Aquasol 3 code 74 en 75 problemen

FunnyMedia

  • #1
Beste lezers,
Nav het topic op https://www.klusidee.nl/Forum/topic/problemen-met-zonneboiler-aquasol-3.117904/ ben ik iets verder gekomen met mijn spuuglelijke Aquasol 3

Na 5 maanden na aanschaf van de woning (december 2019) zijn we eens gaan kijken naar de zonneboiler, dat ding hangt er immers niet ter decoratie. Deze gaf toen code 74 aan.

De sensoren zijn inmiddels door een specialist uitgelezen en OK bevonden.
Ook de pomp is nagemeten en ook goed bevonden.
De zonneboiler zit vol water (meerdere keren getest en bijgevuld dus ook dat zit OK.
De laatste keer dat er een specialist bij gekomen is heeft deze jumper op H gezet, daarmee mocht de foutcode 74 niet meer terug komen.
Dit heeft ongeveer een halve dag zo gewerkt en van de 20 graden gingen we naar de 52 graden.
Vanaf daar begon de ellende weer, eerst foutcode 74 en na een reset (ziggo methode stekker er uit, 60 seconde wachten en stekker er weer in) begon alles weer te pompen om vervolgens na 15 minuten over te gaan in code 75.

Waarin zou het probleem nu kunnen zitten, immers volgens mij kan er niet veel verrot zijn lijkt mij.
De leidingen lijken mij niet verstopt anders had hij gisteren niet kunnen opwarmen naar 52 graden (een record voor ons)
Pomp lijkt mij ook goed anders had de meting dat wel uitgewezen en ook bovenstaande, had hij niet ruim 4 uur aan het opwarmen geweest.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Zojuist wederom de waterslang er op gezet en direct de overloop functie geactiveerd, dus lekkage heb ik ook niet.

wat mij wel opvalt is dat als hij na een reset gaat opstarten er geborrel is van het water, alsof dat neervalt in een pan oid kwa geluid.
Zover ik ook nog gelezen heb is dat als de pomp stop ivm water temperatuur bereikt of zon weg er dan geen foutcode is maar dat de temperatuur gewoon in het beeld blijf staan.

Alle tips zijn welkom.
Ik wil voorkomen dat ik over een paar weken met een snijbrander op het dak sta om de hele zooi te verwijderen
 

Snyer

  • #2
Gezien u spreekt van foutcode stel ik dat de display knippert . Is dat zo? Knippert die niet dan is het geen foutcode denk ik maar gewoon de temperatuur van het water in het opslagvat (onderste sensor).
Ik veronderstel dat het een Agpo Aquasol 3 betreft. Hebt u de handleiding geraadpleegd want daar staat wel één en ander over die foutcodes. Een knipperende 74 mag soms genegeerd worden. Een niet knipperende 74 kan nu toch niet een foutmelding zijn want hoe maakt men het verschil met de temperatuursaanduiding?

Ik heb recentelijk even stilgestaan bij een identieke situatie : een display (niet knipperend) van 74 en de zon scheen volop . Ik maakte me de bedenking waarom de pomp niet werkte en stelde me ook de vraag of het misschien een foutcode was .... verder niet meer bij stilgestaan. De naverwarming staat uit en we hebben volop warm water.
De jumper staat bij mij op Auto en dat laat ik zo.
Mijn toestel is wel een Izen Solar wiens roots bij ZEN (ZonneEnergie Nederland) liggen . De I is er voorgezet door de dealer in Belgie. De print is een ZEN DT3 1.0.
Puik toestel!
 

FunnyMedia

  • #3
Hi,

Ik spreek van de foutcode aangezien de 74 knippert.
Volgens de handleiding mag ik deze 7 dagen negeren.
Vanaf maart tot heden is inmiddels iets meer dan 7 dagen.

Het betreft dus echt een foutcode, dat hebben de 3 monteurs ook verteld, overigens ook de leverancier.

De leverancier heeft mij echter wel op weg geholpen.
knipperend 74 betekend onvoldoende circulatie.
Na weer een week geduld heb ik op het dak alle leidingen nagelopen en koppelingen los gedraaid om te checken waar en water uit zou komen om zo zeker te zijn waar de "verstopping" mogelijk zou kunnen zitten.
Tijdens het verwijderen van isolatie materiaal kwam ik een lekkage tegen, althans hij lekte geen water maar zoog lucht aan waardoor de circulatie dus niet volledig was.
Deze is inmiddels verholpen en nu doet hij het al meer dan een week zonder foutcode.

Wel jammer dat van de 3 monteur afspraken er niemand de moeite genomen heeft te checken op lekkages dus...
Tip voor iedereen dus
 

Snyer

  • #4
Vandaar het borrelend geluid.

En de jumper ? Terug op AUTO toch want dat was eerder een schot in het duister of een minstens een doekje tegen het bloeden.
 

FunnyMedia

  • #5
Uiteraard de jumper weer op auto gezet.
Na het onder spanning brengen van de installatie geen foutmelding meer gehad, dus de pomp werkt op de zuinigste stand.

En dat te bedenken dat de "specialist" een nieuwe pomp en print adviseerde.
Een lekje bespaarde mij ruim 500 euro en een niet werkend systeem
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
@FunnyMedia, wilt u uw forumnaam wijzigen?
Namen van bedrijven etc. zijn niet toegestaan in een forumnaam.
 

FunnyMedia

  • #7
@Jan...
Waar staat dat het een bedrijfsnaam is?
Dat is UW aanname.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Hier en uw email-adres.
 

FunnyMedia

  • #9
Een eigen domein in plaats een ISP domein betekend niet dat het een bedrijf is? de Google link zeg mij ook niet dat het een bedrijf is.
Maar als u het niet bevalt doet u toch mijn account verwijderen.
Ik heb helemaal geen zin in uw onzin berichtjes dus voor mij einde discussie met U!
 

Corsten

  • #10
Beste FunnyMedia,

Ik begrijp niet waarom het forum zulks op uw berichten moet reageren wanneer u nuttige informatie deelt.
Wel zou ik graag de discussie voortzetten over de Aquasol. Ik kwam ook een stukje verder met het "oplossen" van de probleem code maar deze is nu op een zonnigere dag weer terug gekeerd.
Wat ik dusver heb gedaan is: Sensoren meten, pomp verwijderen + controleren en het vervangen van de condensator van de pomp, deze had inderdaad nog 0,5 micro farad vs de originele 2 microfarad. Dit heeft ongeveer 2 weken geleid tot het uitblijven van een foutcode. Nu vandaag echter was foutcode 75 weer aan het knipperen. Na "ziggo methode" zoals u dat noemt weer een werkende zonneboiler.

Het klinkt als de pomp werkt af en toe alsof het water uit de collector in een grote lege tank stroomt, dit lijkt me niet het borrelende geluid waaraan u refereert. Waar zat de lucht lekkage waar u het over had, zat dit op een koppeling of elders in de leidingen zelf en was het buiten of binnen? Wellicht heb ik hier ook nog last van.

Ik zou graag nog verder op zoek gaan om het systeem foutenvrij te krijgen. Wellicht kunnen we elkaar ondersteunen in de zoektocht naar een werkende zonneboiler.

Bij voorbaat dank,

Oscar Corsten
 

JdeG

  • #11
Corsten, ik heb recent een huis gekocht met een Agpo Cv ketel (naverwarmer) en Agpo zonneboiler. ook ik heb storingscodes 71, 74 en 75. heb reeds collector sensor vervangen (storing 71 niet meer terug gezien), een van de twee pompen vervangen en 2 vorst lekkages in de zonneboiler gerepareerd. toch krijg ik code 74 met regelmaat. sensoren lijken ok en niveau in terugloopvat is ook correct. mijn volgende stap is om het systeem van pomp tot retour naar boiler op druk te zetten om te zien of er lekkages in het systeem zitten die bij onderdruk voor valse lucht zorgen. anders weet ik het ook niet meer. Agpo Nederland heb ik diverse malen gebeld maar die zijn ook niet heel behulpzaam of vakkundig. heeft U nog suggesties?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Agpo is wel vakkundig, maar u bent geen vakman.
Over het algemeen is de technische fabrikant ondersteuning alleen voor installateurs.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #13
Ik lees alleen maar over het vervangen van sensoren. Maar als je de installatie niet hebt geijkt met de de bijgeleverde weerstanden zal het dus nooit goed gaan.
Ook de kabels hebben een bepaalde weeestand.
Dus zonder sensoren ijken volgens de installatie handleiding, met 2 weerstanden (instellen) en dan de sensoren pas plaatsen.
Dan zou het goed moeten werken, het gaat om maar hele kleine weerstand verschillen.

Vr Gr
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu