Afvoer beluchting

j_martijn

  • #1
We hebben de gipsplaten weg in de woonkamer op de BG waardoor een deel van de afvoeren v/d 1e verdieping zichtbaar wordt. Er zit een beluchting op de afvoerpijp van douche + wasmachine.

Soms komt bij het spoelen van de wasmachine het water omhoog uit het doucheputje (foto 5). Dat wil ik graag verhelpen.

De vraag is hoe het komt dat het water soms omhoog komt. De beluchtingspijp loopt aan het begin horizontaal, misschien zelfs iets naar beneden en gaat dan pas licht schuin omhoog (foto3). Ik kan me voorstellen dat hier zand (uit spoelwater van wasmachine) en/of water kan ophopen, en als er dan om wat voor reden dan ook overdruk ontstaat, het water omhoog komt bij het doucheputje(?).

Is het mogelijk verbeteringen aan te brengen aan de situatie? Zelf zat ik te denken aan 2x 45 graden pvc bochtjes (zie foto 4) zodat de beluchtingspijp iets omhoog loopt (de gele streep op foto1 geeft dan ongeveer aan hoe de beluchintspijp komt te zitten).

foto01.jpg foto02.jpg foto03.jpg foto05.jpg foto04.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt het al gezien. In het stuk beluchting zit een zak in de buis, als dat vol water staat sluit het af, dus werkt deze niet meer. De buis goed op afschot beugelen.
 

j_martijn

  • #3
Beste Wgb, bedankt voor je antwoord. Wat zou nu het beste zijn van de volgende 3 opties:

1. alleen de zak verhelpen in het stuk 32 mm buis (buis tussen T-stuk en rechtermuur vervangen door een nieuwe rechte buis, schuin omhoog laten lopen en goed beugelen)
2. naast optie 1 tevens 2x45 graden bocht toevoegen zoals op foto 4 (en gele streep op foto 1)
3. bestaande 32 mm buis bij T-stuk afzagen en afdoppen. Nieuw 45 graden T-stuk (met verloop van 40 naar 32 mm) met buis aanbrangen zoals schets foto 2 (de beluchting valt dan tussen wasmachine afvoer en douche afvoer)
 

Dimkal

  • #4
Geen van de drie opties gaat jouw probleem voor de lange duur oplossen.

Het liggende deel (verzamelleiding) dient minimaal 75mm te zijn, (ivm meerdere aansluitingen) en in 75mm door te lopen tot het dak. Het staande leidingdeel voor de WM minimaal 50mm en de douche eigenlijk ook.
 
  • Like
Waarderingen: Klussen.

j_martijn

  • #5
begrijp ik op zich, maar dat gaat helaas niet lukken, want dan moeten we teveel wegbreken (gaat in de papieren lopen). Is er ook een quick-win verbetering mogelijk (we wonen in een eind jaren 60 huis, is nu eenmaal niet gebouwd volgens huidig bouwbesluit)?
 

Sander 1972

  • #6
Nee
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #7
Je kunt het plafond nog wat zakken zodat je wel 75 mm kan toe passen.
En niet overal stukken uit balken zagen.
Je kunt 50 gaan toe passen maar dan moet de wasmachine er tussen uit.
Deze oude diameter was ook meer voor douche 2 liter/min heet water Geiser en een wastafel.
Tegenwoordig heb je warmwatervoorziening die zeker wel vele malen groter is dus je moet ook mee met je toevoer en afvoeren.
 

j_martijn

  • #8
Henk253 blij dat je het punt van de balken benoemt, dat speelt mee in mijn overwegingen. De balken wil ik inderdaad ontzien, juist de balk op de foto staat een muur bovenop, dus liever maak ik de bestaande gaten niet (veel) groter.

Overigens de douche wordt niet gebruikt. Er is wel een doucheputje, maar dat gebruiken we hooguit als we af en toe het washok dweilen en dan naspoelen. Het is mij vooral om te doen dat het water van de wasmachine niet terugloopt.

N.a.v. wat tot nu toe gezegd is overweeg ik het volgende:
  • De buis rechts van het T-stuk op foto1 maak ik 40 mm buis van (is nu 32 mm), totdat het via knie de balk ingaat (dat houd ik 32 mm, anders moet ik een groter gat maken in de dragende balk en bovendien gaan hakken in het dragende beton). Combinatie met verbeterde afschot maakt dan het probleem van waterslot hopelijk minder. Aan de andere kant van het huis op de verticale centrale afvoer zit trouwens een tweede beluchtingspijp van 32 mm.
  • Links van de wasmachine afvoer op foto1 vervang ik 4 mm buis door 50 of 75 mm (afhankelijk van wat lukt) en trek dit door tot de verticale dikkere afvoer van de WC's. Dit laatste geeft mij extra werk omdat ik gipsplaten in de WC moet verwijderen hetgeen niet gepland was.
Ik hoef geen 10 een 6,5 is voor mij voldoende. Ga ik dit hiermee bereiken?

Bedankt voor het meedenken!
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #9
Je kunt dan ook voor kiezen dat je je washok niet na spoelt en het putje verwijderd en alles dicht maakt.
Dan je wasmachine leiding verzwaren en de ontluchting leiding zo ver mogelijk.
Kijk een 6,5 is ook goed maar je baalt als je steeds verstoppingen hebt en iemand laat komen en die met veer vast in de buizen zit waardoor je plafond open moet om er bij te komen.
 

j_martijn

  • #10
Henk253 schreef:
Kijk een 6,5 is ook goed maar je baalt als je steeds verstoppingen hebt en iemand laat komen en die met veer vast in de buizen zit waardoor je plafond open moet om er bij te komen.
Ik ga je helemaal gelijk geven. Zojuist heb ik de oude "beluchtings"pijp doorgezaagd. De foto zegt genoeg....

oude_beluchtingspijp.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #11
Ja, ik spreek ook uit ervaring:wink:
en hoe ga je het nu aanpakken dan?
 

j_martijn

  • #12
ik ga nog steeds voor de 6,5. niet omdat ik denk het beter te weten maar omdat het mij niet gaat lukken om voor meer te gaan (we hebben al drie loodgieters over de vloer gehad, de ene heeft er al een middag aan gespendeerd, de ander wilde alleen de doucheput afdoppen, en de derde wilde alleen de beluchting afzagen en afdoppen, dus dan is mijn streven naar 6,5 imho altijd nog minder slecht). Ik heb een nieuwe buis die iets dikker is en afschot van 2 cm per m (foto IMG_20210916_180130).

Vandaag ben ik veel tijd kwijt geweest om bestaande verlijmde verbinding bij T-stuk los te maken m.b.v. verfbrander. Dat is gelukt (foto IMG_20210916_175000). Ik wilde een verbinding maken met de bestaande beluchting. Blijkt dat die vol zit met cement (foto IMG_20210916_183730 bovenaanzicht dus v/a 1e verdieping). Dus die beluchting heeft het vanaf aanvang in '67 nooit gedaan :'-(.

Ik vraag me af, hoe krijg ik dit hersteld? ik wil niet dikker boren dan 5,1 cm vanwege dragende balk met muur erop. Kan ik die onder een hoek boren, zodat ik geen bocht binnen het beton hoef te gaan verlijmen? Of hoe krijg je überhaupt zo'n knie erin geprutst als je ook nog met je lijmkwast moet kunnen insmeren? Wat is handig? Voor onder aanzicht, zie IMG_20210916_183556. De pijp moet dus door de balk en door het beton.

Of zou zo'n beluchter een optie zijn (foto IMG_20210916_160840)?:


IMG_20210916_160840.jpg


IMG_20210916_175000.jpg IMG_20210916_183730.jpg IMG_20210916_180130.jpg IMG_20210916_183556.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #13
Maar nooit geen beluchter plaatsen in ruimte waar je niet meer bij kunt komen.

Je moet die t-stuk van die put er tussen weg halen zodat de put afgekoppeld is.
Deze T-stuk heeft ook een breuk in zitten.
Het is dun wandige abs
Als de put er uit is kan je op de sifon van je wasmachine een beluchter zetten zodat je rest van leidingen niet meer nodig hebt.
Of je zorgt dat de ontspanning (beluchting) weer in tact is.


Naamloos.jpg
 

j_martijn

  • #14
het heeft even geduurd (bezig geweest met andere werkzaamheden), maar de beluchting is weer in ere hersteld. we hebben nu een draaikolk wanneer de wastafel leegloopt, goed teken denk ik.

Nu heb ik het plafond van de WC op de BG open getrokken waardoor het afvoerlijdingwerk daar vrij is gekomen. Ik zou graag de verzamelleiding dikker willen maken (van 50 naar 75 mm). Zie fotos.

Dit is lastig want er is weinig ruimte en ik weet niet hoe ik het T-stuk gemarkeerd met een "?" op de fotos vervang door een T-stuk met aftakking 75 mm i.p.v. 50 mm. Het lijkt manchet te zijn, maar het is net of het ook gelijmd is (zit nl. muurvast en er is een substantie zichtbaar die eruit ziet als opgedroogde lijm, hoewel ik niet weet wat het is). Hoe moet ik het aanvliegen om het T-stuk te vervangen door 110x75x110?

verzamelleiding01.jpg verzamelleiding02.jpg verzamelleiding03.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #15
Wel weer iets leuks voor de ontstopping bedrijf al die bochten.
Dit is weer een aparte situatie de Y-stuk is een verkorte versie met spie eind.
Het is wel te doen denk ik maar moet eerst wel weten hoe het verder zit.
Waar loopt de leiding 1 naar boven toe en kan je daar bij komen?
en bij verkorte bocht zit hier een spie eind in een mof verbinding is dit vettig dan moet hier ook een rubber ring zitten.
Naamloos.jpg

Eigenlijk moet 1 door gezaagd worden en boven de vloer ook.
Dan de 50 leiding door zagen, dan kan je de bocht 2 draaien en de grijze bocht er uit en de Y-stuk er uit.
Wil dit niet dan de bocht 2 er ook uit trekken al draaiend.
dan kan je gaan uit zoeken wat je nodig hebt heb een lijst met maten tekening er bij gedaan.
En dan nieuwe bocht MV 2 met Y-stuk 110x75x110 MV spie en dan een bocht MV en dan boven de vloer buis met schuif sok.
catalogus-2017-maatvoering-nl.pdf
MV= manchetverbinding
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #16
Dat licht grijze is volgens mij dunwandig pvc.
 
  • Like
Waarderingen: Henk253

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Ja dat denk ik ook dat had je vroeger maar die hulpstukken waren stukken korter dan nu.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #18
Klopt, en ze willen wel vlug breken als je de manchet* verbinding uit elkaar probeert te draaien.
* manchet zal wel niet de goede naam zijn, hier zit zo'n dikke "rubber" ring in
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #19
Ja, dat klopt zat een rubber ring in en dat vet zat ook iets in waardoor het bleef kleven, vroeger rolde die rubber er wel eens uit.
Daarom bij MV is dat beter geborgd.
Daarom zei ik ook als het niet wil dan moet het nieuwe worden.
Helpt soms ook als toch nieuwe in komt om het randje door te zagen zodat rubberring ook door was dan sloopt het gemakkelijke.
Mooi vak he Loodgieter :mrgreen:
 

j_martijn

  • #20
bedankt voor de tips. pdf met afmetingen ook erg handig.

Henk253 schreef:
Waar loopt de leiding 1 naar boven toe en kan je daar bij komen?
Dat is de wc op de 1e verdieping. daar kan ik bijkomen.

Henk253 schreef:
Wil dit niet dan de bocht 2 er ook uit trekken al draaiend.
Dat wordt lastiger. Je kunt er niet goed bij omdat de tegelwand ervoor zit. Ik bedoel, trekken en draaien lukt altijd, maar als er iets breekt kun je er niet meer goed bij om het te herstellen.

Met wat ik lees in jullie antwoorden is het best risicovol voor een leek als ik. Ik overweeg nu twee opties:

(1) het t-stuk in questie laten voor wat het is, en in het leidingwerk ernaartoe het aantal bochten reduceren en afschot goed afstellen, dat zal al een verbetering zijn t.o.v. hoe het nu is.
(2) of toch dikker maken, maar dan door een goede ervaren loodgieter te laten doen.

M.i. is optie (1) verdedigbaar want het is wasmachine met 1 of 2 wastafels die sporadisch worden gebruikt. de andere leiding die erop aansluit (met de vele bochten) komt van de cv ketel op de 1e verdieping en dat is (vermoed ik) alleen condenswater en beluchting. Dus het wordt optie (1) wat mij betreft tenzij dit sterk wordt afgeraden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu