Alternatieven blokverwarming

Philan

  • #1
Sinds een jaar wonen we op 4 hoog in een (koop)appartement met blokverwarming.
Vorig jaar was ik weinig thuis, dus heb ik er weinig van gemerkt, maar dit jaar merk ik dat het extreem koud is in huis.
Het eerste wat ik gedaan heb, is het huis beter isoleren. Ik heb overal tochtstrippen aangebracht, folie achter de verwarmingen en zo verder.

Maar alsnog is het extreem koud in huis. Ik zit boven aan een appartementengebouw, op een hoek, dus ik krijg weinig warmte van de huizen om mij heen. De verwarmingen staan 24/7 helemaal open, maar dit helpt erg weinig. Ook zijn er vaak storingen dat de gehele verwarming uit valt (gemiddeld 1 keer per week/2 weken).
Nu kreeg ik laatst een eind afrekening van €500 (bijbetalen) boven op de €1100 die ik per jaar al betaal. Nu is het mij eigenlijk genoeg geweest. Ik betaal niet €1600 om de hele dag in de kou te zitten..
Het erge is dat ik ook nog meer moet betalen omdat ik zelf een (stroom)kacheltje vaak aan heb gehad en dit dus ook weer de verdampmetertjes heeft beinvloed. Naast de stroomkosten dus al!

Ik krijg nul op het rekest bij de VVE. Die zijn bang voor de kosten, en het gros van de leden zit lekker ingebouwd, dus ervaart minder problemen met de temperatuur.

Nu ben ik zelf a-technisch, dus ik ben niet goed op de hoogte van de mogelijkheden. Is het mogelijk mij af te sluiten van de blokverwarming en zelf iets te doen met een combiketel en een kamerthermostaat of iets dergelijks? De VVE laat mij hier stikken, en ik blijf maar geld over de balk gooien en zit ook nog een in kou. Ik zou bijna mijn huis te koop zetten hierdoor..
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is altijd mogelijk om een eigen toestel te plaatsen,mits dat mogelijk wat betreft de rookgas afvoer.

Of de vve daar toestemming voor geeft zult u eerst moeten informeren.
 

Xr8

  • #3
Of het altijd mogelijk is, is maar zeer de vraag. Het komt nl voor dat er in deze gebouwen geen gasleidingen zitten, omdat koken en warmwater op elektra gaat. Indien er gas is, dan zal het mogelijk zijn een eigen ketel te plaatsen. Omdat u bovenin woont, is een dakdoorvoer indien dit mag de beste oplossing. Balkondoorvoeren geeft vaak problemen, ivm de rookgassen, welke naar de buren overslaan.

Verder is het niet zo simpel om los te koppelen van de blokverwarming, vooral niet als elke radiator via een aparte steigleiding gevoed word, en dit is vaak wel het geval.
Om dit af te sluiten zult u van alle stijgleidingen bij de afsluiters moeten kunnen komen en de radiatoren een voor een afkoppelen, en daarna de leidingen af doppen. Als u zelf al aangeeft A-technisch te zijn dan zou ik er zelf niet aan beginnen.

Succes.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Jazeker is dat mogelijk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.

Je zal een eigen leidingwerk door je huis nodg hebben.
Je zal toestemming moeten hebben van de vve om een dakdoorvoer te maken tbv je ketel.

En je zal het oude blok leidingwerk moeten verwijderen bij voorkeur bij de onderburen.
Ook hiervoor moet je toestemming hebben van de VVE.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het erge is dat ik ook nog meer moet betalen omdat ik zelf een (stroom)kacheltje vaak aan heb gehad en dit dus ook weer de verdampmetertjes heeft beinvloed.
Aan de c.v. mensen; hoe groot is de invloed van zo'n kacheltje ?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wat de Ts al vermeld,die heeft verdampings meters op zijn radiatoren.

Die verdampen bij warmte door de zon en door alle warmte bronnen.

Bij zon verdamping word meestal rekening mee gehouden,alle bewoners hebben het zelfde probleem.
 

Philan

  • #7
Xr8 schreef:
Of het altijd mogelijk is, is maar zeer de vraag. Het komt nl voor dat er in deze gebouwen geen gasleidingen zitten, omdat koken en warmwater op elektra gaat. Indien er gas is, dan zal het mogelijk zijn een eigen ketel te plaatsen. Omdat u bovenin woont, is een dakdoorvoer indien dit mag de beste oplossing. Balkondoorvoeren geeft vaak problemen, ivm de rookgassen, welke naar de buren overslaan.

Verder is het niet zo simpel om los te koppelen van de blokverwarming, vooral niet als elke radiator via een aparte steigleiding gevoed word, en dit is vaak wel het geval.
Om dit af te sluiten zult u van alle stijgleidingen bij de afsluiters moeten kunnen komen en de radiatoren een voor een afkoppelen, en daarna de leidingen af doppen. Als u zelf al aangeeft A-technisch te zijn dan zou ik er zelf niet aan beginnen.

Succes.
Toevallig loopt er wel een gas leiding/kraan (o.a. door de woonkamer via de keuken en via de badkamer), dus eventueel valt hier wat mee te doen?
Ik heb geluk dat mijn oom professioneel aannemer is en dus vrijwel alles voor mij zou kunnen doen (kan koffie en een cadeautje is voldoende). Sowieso heb ik er wel wat geld voor over om mijn huis lekker warm te krijgen (zolang het maar niet extreem duur wordt).
 

Fiesiekus

  • #8
Jan schreef:
Het erge is dat ik ook nog meer moet betalen omdat ik zelf een (stroom)kacheltje vaak aan heb gehad en dit dus ook weer de verdampmetertjes heeft beinvloed.
Aan de c.v. mensen; hoe groot is de invloed van zo'n kacheltje ?
Ik dacht dat verdampingsmeters juist werken op de hitte van de radiator. Electrische bijverwarming heeft dus als effect dat er minder CV-verbruik op die metertjes "verschijnt".

De kosten van electrisch is natuurlijk hoger dan het warmteverbruik via blokverwarming.

Al met al zou ik in eerste instantie proberen meer of grotere (extra convectieplaten) radiatoren in de koudste vertrekken neer te zetten (op de huidige blokverwarming).

Maar meer info over de ruimte (aantal en grootte vertrekken, bouwjaar, isolatie etc.) en het huidige energieverbruik is wel gewenst.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Fiesiekus schreef:
Al met al zou ik in eerste instantie proberen meer of grotere (extra convectieplaten) radiatoren in de koudste vertrekken neer te zetten (op de huidige blokverwarming).
Dat vind ik een heel goed idee.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #10
Het is inderdaad dat de radiatormeters van een electrische kachel niet zenuwachtig worden.

Er is rekening gehouden met 10% verdamping bij het begin (de meter is gevuld met 110%).

Let wel op, dat als u toestemming krijgt voor een eigen CV ketel, u de vastrecht kosten vaak nog wel moet betalen aan de VVE omdat dat in een contract met de leverancier voor onderhoud en dergelijke is vastgelegd.

Dan betaalt u alsnog dubbel :idea:

Vr Gr en succes ermee
 

Chathanky

  • #11
De orientatie van je appartement kan ook van invloed zijn.
Als jouw appartement zuidelijk gericht is dan heb je ook in de zomer de kans dat het warmer is dan bij je benedenburen en appartementen die minder bloot aan de zon staan.
Je zit op de bovenste etage wat ook inhoudt dat het in de winter kouder is en in de zomer een stuk warmer omdat de zon er op staat te bakken.

Deze zaken kunnen de meter nadelig beinvloeden. Voor de winter is dat terecht maar in de zomermaanden niet.
Daar valt niet veel aan te veranderen.
Dat het te koud is in de winter kan verschillende oorzaken hebben, te kleine radiatoren, een slecht ingeregelde installatie.
Een voorstel om de installatie goed in te laten regelen door een gespecialiseerd bedrijf kan meestal geen kwaad, bij vele appartementen heeft dit al een behoorlijke besparing opgeleverd.

En mischien zijn dan de koudeklachten ook voorbij.
 

Ronald41

  • #12
Misschien heb je hier wat aan:

Ik woon zelf ook in een (huur)flat met blok-verwarming, en heb een hoekflat.

Daar wordt in de afrekening wel degelijk rekening mee gehouden.

Uiteindelijk worden alle stookkosten verdeeld over alle bewoners, gesplitst in vaste kosten (vastrecht, onderhoud etc) en de prijs per eenheid (ppe).

De PPE wordt aangepast aan oppervlak, type radiator, en ook het type woning.

Hier zijn rekensleutels voor. Iemand met een hoekhuis zou dus, als de verdeling eerlijk is, minder per eenheid betalen dan iemand die in het midden woont.

Ik weet natuurlijk niet of het bij jou eerlijk berekend wordt. Je zou eens meer informatie bij een bedrijf dat de warmtemeters exploiteerd kunnen vragen.

Groetjes Ronald.
 

Xr8

  • #13
Heb zelf ook dit soort problemen gehad in een blokverwarming en daar was het volgende aan de hand, de radiatoren waren in de jaren 60, met een conventionele ketel berekend op 90/70 graden, met de moderne modulerende HR ketel ging de water temperatuur nogal wat naar beneden, waardoor de radiatoren minder warmte gaven, en dus niet het benodigde vermogen meer konden leveren.

Alle woningen hebben toen een nieuwe radiator in de woonkamer gekregen, en de boven, onder en hoekwoningen ipv een type 22 een 33. De koude klachten waren daarna over. Misschien dat dit bij u ook speelt?

Investeren in een grotere radiator zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn dan een eigen ketel.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu