3 schakelaars 2 lampen

Ik ben mijn huis aan het verbouwen en heb een lange overloop met 2 lampen die vanaf 3 schakelaars bediend moeten worden. Ik had ergens een schema, maar dat kan ik nergens meer vinden. De aanvoer zit bij schakelaar 1. Wie kan mij zeggen welke draden ik moet trekken? Liefst met wisselschakelaars.
100205_schema_2.jpg

Bedankt voor je snelle antwoord Leensen. Maar daar staat toch ook niet het juiste schema tussen? Die met 3 schakelaars bedient toch telkens 1 van de 2 lampen met de derde schakelaar? Ik wil graag met alle 3 de schakelaars de 2 lampen tegelijk aan en uit zetten.

Je moet het schema bij van de Kruisschakelaar gebruiken.
In jouw geval sluit je dan alleen nog een 2de lamp parallel aan de andere lamp aan (dus ook tussen dezelfde zwarte en blauwe draad als die andere lamp).

31058_6062_kruisschakeling_1_1.jpg

Bij m'n zus zit is deze schakeling al zo'n 20 jaar geleden aangelegd door een bedrijf. Helaas heeft dit nooit goed gewerkt.
Met al die zwarte draden wordt het mij ook zwart voor de ogen maar ik heb foto's gemaakt vd 3 schakelaars.
Vanmiddag heb ik al enkele draden gewisseld maar dat had helaas geen resultaat.
Kan iemand mij tips geven welke draden ik zou kunnen wisselen om het goed werkend te krijgen?

De situatie is als volgt:

Als ik het licht uitzet met 2, krijg ik het niet meer aan met 1 en 3.

Vervolgens met 1 uit, dan niet aan met 2 maar wel met 3.

Uit met 3, dan niet aan met 2 maar wel met 1.

Alvast bedankt voor een reactie!

schakelaar 1:
121706_schakelaar_1_2.jpg

schakelaar 2:
121706_schakelaar_2_2.jpg

schakelaar 3:
121706_schakelaar_3_1.jpg

De 2 zwarte draden van schakelaar 1 moeten aan de bovenzijde van schakelaar 2 zitten (of allebei aan de onderzijde). De andere 2 zwarte draden gaan dan vervolgens naar de bovenzijde van schakelaar 3.
De 3e zwarte draad van schakelaar 3 gaat naar de lamp.

Kun je niet 1 voor 1 aan de draden trekken en iemand aan de andere kant laten kijken welke draad welke is? Zo lang je dat niet weet, kun je het ook niet goed aansluiten.

Dank voor je reactie! Dat kunnen we gaan proberen.
Maar als ik dit goed begrijp ligt de oorzaak dus haast altijd bij schakelaar 2?
Dan zou ik daar dus een paar combinaties moeten proberen.

Kan ook bij schakelaar 2 en 3 fout zitten.
Maar als je de draden toch moet losmaken, waarom zou je dan überhaupt van alles om willen steken om allerlei combinaties te proberen? Gewoon checken welke draad welke is en goed aansluiten. Kan namelijk ook zijn dat alles goed is aangesloten, maar de schakelaar kapot is. Daar kom je alleen achter als je het goed hebt aangesloten.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan