CV Remeha Tzerra lekt behoorlijk, pomp lek?

overhage

  • #1
Hallo allen,

Mijn Remeha Tzerra lekt behoorlijk, het lijkt aan de onderkant van de ketel te komen aan de kant van de pomp. Daar lijkt een soort van zwarte plug te zitten en deze lekt behoorlijk.
Weet iemand wat het probleem is? Is dit makkelijk zelf op te lossen door bijv. de plug te vervangen of is er meer aan de hand? Indien het de plug is, hoe haal ik deze eruit?
20210119_185615.jpg


Hier lijkt het op: https://mijn.remeha.nl/application/files/articles/s100837.jpg

Alvast hartelijk dank!
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #2
De plug zal het niet zijn. Waarschijnlijk een lek aan het hydroblok, aan de achterzijde waar de schroeven van de pomp zitten. Meestal bij de rechtsboven schroef. Ook kan de driewegklep lekken. Mantel van het toestel halen en even goedkijken.
 
  • Like
Waarderingen: overhage

overhage

  • #3
Dank voor je reply! Het lekken is inderdaad gekomen nadat ik de driewegklep vervangen heb, echter daar lijkt het water niet vandaan te komen. Als ik de CV open lijkt het aan de binnenkant van het apparaat allemaal droog?

Het lijkt me dus sterk dat het lekt bij de pomp als het intern allemaal droog is? Maar toch even kijken, hoe kan ik het hyroblok loshalen?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #4
Ik zou de hele bodemplaat goed controleren, zeker de rechterkant of deze echt droog is.
Het hydroblok kan je er zelf niet uithalen, dan moet je de hele hydroliekunit er uithalen incl platenwiselaar.
Mocht er een lekkage aan het rechterhydroblok zitten, dan moet deze hele unit dan ook vervangen worden.
 

overhage

  • #5
Okay nou dat klinkt als een ingrijpende reparatie, heel vreemd dat het een week na vervangen van de driewegklep is gaan lekken. Zal het straks eens goed inspecteren en foto's maken! Wordt vervolgd
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
De tzerra wil nog wel eens lekken op de bovenste linker pompschroef en dan aan de achterkant, als dit het geval is zal het hydroblok vervangen moeten worden
 

overhage

  • #7
Nou net even zitten kijken... er ligt toch duidelijk water zoals jullie op de foto's kunnen zien aan de binnenkant van de CV. Dit duidt dus duidelijk op een lekkend hydroblok? Ook volgens deze link hier:


Ik kan wel stellen dat het echt waardeloos is als iets zo snel kapot gaat, een driewegklep a la, maar een hydroblok zou niet mogen...
20210201_193456.jpg
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #8
Kijk een aan de achterzijde van de pomp, daar zit meestal de lekkage. Aan de achterzijde van de torx schroeven van de pomp.
Door het vervangen van de driewegklep, het binnenwerk zit meestal erg vast, gaat het hydroblok vaak daarna lekken. Remeha had in het verleden een coulance regeling hiervoor, maar dit ging altijd via een installateur. Je kan dit zowiezo niet zelf doen, de parameters van de branderautomaat moeten gewijzigd worden naderhand. De nieuwe unit heeft geen aan-uit pomp meer, maar is alleen leverbaar met modulerende pomp. De modulerende pomp werkt niet tijdens de ontluchtingsprogramma met de instelling van een aan-uit pomp.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #9
De parameters zijn te wijzigen via een qsense thermostaat of een isense thermostaat.
Wat is het bouwjaar van dit toestel
 

overhage

  • #10
Hi, ik heb een Nest thermostaat eraan hangen. Toestel is van 2014...
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #11
bij welke service beurt is het toestel A, B of C?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
Ts kan dit niet zien want hij heeft geen i of q sense thermostaat
 

overhage

  • #13
Okay, dus nu ik begrijp dat ik het nieuwe hydroblok een modulerende pomp heeft kan ik sowieso de branderinstellingen niet wijzigen omdat ik een Nest thermostaat gebruik? Pretty useless dus...

En Remeha zegt dateen hydroblok een "slijtageonderdeel", daar ben ik het dus niet mee eens. Althans niet na 5jr, en mercedes staat ook niet met een lekke koppakking a/d kant vd weg na een paar jaar... Slijtageonderdelen zie ik als simpel en relatief snel te vervangen onderdelen zoals bijv. de driewegklep, die gaat idd weleens kapot en vastzitten. Remeha weigert dus ook maar iets te vergoeden of tegemoet te komen, dus betekent dit afschrijven na 6jr? Dat zou toch niet mogen...
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
Ik kom ze vaker tegen en heb ze ook al wel is afgeschreven voor dit soort problemen, vaak is het eerst een gasstraat die vervangen is en dan richting een jaar of 5 a6 het hydroblok.
Tussendoor nog een paar manometers en 3 wegkleppen, stromingssensor en dan na een jaar of 10 de wisselaar verstopt
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #15
Dit is wel degelijk te zien aan de lampjes op de brander automaat die knipperen, en vaak word er dan gekeken in de handleiding en gereset.
Lampjes uit en geen of belabberd onderhoud vandaar de vraag wacht op antwoord.
 

overhage

  • #16
Gek genoeg geen storingen, geen knipperende lampjes oranje, gewoonn 2x groen dus OK als hij aan het verwarmen is. Indien uit 1x groen.
 

Lange Herman

  • #17
Een lekkage is dan ook geen storing waar de branderautomaat op reageert. Er is ook geen sensor die lekkage signaleert oid.
Voor wat betreft uw vergelijking met een Mercedes, u kunt een Tzerra beter vergelijken met een Dacia..... :mrgreen:
 

overhage

  • #18
Nou we zijn er weer... Remeha heeft een compleet nieuwe hydroblok (rechts) met pomp opgestuurd met een kleine korting, aardig van ze. Vandaag geinstalleerd en lekt niet meer, CV doet het top... geen lekkage meer en staat niet meer droog te pompen als ie veel water verloren is.

Nu is alleen de grap... ik heb GEEN warm tap/douchewater meer? Deed het met de lekkende pomp prima, maar nu heb ik heel even 3 tellen warm water en daarna wordt het steeds kouder? Wat is hier aan de hand? CV is goed ontlucht en werkt prima, superheet op alle 6 radiatoren.

Kan het zijn dat de turbine op de platenwisselaar verstopt zit? Ik heb namelijk de driewegklep en pakkingen vd platenwisselaar wel ingesmeerd met vaseline.

Driewegklep en actuator zijn vervangen, ook vandaag nog de oude driewegklep teruggeplaatst om testen maar hetzelfde resultaat. Wie o wie weet wat hier aan de hand is?

Edit: resetten etc helpt allemaal niet
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #19
Klinkt als een vast zittende turbine.
 

Service Monteur Jurgen

  • #20
Zit de connector wel goed op de stromings sensor ? Anders is de rotor (turbine) inderdaad aan vervanging toe.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu