Bestaand raam (binnen) gronden op alkydbasis - aflak op waterbasis?

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #21
Beglazingskit, dat is ervoor gemaakt.
Of een (moderne) stopverfvervanger (maar daar heb ik zelf geen enkele ervaring mee).
Die past wellicht wat beter bij de oude stijl van het raam.

Voor zover je al wat tussen gaat krijgen...
 

Marc-S

  • #22
Kees schreef:
Beglazingskit, dat is ervoor gemaakt.
Weet je toevallig of er ook transparante beglazingskit bestaat?
 

Marc-S

  • #24
Ik loop momenteel even buiten ;-)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #25
Wat verwacht je dan voor antwoord?
Dat ik verwijs naar een site waar je zo min mogelijk van je databundel hoeft te gebruiken?
Als we daar ook al rekening mee moeten gaan houden...
 

Marc-S

  • #26
Nee, alle tips en input heb ik erg gewaardeerd!!
Het is meer dat ik voor het eerst weer even buiten was sinds afgelopen dagen, na mijn 1e Covid besmetting (met nogal wat last) en even snel antwoord had gegeven
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #27
Bij glas altijd hybride beglazingskit gebruiken. Die is overschilderbaar en in vele kleuren leverbaar. Transparant is niet nodig, want de kozijnen zijn dat ook niet.

Ik heb ook eens siliconenbesmetting gehad op een kozijn. 3 Dagen extra werk en het verfblik met aflak van € 75 kon zo met kwast en al in de vuilnisbak.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #28
Marc-S schreef:
...na mijn 1e Covid besmetting (met nogal wat last)...
Dan zou ik zeggen: beterschap! :wink:
 

De Bob

  • #29
Eerst sumier kitten, daarna schilderen
 

Marc-S

  • #30
Dank! Ik ga binnenkort aan de slag met deze mooie jaren '30 ramen, al zijn ze qua 'energie management' niet meer van deze tijd :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #31
Ik heb laatst in een voormalig klooster dergelijke ramen gezien, waar ze naderhand een binnenraam hebben aangebracht ten behoeve van extra isolatie. Dus een apart raamframe met (dubbel) glas, dat zodanig naar binnen draait dat je eens per jaar de ruimte tussen de twee ramen kunt schoonmaken. Zag er erg degelijk uit. Maar kost natuurlijk wel een boel extra geld om uit te voeren bij alle ramen.

't Is maar een idee.

Zelf heb ik bij mijn enkelglas keukendeur de relatief goedkope manier gekozen om de plaatje perspex op maat te bestellen en daarmee een dubbele laag te creeren. Als tijdelijke oplossing tot ik nieuwe deuren ga laten aanbrengen met echt dubbel glas.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #32
Kees schreef:
dergelijke ramen gezien, waar ze naderhand een binnenraam hebben aangebracht ten behoeve van extra isolatie.
Achterzetramen
 

Marc-S

  • #33
Kees schreef:
dat zodanig naar binnen draait dat je eens per jaar de ruimte tussen de twee ramen kunt schoonmaken. Zag er erg degelijk uit.
Dat zou idd de beste oplossing zijn. Als je dit mooi wilt doen, dan moet je dus achterzetramen hebben die met scharnieren ook open kunnen, en die precies op maat gemaakt zijn, zodanig dat het raamframe (waar het dubbelglas dan in zit), precies mooi aansluit bij het bestaande raamframe waar het GIL in zit.
Een bijkomende uitdaging is mogelijk ook dat bij die achterzetramen die je dan wilt plaatsen het zwaardere dubbelglas er in gaat, en zo'n houten (en scharnierend) raamframe relatief ook vrij sterk moet zijn om dat extra gewicht te kunnen dragen, en tevens open kan.

Dat is eigenlijk ook de oplossing die ik zou willen hebben in de trapopgang die ik hier heb van de begane grond naar de 1e verdieping waar wij nu ook veel warmte kwijtraken aangezien daar ook van die grote GIL ramen zitten. Als ik dat daar zou willen installeren heb ik in die trapopgang daar ook een hele steiger nodig...

Kees schreef:
Zelf heb ik bij mijn enkelglas keukendeur de relatief goedkope manier gekozen om de plaatje perspex op maat te bestellen en daarmee een dubbele laag te creeren.
Werkt die oplossing met persplex goed bij jou? Komt er geen condens tussen?
 
Laatst bewerkt:

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #34
Marc-S schreef:
Werkt die oplossing met persplex goed bij jou? Komt er geen condens tussen?
Voorzover ik kan zien niet, ondanks dat het een keukendeur is. Maar er zit wel vitrage voor, dus indien er wat condens tussen zou zitten, valt het niet echt op.

Dit was een relatief klein plaatje perpex, maar in grotere afmetingen is dat ook niet echt een goedkope oplossing!
 

Marc-S

  • #35
OK, thanks. Maar de plexiglas oplossing (ook voor de wat grotere afmetingen) en uiteraard niet zo goed als echt HR++ glas achter bijv. een bestaand GIL raam, is nog steeds een heel stuk goedkoper dan een extra achterzetraamframe er achter met dubbelglas :o

Hierbij nog mijn trapopgang met de 3 GIL ramen: dat is pas een uitdaging om daar mooie achterzetramen met dubbelglas + scharnierend te krijgen :klusjesman:

En ook alles netjes geverfd te krijgen daarna...

1000040230.jpg


(Noot: voorzetramen aan de buitenkant wil ik nl niet)
 

Marc-S

  • #36
Hier zit trouwens ook een plexiglas plaat op.
- Dikte 2 mm, maar je zou ook 4 mm kunnen nemen.
- gaatjes geboord 3 mm
- isolatietape, 9 x 3 mm, steeds 2 stroken naast elkaar.
- geschroeft met 3 mm torx schroefjes
- de latten zijn gegrond (2x) grenen 22 x 5 mm

1000040289.jpg


1000040290.jpg


1000040291.jpg
 

Verfgebeuren

  • #37
U moet de oorzaak van de scheurvorming binnen, buiten zoeken. Dze enekel glas in loodramen zijn dikwijls in de welpasta / stopverf gezet wat door de jaren heen keihard wordt en gaat scheuren. Geldt ook voor te dun aangebrachte beglazingskit.

Schuren doet u hier met de hand. Met een machine krijgt u onherroepelijk beschadiging op het glas of u zou eerst dikke tape moeten aanbrengen. Eeen uitglijder met een machinen blijft u altijd op het glas zien.

Reparatie met een 2K epoxyvuller kan het best op kaal hout. Daarna de reparatie 2 x voorgronden.

Overigens komt onthechting van 2 verschillende systemen vaker voor op raamkozijnen ( temperatuur verschillen binnen/buiten, zeker bij enkel glas ) dan op binnendeuren door verschil in oppervlaktespanning tueesen de verschilende lagen.

Maar inspecteer hier eerst de buitenafdichting. En zoals al geschreven: nooit siliconenkit als topafdichting van glas gebruiken. Hiervoor zijn speciale Aaal-paint glazing kitten in de handel. Deze kunt u zowel met water- als solventgedragen verf afwerken zonder visoogeffect en onthechting.
 

Marc-S

  • #38
Verfgebeuren schreef:
de oorzaak van de scheurvorming binnen, buiten zoeken. Dze enekel glas in loodramen zijn dikwijls in de welpasta / stopverf gezet wat door de jaren heen keihard wordt en gaat scheuren. Geldt ook voor te dun aangebrachte beglazingskit.
Sorry voor de wat verlate reactie van mijn kant! Ik wist niet dat er nog een bericht was gekomen.

Heel veel dank voor de extra input in bovenstaande post!

Inderdaad moet zowel aan de binnen- als aan de buitenzijdr dan het (GIL) glas de boel eerst zoveel mogelijk lucht (en dus ook water)dicht zijn.
Aan de buitenzijde heb ik al bij enkele GIL ramen de oude stopverf (nog van de bouw van '35) vervangen door stopverfvervanger (monustop).

Dat originele GIL glas is hier overigens 3 mm dik.

Binnen moet alles ook zo goed mogelijk ook lucht- en waterdicht zijn bij de overgang van het glas naar het hout van het raamframe:

1000040651.jpg


1000040652.jpg


Binnen de groene lijn zitten nu dus nog kieren tussen het raamhout en het glas/het lood 'U-profiel' waar het hele GIL raam in zit.

2 vragen heb ik nog daarbij:

- Hoe kan ik het best die kieren tussen het raamhout hier en het glas dicht krijgen?

- En qua volgorde van werken: eerst dat raamhout bij die overgang naar het glas behandelen met primer en aflak, en pas daarna die kieren naar het glas dichtmaken (met bijv wat beglazingskit), of juist andersom (eerst primer + aflak, en daarna pas de kieren dichtmaken met een kit die op kleur is met het nieuw geverfde raamhout)?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu