10 cm Verplaatsen staander dakconstructie

IMG_3887.jpeg

IMG_3893.jpeg

IMG_3892.jpeg

Gaat even iets niet helemaal goed met plaatsen , maar over bovenstaande foto’s; mag ik deze staander enkele centimeters verplaatsen. Ik kom hier met de airco leidingen over de muur aan, en moet een versleping naar links maken. Ik wil dit graag achter het beschot doen, maar daar zit op de hoek uiteraard die staander/ drager. Kan ik deze straffeloos een cm of wat verplaatsen( paaldikte is eigenlijk al voldoende) ik zou bij wijze van de boven en onderkant kunne laten staan, een nieuwe staander hier direct naast, en deze dan weer aan de bestaande delen vast kunnen schroeven. Het gaat er maar om dit ik langs de muur achter het beschot kan komen, anders moet ik de versleping in het zicht plaatsen

Ik verwacht geen probleem om het een balkdikte te verplaatsen maar zou het zelf anders aanpakken. Ik zou de bestaande balk met 3 grote slagpluggen eerst vastzetten. Met multitool 5cm van de onderkant weghalen en een extra balk er tegen aanzetten (met hoekijzers of in bestaande balk, voorkeur zou bij mij zijn toch extra hoekijzers onder en boven) plaatsen om die extra balk vast te zetten.

Even kijken hoe anderen er over denken.
IMG_3887.jpeg

In ieder geval vast bedankt voor je meedenken 😊 nu je dit zo zegt, zou het niet voldoende zijn om zeg de bovenste 20 cm van de bestaande staander aan de muur te verankeren, en de rest te verwijderen ? Inderdaad paar slag pluggen of wat ankers erdoor, eventueel nog een hoekijzer eronder zo dat ie ergens op Steunt. En dan voor de zekerheid nog een nieuwe er vlak naast

Het staande balkje mag niet kunnen bewegen / kantelen. Als je meer lengte hebt en meerdere slagpluggen gebruikt verklein je dat risico. Een kort stukje en 1 slagplug is bijvoorbeeld onvoldoende, dat kan gewoon bewegen. De nieuwe balk die je er tegen zet blijft ook alleen stevig staan ten opzichte van de eerste balk en de muur als je voldoende lengte aan hout hebt waar je in kunt schroeven.

Balk ernaast,
dan pas stuk uit de huidige wegzagen.
Eventueel een 2e balk aan de achterkant tegen de nieuwe.
Dan is het al veel sterker dan dat het nu is.

ps. het is zomer en er ligt geen 20cm sneeuw op het dak, je kan dus rustig dat balkje eerst doorzagen, maar dat heb ik niet gezegd.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan