Fundering volstorten met beton op opmetsen?

152jurgen

  • #1
Beste,

voor een uitbreiding van mijn woning heb ik een fundering gegraven van 80 cm diep en 55 cm breed. Nu weet ik niet wat ik best kan doen: ofwel hierin een fundering van bvb 40 cm hoog storten, om dan verder op te metsen tot de hoogte van het maaiveld (nog zo'n 40 cm dus) en dan de vloerplaat van zo'n 15 cm beton te storten OF gewoon de hele fundering ineens vol te storten met beton en de vloerplaat gelijk mee storten. Dit laatste gaat uiteraard veel sneller, maar dan heb ik al snel zo'n 20 m³ beton om te laten aanvoeren.



Zijn beide oplossingen "mogelijk" en/of is er één te verkiezen boven de andere?

Alvast bedankt,

Groeten,

Jurgen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Uit je vraag lijkt het alsof er geen constructeur aan gerekend heeft. Je bepaald zelf of het sterk genoeg is? Ik zou je woning niet willen kopen.

20m3 beton, dat weegt nogal wat, dus je aanbouw gaat zakken.

grtz
Henk
 

Ralph

  • #3
Die tip van karwei is ronduit belachelijk, op een fundament op staal metselwerk 44 cm aanleggen heb ik nog nooit gedaan en gezien.

Als je alles zelf doet dan is een stroken fundament op staal van -+ 25 cm hoog en de rest opmetselen goedkoper. Moet je werkvolk betalen kan je het net zo goed volmikken met beton.

Vloer en fundament tegelijk zal niet gaan omdat je randschaling voor de vloer zo'n 22 cm terug moet liggen vanaf voorkant fundament. Dus die zal je een dag later moeten doen.

@ IJkenhout, voor een simpel aanbouwtje is echt geen constructeur nodig hoor.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Er is geen constructeur nodig als je weet waar je mee bezig bent. Uit de vraagstelling van TS lijkt het dat dit de eerste keer is dat hij dit doet. Dan is een constructeur erg handig, om te voorkomen dat er een pruts-aanbouw komt te staan.

Ik hoop dat ik het mis heb.

grtz
Henk
 

152jurgen

  • #5
Hallo Ralph,

wat bedoel je precies met: randschaling? En wat met daar dan precies mee gebeuren. (sorry, ik ben gewoon van in het frans over bouwtechnische zaken te praten...)

Verder is het trouwens niet de eerste keer dat ik dit soort aanbouw plaats (en bereken), maar het is wel de eerste keer dat ik dit volgens dit type ( radier nervuré in 't frans...) zou willen doen.

Alvast bedankt,

Jurgen
 

Ralph

  • #6
Op de 1 tekening zie je de vloer op het beton liggen en de 2e tekening op een gemetseld fundament op staal. In dit geval zeggen beelden meer als woorden zeg maar.

 

152jurgen

  • #7
Ok bedankt, dat is inderdaad duidelijk. Dat is tevens ook hoe ik het reeds enkele malen gedaan heb, maar wat ik nu wilde proberen was hetvolgende, maar ik weet niet of dit dus wel kan in dit geval.

Het is dus een gewapende vloerplaat, waarbij de plaatsen waar de draagmuren komen "verdikt" worden. Al wel gezien bij kelders e.d. maar nu wilde ik weten of dit ook kon worden gebruikt voor mijn aanbouw. De zogenaamde "verdikkingen" laat ik dan doorlopen tot op 80 cmdiep.

Als dit geen goed idee is, waarom dan wel (niet)?

Thx


 

Ralph

  • #8
Ah........jij wilt geen spouw maar vol muurwerk, dan word het idd anders en kan je tot einde fundament opschalen als het maaiveld niet zo hoog ligt en kan je beide idd in één stortgang realiseren.

Is dit bouwtje soms in Frankrijk?
 

152jurgen

  • #9
Ok, daar zit hem dus blijkbaar in...

Neen ik wil wel een spouwmuur, dus dan kan het niet of wat? (waarom dan juist, sorry het zit in mijn natuur om ook te weten waarom... anders heb je er niet veel aan vind ik)
Ik wilde zo tewerk gaan omdat de oorspronkelijke funderingen ook zo zijn uitgevoerd (en meestal krijg je het beste resultaat als je niet alles begint door elkaar te gooien vind ik...) Maar gezien het een oud huis is uit natuursteen zijn de muren van het gebouw (natuurlijk) zonder spouw... zo'n 60 cm dik...

En neen, ik zit niet ergens lekker in Frankrijk (eerst de lotto winnen of zo...) maar nabij Namen, wel met mooi zicht op rotsformaties langs de Maas :cool:

Groeten,

Jurgen
 

152jurgen

  • #10


Dit is wat ik dacht te doen. De blauwe en rode lijn zijn de folies tegen het vocht. De rode belet het opstijgende vocht en de blauwe voert het water vanuit de spouwmuur naar buiten via open stootvoegen naar het terras.

De steen van de draagmuur "tussen" de blauwe en de rode lijn is een thermisch isolerende blok om een koudebrug te vermijden.

Voor mij lijkt dit hetzelfde als de draagmuur op de vloerplaat en de gevelsteen op de fundering, of niet?

groeten,

jurgen
 

Ralph

  • #11
Bijna goed, je hebt zo alleen veel kans dat er water onder je dekvloer kruipt. Dat moet je voorkomen dus. Zo op deze manier:

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Als je een betonnen vloer van voldoende dikte stort (15 a 20 cm) met een gewone betonmortel is er absolut geen spraken van optrekkend vocht door de beton.

Dakleer op een nieuwe betonnen vloer toepassen is zonde van het geld.
Ter info de bekende prefab kelder leverncier leverd kelder met wanden van 120mm dik waarop garantie tegen lekkage en optrekkend vocht krijgt

Als er vocht op een goed uitgevoerde vloer komt is dit condens vanuit de warme binnenlucht.
dit los je op door de vloer en de vorstrand op de juiste manier te isoleren.
 

152jurgen

  • #13
Hallo Ralph,

sorry dat ik het zo zeg, maar ik zie het verschil niet goed tussen wat ik voorstel en jouw oplossing...(ligt misschien aan mij, dus help me even).

Jouw oplossing doet me (natuurlijk) denken aan de klassieke manier van een fundering storten en dan de vloerplaat.

Maar als je alles ineens stort ( de zogenaamde "radier") en dit alles "waterdicht" maakt door een folie te leggen en dan daarop pas te gaan bouwen dan denk ik dat alles toch mooi waerdicht is.

Jouw groene "waterdicht laag" (dit moet echt wel een beter nederlandstalig woord hebben... :? ) gaat trouwens door mijn "rode" laag heen dus i ksnap het niet goed... en een open voeg onder het niveau van mijn terras??? dat is me ook niet duidelijk...


Om het even samen te vatten... Ik denk dat ik alles wel als één geheel kan storten, maar ik moet goed opletten (natuurlijk)om geen problemen met vocht te krijgen... het gaat er eigenlijk niet zozeer om dat het nu in én keer, of eerst een fundering en dan pas een vloerplaat , gestort wordt (kwestie van bewegen en uitzetteb bvb...)

Mvg,

Jurgen
 

Ralph

  • #14
@boertje,

Er bestaat geen waterdichte beton, beton kan waterondoorlatend zijn maar dat is gewoon beton nooit. Waterondoorlatend beton is altijd vanaf 20 cm en daarmee bedoelen ze bij kelders e.d. dat er geen natte vocht plekken zichtbaar aan de wanden of vloer optreden.
Daarnaast, wat moet je nou met een kelder met wanden van 12 cm? Ik zit al ruim 15 jr in de betonkelders en heb zoiets nog nooit gezien, waar zet je je spouwbladen dan op als je maar 12 cm wandsterkte hebt uit de grond?

on topic,

De gele lijn is jouw kritieke punt, daar zal water/vocht onder en over de folie gaan kruipen. De evenhoge constructie van binnenspouwblad en buitenspouwblad laat dat ook graag toe.

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
@Ralph

niet alle kelders dragen dragen gevels. prefab bakken hangen over het algemeen aan de fundering of dragen hooguit zichzelf als ze op staal staan.

check je pb voor een linkje naar de website van de bewuste leverancier.


Ik heb op mijn beurt nog nooit iemand dakbedekking op een nieuwe betonnen begane grondvloer zien aanbrengen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu