkt dus ergens kan dit al gaat het uiteindelijk mis.
Kan me voorstellen dat dit niet aan te raden is omdat het maar de vraag is bij vol vermogen dit wel goed verdeeld wordt over alle drie de aderen?
Normaal moet een 3 fase hier best tegen kunnen maar dan zitten ze ook apart van elkaar aangesloten.

Dus zoals voorgesteld installeren als een fase 2 is het beste om nu te doen.

Uiteraard nog beter is om een juiste inductie plaat te installeren en er naar een elektricien te laten kijken. ;)

IKEA komt dinsdag dus ben benieuwd wat ze zeggen.
 
Hoe het nu is aangesloten lijkt erop dat ze de 3 fase als een 1 fase hebben willen laten werken.
Het heeft gewerkt dus ergens kan dit al gaat het uiteindelijk mis.
Weet je hoe een 3 fase aansluiting (krachtstroom) werkt?
Faseverschuiving bijvoorbeeld.

Een plaat als deze bestaat uit 2 delen,
meestal 2 pitten aan de linker kant en 2 aan de rechter kant.
Zet je links en rechts een pan dan gaat het een tijdje goed op 10A,
zet je tegelijk 2 pannen aan één kant aan en de zekering zal er snel uitspringen.

Dit heeft nooit echt gewerkt, meer geluk als wijsheid dat er gekookt kon worden.
Een smeltzekering tikt er niet meteen uit bij 10A, daar zit best veel speling in.
Drie pannen vol water tegelijk aan de kook brengen heeft nooit gekund, behalve als de plaat zeer sterk in vermogen teruggeschroefd was, maar dat was dan goed te merken.

Even dinsdag afwachten, is ook maar net wat degene kan en mag die langskomt.
 
Laatst bewerkt:
Dat er een 3 fase aansluiting aanwezig is lijkt me duidelijk, dat zie je aan de meterkast en aan het feit dat je 400v meet tussen de 2 fasen.
De rest is niet zo als het hoort: Afzekering, bedrading, aansluiting kookplaat, etcetera.
Natuurlijk kun je van een 3 fase aansluiting slechts 1 fase gebruiken, dan heb je gewoon een 230v aansluiting indien afgezekerd met 16A belastbaar tot 3680W, maar ook dat is hier niet het geval.
Ik vermoed ook dat de "Ikea man" niet zo veel zal doen. De installatie is niet in orde, je moet er een Installateur bij halen, lijkt mij. En aangezien het huur is, zou ik het bij verhuurder neerleggen.
 
je sluit 3 fasen aan op een toestel wat maar geschikt is voor 2 fase? en je vind het vreemd dat de stoppen springen??????

Je hebt nu 3 x 220 volt op een aansluiting aangebracht die geschikt is voor 1 x 220 volt, je hebt het schema rechts boven gebruikt en plaats hier 3 x een voeding op en vind het vreemd dat het fout gaat?

Lees het schema eens door links onder het plaatje je toestel is NIET GESCHIKT VOOR 3 FASE maar slecht voor 2 fase aansluiting met dubbele NUL. Of 1 fase met nul. Hier dient een installateur bij te komen om je meterkast aan te passen.
 
je toestel is NIET GESCHIKT VOOR 3 FASE maar slecht voor 2 fase aansluiting met dubbele NUL.
Deze laatste stelling lijkt me ook niet correct.

Schema linksboven stelt dat deze kookplaat wel degelijk op een (goede) 3 fase aansluiting aangesloten kan worden.

Maar deze 3 fase aansluiting is, zoals gezegd, niet in orde, en een installateur erbij halen op dit te fixen is dus wél een goed advies.
 
mooie reacties. Nogmaals ik heb niks gedaan en ik ga ook niks doen. Ik probeer het alleen te begrijpen en wat van te leren. Dus nee ik begrijp niks en ik ben blij dat jullie er zijn…

Enige wat ik nu nog probeer te begrijpen is wat was hun gedachte en waarom werkte het wel even.
Uiteindelijk mogen ze het zelf oplossen, maar ben gewoon benieuwd naar de werking.

Oké komen de stomme aannames weer,
Deze plaat van IKEA heeft ook een versie waar je wel echt de drie aderen kan aansluiten, apart op l1, l2 en l3. Hier zou je dan 3 x 230 x 10 =6.900 watt vermogen kunnen doorheen jagen. Door de 3 fase werking gaat dit goed ook met de nul. Stel nu dat je er bruggen tussen doet zoals ze eigenlijk hier hebben gedaan. Dit blijkt wel te werken, maar is niet goed. Waarom niet?
Is het omdat je dan niet meer de garantie hebt dat het vermogen netjes verdeelt wordt over de aderen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan