Convectorput en modulerende ketel

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #21
Ook nergens een wandje vrij voor het plaatsen van een smalle en hoge design radiator ?
 

Gijs1

  • #22
Nee, kasten, meubels gordijnen. Alleen boven de schuifpui tegen het plafond.
Helpt het niet om de huidige convecter te verdubbelen? Ik heb gezien dat je 2 x3 rijen boven elkaar kan hebben
 

Roykes

  • #23
Je kan proberen om de rest van je verwarmingen iets te knijpen dat je convector wat meer water krijgt. alleen is dit best een lastig karwei als je het nog nooit gedaan hebt. het moet niet zo zijn dat dan de rest niet meer warm word uiteraart. alleen of dit dan de oplossing kan zijn valt ook niet met zekerheid te zeggen.

heeft de put het wel ooit goed gedaan? het kan zijn dat hij verstopt zit in de bochtjes. maar dit is erg onwaarswchijnlijk!
 

Bernhard

  • #24
@Gijs,
Je heb aangegeven dat de convector in het voor- en najaar onvoldoende warmte geeft. Als in de koude periode de convector wel voldoende warmte geeft is de capaciteit goed.
Het kan zijn dat de convector verkeerd aangesloten is, bv geen insert gemonteerd. En geen goede inregeling van de radiatoren. De convector put moet de juiste afmetingen hebben. het tussenschot moet naadloos aansluiten op de convector en tegen het rooster.
Radiator kranen kan je altijd inregelen desnood met het handventiel.
Draai alle kranen, behalve die in de woonkamer, ca 90% dicht. Laat de installatie draaien en controleer of alle radiatoren gelijk matig warm worden. Daarna in kleine stappen corrigeren. mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #25
En vanaf waneer in het jaar is het koud in de woonkamer?
Ik denk dat investeren in kranen die wel in te regelen zijn een oplossing bieden.
Een installatie waar de doorstroom goed geregeld is is echt de basis voor een goede en goed werkende installatie en voorkomt veel klachten.
 

Gijs1

  • #26
@Bernard: Laat ik het zo zeggen, ik heb het niet koud gehad bij -18 de afgelopen winter, maar ik neem aan dat bij onvoldoende vermogen de ketel dan 24/7 draait. En met dubbele beglazing en HR++ glas is het vermogen misschien net genoeg. Er is berekend met een formule (uit mijn hoofd) 75 watt per m3 en dat levert voor mijn woonkamer alleen al een 4900 watt op.
Dus daarom dacht ik in eerste instantie aan een verdubbeling van de convector in de put , de enige verwarmingsbron in de woonkamer. En dan een moderne met low H2O. Maar als dat te samen met een aan/uit thermostaat niet opdiept ?
Ik weet niet wat een insert is, dus ik kan ook niet zeggen of deze er wel of niet inzit. Ik heb er 5 schotten inzitten.
De radiatoren kunnen niet ingeregeld worden. Er werken er totaal maar 4 te weten een dubbele plaatsradiator in de open keuken, een radiator in de hal, een sierradiator in de badkamer en een kleine plaatradiator in een werkkamer. Het tussenschot zit langs de convector en eindigt 2 cm onder het rooster. Dit omdat later een parketvloer is gelegd en het rooster dus ietsje omhoog moest.

@kacheltje: half oktober op het moment dat net deverwarming automatisch begint aan te slaan, en in het voorjaar. Vooral vlak bij de ramen voel je de kilte
 

Kacheltje

  • #27
Als het in de overgangsperiodes is, mei/oktober ligt het niet aan de convector zelf. In die periodes slaat de cv kort aan tot de ruimte op temperatuur is dan blijft de cv vooral de aan/uit typen die het vermogen niet terug regelen vaak enige uren uit. Met een zelflerende thermostaat waarvan de warmtevraag berekend wordt zal de thermostaat de warmtevraag in 6, 12 stukjes delen. Hierdoor blijft ook de gemiddelde cv temperatuur lager dan hartje winter. Dan is de klacht vaak al wat minder.


Het probleem zit hem niet in een te kort aan cv vermogen dus.
Met het bijplaatsen van nog meer vermogen ga je juist het probleem verder vergroten bij het raam.
 

Gijs1

  • #28
Huidige thermostaat is zelflerend.
Conclusie:
1. geen vermogen verhogen in de put
2. Wel een aan/uit thermostaat (heb ik dat goed begrepen ? )
 

Bernhard

  • #29
@Gijs,
Het maakt niet uit wat je neemt je leert zelf wat het beste is en anders neem je de zelflerende thermostaat weer terug. mvgrBernhard
 

Gijs1

  • #30
Ook een aan/uit thermostaat is zelflerend heb ik begrepen.
terugkeer naar de Moduline 30 betekent wel een illusie en € 150 kwijt :wink:

Bedankt voor alle aanbevelingen
 

Bernhard

  • #31
@gijs,
Je moet eerst de installatie verbeteren.
De convector is te klein.
Het tussenschot moet direct onder het rooster gemonteerd zijn.
Kontroleren of de convector aan de zijkanten is opgesloten.
Radiatorventielen installeren die inwendig afgesteld kunnnen worden, geen thermostaatventielen.
Installatie inregelen.
De ANWB van de CV-installaties keurt de installatie af.
Geen enkele thermostaat kan in zo'n installatie een verbetering geven.
Succes met de nodige aanpassingen. mvgr Bernhard
 

Gijs1

  • #32
@Bernard: Ik krijg wel voortdurend in dit forum tegengestelde adviezen.
Maar ik had al laten berekenen dat ik voor deze kamer te weinig capaciteit had.
Ik zal je raad opvolgen:
1. grotere capaciteit convector
2. Tussen schot direct onder het rooster.
3. Zijkant convector afsluiten; ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, momenteel op beide uiteinden een schotje van bovenkant convector tot bovenkant grote schot. Of bedoel je een afsluiting tot de bodem van de put ?
4. Radiotorventielen; installatie inregelen en als laatste eventueel een thermostaat.


In één van je antwoorden had je het over een inverse. Kan je me vertellen wat dat is ?
met vriendelijke groet
Gijs
 

Kacheltje

  • #33
Als het in hartje winter geen klachten zijn dat het te koud is heb je voldoende vermogen. vermogen bijplaatsen is dan echt niet nodig.
 

Gijs1

  • #34
Gijs1 schreef:
@Bernard:

In één van je antwoorden had je het over een inverse. Kan je me vertellen wat dat is ?
met vriendelijke groet
Gijs
Ik bedoelde met inverse natuurlijk insert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu