Electrische cv

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb ooit eens een folder gehad van electrische verwarmde cv instalatie
doormiddel van 1, 2, 3 of 4 tanks aan elkaar te koppelen. Dit is afhankelijk van het vermogen je wil voor je cv. De tanks zijn met elkaar verbonden en er zit een verwarmings element in iedere tank.

Iemand enig idee?
Vr gr marcel
 
Misschien kun je in eerste instantie aanduiden wat je ermee wilt gaan doen, dus omschrijven waarvoor je een en ander wilt gaan gebruiken, en aan welke vermogens voor die "elektrische verwarming" je denkt.
De gegeven beschrijving is namelijk wel erg summier.

Waarom denk je aan elektrisch verwarmen? Het is zo ongeveer de duurste methode...

En alvast dit: op ons forum worden geen merkgerichte aankoop adviezen gegeven, dus indien het de bedoeling is het merk van een bestaand iets te weten te komen zul je toch zelf op zoek moeten gaan!
 
Met de zoekmachine kwam ik al een hoop info tegen over elektrische cv's.

Voornamelijk in gebruik op boten en in huizen die geen gas-aansluiting hadden maar wel veel zonnepanelen op het dak.

Heb je zo al gezocht?
 
Hoi Swingkie,

Ja dat bestaat inderdaad, is een paar keer een groot project mee uitgevoerd :cry: :cry: :cry:

Weet u hoeveel stroom kost :?: , er waren twee 3 fase meters geplaatst die beide stonden te draaien alsof ze wilden gaan opstijgen.

Als desmorgens de CV installatie werd opgestart en het was een beetje koud dan was om ca 9.30 uur de tank die opgewarmd was al zover afgekoeld dat het de rest van de dag niet meer verwarmde in huis.

Er kon dan overdag wel worden bijgestookt, zoem zoem de meters gingen weer draaien (ca 30 kW/h) om die tank te verwarmen 1500 liter)

Het was een vergelijkings test evenveel all electric houses en een zelfde hoeveelheid gas gestookte woningen.

Electrisch 4 a 5 maal zo duur in stookkosten als op gas buiten de aanschaf van de LT installatie ten op zichte van een tradionele installatie.

U mag het zeggen, wat zal het gaan worden :wink:

Vr Gr
 
Ik wil graag zo'n systeem op de zolder boven mijn garage.

Ik ben deze zolder aan het ombouwen tot slaapkamer voor mijn oudste zoon.
Wij hebben in huis een grote houtkachel en deze verwarmt mijn woonkamer. De cv blijft dan op 15 graden staan, dus de bovenverdieping wordt dan niet verwarmd. Tegen 5uur zet ik dan de deur naar boven open en gaat de warmte naar boven bij de zolder.

Boven de garage gaat dit niet, vandaar dat ik iets wil met elecktrische cv voornamelijk voor de nacht. Het gaat om een ruimte van 4 x 5. Ik heb gelezen dat elektrisch verwarmen toch goedkoper is dan gasgestookt. Ik wil op die nieuwe zolder dus een apart systeem maken.


gr marcel
 
Dan denk ik dat u fout geinformeerd bent.
Electrisch is beslist duurder dan Gas.
Maar als u electrisch wilt verwarmen waarom dan de extra verliezen erbij nemen.
Je kan beter de lucht rechtstreeks verwarmen dan eerst energie in water te stoppen en dit vervolgens te gaan verpompen en dan te laten afgeven aan de lucht.

Een 2 zone kleppen en ieder een regeling kan natuurlijk ook.
 
Ik kan me haast niet voorstellen dat electrisch verwarmen goedkoper is: er wordt warmte opgewekt om energie te produceren (electriciteit ) die dan weer omgezet wordt in warmte.

Als je m.b.v. gas stookt, sla je een stap over : energie -> warmte.

Waarom zet je er niet een eenvoudige gaskachel neer? Dat vergt geen geweldige investeringen.
 
Of als het dan tóch persé elektrisch moet: twee oliegevulde radiatorkachels met een totaal vermogen van ca 4000 Watt, elk op een eigen groep. Dat zou (met een berekening van 70 watt/m³) redelijk in de buurt moeten komen van wat je nodig hebt.

Ook erg duur in gebruik, maar veel directer dan een omweg via tanks.
En de kachels zelf zijn niet echt duur in aanschaf en overal te koop.
 
Zelf heb ik wel eens boven elektrisch verwarmd i.v.m. de hout gestookte kachel. 2000 Watt was voldoende om in ieder geval de kou er af te halen. De ruimte is in aantal m² ongeveer gelijk.
21 graden redde ik niet, 17 tot 18 graden was wel haalbaar.

Goedkoop is het inderdaad niet, investeren om je systeem aan te passen is ook niet voor niks. Dat is een afweging. Voor mij was het een tijdelijke oplossing i.v.m. verbouwen.
 
Hallo, headhunter kan je wat meer vertellen over 2 zone kleppen?

Betekent dit dat alleen de zolder dan apart verwarmd wordt en niet de rest van het huis, zoals de vloerverwarming en de radiatoren boven in de slaapkamers?
Is het ook dan mogelijk om dan nog een thermostaat erbij te zetten buiten de thermostaat die in de huiskamer zit?

Gr. Marcel
Ik kom steeds weer wat verder. Bedankt voor jullie ideeën.
 
Een zone klep is een soort electrische kraan.

Als je nu in de leidingen vanaf de cv een splitsing maakt naar de garage en 1 naar je woning en je zet in elke een klep, dan kan je d.m.v. een thermostaat in de kamer de cv aanzetten en tegelijk wordt de klep naar de woning geopend dus dan word de woning verwarmd.

Zet je een thermostaat in de garage aan, dan zal ook die klep openen en de ketel ook aanzetten en dus worden die ruimtes ook warm.
Is de ruimte op temperatuur, dan loopt die zone klep dicht terwijl de ketel gewoon blijft draaien voor de andere ruimtes.

Mocht je zo'n systeem willen zet dan de klep voor de garage zo dicht mogelijk bij de garage en zet er een bypass klep voor. Zo kan de ketel zijn restwarmte altijd kwijt als beide kleppen dichtlopen.
 
Hallo headhunter,

Het volgende: ik heb een houtkachel in de woonkamer. De rookkanaalpijp
gaat door het plafond en komt uit in een kast in de slaapkamer. In deze kast heb ik 15 meter koperen leiding 15 mm om de pijp gedraaid als een soort spiraal.

Als de houtkachel goed brandt is de pijp daar 100 graden en verwarmt dan de koperen pijp. Deze heb ik tussen de cv gezet en warmt het cv water op. Ik heb dus altijd de cv pomp aanstaan om het water door het cv systeem te pompen.

Maar met zo'n klep sluit hij de doorstroming af denk ik en dat mag niet, want ik wil dat het water dat verwarmd wordt door de houtkachel door stroomt.

Gr marcel

PS. ben van 2200 kubiek gas verbruik naar 700 kubiek gegaan nadat ik ben gaan stoken op hout. Nuon kwam wel twee keer even checken.
 
Zo'n spiraal om je schoorsteen is niet echt veilig, koop dan een moederhaard.
Ook krijg je extra neerslag in je schoorsteen, omdat de temperatuur van de mantel te koud blijft en daarmee dus een grotere kans op schoorsteenbrand.

Ik denk niet dat je verzekering ook maar iets uitkeert met zo'n constructie om je pijp.
 
Ik laat de schoorsteen 1x per jaar door de schoorsteenveger doen voor de verzekering? En ik doe het zelf ook nog een keer. De aanslag in de pijp valt reuze mee: het is wat droge roet en geen vette aanslag.

Maar je had het over een bypass. De aan en afvoer bij de cv is 22 mm.
Wat voor maat kan ik dan het beste gebruiken? Ik neem aan dat het water de weg van de minste weerstand neemt. Naar de zolder ga ik met 15 mm dus de bypass moet dan wel kleiner.

Gr. Marcel
 
Een by-pass is regelkraan tussen aan en afvoer, als de pomp een ingestelde druk opbouwt, gaat hij open, zodat het water kan circuleren.

Als je de schoorsteen laat vegen voor de verzekering kan de buis rond je schoorsteen je nog lelijk opbreken. Dan kan het netjes laten vegen wel eens voor niets geweest zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan