Cv druk van ketel loopt terug Bosch HRC30

jan post

  • #1
Hallo allemaal,

De druk op onze ketel loopt in ongeveer 1 week van 2.1 bar -> 0.8 bar. Nu ben ik het hele huis doorgegaan om te controleren op lekkages maar dit lijkt niet het geval te zijn (ook controle onder de vloer gedaan en dat was allemaal droog ook lagen er geen waterplassen op de bodemfolie in de kruipruimte). Omdat de druk zo snel terugloopt denk ik dat het probleem zit in de ketel / expansievat. Ik vul in ongeveer 1 minuut de cv weer bij van 0.8 baar naar 2.0 bar dus het lijkt erop dat het bovenin de installatie zit.

Ik zie wel dat er bij de ketel langzaam wat water druppelt uit onderstaand kraantje (half bakje per week).

Ik denk dus dat probleem in de ketel / expansievat zit anders had ik verwacht een grotere hoeveelheid water te moeten bijvullen. Hebben jullie nog ideeën wat het zou kunnen zijn?
thumbnail_Image (6).jpg


En een andere vraag indien er allerlei dingen gedaan moeten worden aan de ketel is de aanschaf van een nieuwe ketel dan geen betere optie? De verwarming hebben dikwandige cv leidingen en beneden ligt er vloerverwarming. Leidingwerk + kruipruimte zijn helemaal droog.

Expansievat is in 2018 nog vervangen. Andere vraag is bij deze ketel (geproduceerd in 2006) het niet beter om deze preventief te gaan vervangen?

Ketel:
thumbnail_Image (7).jpg
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Die kraan met rode knop is het overdruk ventiel. Daar hoort geen water uit te komen, enkel wanneer de CV een teveel aan druk kwijt moet. Als deze eenmaal een keer open is geweest dan blijft deze vaak lekken. Die dus sowieso gaan vervangen.

Je kunt proberen de ketel eens een aantal uren uit te zetten en de condens afvoer in een emmer te hangen. Kijk of het na een aantal uren droog blijft of dat er toch water uit komt. Dit kan duiden op een defecte wisselaar.

Ook het expansievat kan de boosdoener zijn. 2018 is ook al niet super nieuw meer. Die zou je ook kunnen vervangen. Is goed zelf te doen en kost niet zo veel.

Preventief vervangen van een goedwerkende ketel ben ik niet zo van. Af en toe een kleine reparatie hoort erbij en daarvoor zou ik een ketel niet vervangen.

Maar wellicht dat anderen die dit specifieke type ketel goed kennen je hier gerichter in kunnen adviseren. Sommige ketels hebben zwakke plekken die vanaf een bepaalde leeftijd voor risico's kunnen zorgen.
 
  • Like
Waarderingen: jan post

jan post

  • #3
Heb zelf nog een aantal dingen gedaan. Er loopt langzaam was condens uit het overdrukventiel (dit stopt ongeveer bij 1.1 / 1.2 bar). Nu had ik een kennis van mij gevraagd die aangaf dat het teruglopen van de druk onvoldoende verklaard kan worden door klein laagje water die uit het overstort ventiel is gedruppeld.

Ik heb de hele installatie nagelopen en alles is kurkdroog (behalve overstortventiel die druppelt een heel kleine beetje soms).

Wat mij wel opvalt is dat bij het tappen van warm water de drukmeter van de ketel van 2.0 naar 1.6 loopt en wanneer je weer stopt met het tappen van warm water loopt die weer terug naar 2.0 is dat logisch?

Zag dat er nog wel wat lucht in de installatie zat deze heb ik nu helemaal ontlucht maar vraag mij toch af of een klein beetje verlies in het overstortventiel dit kan verklaren? Expansievat hebben wij nagekeken en werkt nog naar behoren.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Overstort vervangen.
Als deze één keer heeft moeten werken, zit er vaak wat vuil tussen waardoor deze blijft lekken.
Oorzaak is meestal een defect expansievat. Controleer deze door de voordruk te meten als deze losgenomen is van de installatie.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Overstort inderdaad vervangen.

Als je warm tapwater gebruikt koelt het cv water af en neemt daardoor de druk af. Dit verklaar het verschil tussen 1.6 en 2.0 bar. Echter, het expansievat hoort dit verschil op te vangen. Zeer waarschijnlijk is die dus kapot.

Hoe heb je het expansievat gecontroleerd? Erop koppen is geen betrouwbare controle....
 
  • Like
Waarderingen: Brbantbont

jan post

  • #6
Vonken_trekker schreef:
Overstort inderdaad vervangen.

Als je warm tapwater gebruikt koelt het cv water af en neemt daardoor de druk af. Dit verklaar het verschil tussen 1.6 en 2.0 bar. Echter, het expansievat hoort dit verschil op te vangen. Zeer waarschijnlijk is die dus kapot.

Hoe heb je het expansievat gecontroleerd? Erop koppen is geen betrouwbare controle....
Heb dat met een muntje inderdaad gedaan en vriend mij had gezegd dat als expansievat nog wel goed moest werken dat die anders helemaal vol zou moeten zitten?

Het demonteren van de overstort lijkt mij nog best een uitdaging zit bij mij op driewegklep en zie niet 1/2/3 hoe ik deze makkelijk los kan draaien en een nieuwe erop?

1614952563084.png
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Dat is dus geen betrouwbare methode....

Jouw symptomen wijzen toch wel richting het expansievat. Ik zou hem preventief vervangen. Zo duur zijn die vaten ook niet en je kunt ze eenvoudig zelf wisselen.

Hoe je de overstort moet vervangen bij deze ketel is mij niet bekend. Dat weten andere wellicht beter.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
De overstort is uitgevoerd met een rubber o ring afdichting deze word geborgd dmv een veer, deze los nemen en je trekt de overstort er zo uit montage geschied in omgekeerde volgorde doe wel ff een beetje vaseline oid aan het rubbertje
 
  • Like
Waarderingen: jan post

Fmrama

  • #9
Even ter overweging:
Afgelopen maanden moest ik regelmatig bijvullen. Dacht toen het expansievat. Even erop tikken, zoals vaak staat beschreven. Klonk naar mijn mening nog goed. Was bang voor een lek in de kruipruimte vanwege de toch al oude buizennet. Laatste week moest ik dagelijks bijvullen. Toch maar eens een nieuw vat gehaald. En deze er maandag opgezet. En alles blijft nu netjes op druk, geen terugloop meer.
Moraal van dit verhaal:
Gooi er 45 euro tegenaan en je hebt zekerheid.
 
  • Like
Waarderingen: jan post en Vonken_trekker

jan post

  • #10
Ik heb gisteren loodgieterszaak gebeld voor een nieuwe overstort ventiel voor Bosch HRC 30 dan zal ik gelijk een nieuw expansievat plaatsen.

Had vandaag ketel 2 uur uitgezet en als ik hem opstart zie ik inderdaad dat drukmeter beweegt. Dit zou dus niet mogen?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Als de pomp begint te lopen, dan kan de meter wat bewegen.
 

Onderhoudtje

  • #12
Dit is normaal en gebeurd wel vaker als de pomp start.
Wat niet zou mogen is dat de druk gaat oplopen als het water in de installatie aan het opwarmen is.
Kijk wat de druk is als de installatie koud is en kijk wat de druk is als de gehele installatie 75-80 graden is.
 
  • Like
Waarderingen: jan post

jan post

  • #13
Installatie koud:
installatie koud.jpg


Installatiewarm (dus niet aan het opwarmen maar de buizen voelen nog warm):
installatie warm.jpg


Je ziet dat de druk bij warm water hoger is dan wanneer de hele installatie koud is. Maar dat lijkt mij logisch aangezien warm water meer uitzet dan koud of moet dit juist worden opgevangen door het expansievat?
 

jan post

  • #14
Dan blijft bij mij nog de vraag kan het totale drukverlies worden verklaard door het overstort ventiel? Er loopt om de zoveel tijd een druppeltje water uit de overstort. Maar ik kan niet voorstellen dat dit de liters drukverlies kan verklaren. Het zou natuurlijk wel gedeeltelijk kunnen verdampen want het wordt wel aardig warm in het CV-hok.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #15
Druktoename is normaal bij opwarmen.
 

jan post

  • #16
Rola schreef:
Druktoename is normaal bij opwarmen.
Maar dan zou ''logische'' verklaring van het teruglopen van druk waarschijnlijk het overstort ventiel zijn? Want deze blijft inderdaad zweten (wat volgens mij toeneemt als de ketel hard aan het stoken is).

Dit is voor mij de enige zichtbare lekkage in de woning maar er is toch wel een sterke afname van ongeveer 1 bar per 1/2 dagen dus lijkt mij aardig wat liters welke ik niet in de bakje onder het overstort ventiel zie liggen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #17
Ontluchten, al dan niet automatisch geeft ook drukverlies.
Je kan de druk ook aflezen als de ketel uit staat, hang de vulslang in een emmer en tap water af totdat de druk 0,5 bar gezakt is en je weet hoeveel water je kwijt bent.
 
  • Like
Waarderingen: jan post

jan post

  • #18
Ik heb de oorzaak gevonden lijkt het. Als de ketel uitstaat blijft er ontzettend veel water uit de condensafvoer lopen. Dan is de warmtewisselaar lekt lijkt mij? En moet ik een nieuwe ketel aanschaffen:

 

Onderhoudtje

  • #19
Hoe lang staat de ketel uit?
Om de wisselaar uit te sluiten, moet je de installatie op druk brengen (min 2 bar). Dan onder de condens afvoer een emmer zetten en deze een nacht uit laten. Zit in de ochtend je emmer vol water en is de druk ook terug gelopen dan is de wisselaar lek.

Maar als de overstort al aan het lekken is, dan is de kans groot dat het expansievat ook vol met water zit.
Dan kan een klein beetje water wat lekt uit de overstort al veel druk verschil opleveren.
 

jan post

  • #20
Ketel staat al hele dag uit en laat hem vannacht ook wel uit staan. Het blijft druppelen:


Druk neemt ook af (wel iets langzamer dan als de ketel draait maar is alsnog aan het dalen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu