Afwerking isolering dak zolder

SuperNerD

  • #1
Beste klussers,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hoe ik mijn zolderdak het beste kan isoleren en ik ben erg in de war geraakt. Ik zal hieronder eerst even laten zien hoe de huidige situatie is doormiddel van een foto:


Mijn eerste idee voor het afwerken/isoleren van het dak was om een paar mm dik triplex tegen het dakbeschot te monteren om de luchtdichtheid te bevorderen (al die planken van het dakbeschot zijn nou niet echt luchtdicht). daarna het isolatiemateriaal ertegenaan (ik wilde rockwool gaan gebruiken) en dan de stucplaten.

Maar dan lees ik vaak dat er absoluut ruimte tussen het isolatiemateriaal en het dakbeschot moet zitten, zoals hier Schuin dak isoleren.

Aan de andere kant lees ik dat het isolatiemateriaal JUIST tegen het dakbeschot aan moet zitten voor betere isolatie, bijvoorbeeld hier.

En in een boekje van de praxis staat:
'Let op! Er mag geen luchtstroming tussen de isolatie en het dakbeschot bestaan. Dit leidt tot warmteverlies'.

Daarnaast lees ik ook dingen over een dampwerende of dampremmende laag, en dat deze na de isolatie moet komen, maar niet als het dak zelf al zo'n laag heeft..

Ter verduidelijking, dit is mijn situatie:

onder de dakpannen ligt een zwarte folie, maar bedoelen ze daar ook een dampremmende laag mee?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe het precies nou in elkaar steekt met een luchtspouw, isolatie, dampremmende en dampwerende lagen, etc en hoe ik het bij MIJN situatie het makkelijkste op kan lossen..

Alvast bedankt! :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #2
Je conclusies kloppen helemaal: er zijn 2 stromingen over die al dan niet noodzakelijke spouw tussen dakbeschot en isolatiemateriaal.

Dat is echter niet jouw grootste probleem: wel dat je een dampdichte folie aan de buitenkant hebt zitten, die dampdicht is. Dat kan leiden tot condensatie in het dakbeschot met alle nare gevolgen van dien.

Zo te zien is je dak niet heel oud; en de dakpannen zijn sneldekkers. Is het te doen die er vanaf te halen, folie verwijderen en dan te isoleren (aan binnen- of buitenzijde)?
 

SuperNerD

  • #3
Bedankt voor je snelle reactie. Aha, dus dat zwarte is toch een dampdichte folie? Ik dacht dat een dampdichte folie uit 1 stuk moest bestaan ipv allemaal losse delen.

Het huis is ongeveer 50 jaar oud, dus het dak ook. Het verwijderen van al dat folie zie ik niet zitten, dat gaat erg veel werk worden (groot dak). Dus nee, dat doe ik liever niet.

Maar ik moet dus sowieso een luchtspouw overhouden aan de binnenkant aangezien er een dampdichte folie aan de buitenkant zit?

(wat is trouwens het verschil? Men heeft het over dampdichte folie, dampremmende folie, dampwerende folie..)
 

Fiesiekus

  • #4
Verschil in dampdoorlatendheid. Vraag me niet naar de details, maar zo'n folie aan de buitenzijde is precies aan de verkeerde zijde.

Met isolatie aan de binnenzijde moet je rekening houden met een zeer goede dampdichtheid aan die zijde. En inderdaad proberen een geventileerde spouw te maken. Maar ik zou er erg huiverig voor zijn.

Mijn idee zou zijn pannen eraf, harde isolatie aan de buitenzijde en pannen er weer op. Scheelt troep en afwerking aan de binnenzijde.
 

SuperNerD

  • #5
Oke duidelijk. Maar de folie die aan de buitenkant zit ga ik er niet afhalen dus er moet een andere oplossing komen want nu ik erbij kan wil ik het toch graag isoleren. Je zegt dat ik zeer goede dampdichtheid moet hebben aan de binnenzijde. Een triplexplaatje tegen het dakbeschot gaat dus niet door aangezien het moet kunnen ademen.

Hoe kan ik het dan het beste aanpakken? Een rachelwerk maken van tengels van 2cm dik om een geventileerde spouw te maken en dan dampdichte folie en daarna isolatiemateriaal, zodat het aan de binnenkant dampdicht is?
 

Fiesiekus

  • #6
De dampdichte folie aan de warme zijde van de isolatie; dus op overgang van zolderruimte naar isolatie. Die laatste bestaat ook al kant en klaar met zo'n folie; je hoeft dan alleen de naden ijselijk goed dicht te tapen. Ook tegen de wand aan potdicht tapen.

Concreet: balkjes tussen de gordingen, isolatie met folie (heeft bij voorkeur ook een spijkerflens*) tussen/aan de balkjes nieten/spijkeren en afwerken. Ventilatie via openingen in het dak.

En dan dus niks met triplex afdekken.

*Heet: spijkerflensdekens bedenk ik me nu.
 

SuperNerD

  • #7
Oke dus dampdichte folie tussen de isolatie en de stucplaat. Ik heb hier rockwool liggen met een alu rand. Ik neem aan dat je dit bedoelde met isolatie kant en klaar met folie?

En dan vastmaken zoals hieronder?


En het rachelwerk waar ik het over had (latjes 2cm dik) om de benodigde afstand te creeeren tussen de isolatie en dakbeschok is dus overbodig?

EDIT: ik heb hier 'Rockwool IsolatieDeken 111' liggen en volgens mij moet ik 'Rockwool Spijkerflens 123' halen
 

Fiesiekus

  • #8
Ik zie dat je al begonnen bent? :prima: ga zo door!
 

SuperNerD

  • #9
Nee niet echt, dat is gewoon een afbeelding van het internet geplukt :lol:

Maar hoe zit het met mijn vragen hierboven? :oops:
 

Fiesiekus

  • #10
Die staan er nog :mrgreen: .

Eeeh, details over isolatie ken ik niet, vraag even bij de bouwmaterialenhandel. Als de balkjes op afstand zitten zodat je een 2 -3 cm spouw overhoudt, zit je oké.
 

SuperNerD

  • #11
Oke dan Fiesiekus, echt super bedankt voor al je hulp!!

Binnenkort ga ik toch wat balkjes plaatsen want sommige dakbeschot platen zitten los dus die moet ik weer vastmaken. Dan monteer ik meteen wat balkjes op de gordingen om het rockwool op vast te zetten.

Ik wissel binnenkort dan even mijn Rockwool IsolatieDeken 111' om voor 'Rockwool Spijkerflens 123', aangezien daar zown rand aan zit om het mooi dampdicht te krijgen.

Nog 3 vraagjes :oops:
- Wat bedoelde je nou met 'Ventilatie via openingen in het dak'?
- Zijn die balkjes voor het rockwool eigenlijk wel nodig? Aangezien ze op de afbeelding ook zo vastgeniet worden en verder geen balkjes gebruikt worden.

- Om het spijkerflens 60cm breed is plaats ik balkjes 60 cm uit elkaar, van hart tot hart (ongeveer dezelfde situatie als op het plaatje hierboven). Ik wil het geheel afwerken met gipsplaten. Deze zet ik haaks op de balkjes. Maar is 60 cm niet een te grote overspanning voor stucplaten? gaat dit niet doorhangen?
 

Fiesiekus

  • #12
  1. Met een speedboor gaten elke 60 cm horizontaal onderin en bovenin dakbeschot boren zodat er verticale luchtstroming ontstaat. Althans, dat hoop je dan.
  2. Op de foto worden ze toch op de bedoelde balkjes vastgeniet....?
  3. Zeg je zo wat; weet ik even geen pasklaar antwoord.
 

SuperNerD

  • #13
1 is dat echt nodig dan? en moet dat gat ook door de dampdichte folie?

2 ja sorry, ff in de war, laat maar :lol:

3 oke want dat probleem heb ik dan.. die rockwool dekens zijn 60 breed dus natuurlijk moeten die balken ook van hart tot hart 60 cm van elkaar zitten.. maja, stucplaten moeten om de 30, dus moet er een balkie tussen.. maja, dan kan ik weer geen dekens gebruiken met z'n lap eraan want die dekens moeten dan doormidden! dilemma.. iemand een oplossing voor?

4 (extra) Bij Rockwool Spijkerflens 123 hebben ze het over een dampopen papier.. en Spijkerflens 122 heeft dat weer niet.. ik neem aan dat ik Spijkerfles 123 nodig heb?

(fiesiekus, alsnog bedankt voor alle hulp man!)
 

Fiesiekus

  • #14
Het gat ook door de dampdichte folie die aan de buitenzijde. Je kan van binnenuit boren overigens, maar pas op dat je geen panlat molt.

Dampdichte folie!!!!!!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
U kunt eerst de rachels voor de stucplaten erop zetten en dan de dampdichte folie op de rachels, wanneer u isolatie gebruikt met een reflecterende toplaag hebt u door de reflectie nog meer isolatie.
Tocht of ventilatie zal door het raamwerk van de rachels niet optreden, de rachels zitten opgesloten tussen de isolatie en de folie en daar kan geen lucht tussen bewegen.
U kunt de rachels haaks op de balken zetten en de stucplaten weer in de lengterichting van de balken, dus haaks op de rachels.

Dampdichte folie hoort aan de binnenzijde onder de stucplaten.
Dampopen folie wordt aan de buitenzijde gebruikt, indien nodig.
 

SuperNerD

  • #16
Oke ik heb het idee van jou even uit te tekenent Jan, is dit wat je bedoelde?

Nu helaas offline
*ik heb niet de upload functie gebruikt anders was het bijna niet te lezen en het is een png formaat.*

Het Rockwool spijkerflens maak ik dan vast aan de balken mbv de extra flappen van het spijkerflens deken. Daaroverheen zet ik dan het rachelwerk en dan de stucplaten.

Wel een vraagje, als ik de flensdekens plaats dan hoef ik toch geen dampdichte folie te plaatsen op het rachelwerk? Want de flensdekens zelf heeft al een dampdichte laag (de alu laag)
 

Fiesiekus

  • #17
Volgens mij is die alu-laag hardstikke dampdicht. Vraag 't voor de zekerheid even na of kijk op de gebruiksaanwijzing. 't Is een belangrijk punt, dus de leverancier zal daar wel 't 1 en ander over op z'n producten vermelden.
 

SuperNerD

  • #18
Ja volgens mij ook. Ik wilde gewoon die flappen gewoon over elkaar monteren zodat ze mooi op elkaar aansluiten en dan nog aluminiumtape eroverheen, zodat alles mooi afgesloten is zoals op het plaatje hieronder:


Dan kan ik het rachelwerk er gewoon overheen zetten zonder dat ik dat ook nog eens met dampdichte folie af moet werken
 

Fiesiekus

  • #19
Je pakt 't voortvarend aan zeg: nu al aan 't aftapen :wink: !
 

SuperNerD

  • #20
Ja goed he! :mrgreen:

Maar ben je het ermee eens? Gewoon Rockwool flensdekenlappen over elkaar en dan alu tape over de naad voor een goede dampdichtheid?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu