CV werkt enkel in stand CV en niet in stand CV+vv

Mrhawkeye

  • #1
L.s.,

Ik vroeg mij af of jullie misschien weten wat er ad hand is, of iig iemand mij kan helpen:

Object:
Intergas H22 VRSW (combiketel)

Probleem:
Als ik de thermostaat in stand CV+WW zet slaat de brander niet aan en wordt het huis niet verwarmd. Als ik de thermostaat in stand CV zet werkt de brander wel en wordt het huis verwarmd maar heb ik geen warm water.

Geschiedenis
Af en toe hoorde ik wat klopgeluiden en moest ik veelvuldig ontluchten. Alles werkte verder normaal.

Nu kwam de onderhoudsmonteur van bedrijf X onderhoud plegen en het volgende werd geconstateerd:

Alles op 1 dag:

Situatie 1v2:
1) Het expensievat is defect en moet vv worden (oke klinkt logisch, membraam defect)
2) de 3-weg klep zou defect zijn (klonk heel onlogisch omdat de ww leiding niet verwarmd werd als de cv aansloeg en ik zag de klep werken, dit had ik expres van te voren gecontroleerd)
(stand cv+ww)

Enfin onderhoudsmonteur weg, maar even later alles koud in huis.

Denk zet hem in stand cv-> werken brander slaat aan
Maar goed we willen warmwater ook

Dus terug naar cv+ww-> en thermostaat zo warm mogelijk gezet-> slaat even aan en brander slaat weer uit.


Weer gebeld, stituatie 2v2:
1) Pomp defect (die draaide niet rond, schroef los etc).

Enfin onderhoudsmonteur weer weg, aanvankelijk lees alles te werken maar even later weer alles koud in huis. (Stand cv+ww) Ook als ik de thermostaat in stand CV+WW zo warm mogelijk zette slaat die niet aan. Oude probleem is weer terug

Omdat ik 2 kinderen heb en geen zin heb om in een koud huis te zitten: de thermostaat op stand "cv" gezet en dan slaat de brander aan.
Maar ik heb niet gelijktijdig warm water.


Vraag:
Ik zit niet ruim bij kas en een nieuwe ketel komt slecht uit.
Dus ik probeer te roeien met de riemen die we hebben.
Hoe kan het dat in stand cv+ww, de cv niet aanslaat.
En in stand cv wel?


Zou iemand me kunnen helpen aub?


PS: ik zou ook graag willen weten hoe deze ketel werkt (een soort werkplaatsmanual, zoals ik van motorvoertuigen gewend ben) Ketels zijn voor mij een black box. Iedere keer denk ik dat ik het principe begrijp maar een dag of 4 later ben ik het weer kwijt.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heeft u geen druppelende ww kraan?

Dan blijft de ketel warmwater vragen.

Als de kranen niet lekken is de kw thermostaat defect,die moet de cv vrijgeven.

Want ww heeft altijd voorrang.


PS: U kunt gewoon in zwart schrijven,het is dan ook wel leesbaar.!
 

Mrhawkeye

  • #3
Oke mod :)


De kleuren had ik voor de duidelijkheid,..niet schreeuwerig bedoeld.
Alle kranen staan dicht.
Maar wat ik net merkte als de de thermostaat in stand CV+WW staat dan slaat af en toe de CV aan en direct weer uit. Terwijl ik dan wel warm water heb. De temperatuurmeter op de ketel is nu overigens 70 graden.

De kw thermostaat waar zit die als ik vragen mag? Kan ik die zo loskoppelen en vv? Kan ik dit nog extra troubleshooten (bv kabels lostrekken)
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als u de inlaatcombinatie onder de ketel dicht draaid kijk dan of die dan omschakeld naar cv.

Anders is u KW thermostaat defect.
 

Mrhawkeye

  • #5
Ik begrijp niet wat u bedoeld met inlaatcombinatie. Zou u dit summier kunnen toelichten?

Ik weet alles van motoren en ict maar ketels zijn een black box

IIg dit net gevonden helaas offine
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #6
Een inlaatcombinatie is de toevoerkraan van kw leiding naar de ketel.

Zie voorbeeld foto van een inlaatcombinatie.




Als u de toevoer dicht draaid weet u zeker dat er geen lekkage of kran lekt.
 

Mrhawkeye

  • #7
Dank u ik zal dit gaan proberen
 

Mrhawkeye

  • #8
Thermostaat stand: cv+ww

Ik heb de toevoer dicht gedraaid. Thermostaat hoger gedraaid (warnste stand) geen respons vd brander (druk is 1,5 bar & temp is 70 graden)

Als ik de thermostaat nu op CV zet dan slaat de brander direct aan als ik de thermostaat hoger draai.

Mag ik hier foto's plaatsen trouwens?

Ik begrijp dus dat de kw thermostaat defect is?
 

Big smurf

  • #9
Wat u ook kunt proberen is om bij de ketel klem 4 en 5 los te maken en door te verbinden.
Zet nu de kamerthermostaat op cv.

Hiermee is de warmwaterfunctie op de kamerthermostaat niet meer van toepassing.
 

Mrhawkeye

  • #10
Nutz 74 dat zal ik proberen.:)

BTW:

Ik had de 3weg klep op manual gezet en nu blijft hij branden (de cv brandt en de radiatoren worden warm en ik heb warm water)

maar hij slaat niet meer uit.

Is dit verantwoord? Niet dat die oververhit raakt of zoiets en ongelukken gebeuren?
 

Big smurf

  • #11
3wklep in de middenstand is niet echt de oplossing.
Ketel zal blijven draaien omdat beide poorten van de klep geopend zijn.
Er is wel warmwater, alleen zal dit niet al te warm zijn , omdat er een gedeelte van de warmte naar de cv gaat.
 

Mrhawkeye

  • #12
Oke Nutz,

Bedankt voor je antwoord. :D

Ik heb de 3 weg klep weer op automatisch gezet. Want hij bleef ook maar loeien.

En m.b.t. die draden 4 en 5 ik heb dat even bekeken maar er zit een relais (spaarschakelaar?) aan 4 en 5 en de kleuren komen niet overeen met de tekening.

Het lijkt me verstandig dat ik daar vanaf blijf.

Ik heb daar met motoren ook zo'n hekel aan ..gaan ze andere kleuren draden trekken...maakt het zo lekker onderhoudbaar.

Laat de schakelaar wel op (cv+ww) dan maar geen verwarming, vanavond ligt iedereen toch te slapen.

Morgen zet ik hem wel op cv (voor het warme water)

Ik bel morgen dat bedrijf X maar weer eens.

Maar ik vind het wel heel erg rommelig gaan zo.

Je maakt mij niet wijs dat de pomp+3wegklep+expansievat op 1 dag zo maar defect raakt. Voor het onderhoud had ik nergens last van (oke beetje beetje rommelende geluiden maar dat is logisch met dat expansievat)

Volgens mij is de analyse niet goed verricht.

Zelfs met motorelectronica van 17 jaar oud heb ik nog nooit 3 fouten tegelijk gehad en ook niet met moderne.

Zeer onwaarschijnlijk.
 

Big smurf

  • #13
Kijk in de kamerthermostaat hoe deze is aangesloten
(kleuren)
Als het goed is is de kt aangesloten met 4 draden.
De 2 kleuren van de kt (van de ww schakelaar) loshalen bij de ketel en doorverbinden.

suc6
 

Mrhawkeye

  • #14
Oke ik zal het eens nalopen maar kan nu even niet verder. De kleine staat te douchen. Over een kwartiertje kan ik weer verder.

Ik heb wel een paar foto's genomen. Die ik op een website zal plaatsen


Even later:

A+B+C+D komen uit de grijze draad vd K. thermostaat en zijn aangesloten op:

a-2
b-3
c-6kt
d-7kt


vraag me alleen af waar nr 1 is gebleven
 

Mrhawkeye

  • #15
Ik geef het op even bezig geweest maar uitzoeken met die draden is zo lastig nu.

Slecht licht en al die kleine contacten

Kan hem net zo goed met de hand op cv of cv+ww zetten

klopt werkelijk niks van die kleurcodes
 

Big smurf

  • #16
2 en 3 loshalen en een doorverbinding plaatsen

kt op alleen cv zetten

als het goed is zou alles moeten werken
 

Arnoldmr2

  • #17
Nee niet goed.
Zodra het WW "aan" staat is er geen CV meer.
Dit betekent dus dat er continu WWvraag is (WW gaat immers voor CV)
Zo uit mijn hoofd is de H22VRSW een type met tapvat links langs de branderkast.
Hier zit in de onderkant een thermostaat in geschoven (koper leiding gaat naar regelkast) en deze zal kapot zijn.

Succes.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #18
Wat ik al eerder schreef,de kw thermostaat vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu