Deur strak schilderen met acrylverf

Naakal

  • #61
Daar heb je helemaal gelijk in. Overigens rolde ik na met een schuimroller (voor een zo strak mogelijk resultaat), maar als ik nog een keer lees bedenk ik me dat je alle rollen met dezelfde viltroller moet doen, correct? Geeft dat dezelfde strakheid?

En voor de volledigheid: begrijp ik goed dat ik na die horizontale baan boven een verticale baan van helemaal boven maar helemaal beneden moet zetten? En de roller doop ik volledig in de verf, zonder deze af te rollen tegen de verfbak?

Wat is eigenlijk de reden dat de 1 horizontaal en dan verticaal narollen adviseert en de ander enkel verticaal rolt?
 
Laatst bewerkt:

Naakal

  • #62
Zojuist de deur in minder dan 4 en een halve minuut volledig geschilderd. Begonnen aan bovenkant, 1 baan horizontaal. Vervolgens hele verticale banen opgezet, waarbij ik de roller volledig in de verf heb gedoopt, in het midden begin en verticaal uitrol. Dit voor de hele deur gedaan. Vervolgens zonder nieuwe verf te pakken horizontaal van beneden naar boven eenmaal uitgerold. Tot slot van boven naar beneden heel zacht verticaal afgerond, telkens de roller weerloshalen als ik beneden ben. Helaas lijkt de roller aan het einde toch al te plakken of droog te lopen. Het ziet er al wat beter uit, maar nog lange na niet goed. Het resultaat:

20201130_213350.jpg


Overigens lijkt de bovenkant (zie onderste foto, bovenkant zit rechts) helemaal niet goed te pakken:

20201130_214200.jpg
 

Naakal

  • #63
Even een update voor eenieder die er interesse in heeft, eenieder die heeft geholpen en voor eenieder die dit topic ooit terug vindt.

Inmiddels lukt het schilderen van de deuren steeds beter. Geen banen meer, geen dekkingsverschillen, geen verschil tussen delen en sinaasappelhuid is zo goed als niet aanwezig (voor zover dat kan met de 15cm viltroller). Ik ben nog een beetje aan het spelen met de beste manier en hoeveelheid van aanbrengen en de fijnste techniek van uitrollen, maar dat is enkel finetunen. De basis is in ieder geval met een 15cm viltroller volledig in de verf dopen en direct uitrollen (zonder in de verfbak eerst uit tenrollen) in verticale banen. Elke verticale baan doe ik tot de helft van de deur. Zo werkt ik eerst 1 helft af, daarna de andere. Vervolgens nog eens geheel horizontaal en daarna geheel verticaal afrollen en klaar. Dit alles in circa 5 tot 6 minuten. In ieder geval voordat de verf aan het indrogen is.

Mocht ik het nog strakker willen dan zal ik me misschien nog eens wenden tot de concaaf schuimroller, maar eerst wil ik de techniek met de viltroller bijschaven tot ik die perfect onder de knie heb.

Voor nu ben ik in ieder geval eindelijk erg tevreden. Allen hartelijk dank voor de vele adviezen, tips en hulp.
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #64
Geen dank. Nu je de techniek zo goed als beheerst is het schilderen geen spannende klus meer. In een kwartiertje is een deur volledig afgelakt en zijn je spullen ook al opgeruimd.

Succes met het finetunen. Ik ga deze week beginnen met de blakke binnendeuren in de garage (4 stuks) met een viltrollertje. Het gronden is op een paar deuren na al klaar.

Ik heb voor watergedragen lak gekozen omdat deze geen last heeft van vergeling / donkerverkleuring. Het is in de kleur RAL 9003 (signaalwit) en dat moet het ook blijven natuurlijk. Geen goedkope lak overigens, maar goede spullen kosten nu eenmaal geld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #65
Inderdaad Bert,

In verhouding is het schilderen met watergedragen duurder dan met terpentine verf. Je hebt een hogere laagdikte nodig om aan een goede dekking te komen. Er zijn natuurlijk ook voordelen. Minder stank, snellere droging en het gereedschap kun je in gewoon water uitspoelen / direct voor een andere kleur gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #66
Dat is zeker waar allemaal. De snelle droging vraagt echter wel een handigheidje (snel werken, afstrijken / uitrollen en niet meer aankomen).

Mijn opmerking over de prijs was overigens niet bedoeld als “in vergelijking met terpentine verf”, want als je daar een goede kwaliteit van koopt ben je ook niet voor € 20 klaar. Maar nu je het zegt heb je van watergedragen verf meer nodig voor dezelfde laagdikte dus in verhouding is deze verf dan duurder.

Is watergedragen ook net zo sterk en duurzaam als terpentineverf?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #67
Watergedragen verf zal binnen afzienbare tijd de terpentine verf geheel vervangen, niet in de laatste plaats door steeds strengere millieu eisen . De kwaliteit en duurzaamheid van deze verven is de laatste 10 jaar sterk verbeterd. Professionele schilders mogen vanaf 2005 geen terpentine gedragen verf bij binnenschilderwerk meer toepassen, de klusser nog wel. De term oplosmiddel houdend is niet juist, omdat water ook een oplosmiddel is. Vandaar terpentine- of solvent houdende verf.

Qua duurzaamheid is watergedragen verf hard op weg solvent verf te evenaren. Echter, de hoge bolle glans en ook de hogere dekking van een synthetische verf is met watergedragen ( nog niet ) te bereiken. Ik werk er graag mee, maar er zijn nogal wat collega's die het vervloeken: dekt minder dus meer lagen nodig = meer arbeidsgangen, droogt te snel, glans lager etc. Je zou bijna denken dat er van alles aan mankeert maar dat is toch een kwestie van ervaring. Zoals al eerder beschreven minder stank en minder schadelijk voor de gezondheid , de snellere droging bekort ook de arbeidsduur, oplosmiddel is water dus millieu vriendelijk etc.
 

Robbie's

  • #68
Hi Kees,

Korte vraag over dit onderwerp. Gebruikt de professionele schilder op dit moment al watergedragen verf voor buiten schilderwerk? Ik gebruik Sik..s XD terpentine verf en dat gaat 8-10 jaar mee.

bedankt,
Rob
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #69
Jawel, al is dat nog steeds mondjesmaat. Er is ook geen dringende reden want buiten heb je voldoende ventilatie en zal het inademen van schadelijke dampen beperkt blijven, dit in tegenstelling tot binnenwerk en dan zeker in deze periode waarin er weinig deuren worden opengezet.
Het gaat meer een voorschrift van overheidswege worden.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #70
Is het mondjesmaat gebruik van watergedragen verf bij buitenschilderwerk nog vanwege de kwaliteit die (iets) minder is? Of omdat het gebruik en de verwerking van watergedragen verf nog geen standaard is bij de gemiddelde schilder (jonge schilders met een recente opleiding daargelaten)?
 

Naakal

  • #71
Interessante discussie. Ik wil iedereen in ieder geval hartelijk danken voor hun bijdragen. Watergedragen is qua verwerken inderdaad lastiger onder de knie te krijgen en zelfs dan heeft het wat nadelen t.o.v. terpentine, maar zolang de verwerking lukt voordat de verf indroogt zie ik vooral voordelen! Hopelijk kan ik binnenkort eens succesvol schilderen door eerst met een 15cm viltrollertje de basis te leggen en dan uitrollen met een concaafroller voor een zo strak mogelijk resultaat, maar voor nu voldoet alles aanbrengen en uitrollen met de 15cm viltroller al ruim voldoende.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Wouter Smaal

  • #72
Afgelopen week een begin gemaakt met overstappen van alkyd naar acryl buitenverf. Buitenshuis verven met alkyd deed ik de deuren, ramen en kozijnen altijd met een kwast met een egaal zijdeglans als resultaat.

Belangrijkste redenen voor de overstap zijn dat de acryl Scandinavische verf langer zijn zijdeglans kleur behoudt, niet verkruimelt en volgens de specificaties een langer onderhoudsinterval heeft dan alkyd verf.

Het verven met de kwast van een grachtengroene hardhouten berging deur met acryl verf is geen succes. Aanvankelijk veronderstelde ik dat dat te wijten was aan de "Scandinavische" acryl verf, maar na lezing van deze bijdrage concludeer ik dat grotere vlakken met een roller gedaan moeten worden. Gelukkig heeft mijn vrouw veel ervaring met het acryl rollen van onze witte binnendeuren ;-)

Ondanks de niet voorziene "complicatie" continueer ik de "buiten" overstap van alkyd naar acryl.
2e laag acryl.jpeg
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #73
Heeft u wel een primer gebruikt tussen de reeds aanwezige alkyd lak en de nieuw aangebrachte acryl lak?

Waarom gebruikt u zijdeglans buiten? Hoogglans is sterker / duurzamer.
 

Wouter Smaal

  • #74
Primer heb ik niet gebruikt. Vorig jaar einde seizoen heb ik een proefstuk acryl geverfd op een horizontaal alkyd kozijndeel en dat ziet er prima uit.

Voor aanbrengen 1e laag met 150 geschuurd, vervolgens stofvrij geveegd en met verfreiniger de deur vetvrij gemaakt. Voor aanbrengen 2e laag zelfde procedure, maar met 240 geschuurd.

Een van de Scandinavische kwaliteits acryl verven die ik gebruik is uitsluitend in ZG verkrijgbaar.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #75
Voor de duurzaamheid wordt altijd aangeraden een geschikte primer te gebruiken tussen alkyd en acryl verven.
 

Wouter Smaal

  • #76
Advies houd ik in mijn achterhoofd. Fabrikant adviseert primer wel aan te brengen op kaal hout.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #77
Alkydverf en acrylverf werken (uitzetten en krimpen) beide anders. Als je acrylverf over alkydverf aanbrengt dan kan de acrylverf niet altijd de werking van de alkydverf opvangen, met scheurtjes / barstjes tot gevolg. Daarom moet je een geschikte primer aanbrengen die het verschil van deze werking op kan vangen.
 

Wouter Smaal

  • #78
Duidelijk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu