Brainstorm douche-wtw

Geus

  • #1
Beste mensen,

Ik wil op de eerste verdieping van mijn arbeiderswoning uit de jaren '20 een simpele badkamer met alleen een douche, wastafel en toilet maken. Er is nog geen water of afvoer aanwezig, dit moet via een koof op de BG allemaal uit de kruipruimte komen. Ideale situatie dus om een douche-wtw pijp te installeren, denk ik.

Om een optimaal rendement te halen uit deze wtw-pijp moet het douchewater zo warm mogelijk de afvoerpijp in. Mijn oorspronkelijke plan was de badkamer te voorzien van een betegelde betonvloer op Lewisplaten op de balken. Met een inloopdouche dus. Nou is mijn idee dat ik dan vrij veel warmte kwijtraak omdat dan eerst de betonvloer moet opwarmen.

Vragen:
1) Klopt het idee dat ik warmte kwijtraak door het beton op Lewis?
2) Kan ik een inloopdouche op de een of andere manier isoleren, zodat de wtw-pijp zoveel mogelijk rendement heeft?
3) Zo nee, kan ik dan beter kiezen voor een polyester douchebak o.i.d.?
4) Als ik kies voor een polyester douchebak (met deur), heeft het dan sowieso nog zin om een Lewisvloer met beton te leggen? Kan dat dan niet op een simpelere manier?
5) Alle verdere tips welkom!
 

Millew

  • #2
Een (ge-isoleerde) polyester douchebak is wat betreft beperking van het warmteverlies uiteraard gunstiger. Hoeveel dat is valt moeilijk te zeggen.
Het is niet alleen het telkens opwarmen van de betonvloer, maar ook gedurende het douchen verlies je warmte door geleiding van het beton en niet te vergeten de lewisplaat.

Als je een douchebak met hoge rand hebt, zodat je weinig waterlekkage hebt, kan je ook een badkamervloer laten leggen met linoleum of vinyl.
Laten leggen is nodig omdat naden en plinten waterdicht moeten worden gelast.

Een inloopdouche optimaal isoleren kan alleen als je de vloer van de douche los houd van de rest van de betonvloer.
Er is een zwevend vloersysteem verkrijgbaar op basis van vezelversterkt beton. Dat gebruik je dan voor het douchegedeelte. Je zal dan wel zeer zorgvuldig moeten zijn met het afdichten van de naden langs de wanden en de douchegoot.
 

Millew

  • #3
Heb er nog eens even naar gekeken. Het is nogal theoretisch, maar dat is het gevolg van mijn beroepsdeformatie.

Als mijn berekeningen goed zijn, kost het opwarmen van de geïsoleerde betonvloer van de douche (1x1m, 4 cm dik) van gemiddeld 20 naar gemiddeld 30 graden ca. 225 Wattuur per keer. Deze warmte kan je in theorie terugwinnen door na het douchen nog een poosje na te spoelen met koud water totdat de vloer weer afgekoeld is naar 20 graden.
Als de douchevloer niet geïsoleerd is naar de rest van de vloer zal ook de omringende vloer worden opgewarmd, dus energie kosten. Maar omdat dat gedeelte verder van de warmtebron af ligt, zal daar wat tijd overheen gaan.
Bovendien ben je de warmte die in de vloer wordt opgeslagen, niet kwijt. Die blijft in huis en bespaart daarmee in de winter wat stookkosten.

Het warmteverlies via de ongeïsoleerde douchevloer naar de omringende vloer en wanden gedurende het douchen is ca. 35 Watt per uur. Een kwartier douchen kost je dus 9 Wattuur. In werkelijkheid is dat minder want het duurt even voordat de douchevloer op 30 graden is.
Dus het warmteverlies door geleiding is te verwaarlozen.

Conclusie: een kunststof douchebak is wel gunstiger wat betreft WTW, maar je wordt er niet rijk van.
 

Geus

  • #4
Fijn die beroepsdeformatie van jou, dat levert handige informatie op! ;)

Ik snap alleen je verhaal over het naspoelen niet. De bedoeling is dat de wtw-pijp alleen de koudwateraanvoer van de thermostatische douchekraan gaat voorverwarmen. Waarom zou ik dan de douchevloer willen afkoelen? De warmte is inderdaad in huis, dus helemaal verspild is het niet.

Volgens mij is het zaak een doucheput precies te instaleren op de plaats waar je staat, zodat het water met de kortste weg de afvoer in gaat. In theorie wordt 60% van deze warmte gebruikt voor het voorverwarmen.

Als ik je goed begrijp zeg je dat eigenlijk het verlies via een betonnen vloer zo minimaal is, dat het eigenlijk niet gek veel uitmaakt?
 

Geus

  • #5
Misschien nog een rare vraag, maar heb je wat betreft keuze voor tegels en tegellijm nog invloed op de warmtegeleiding?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Even een praktijkervaring. Bij mij is de betonvloer altijd erg snel opgewarmd bij het douchen (bijna meteen als de douche op temperatuur is). Dit is ook wel fijn aan de voeten. De temperatuur van de vloer veranderd tijdens het douchen ook niet. Dus ik denk dat de wtw ook bij een betonvloer prima zou werken.

De elektrische vloerverwarming heb ik dan ook weinig aan staan.
 

Millew

  • #7
Geus schreef:
Ik snap alleen je verhaal over het naspoelen niet. De bedoeling is dat de wtw-pijp alleen de koudwateraanvoer van de thermostatische douchekraan gaat voorverwarmen. Waarom zou ik dan de douchevloer willen afkoelen? De warmte is inderdaad in huis, dus helemaal verspild is het niet.
Dat laatste was ook mijn conclusie.
Wat betreft het naspoelen, ging ik er van uit dat het WTW systeem ook voor andere doelen dient dan alleen het voorverwarmen van koud water.
Het is ook een brainstorm: ik zat wat hard op te denken :wink:

Een WTW systeem zal wel schelen, maar de invloed van het type douchebak heeft niet zo veel invloed, was mijn conclusie. Het meeste rendement haal je uit het terugwinnen van warmte uit het afvalwater.

@IJkenhout:
Wat is dat voor een vloer en is die ook geïsoleerd?
Mijn ervaring met mijn vorige huis is dat een tegelvloer direct op de betonnen constructievloer een eeuwigheid duurt voordat dat een beetje warm is.
 

Xr8

  • #8
Je hebt tegenwoordig ook WTW douchegoten. Je zit dan direct bij de afvoer van het water. Hier heb je erg weinig afkoeling is mijn idee.

Succes.
 

Geus

  • #9
Klopt, Xr8, die goten heb ik ook gezien. Maar die hebben een lager rendement dan een verticale pijp en zijn volgens mij ontworpen voor situaties waar je geen verticale pijp van ruim 2 meter kan installeren.

Qua warmteverlies denk ik met name aan het contact met de tegels en via de tegels de vloer. Als het water eenmaal de put in gaat (ik hoef niet aan de mode mee te doen en hoef niet perse een goot) ben ik niet meer bang voor veel verlies. Ik moet van put tot wtw-pijp ongeveer een meter overbruggen, waarbij de pvc-pijp eventueel nog geïsoleerd kan worden.

Ik heb wel gedacht aan het combineren van wtw-pijp en wtw-goot, maar dat schijnt maar een kleine verbetering qua rendement op te leveren en een kans op te grote drukvermindering door de weerstand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Millew schreef:
Wat is dat voor een vloer en is die ook geïsoleerd?
Lewis vloertje op houten balken. Dikte beton 40mm. Daar tegels opgelijmd in een dikbed tegellijm. Vloer is aan de onderkant nog niet geïsoleerd, maar dat maakt natuurlijk helemaal niets uit in dit geval.

Niet heel de vloer warmt op, alleen waar je aan het douchen bent. Dus ik denk dat het water niet zo snel afkoelt als dat je denkt. Ik denk dat het meeste afkoelen gaat door de lucht en minder door de betonvloer.

Ik vraag me sowieso af wat het nut is van een douchewtw. Volgens mij win je meer door leidinglengtes kort te houden en te isoleren e.d. Maar dat is een hele andere discussie :)
 

Geus

  • #11
IJkenhout schreef:
Ik vraag me sowieso af wat het nut is van een douchewtw. Volgens mij win je meer door leidinglengtes kort te houden en te isoleren e.d. Maar dat is een hele andere discussie :)
Als jij redenen hebt om te twijfelen aan het nut hoor ik dat graag. De leverancier claimt dat 60% van de afvoerwarmte overgedragen wordt op de koudwaterleiding. Dus een dikkere straal voor hetzelfde geld of besparen op warm water en dus gas. Ik moet er natuurlijk wel een beetje vanuit kunnen gaan dat dit verhaal klopt, voor ik overga tot aanschaf.

Uiteraard ga ik ook kijken naar lengtes en isolatie.
 

Millew

  • #12
IJkenhout schreef:
Lewis vloertje op houten balken. Dikte beton 40mm. Daar tegels opgelijmd in een dikbed tegellijm. Vloer is aan de onderkant nog niet geïsoleerd, maar dat maakt natuurlijk helemaal niets uit in dit geval.
Dat warmt inderdaad vrij snel op. Maar als het vloergedeelte van de douche eenmaal opgewarmd is, dan gaat isolatie onder de vloer wel een rol spelen.
IJkenhout schreef:
Niet heel de vloer warmt op, alleen waar je aan het douchen bent. Dus ik denk dat het water niet zo snel afkoelt als dat je denkt. Ik denk dat het meeste afkoelen gaat door de lucht en minder door de betonvloer.
Dat was ook mijn conclusie op basis van mijn berekening. De warmtestroom door het beton naar de rest van de vloer is vrij gering.
Daarom heeft het ook niet zoveel nut om voor het beperken van het warmteverlies een douchebak te plaatsen.
 

Geus

  • #13
Is het gebruikelijk dat Lewisplaat ook wel van onder wordt geïsoleerd?
 

Millew

  • #14
Bij dit typische geval kan het wel zinvol, zodat zo min mogelijk warmte naar de omgeving verloren gaat. Ik kan alleen niet goed inschatten wat het nuttige effect van de isolatie is. In principe is het ook uit te rekenen, maar dat is niet eenvoudig omdat de factor tijd een rol speelt.
Bij een verdiepingsvloer heb ik het idee dat het warmteverlies naar onderen wel meevalt, omdat het temperatuurverschil tussen lewisplaatvloer en de onderliggende ruimte niet groot is.
Maar alle beetjes helpen en een stukje isolatie er onder kost niet veel.
 

Geus

  • #15
Ik bestier een eenpersoonshuishouden en douche minimaal 20 min. tot 40 min. per dag. Ik wil het zuiniger doen, maar liever geen tijd inleveren. Isoleren is dus een serieuze optie. Het ontwerp begint steeds meer vorm te krijgen.
 

Kacheltje

  • #16
Bij een wtw buis opgenomen tussen de verdiepingsvloer is de vloer zelf niet het grootste probleem. Die warmte wordt bij een lewisvloer met lichtbeton niet echt snel opgenomen.
Wil je meer rendement plaats je een douchebak naar wens.
 

Millew

  • #17
@Kacheltje:
Als de warmte niet opgenomen wordt door de betonvloer, waarom zou je dan een douchebak moeten plaatsen. Ik snap die redenatie niet.

Het is juist wel zo, dat de warmte ook in de betonvloer gaat zitten. Zie b.v. het verhaal van IJkenhout en zijn warme voeten.
Daarom levert een geïsoleeerde douchebak iets meer rendement en heeft het in bepaalde gevallen nut om een betonnen douchevloer te isoleren van de rest, zodat de warmte, als die eenmaal is opgeslagen in de vloer niet kan wegvloeien naar de omgeving.
Alleen gaat het dan om eeen paar honderd watts en geen kilowatts, tenzij je uren onder de douche staat.
 

Kacheltje

  • #18
Ik schrijf niet dat de warmte "niet" wordt opgenomen Millew.

Een douchebak neemt nog minder op oftwel is snel verzadigd in de warmteopname.
 

Millew

  • #19
Sorry, goed lezen is ook een kunst :oops:
Dan zitten we op dezelfde golflengte :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Geus schreef:
Als jij redenen hebt om te twijfelen aan het nut hoor ik dat graag. De leverancier claimt dat 60% van de afvoerwarmte overgedragen wordt op de koudwaterleiding.
Dat is 60% van de warmte wat het water heeft op het moment dat het de afvoer in verdwijnt. 60% van weinig is nog steeds weinig. Verder heb ik geen onderbouwing :) Er zijn vast mensen die het uit kunnen rekenen, maar ik denk dat een meter of 5 aan niet of slecht geïsoleerde leiding al meer verspilt dan de wtw kan goedmaken.
Geus schreef:
Ik bestier een eenpersoonshuishouden en douche minimaal 20 min. tot 40 min. per dag. Ik wil het zuiniger doen, maar liever geen tijd inleveren.
Inkopper natuurlijk. Behalve minder lang douchen kan je ook denken aan waterbesparende douchekop, of juist een betere douche (zijstralers oid) waardoor je efficiënter, maar minder lang doucht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu