Advies gevraagd: ondervloer/isolatie onder marmoleum op houten vloer

Beste klussers,

Op de eerste etage van ons jaren-30-huis krijgen wij een marmoleum vloer, met daaronder de bijbehorende egalisatie-/ondervloerplaten van Forbo (Easy Click o.i.d.). Dit komt te liggen op een houten constructievloer.

Ik heb de vloer inmiddels volledig kaal gemaakt en op diverse plekken de planken extra vastgezet. Naden tussen muur en vloer heb ik waar nodig gevuld met rondband. Wat mij nu opvalt, is dat er behoorlijk wat ‘tocht’ onder de vloer zit. Ik vermoed dat dit deels komt door de dakkapel aan de voorzijde (geplaatst rond 1936), die niet heel netjes is afgewerkt. Dat ga ik later nog aanpakken.

Aan de vloerenlegger heb ik gevraagd wat verstandig is om nog aan extra isolatie te doen. Hij gaf aan om groene laminaat-ondervloerplaten te gebruiken. Dat klinkt als een prima en betaalbare oplossing. Alleen zie ik online grote verschillen in prijs en kwaliteit. Daarnaast kom ik ook kurk tegen als optie.

Mijn vragen:
  • Welke ondervloerplaten zijn in dit geval aan te raden?
  • Is kurk een betere keuze dan standaard laminaat-ondervloerplaten?
  • Het gaat vooral om extra geluids- en warmte-isolatie: is de meerprijs het waard?
  • Is het zinvol of aan te raden om ook nog een folie onder de platen te leggen?
  • En kan ik de overgang tussen vloer en muur nog extra tochtvrij maken, en zo ja hoe?
Alvast bedankt voor het meedenken en de tips!
 
Die groene platen doen helemaal niets extra's aan warmtesiolatie.

Zorg voor goede kierdichting rond dakkapel, ramen en dakvoet-aansluitingen. Dat doe je met luchtdichte tape.
 
Ik zie inderdaad dat het niet echt wat doet voor warmte isolatie. Voor geluidsisolatie zouden ze nog wel wat toevoegen.

Is het eventueel nog zinvol om een damp open folie te gebruiken, die ik dan eventueel aftape tegen de muur zodat dit achter de plinten komt. Als een soort tochtscherm? Of gaat dat ook niet veel toevoegen?
 
Wat heeft de dakkapel ermee te maken?
Kunnen we die als een raam zien die op een flinke kier open staat? Of komt er buitenlucht onder de vloer? (pak dat dan aan nu je er nog makkelijk bij kan)

Warmte isolatie heeft vooral zin in de schil om het huis. (dak, muur, ramen en vloer isolatie)
Kijk dus of je daar nog iets aan kan doen voordat de vloer dicht gaat.
 
De dakkapel zit aan de voorkant van het huis. Daar zit een klein luikje waardoor je bij een paar cv-leidingen kunt. Het tocht daar enorm en je kunt zo in de ombouw van de dakgoot kijken. De dakkapel gaan we deze zomer aanpakken, maar ik verwacht dat daar de meeste tocht vandaan komt. Maar goed, dan leggen we nu die groene platen voor wat geluidsisolatie en pakken we het tochtprobleem deze zomer aan.
 
Kijk, dat soort zaken kunnen wij niet raden... Dat is dan niet de dakkapel (die zit hoger op het dak), maar de dakvoet. En daar kun je nu prima wat aan doen. Ik zou daar naar buiten toe dampopen isolatie plaatsen, met een damprem aan de warme zijde en alle naden aftapen. De buizen niet in de isolatie laten lopen.
 
IMG_1414.jpeg


Haha nee dat snap ik excuses voor de onduidelijkheid (de lerende amateur hier) Heb maar even een stuk open gemaakt voor het idee. Verderop onder het dak is het wel dicht gemaakt, echter over de breedte van de dakkapel is dit het uitzicht. Je kijkt na de brede balk ok zo de spouw in

IMG_1415.jpeg
 
Elke klus brengt weer nieuwe verrassingen, leuk zo’n jaren 30 huis 😂. Ah fijn, aan de andere kant van het huis komen de nieuwe vloeren. Daar speelt deze situatie echter niet, omdat de volledige achtergevel is uitgebouwd. Alleen dus last van de van de tocht van de voorkant. Ik moet even rustig nadenken hoe ik dit ga oplossen. Verderop onder het dak zitten er schuin van die dakbeschot planken, daar tocht het een stuk minder.
 
Je wilt de buitenschil geïsoleerd hebben.
Isoleer je dat bij de dakkapel niet, dan blijft de vloer koud, maar ook merk je dat bij het plafond van de verdieping eronder.
Het isoleren van een koude zolder die daarna een warme zolder wordt geeft normaal ook meer comfort op de verdieping eronder.

Hier mag je best wat tijd en geld in steken, want dit niet aanpakken haalt de isolatiewaarde van het geheel sterk naar beneden. (veel energieverlies)

Wat ik waarschijnlijk zou doen:
Binnenmuur schoonmaken (stofzuigen is voldoende)
Vochtig maken, paar cm flex purschuim erop en daar stroken PIR in drukken.
Dat aan laten sluiten op de isolatie van de dakkapel.
De spouw kan dan naar buiten toe ventileren. (niet altijd nodig, dat kan je verder uitzoeken en eventueel wel dichtmaken)

Komt er ook nog spouw isolatie? (of andere muur isolatie)
Dan de isolatie daar op aan laten sluiten.
 
Bedankt voor het advies! Ik twijfel nu wel een beetje over spouwmuurisolatie. Bij dit deel kan ik erbij en de situatie oplossen, maar het betreft een twee-onder-een-kapwoning en aan de zijkant van het huis kan ik er niet bij om te zien hoe de situatie daar is.

Als ik de spouw isoleer, ben ik natuurlijk relatief eenvoudig van het tochtprobleem uit de spouw af. Tegelijk kom je dan wel in de bekende discussie: wel of niet spouwisolatie.

Onlangs heb ik een verduurzaming adviseur vanuit de gemeente over de vloer gehad die aangaf dat dit in mijn situatie een prima idee zou zijn (dat was nog vóórdat ik dit ontdekte dat de spouw het huis in ventileert). Op de meeste forums zie ik echter dat ervaren leden hier minder voorstander van zijn. Ook als ik om mijn heen vraag zijn er veel voor en tegenstanders. De buren hebben het een paar jaar geleden wel gedaan en geen problemen met vocht.

Zou het in mijn situatie aan te raden zijn?
 
Een spouw dicht maken kan een nadeel worden. Het wordt bepaald door de dampdichtheid van de buitenste laag. Is de dampdichtheid van deze laag hoger dan die van de binnenstelaag gaat er teveel vocht van binnen naar buiten. Het vocht zal zich verzamelen op de achterkant van de buitenstelaag.
Verander je de ventilatie zal het afwachten worden. Of je moet heel nauwkeurig kunnen opgeven hoe de spouw is gemaakt. Met Ubakus kan je een idee krijgen.
 
gaat er teveel vocht van binnen naar buiten. Het vocht zal zich verzamelen op de achterkant van de buitenstelaag.
Er kan nooit teveel vocht van binnen naar buiten gaan. Om de spouw zwak te ventileren zijn open stootvoegen bedacht. Als je die niet hebt, moet je ze maken.
 
maar als de spouw volgeblazen wordt met een of ander isolatiemateriaal is deze niet meer ventilerend en kan het vocht opgesloten/bellemerd worden om weg te ventileren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan