Deur strak schilderen met acrylverf

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #21
De verf is idd verandert van samenstelling, de huidige alkyd verf heeft behoorlijk last van donkervergeling.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #22
Ik heb de kozijntjes en (tussen)deuren van de garage aan de binnenkant gelakt met Sikken Rubbol BL Satura RAL 9003 (wit). Dat zit er nu een jaar of 5 op en in de relatief donkere garage is het nu nog steeds helder wit. Geen vergeling te zien.

De witte alkydverf (grondverf) die ik gebruikt heb (Sikkens Primer en Sigma S2U Alure Primer) daarentegen worden al heel snel gelig van kleur.
 

Naakal

  • #23
Goed om te weten van die temperatuur. De ruimte is standaard zo'n 20 graden dankzij vloerverwarming. Eens kijken naar het tijdelijk verlagen van de temperatuur, of anders de deur in een andere ruimte schilderen.

Ik gebruik overigens strakke lak.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #24
Bij het schilderen van een grote oppervlakte, zoals een deur, met een acrylverf moet je snel werken. Belangrijk is ook dat de verf een relatief lange open tijd heeft. Voor acrylverf is de zes minuten open tijd van de BL Satura bijvoorbeeld al lang te noemen.

Ik doe vlakke deuren altijd met een 15cm lakviltroller. Eerst verticale banen van een 35 cm over de hele breedte van de deur opzetten en dan direct horizontaal narollen. Zo kun je altijd nat in nat werken.

Wat je absoluut niet moet proberen is de deur in zijn geheel na te rollen. Van de stukken die je als eerste hebt opgezet, zal de open tijd verstreken zijn en dan vloeit de verf niet meer goed uit.
 

Naakal

  • #25
6 minuten maar? Dat is wel heel weinig! Goed om te weten. Geldt dat vanaf moment opzetten of vanaf moment je klaar bent met de verf van de opgezette baan uit te rollen? Het liefst werk ik met een schuimroller voor het strakste resultaat. Heb een dubbeldikke (ca. 12-13cm) waar meer verf in kan worden opgenomen, al heb ik het idee dat een viltroller (ca. 10cm) meer verf op kan nemen en beter afgeeft..

Geven die lakrollers van 15cm een glad resultaat? Ik ga ervan uit dat die van hetzelfde merk zijn, nu heb ik van lakviltroller de platinum.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #26
De “opentijd” gaat in op het moment dat je de eerste verf op je deur / kozijn doet. Dan heb je dus bij dit voorbeeld 6 minuten de tijd om de deur helemaal (aan 1 zijde) af te lakken. Na die 6 min gaat de verf al aandrogen en zal ze niet meer dichtvloeien tussen de halen van je kwast of roller en blijven deze banen zichtbaar als strepen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #27
Van veel acrylverven is de opentijd nog korter dan zes minuten.
Een hele deur in de lak zetten in 6 minuten is niet goed mogelijk, vandaar dat je in banen of vlakken moet werken en je de deur niet in een keer kunt narollen.
 

Naakal

  • #28
Dat verklaard een hoop. Maar als ik dan nat in nat schilder en inderdaad banen van bijv. 50cm hoog bij een deurbreedte, hoe zorg ik er dan voor dat de volgende 50cm banen goed overlopen, zonder dikkere overgang?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #29
Als je bijvoorbeeld in horizontale banen werkt, dan zet je de verf eerst verticaal op met de roller en daarna rol je de opgebrachte verf horizontaal na. Het volgende gedeelte laat je een klein stukje overlappen.

Het is dus zaak om het volgende gedeelte aan te brengen voordat de open tijd van het vorige deel is verstreken. Je werkt dan nat in nat en je moet zeker niet een voorgaand deel laten aantrekken, want dan ga je het zien.

Op deze manier wissel je het opbrengen van verf dus af met het afwerken van de aangebrachte verf. Geleidelijk werk je zo de deur af.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #30
Gisteren nog twee deuren en een grote trapkast geschilderd met Rubbol Satura PU Hybrid.
Horizontaal dik opgezet, een paar keer goed uitgerold en even heen en weer over twee banen.
De hele deur zo opgezet en nog één keer van boven naar beneden uitgerold.
Het resultaat is helemaal strak, zonder strepen en bijna perfect.

Ik zie hier nog nergens verkleuring, maar in de toekomst misschien dan
toch weer eens watergedragen testen maar dan op een andere manier aanbrengen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #31
De Satura PU Hybrid is ongetwijfeld veel beter te verwerken dan een water gedragen acrylverf. Ik vrees alleen dat je last krijgt van donkervergeling. Voor binnen kun je dan nog beter de Finura pakken, deze is ook heel goed te verwerken en mijn ervaring is dat de donkervergeling meevalt, zolang er maar wat daglicht op valt. De Satura plus was voor binnen in ieder geval niet bruikbaar, die werd al geel als je er naar keek.

Ik heb een jaar of 8 geleden mijn interieur ook gedaan met Finura. Als ik het nog een keer over moet doen, zou ik nu toch voor een water gedragen product gaan. Je hebt dan nauwelijks last van vergeling en met een beetje oefening is met een water gedragen verf ook een uitstekend resultaat te behalen.
 

Naakal

  • #32
Begrijp ik goed dat de verwerking van de topmerken veel scheelt t.o.v. de merken uit de bouwmarkt?

En als ik horizontaal ga rollen, krijg ik dan geen problemen met lichtinval? Over het algemeen lees, hoor en doe ik altijd verticaal afrollen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #33
Ik zal nooit meer bouwmarktverf kopen. Echte kwaliteitsverf is daar niet te koop.

Goede verf smeert fijner, dekt beter, beschermd beter en gaat langer, enz.. Dat verdient zichzelf dus terug.
 

Naakal

  • #34
Helder. Is het ook altijd zo dat kwaliteirsverf een langere open tijd heeft? En bedoel je met smeert beter dat het beter op is te brengen, waardoor het dus eenvoudiger en daarmee sneller is te verwerken?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #35
Professionele verf is op heel veel punten beter. Probeer het eens en je merkt het verschil. Gebruik ook bijpassende rollers en kwasten van professionele kwaliteit.

Overigens geld voor de meeste bouwmaterialen dat je het beste voor een professionele kwaliteit kunt gaan.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #36
Met beter smeren bedoel ik dat het soepeler smeert. Het is minder dik / stroperig / taai zonder gelijk dun of te vloeibaar te zijn. Daarmee is het inderdaad eenvoudiger aan te brengen.

Bouwmarktverf moet je verdunnen om het beter smeerbaar te krijgen, maar daarmee holt gelijk de kwaliteit achteruit. Bovendien wordt die verf daar letterlijk te vloeibaar van, waardoor je weer problemen met dekking of zakkers krijgt.

En als je verf te veel moet verdunnen wordt het na een aantal jaar ook poederig (zeker buiten). Dan heeft je zeem met ramen wassen dezelfde kleur als de verf op je raamkozijnen.
 

Naakal

  • #37
Goed om te weten. Kan inderdaad nog proberen de huidige verf te verdunnen, heb hier goed spul daarvoor staan.

Ik gebruiks overigens alleen maar kwaliteitskwasten en rollers, bijv. van of aangeraden door de merken waar ook kwaliteitsverf van wordt gemaakt. Ging ervan uit dat de bouwmarkt merk verf van bekende fabrikanten ook goed zou zijn, maar daar kan ik de volgende keer dus beter voor een ander merk gaan.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #38
Ook in de bouwmarktproducten zit onderling kwaliteitsverschil. Het is maar net wat je eisen zijn.

Wanneer het wat kritischer wordt, bijvoorbeeld bij grote oppervlakken, en je daarnaast graag een zo strak mogelijk resultaat wilt, dan is professionele verf de beste keuze.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #39
De bouwmarkt huismerken en bekende merken als H****r en F***a zijn beduidend minder dan kwaliteismerken als S*****s en S***a.

Van deze laatste heb ik alles geverfd met de S2U primers en lakken (buiten altijd hoogglans (gloss) gebruiken die is veel sterker). Met goede voorbereiding en spullen is het resultaat mooi strak. Je ziet dat deze verf “body” heeft.
 

Naakal

  • #40
Ik gebruik vaak inderdaad de F..., maar met de terpentinegedragen lak had ik nooit problemen. Waarschijnlijk omdat die makkelijker te verwerken is. Zodra deze verf op is zal ik die andere eens proberen, ben benieuwd! Is met de kwaliteitsmerken 2x schilderen ook nodig, of dekken die in 1x?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu