Elektra in tuinhuis

FamoDr

  • #1
We zijn momenteel een tuinhuis aan het bouwen van douglas planken, dubbele wanden en ook een dubbel plafond.
Stroomkabels kunnen dus tussen de wanden en boven het plafond netjes worden weggewerkt.
Nu heb ik een stroomplan gemaakt en overweeg om alle stroom zelf aan te leggen, maar heb enkele vragen.
Het komen namelijk aardig wat stroompunten in.

Uitgangspunten: er komen diverse WCD-en en diverse stroompunten t.b.v. (wand/plafond) lampen.
Alle lampen worden slim/HUE, dus geen schakeldraad/schakelaars nodig.
Zoveel als mogelijk inbouw (WCD)
De stroomkabels (in totaal 2 stuks vanuit 2 stroomgroepen) komen met buitenkabels het tuinhuis binnen.

Ik wil de buitenkabels een centraaldoos in laten gaan en vandaar kan er (neem ik aan) met 'gewone' binnenstroomkabels verder worden gewerkt? Dat hoeft neem ik aan geen buitenkabel te zijn?

De bedoeling is dat er flexibele buizen naar de stroompunten/WCD gaan.
Vraag: kan ik die flexibele buizen (met klemmen) het beste op de buitenwand of binnenwand monteren?
T.b.v. WCD-en wil ik hollewand inbouwdozen monteren in de binnenwanden.
Vraag: moet ik voor elk plafond stroompunt boven het plafond een centraaldoosje plaatsen, of kan een kabel gewoon uit het plafond komen ook? Ik moet namelijk bijvoorbeeld 5 hanglampen ophangen (voor boven een bar) en vraag me dan af of er dus 5 keer een centraal doosje boven elke hanglamp moet komen.

Is er nog een speciaal voorschrift: normaliter zoveel mogelijk via een centraal plafond punt splitsen via het plafond en dan verticaal naar beneden lijkt me, of is het ook prima om gewoon de kortste wegen te zoeken via de wand en telkens doorlussen?

Mag ik vanuit een bepaald stroompunt binnen, weer met een buitenkabel naar buiten om aan de buitenkant van het tuinhuis een WCD/stroompunt aan te leggen?

Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?
Per kabel/groep bewaak ik de hoeveel stroom zodat een groep niet overbelast kan worden.

Mijn (beknopt) plan voor het tuinhuis:
Frame van het tuinhuis (staat er al)
Buitenwanden/plafond plaatsen
Flexibele buizen/Stroomkabels op buitenwand/over plafond plaatsen
Binnenwanden plaatsen en gaten boren t.b.v. hollewand inbouwdozen tbv WCD-en (welke hollewand inbouwdozen zijn handig?)

Voorts een vraag: stel dat ik de gehele stroomaanleg zou willen uitbesteden: hoeveel zou dit per WCD en per stroompunt kosten excl materiaal?
Ik heb ca 14 WCD-en te plaatsen en 21 stroompunten.
Ik wil gaan werken met goed materiaal bijv Nico WCDen, hetgeen ik dus zelf ga aanschaffen.

Alle tips zijn handig.

Alvast dank.
 

Nth

  • #2
FamoDr schreef:
Ik wil de buitenkabels een centraaldoos in laten gaan
Er mogen geen 2 groepen in dezelfde verzameldoos komen.

FamoDr schreef:
Dat hoeft neem ik aan geen buitenkabel te zijn?
Onder de grond = -AS ,
Buiten bovengrond = xmvk die wat flexibeler is en ymvk die brandbestendiger is.

FamoDr schreef:
kan ik die flexibele buizen (met klemmen) het beste op de buitenwand of binnenwand monteren?
Waar mogelijk aan de staanders, het houtframe dat de wand draagt.

FamoDr schreef:
Mag ik vanuit een bepaald stroompunt binnen, weer met een buitenkabel naar buiten om aan de buitenkant van het tuinhuis een WCD/stroompunt aan te leggen?
Ja

FamoDr schreef:
hollewand inbouwdozen monteren
Hier heb ik twijfels over!
Vooral in de koudere dagen kan vocht en condens optreden in het tuinhuis. Het tuinhuis wordt dan ook niet continue warm gehouden, en holle wand/inbouw wcds zijn dan een risico denk ik. Ook wat betreft ongedierte. Die kunnen zonder moeite bij de aansluitpunten naar binnen. Wellicht zijn er volledig afgedichte buiten hollewanddozen? Ik ben ook benieuwd hoe andere forumleden hierover denken.
 

Nth

  • #3
Ik zie nu dat die waterdichte dozen en wcd's idd bestaan.
Misschien zijn inbouw wcd's toch minder een probleem dan ik dacht.
Hoe dan ook ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag.
Scherm­afbeelding 2024-02-10 om 08.01.28.png


Scherm­afbeelding 2024-02-10 om 07.57.13.png
 

Koen van de Slager

  • #4
Hoi, heel veel vragen op een keer, ik ben helemaal geen electricien, dus denk tenminste zelf even mee, ik heb ook gewoon geprobeerd met jou mee te denken.
- Ik zelf zou nooit twee verschillende groepen in 1 verdeeldoos voeren en dan willekeurig weer verdelen, dat weet je twee dagen later al niet meer.
- Doordat tuinhuizen meestal toch vochtiger en kouder zijn moet je hier denk ik extra voorzichtig zijn, zo min mogelijk lasdoppen, zo veel mogelijk in zicht maar wel helemaal dicht etc. Ook mbt slim/hue, ik weet niet of die het lang doen.
-Ik zou bijv hollewanddozen nemen die helemaal gesloten zijn met een sillicone-dichtring, eerst het gehele stopcontact aansluiten en vastzetten, dan de kabelinvoer nog eens afplakken met echt goed plakband, pas dan de doos in de wand drukken. Neem altijd de diepste doos die je kan vinden, laat altijd 10cm te veel kabel netjes binnen de hollewanddoos, veel makkelijker werken, ook achteraf.
-Muizen zijn ongeveer zo dik als een potlood, zorg er echt voor dat ze nergens binnen kunnen komen en indien toch, ze niet te ver komen.
- Denk er eerst even over na waarvoor je de stroom wil gebruiken, een lampje of radio betekent niets, maar als je (vrouw) denkt het tuinhuis even met drie electrische radiatoren te verwarmen wordt het snel lastig.
- Ik zou het plan in twee volledig onafhanklijke plannen delen, enigzins gelijkmatig, of je weet zeker dat je aan 1 groep + 1 extra stopcontact voldoende hebt. Elk plan heeft bij de ingang een aparte aansluitdoos/verdeling. Zorg ervoor dat je achteraf weet welke WCDs op welke groep zitten, en zorg dat iedereen snel herkent dat er twee stoppen uit moeten voordat er aan de electriciteit gewerkt word.
- Ga in deze doos met 1 groep/buitenkabel gelijk weer naar buiten, je mag deze kabel denk ik wel een stuk binnen voeren, maar niet ergens achterin van een WCD of zo pakken
-Ik ga er van uit dat je met twee "dikke" buitenkabels binnenkommt, 3x2,5² of zo. Pak dus voor de zekerheid twee duidelijke WCDs in de buurt van de eerste verdelers, en sluit deze direkt ook met 3x2,5² aan. Dat is veel te dik en te veel, maar voor het geval dat je toch een kachel oid aansluit, dan liever hier.
-In principe is het maximum per kabel o.a. afhankelijk van hoe de kabels zelf liggen, binnen een geisoleerde wand mag er over een kabel minder als wanneer dit in zicht in een buis zit. Ik geloof zelfs dat in een dubbel plafond weer meer mag etc.Voor Licht en stopcontactjes tbv stalampen en radios kun je dan 1,5² nemen denk ik
-Buizen helpen ook tegen muizen, ik zelf zou ook mbt het vocht liever NYM-J gebruiken, ik weet niet of dit zonder buis mag, maar met buis zit je dubbel zeker. Vraag even iemand anders wat hier wel of niet mag, NMY-J is in Nederland niet zo gebruikelijk.
-Denk er even over na hoe je de binnenboel en buitenboel aftimmert. Het wordt nogal lastig en veel werk als je per staande balk 6 grote gaten moet boren omdat je eigenlijk de planken direkt op die balken wil zetten. Ook weer mbt muizen (sorry, geen hekel aan maar wel al slechte ervaring), een muis mag in de holle wand nooit tussen de vakjes heen en weer kunnen lopen.
-Ik zelf zou zo veel mogelijk via het plafond trekken, is vaak meer kabel, maar lijkt mij minder lastig werk. Op korte afstand natuurlijk wel in de wand doorlussen.
-Doosjes in het plafond, afhankelijk van de afstand zou ik zeggen, qua werk. Als het te doen is liever een grote doos in het midden en dan direkt de kabels uit het plafond laten komen. Of dit echter mag, dat weet ik echt niet. Ik weet wel dat je qua afmetingen niet 6 kabels in en piepklein doosje mag doen, staat in de deksel meestal wel wat er mag.
-Met 14 WCD en 21 overige punkten, dat kan nooit in 1 verdeeldoos, dus dat moet je bijv per wand onderverdelen. Onderverdelingen de iets duurdere varianten kopen, met dichtlippen etc.
-Maak duidelijke tekeningen en dokumenteer met fotos, fotoboekje kost nix en is over 5 jaar goud waard als er toch iets moet veranderen. Schrijf mss met een viltstift op de binnenkant van het afdekraam van een WCD of in de hollewand doos etc een nummer, en doe dit ook aan de kant van de verdeeldoos. Zolang ik kabel trek schrijf ik dit direkt op de kabels, bij het aansluiten dan overnemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Jackd

Sander 1972

  • #5
Wat een verschrikkelijke lange lap tekst.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Daar bestaat een Internet-uitdrukking voor: TL;DR
En dat is precies wat ik heb gedaan: ik heb de tekst niet gelezen.
 

FamoDr

  • #7
Ik was niet duidelijk t.a.v. de 2 buitenkabels: Die krijgen ieder een aparte centraaldoos, niet samen.
Verder begrijp ik dat je een tuinhuis v.w.b. elektra als buitenruimte moet beschouwen, dus al het elektramateriaal moet buiten-bestendig zijn, ondanks de dubbele wanden met isolatie.

Bekabeling dus xmvk of ymvk
Ik denk dan te kiezen voor XMVK, 3 aderig, 1.5mm. Dat is neem ik aan prima voor op 230V 16A groep? Er komen wel elektrische verwarmingsplaten op.

WCD-en: hier heb ik dus nog niet echt duidelijkheid over; dit zou dus beter niet een inbouw WCD voor binnengebruik moeten zijn?
Maar echt een inbouw wcd voor buiten dus?

En de centraaldozen, kabel- en montagedozen moeten ook allemaal geschikt voor buiten worden?
 

Nth

  • #8
FamoDr schreef:
XMVK, 3 aderig, 1.5mm. Dat is neem ik aan prima voor op 230V 16A
1.5mm2 zou voldoende kunnen zijn voor 16A maar dat gaat al richting de max, ik zou zelf 2.5mm2 kiezen. Zeker met verwarming en buiten.

FamoDr schreef:
Maar echt een inbouw wcd voor buiten dus?
Ja klopt, die zijn vochtbestendiger en door het klepje misschien ook iets beter tegen ongedierte.

FamoDr schreef:
En de centraaldozen, kabel- en montagedozen moeten ook allemaal geschikt voor buiten worden?
Precies.
En als je met buizen werkt zou ik zelf proberen om alle buizen bij begin tot einde onafgebroken te maken -of de xmvk kabel altijd met wartel verbinden. anders kunnen mieren via de buis zo een doos binnen.
Zelf zou ik kiezen voor ip67 warteldozen met een rubberen afsluiting. Misschien wat overdreven voor jouw buiten-binnen situatie, maar elektra en buiten geeft toch wel eens aardlek problemen en zo houd je het vocht net iets meer tegen.
 

FamoDr

  • #9
Dank, ik krijg een goed beeld nu, vooral het ongedierte 'gevaar' is een goed punt.

Ik zat zojuist nog even te zoeken op Google maar eigenlijk voegt een buis niets toe aan xmvk kabel (bovengronds).
Ik ga me dan die moeite van die buizen besparen en koop die waterdichte warteldozen met rubber ring als verdeeldozen.

Er is niet heel veel op de markt qua buitenkwaliteit inbouw materiaal maar volgens mij moet ik bij Niko aardig uit de voeten komen.

Bedrade schakelaars heb ik met HUE gelukkig niet nodig :cool:
 

Kaajee

  • #10

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
FamoDr schreef:
Ik zat zojuist nog even te zoeken op Google maar eigenlijk voegt een buis niets toe aan xmvk kabel
toch wel,
losse kabel moet anders bevestigd worden dan kabel in buis, daarnaast werkt kabel in buis meestal een stuk sneller en vooral strakker als je zichtwerk hebt. (met open bochten werken)
Maar ook stel je wilt een keer wat vervangen dan trek je met wat moeite een kabel nog wel uit een buis maar nooit uit een kabelklem.
Ga je een ledlampje oid. aansluiten dan kan 1,5mm prima, ga je 2000W of meer uit een WCD trekken dan kan 1,5mm ook nog prima maar moet je toch meer rekening houden met de lengte van je kabel (dus ook de lengte van huis naar het tuinhuis meetellen)
Wil je op zeker spelen dan zijn hier wel on-line kabelberekeningsprogramma's voor te vinden.
 

Sander 1972

  • #12
Ik zou wel schakelaars plaatsen. Want je weet niet hoe heu zich gedraagt in een vochtige ruimte en je hebt altijd iets om terug te vallen voor als de boel niet werkt
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu