Bypass nodig?

Stonemountains

  • #1
Goeiedag,
Ik vraag me af wij een bypass nodig hebben vlakbij onze cv-ketel (die staat op zolder):
Wij hebben vloerverwarming laten infrezen, de verdeler daarvan zit op de begane grond. De aanvoerslangen zijn vrij smal, en hebben ergens ook nog een koppeling van maar 10mm, dus daar kan maar weinig water door. Dit had als gevolg (althans, dat denk ik) dat als de ketel aansloeg dat de drukmeter erg begon te tikken. Het openzetten van 1 radiator op de eerste verdieping was niet helemaal voldoende om dat te stoppen, 2 radiatoren wel. Zou een bypass direct onder de cv ketel dit inderdaad oplossen? Of is er een andere/betere oplossing? Zijn er nog aandachtspunten?
Alvast bedankt!
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Je kunt je afvragen: "Waarom heeft degene die de vloerverwarming heeft aangelegd niet op deze situatie gewezen en de noodzaak van een bypass voorgelegd?".
Maar ja, meestal vertelt men daar niets over en komt pas nadien met meer informatie over het gehele cv-circuit.
Wij wijzen in al onze offertes op de mogelijke noodzaak om een bypass te laten installeren. Dat zou de afnemer ook aan het denken moeten zetten en het vooraf bespreken. Het komt echter regelmatig voor dat men geen bypass laat installeren omdat: het weer meer kost!
Maar ja, als we bijvoorbeeld bij stadsverwarming nog steeds situaties tegenkomen waar een bypass is geïnstalleerd, bewijst het wel dat veel installateurs totaal niet weten waarmee ze bezig zijn (Sorry hoor........)
Een bypass zet je overigens niet ff direct onder de ketel.
 

Stonemountains

  • #3
Degooyer schreef:
Een bypass zet je overigens niet ff direct onder de ketel.
Wat bedoel je met deze zin? Is dat ingewikkeld? Of moet hij er verder vandaan?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Beter verder weg vanaf de ketel op ca 5-6 meter zou een goede plaats zijn.
 

Stonemountains

  • #5
Hmm onder de CV ketel gaan er direct buizen naar links en rechts voor verschillende ruimtes... Hoe werkt dat dan?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
bypass plaatsen bij vvw verdeler
 

Bernhard

  • #7
De leidingweerstand is te hoog.
Oplossing leidingen vervangen grotere diameter en de verbindingsstukken met grote diameter.
Door het vergroten van de leidingen/verbindingsstukken zal er meer cv-water naar de vloerverdeler getransporteerd worden. De vloerverwarming zal dan beter gaan werken.
Een bypass is dan niet nodig.
 

Stonemountains

  • #8
Bernhard schreef:
De leidingweerstand is te hoog.
Oplossing leidingen vervangen grotere diameter en de verbindingsstukken met grote diameter.
Door het vergroten van de leidingen/verbindingsstukken zal er meer cv-water naar de vloerverdeler getransporteerd worden. De vloerverwarming zal dan beter gaan werken.
Een bypass is dan niet nodig.
Dank voor je reactie. Zie hierbij twee foto's van de installatie.
Probleem is dat oorspronkelijk de leverancier de aan- en afvoer verkeerdom had aangesloten. Dat is opgelost door een loodgieter, maar die heeft dus die goudkleurige verbindingsstukken erop gezet die als ik het goed begrijp te smal zijn?
Is dit op te lossen en is dit inderdaad te adviseren in plaats van een bypass?

WhatsApp Image 2022-01-18 at 10.48.47.jpeg WhatsApp Image 2022-01-18 at 10.53.02.jpeg
 

Auto-Geen

  • #9
Boven de verdeler zit toch een pentec drukverschil regelaar oftewel bypass.
 

Stonemountains

  • #10
Auto-Geen schreef:
Boven de verdeler zit toch een pentec drukverschil regelaar oftewel bypass.
Klopt, maar die zit pas na de smalle verbindingsstukken en heeft daarom geen (of minder) nut (volgens onze cv-monteur)
 

Auto-Geen

  • #11
Het tikken van de drukmeter is waarschijnlijk een verkeerde flowrichting door een thermostatische kraan. Of radiator of vloerverwarming.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
die bypass daar kan prima werken, wat me wel opvalt is dat er geen ontluchyers zijn geplaatst.
voor het tikken, zijn er ook radiatoren voorzien van thermostaat kranen? zoja als t weer begint te tikken zet dan de thermostaatkranen van de radiatoren die warm zijn op 5 en kijk dan eens of t tikken ophoudt
 

Stonemountains

  • #13
Ehm, beneden hebben we geen radiatoren meer, boven nog wel, allemaal gewoon met ouderwetse draaiknop.
Trillen van die wijzer houdt dus inderdaad wel op als er 2 radiatoren open staan.

Volgens monteur kan de ketel zijn warmte niet goed kwijt als die radiatoren niet open staan, vanwege de nauwe doorgang.
 

Stonemountains

  • #14
Inmiddels is de monteur langs geweest en is in overleg met de fabrikant besloten geen bypass te plaatsen, omdat die alleen dicht bij de cv kon en dan alle warmte direct weggooit.
Hij heeft het vermogen van de cv omlaag gezet, zodat hij niet meer zo snel afslaat vanwege dat hij zijn warmte niet kwijt kon. Cv temp staat nu op 60.
Nu staat bijv de thermostaat op 18,5 beneden (het is wel comfortabel dankzij de vloerverwarming), en slaat de cv elke 10 minuten gedurende 4 minuten aan.
Dat lijkt me wat vaak, of is dit normaal?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
die bypass boven de verdeler is prima in staat zijn werk te doen.
Ik zou de temperatuur nog iets lager zetten op de ketel en de minimalesnelheid pomp hoger.
 

Stonemountains

  • #16
dat laatste wilde de monteur ook, maar dat bleek helaas niet in te stellen te zijn bij deze oude ketel... (Remeha Avanta 28c)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu