Details glas/glaslatten

Duifje

  • #1
Beste allemaal,

In mijn woning van 1999 zit nog het ouderwetse dubbelglas.
Komende zomer wil ik op de bovenverdieping alles vervangen door HR++ met u max=1,0. Volgend jaar de benedenverdieping.
De opbouw van het glas dat ik voor ogen heb is 5-15-4. Het dikkere buitenblad is vanwege de iets toenemende geluidreductie. Alles betreft binnenbeglazing; glaslatten aan de binnenzijde. Ter voorbereiding heb ik het kozijnhout ingemeten, en een principedoorsnede gemaakt. Zie bijlages, let op, dit is mijn tekening, het ziet er wellicht "officieel" uit maar dit is mijn interpretatie.

Ik heb drie toepassingen; deuren, vaste kozijnen en ramen.
De ramen zijn 54x67 met een sponning van 17x42. Nu voorzien van een dun glaspakket en normale glaslatten.
De deuren zijn 40mm dik met een sponning van 17x27, nu voorzien van opdek glaslatten.
De vaste ramen hebben een sponning van 17x52.

Het detail van het vaste kozijn is voor mij helder.
Voor de oplossing in met name het raam (draaiend deel) zou ik graag jullie input willen.
Ik wil heel graag géén opdek glaslatten, en tóch een hoge isolatiewaarde. Ik heb enkele doorsnedes van diverse opties gemaakt., zie bijlage:
A is als ik een normale glaslat toepas--> steekt uit en lukt dus niet.
Optie B is een iets dunnere glasspouw, en dunne glasbandjes van 2mm icm met een normale glaslat (15x17mm) --> een concessie in glasbanddikte
Optie C is een opdek glaslat --> een concessie in "fraaiheid"
Optie D is een iets dunnere glasband (3mm) icm een dunne glaslat (12x17). --> een combi-concessie.

Optie E zou zijn een dunnere glasspouw, maar dan neemt de isolatiewaarde snel af. Als ik 4mm glasbanden en normale glaslatten toe zou passen, zou ik terug moeten naar spouw 10mm--> u=1,4. Aangezien een verminderd energieverbruik de essentie van mijn project is, heeft dit mijn minste voorkeur. Overigens betreft het in totaal 5 draaiende raamdelen(grootste glasmaat 669x1229mm) en 4 draaiende deurdelen (grootste glasmaat 682x1736mm)

Voor het vaste kozijn is het me duidelijk, voor de volledigheid heb ik hiervan voor de geïnteresseerden ook een doorsnede toegevoegd.
Voor de deuren heb ik nog een vraag, als ik het oplos met opdek glaslatten valt me op dat het binnenste glasblad buiten het kozijnhout terecht komt. Hier komt een vulblokje van ongeveer 5mm onder. Steunt het binnenste glasblad dan op het uitstekende vulblokje en de opdek glaslat?

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties/ideeën met betrekking tot de uitvoering van het detail van het raam, en over het detail van de deuren.

Bij voorbaat dank voor jullie input.
 

Bijlagen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het glasband moet 4 mm dik zijn, zodat de beglazingskit voldoende hechting krijgt en voldoende “dik” is om uitzettingen op te vangen.

Waarom ga je eerst op de slaapverdieping beginnen? Op de woonverdieping wordt meer gestookt, dus daar is meer winst te behalen dan op de slaapverdieping.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #3
De deur van 40mm heeft, als hij van meranti is, een Uwaarde van 2.1.
Door de deur te isoleren, tot een Uwaarde van 1.0, krijg je ruimte voor de glaslatten.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe wil je een houten deur gaan isoleren? Toch niet door er wat tegenaan te plakken mag ik hopen?
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #5
@BertPleizier
Raamwerk (20mm) merantie.
Holtes opvullen met EPS, XPS of PIR.
Afwerken met watervast multplex 5mm.

Zie plaatjes, als voorbeeld, zoals de industrie het uitvoert:

58a55c7da8b1f.png Untitled-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Is dat zelf netjes te doen? Hoe zit dat met de scharnieren dan? Als ik mijn deur dikker maak, gaat ie niet meer helemaal open.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Dan moet je een verjonging voor het deel in de dag toe gaan passen. En heb je alsnog een koudebrug.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #8
@BertPleizier
Mij zou het wel lukken om het netjes te doen. Geen idee hoe handig iemand anders (TS) is.
Bij al mijn deuren thuis, zou het lukken, zonder problemen met scharnieren of openen.
Maar dat is afhankelijk van de situatie.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #9
@Walker Volgens mij is de rand van een geïsoleerd raam of deur, altijd een thermisch zwakker punt ("koudebrug").
Het hangt uiteraard, van de grootte van het oppervlak van het houten deel af, of het de moeite waard is, om te dit te isoleren.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Netjes maken zal mij ook lukken, gewoon rustig de tijd nemen om eea goed te lijmen, nagelen en klemmen.

Bij de industrie zit de isolatiekern in het midden, en steekt (bij een 54 mm deur) slechts 14 mm door.

In jouw situatie blijft de kern van hout, en komt je 25 mm naar binnen. Dan heb je een grotere draainaad nodig, en blijft de psi-waarde slecht. Het zal allicht schelen, maar niet veel.
 

Duifje

  • #11
Dank allemaal voor de levendige discussie. In dit geval gaat het om twee dubbele tuindeuren, met stapeldorpels. Het glasoppervlak is bij deze deuren een stuk groter dan het oppervlak van het (vuren)hout. De voordeur (eenvoudig, egaal massieve deur) staat ook het plan om te vervangen, want de huidige is zo krom dat de valdorpel al amper meer werkt.

Goede vraag waarom ik eerst op de bovenverdiepingen aan de gang ga. Het schilderwerk daar is over de beoogde levensduur heen, dus dat wil ik dit jaar doen. Ik wil dus dit jaar de bovenverdieping schilderen, en vooraf het glas doen. Volgend jaar schilder ik de begane grond, en vervang ik dáár het glas. Tenzij het meezit, dan doe ik alles dit jaar.

Ondanks de levendige discussie heb ik nog geen suggesties gehad over mijn situatie. Als iemand hierover een mening of suggestie heeft, dan verneem ik die graag!

Groeten,
 

Duifje

  • #12
Een laatste poging; heeft iemand suggesties?
Ik lees overigens hier en daar dat dunner glasband van bijvoorbeeld 2mm wel gebruikt wordt bij ondiepere sponningen. Een glaslat op maat schaven behoort overigens ook tot de (mijn) mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik zou voor 4 mm glasband gaan en voor een opdek glaslat met sponning. Dat kun je netjes vast schroeven en afwerken binnen.

Kun je een gewone glaslat kopen / maken met sponning die dan gelijk valt met het kozijn dan zou ik daar voor kiezen.
 

Duifje

  • #14
Hallo Bert, dank voor je reactie!
Bedoel je met het tweede dat als ik een normale 15x17mm glaslat pak, en daar een kitsponning in frees/schaaf, ik dat óók zou kunnen doen? Of interpreteer ik je nu verkeerd? Ik heb de interpretatie verwerkt in het originele overzicht, zie optie E in de bijlage.

Toevallig vind ik hierover ook iets op internet, waarbij ook een kitsponning wordt toegepast:

http://www.lambertkozijnen.nl/documents/pdf_bestanden/veranderingen-diktes-glaspakket.pdf
 

Bijlagen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Dat bedoel ik ja, alleen heeft E geen 4 mm glasband aan de binnenzijde.
 

Duifje

  • #16
Als ik aan de binnenkant een glasband 4mm zou moeten toepassen, dan moet ik de glaslat wel erg ver terugschaven, dan zou ik feitelijk bij situatie D uitkomen zo'n beetje. Als ik het goed heb, is de 4mm glasband bedoeld om met een hoogte van 6mm de juiste kitvulling van 24mm2 te krijgen, zoals de NPR3577 voorschrijft. Als je de NPR niet hanteert, heb je geen garantie.

Esthetisch gezien is dit wel de fraaiste oplossing, en als ik het glas zelf zet, is er van garantie denk ik ook geen sprake sprake.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Niet alles gelezen maar C is de enige oplossing voor glaslatten die je aan de buitenzijde moet aanbrengen.
 

Duifje

  • #18
Hallo WGB,

Het topic ging snel off-topic, dus alles lezen hoeft zeker niet. In mijn geval komen de glaslatten aan de binnenzijde. Ik ben het met je eens dat dit de enige is die aan de NPR voldoet, maar tevens ook de minst mooie oplossing.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Duifje schreef:
maar tevens ook de minst mooie oplossing
Water in een horizontale naad van een glaslat wil je ook niet.
Aan de bovenzijde kan je die lat lekker vol laten lopen met verf, de onderste programmeer je voor opzuigen. Met verf hou je die naad niet dicht.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #20
Het gaat er om dat de kit voldoende raakvlak heeft met het glas en het hout.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu