Ik zou graag de leidingen van de airco in de dakconstructie verwerken, zodat ze niet/minder in het zicht liggen. Tevens voorkom ik hiermee dat ik de doorvoer door de muur moet boren en de uitkomende leiding over de erfgrens hangen (muur staat op de grens).
Het idee is om de leidingen middels een sleuf in de binnenmuur net boven de dakconstructie (houten balken met daarop houten planken) uit te laten komen. Ik zou ze dan eventueel in langs de dakrand kunnen verwerken in de PIR platen (stukje uitsnijden) of net op de PIR platen achter het PIR mastiekschroot. Een alternatief zou zijn om de binnenmuur ter hoogte van de isolatielaag in te frezen, zodat de isolatielaag niet ingesneden wordt.
De leidingen worden vervolgens middels een dakdoorvoer naar 'buiten' geleid: de PIR plaat zal vanuit de dakrand voor een deel ingesneden worden naar de dakdoorvoer (welke een stuk van de dakrand af ligt), leidingen erin, pur en alutape om het af te dichten en gelijk te leggen.
Ik vraag me echter af waar ik goed aan doe. Ik ben niet erg fan van het insnijden van PIR platen met risico op verlies van isolatiewaarde en met name eventueel risico op condensatie en lucht tussen de dakbedekking, of valt dit wel mee? Ook vraag ik me af of het wenselijk is om achter het mastiekschroot leidingen te gaan leggen. Iemand een idee?
*onder de dakconstructie is geen optie, gezien de balklaag zichtwerk is en ik niet met koofjes wil werken of slangen/buizen in het zicht wil hebben.
Het idee is om de leidingen middels een sleuf in de binnenmuur net boven de dakconstructie (houten balken met daarop houten planken) uit te laten komen. Ik zou ze dan eventueel in langs de dakrand kunnen verwerken in de PIR platen (stukje uitsnijden) of net op de PIR platen achter het PIR mastiekschroot. Een alternatief zou zijn om de binnenmuur ter hoogte van de isolatielaag in te frezen, zodat de isolatielaag niet ingesneden wordt.
De leidingen worden vervolgens middels een dakdoorvoer naar 'buiten' geleid: de PIR plaat zal vanuit de dakrand voor een deel ingesneden worden naar de dakdoorvoer (welke een stuk van de dakrand af ligt), leidingen erin, pur en alutape om het af te dichten en gelijk te leggen.
Ik vraag me echter af waar ik goed aan doe. Ik ben niet erg fan van het insnijden van PIR platen met risico op verlies van isolatiewaarde en met name eventueel risico op condensatie en lucht tussen de dakbedekking, of valt dit wel mee? Ook vraag ik me af of het wenselijk is om achter het mastiekschroot leidingen te gaan leggen. Iemand een idee?
*onder de dakconstructie is geen optie, gezien de balklaag zichtwerk is en ik niet met koofjes wil werken of slangen/buizen in het zicht wil hebben.