Gevaarlijke situatie CV ketel?

Largo

  • #1
Met het schoonmaken van onze CV drukte ik een gat in een stalen afdekplaatje boven het brandergedeelte. Zie foto's. Ik durf hem niet terug aan te zetten. Doe ik hier verstandig aan of kan het weinig kwaad?

We zijn pas verhuisd naar deze woning en de vorige eigenaar heeft nogal bezuinigd op het onderhoud.
Het gaat om een Agpo Combifor (systeem met WTW-unit) van 1999.



 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Het betreft een gesloten toestel, je rookgassen zullen gaan recirculeren.
Dit is idd een gevaar.
Uit zetten en niet meer aan is het advies in dezen.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #3
Maar was de kap zo verrot dat je er zo makkelijk een gat in drukte?

groeten b
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Dit is inderdaad gevaarlijk, en als het metaal in
deze staat is dan kan het alleen nog maar erger worden.
 

Largo

  • #5
Ik was inderdaad al bang voor het rookgassen verhaal Obelix2. De kap is inderdaad verrot, plaatselijk weliswaar, je ziet ook de groene oxidatie eronder.

Dat zal wel weer een hele nieuwe brander-unit worden? Het is een heel simpel kapje dat ik in 10 minuten maak met het juiste gereedschap, helaas werk ik tegenwoordig niet meer als metaalbewerker :(
Zou ik er een plaatje overheen kunnen schroeven / lijmen / lassen ??

Onlangs is er een installateur geweest om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een nieuw systeem inclusief WTW-unit. Dat wilden we graag op ons gemak uitzoeken, ipv dit in paniek te moeten kiezen. Een nieuw onderdeel van een paar honderd euro is geen optie aangezien het systeem al bijna aan vervanging toe is. Daarnaast is het een Agpo en ik heb daar inmiddels mijn buik van vol n.a.v. eerdere ervaringen in ons vorige huis.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Idd een plaatje er over heen, met vuur vaste kit.
Werkt weer als een tierelier.
Voorlopig dan en een beetje meer haast achter de nieuwe ketel zetten.

Niets meer gaan vervangen, is water naar de zee dragen.
 

Largo

  • #7
Thanks Obelix2, dat zijn berichten waar we wat mee kunnen! Morgen ga ik sowieso even contact opnemen met de installateur die nog geen offerte heeft gedaan voor ons nieuwe systeem, of hij eea in een hoger versnelling kan zetten :wink:
 

Largo

  • #8
Naast de hittebestendige kit nog een paar parkers er in draaien of is dat wat overdreven?
 

Tiho

  • #9
Parkers is een lek.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
Als je die parkers in de kit zet is het goed.
Let wel

HITTE BESTENDIGE KIT
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #11
Zou er geen parkers inzetten, de kap is al rot, dus de stevigheid is eruit.
als je ze te hard aantrekt, trek je ze er misschien we dwars doorheen.
neem gewoon hittebestendige kit, goed laten drogen, en het plaatje zal er echt niet afvallen.

groeten b
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #12
Boudewijn, je hebt volkomen gelijk.
Daar had ik niet aan gedacht.
 

Freekcv

  • #13
Rookgas verzamel kap is een los verkrijgbaar onderdeel, en is niet eens zo heel duur!
 

Largo

  • #14
Ik heb er een stalen plaatje op gelijmd met vuurbestendige kit (Den Braven kit max. 1200C). Ik hoop dat het blijft zitten.



@Freekcv
Voor de volgende ronde een nieuwe rookgasverzamelkap, enig idee waar ik zoiets kan kopen?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #15
Ziet er goed uit
 

Freekcv

  • #16
Wij geven geen verkoop adressen door, maar als je even op internet zoekt worden ze zo aangeboden.

het art nummer is: 3210041
 

Largo

  • #17
De ketel ploft af en toe een beetje sinds het lijmen. Dit horen we door het hele huis via de ventilatiekanalen. Het ploffen is afkomstig van het branderbed, een klein deel van het branderbed gaat af en toe uit/aan. Ik wil even weten of dat gevaarlijk is.

De installateur die is komen kijken voor een offerte gaf aan dat 'het niet wenselijk is'. Volgens hem is het vervuiling van het branderbed. Ik heb al goed proberen te stofzuigen maar dat helpt niet. Kan ik nog op een andere manier schoonmaken?

Sinds mijn vorige bericht zijn we ons actief aan het oriënteren voor een andere ketel, wat niet zo eenvoudig blijkt ivm WTW-unit en extra dakdoorvoer door betonnen dak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu