Geluidsisolerende lewisvloer waterdicht maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik wil een lewisvloer gaan leggen op een bestaande houten balklaag. Nu moet dit een geluidsisolerende vloer zijn (er onder ligt een winkel).

    Volgens de richtlijnen van de fabrikant moeten er dus oplegstroken onder komen en moet de vloer middels randisolatie vrij worden gehouden van de bestaande wanden (ook omdat er waarschijnlijk RTL-vloerverwarming in komt). Ter plaatste van het detail wand-vloer zit dadelijk dus randisolatie. Maar nu vraag ik me af hoe ik dat punt dan waterdicht maak.

    De fabrikant schrijft hierover het volgende:
    "Op de betonvloer dient ter plaatste van de wand- vloeraansluiting, doucheput en eventuele doorvoeringen een waterdichte aansluiting gemaakt te worden met kimband."

    Begrijp ik het nou goed dat dat gewoon achteraf kan? Dus na het storten van de vloer? Dan krijg ik dus de volgende uitvoeringsvolgorde:
    - platen op oplegstroken leggen;
    - platen vrij houden van wand;
    - vloer storten;
    - randisolatie afsnijden;
    - kimband op de vloer en wand (boven de randisolatie) zetten.

    Is het dan waterdicht?
  2. Omdat de lewisplaten niet geschroefd mogen worden (geluidsisolatie) moeten de vloer tijdens het storten tijdelijk gefixeerd worden. Hoe kan ik dat het beste doen?
  3. Tot slot: Hoe dicht ik de overmaatse sparingen in de lewisvloer (ten behoeve van de riooldoorvoeren) af voordat ik ga storten? Kan ik de ruimte tussen plaat en buis gewoon dichtpurren?
 
Op je vraag 1: Even zoeken op google op 'kimband' vond ik dit:
Marnix schreef:
Kimband is een heel dun, vezelachtig materiaal van, in de regel 15cm breed en op rol in verschillende (?) afmetingen verkrijgbaar. In combinatie met een dikke pasta vormt het uiteindelijk een waterdichte verbinding tussenhoeken en naden. De bedoeling is dat alle naden en hoeken eerst worden voorzien van een laagje pasta, vervolgens breng je het Kimband aan en wordt er weer een laagje pasta overheen gesmeerd. Na harding is er dus een waterdichte verbinding, zoals ik zei.
Dus die kimband zorgt ervoor dat het waterdicht wordt.

Succes met je klus!!
 
De ruimte rond de gaten kunt u afdichten met klussenband of kimband.

Voor het fixeren van de vloer gebruikt u latten die klem gezet worden tussen vloer en plafond, is de vloer gestort dan direct de latten weghalen en de gaten dicht laten lopen met beton.
 
Moeten die latten dan verwijderd worden na het uitharden van het beton of direct na het storten?

Direct na het storten heb je natuurlijk het probleem dat je weer over het beton moet lopen. En dan heb je nog het risico dat de zwaluwstaartplaat omhoog krult door de droging van het beton. Na uitharding dus?
 
Zoals ik al schreef de latten direct weghalen na het storten, met een andere lat de steunlatten wegtikken en de gaatjes opvullen, dat kan met b.v. een hark, u hoeft dus niet op het beton te lopen.

Houdt u wel rekening met de maximale overspanning van de zwaluwstaartplaten?
Info hierover is te vinden op de site van de fabrikant.

Wanneer met of na uitharding van de beton de platen omhoog krullen is er met het beton iets vreselijk mis.
 
Een lewsivloer is sws al een geluidsisolerende vloer. Het beton, de massa, zorgt voor de feitelijke lucht, flankering en doordreun isolatie. De zwaluwstaart werkt gedeeltelijk als "veer" wat ontkoppelende werkt.

Hoe meer massa, de betonvloer, hoe beter. Wel alle naden ook goed dichten (!!) Geen schroeven door de swaluwstaarten schroeven uiteraard, maar dat was al bekend :mrgreen:
 
Roman schreef:
[..] De zwaluwstaart werkt gedeeltelijk als "veer" wat ontkoppelende werkt.[..]
Mijns inziens absoluut onjuist. Na uitharding van het beton werkt de zwaluwstaartplaat en het beton volledig als 1 geheel en kan de zwaluwstaart niet als veer werken. Was als de plaat op een oplegisolatie wordt dan is de vloer (akoestisch) ontkoppeld van de onderconstructie. Bij akoestisch isoleren moet er ook gedacht worden aan contactgeluid.
 
Klopt, ik zei "gedeeltelijk" maar omdat de zwaluwstaart constructie voor de helft gevuld wordt, en dat weer op de ondergrond ligt (en dus contact maakt) wordt de "ontkoppeling" teniet gedaan.
(Ik heb de constructie nog ff goed bekeken en kwam tot de zelfde conclusie)
 
Jan,

Volgens de fabrikant moet de vloer aan de randen tijdelijk gefixeerd worden om te voorkomen dat de vloer tijdens het drogen van de mortel in de hoeken en langs de randen omhoog komt.

Ik maak hieruit op dat de knellatten dus pas na droging/uitharding verwijderd moeten worden, daarna met een beetje mortel de gaatjes dichten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
3
Weergaven
805
Vloeren
Walker
Reacties
6
Weergaven
1K
Vloeren
BuddyS
Reacties
4
Weergaven
2K
Vloeren
Rooster
Reacties
5
Weergaven
1K
Vloeren
IJkenhout
  • Gesloten
  • Piño24
  • Vloeren
  • 1
  • 5K
Reacties
1
Weergaven
5K
Vloeren
IJkenhout

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu