1x35A of toch 3x35A

mipkip

  • #1
Hallo allemaal,
Al diverse topics doorgespit, maar blijf toch met een vraag zitten.
Onze auto kan 1 fase laden , maximaal 7,4 kw. Op dit moment wonen wij nog in een huis met 1x25A aansluiting. New motion laadpaal laadt nu met ca. 3,4 kw. Voldoende over voor de rest van het huis.
Nu gaan wij verhuizen naar een huis met een 1x35A aansluiting. Woon-werkverkeer van 15 naar 60 km, soms 2x per dag, dus sneller laden noodzakelijker. Dan zou je denken afzekeren op 32A en je kunt 7,4 kw laden. Maar dan blijft er maar 600W over voor de rest, dus dat werkt niet. En ik zie hier ook steeds een rekenfactor voorbij komen van 1,6......dus zelfs 40A aansluiting komt niet verder dan 26A gezekerd ...of maak ik nu een denkfout?
Willen dus laten verzwaren door Liander naar 3x35A....jaja...ik weet dat de netwerkkosten dan dik 900 euro zijn op jaarbasis.
Maar is dat dan wél voldoende om een ( nieuwe) laadpaal aan te sluiten voor 7,4 kw of zelfs 22 voor de toekomst?
En als ik dan toch 347 euro moet aftikken aan Liander, dan kan ik voor dat bedrag ook naar 3x40A....meer capaciteit.
Kortom, ik weet even niet meer wat nu het verstandigste is.
Wie kan dit uitleggen?
Bvd . Hans.
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
  • Like
Waarderingen: XanderH

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Ik zou niet zoveel aan vast recht gaan betalen en de aansluiting gewoon laten aanpassen naar 3x25 ampere.

Als je "maximaal" wilt opladen op een 3x25A aansluiting snap ik trouwens niet waarom je met één fase zou gaan laden. Waarom niet op drie fasen 16A? Dat is 11kW! En je voldoet aan de regelgeving met betrekking tot selectiviteit.

Ook dan moet je uiteraard de gelijktijdigheid niet vergeten, zeker niet als je ook elektrisch kookt of andere zware verbruikers hebt. Maar dit is iets waar de slimme software van de laadpaal wellicht op kan inspelen.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #4
3x25A en op zoek gaan naar een 3 fasen lader. kun je binnen de NEN normen met 3x16A afzekeren, zo'n 11kW, dan heb je tijdens het laden nog een kleine 6kW over voor andere dingen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Niet ieder auto kan op 3 fasen laden. Met name de 1e generatie van Renault/Nissan zitten op 1 fase. Dat geeft TS ook aan. De omvormer van AC naar DC hiervoor is de beperking, en deze zit in de auto zelf.

Daarom ook mijn link om naar een externe lader te gaan die van 3 fasen AC naar DC "snelladen" kan gaan. Terugverdientijd is dus 2 jaar als je uitgaat van bijkomende kosten van 900 euro vastrecht bij als je naar 3x35A tot max 3x 50A gaat.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
@Vonken_trekker en @Jules1962 hij kan niet "gewoon" op 3-fasen met 11kW gaan laden, want dat ondersteunt zijn auto niet...

@mipkip Hoeveel laadcapaciteit heb je echt nodig? Kun je niet gewoon met de huidige lader op 3,7kW blijven laden? Hoe groot is de accu? Veel EV's heb je ook met 3,7kW in 10 uur vol, is dat niet gewoon snel genoeg als je de auto alleen voor woon-werk verkeer gebruikt? Eventueel ook laden op het werk?

@Walker die link die jij plaatst is geen DC lader, het is een 32A AC lader met een 400V > 230V transformator erin. Het is inderdaad zeker een leuke optie.

Een DC lader is óók een leuke optie, maar die heb je volgens mij niet voor €1800.

@mipkip wat heb je verder nog een grootverbruikers in huis? Of wat plan je op korte termijn? Denk aan een warmtepomp, elektrisch koken, ofzo?
Heb je iets van load-balancing nodig of verwacht je dat in de nabije toekomst nodig te hebben?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Tja als je met de huidige auto dan op 1 fase moet laden en je wilt de maximale 7.4 kw halen dan moet je inderdaad flink gaan betalen aan vast recht... vraag is dan inderdaad of je echt die 7.4 kw nodig hebt voor het laden, en wat voor andere grote verbruikers je voorziet.
 

mipkip

  • #8
XanderH schreef:
@Vonken_trekker en @Jules1962 hij kan niet "gewoon" op 3-fasen met 11kW gaan laden, want dat ondersteunt zijn auto niet...

@mipkip Hoeveel laadcapaciteit heb je echt nodig? Kun je niet gewoon met de huidige lader op 3,7kW blijven laden? Hoe groot is de accu? Veel EV's heb je ook met 3,7kW in 10 uur vol, is dat niet gewoon snel genoeg als je de auto alleen voor woon-werk verkeer gebruikt? Eventueel ook laden op het werk?

@Walker die link die jij plaatst is geen DC lader, het is een 32A AC lader met een 400V > 230V transformator erin. Het is inderdaad zeker een leuke optie.

Een DC lader is óók een leuke optie, maar die heb je volgens mij niet voor €1800.

@mipkip wat heb je verder nog een grootverbruikers in huis? Of wat plan je op korte termijn? Denk aan een warmtepomp, elektrisch koken, ofzo?
Heb je iets van load-balancing nodig of verwacht je dat in de nabije toekomst nodig te hebben?
Hoi Xander,
Accu van de E-soul is 64 kw, woonwerkverkeer 60x2-120 en vaak 2x per dag, dus 240.
Met huidige laadsnelheid 40 kw/3,7 is bijna 9 uur.
voor de rest aanleg van zonnepanelen en multi-split airco in voorjaar 2021. Daarom leek mij uitbreiding naar 3x35A wenselijk.....of zelf 3x40A...zelfde netwerkprijs.
Maar heel simpel of ik moet het fout hebben...als ik 1 fase van de huisinstallatie toewijs aan de auto, dus 35A, die kan je dus niet afzekeren op 32A? ( of 2x16A)...Dan heb je nog speling op die groep.
En dan de andere 2x35A voor het huis. Of denk ik nu weer verkeerd.
En load-balancing heb ik ook aan gedacht....dan kan het met 1x35A denk ik....kortom...zie door de bomen het bos af en toe niet meer. Maar wil het in één keer goed aanpakken als toch de groepenkast opnieuw aangelegd moet/gaat worden in december....
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #9
Eerste vraag, hoe groot is uw accupakket?
Tweede vraag, hoeveel uur per dag heeft u beschikbaar om te laden?

Als uw accupakket bijvoorbeeld 30 kWh is en u overwegend 's nachts laadt gedurende een periode van 12 uur, dan heeft u met 16 Ampere laden de mogelijkheid om 43 kWh te laden. Meer dus dan de capaciteit van de accu. Voor veel systemen geldt ook dat de levensduur van het accupakket mede afhankelijk is van de laadsnelheid, dus het kan ook zijn dat reduceren van de laadstroom een langere levensduur van de het accupakket oplevert.

EDIT:
Ik lees niet hierboven dat het een 64 kWh accupakket is. Ging ik iets te snel overheen :oops: Dan is het krap met 16 Ampere.
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Dan moet het met 3x25A en de omvormer naar 1x32 prima kunnen!
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Die transformator 400 Volt dubbelfase naar 230 Volt enkelfase is inderdaad een slimme oplossing.

Maar twee van de drie fases blijven dan als nog zwaar belast. Bij 7,2 kW wat dit apparaat kan doen met 31,3 Ampere (=7200/230) voor de auto wordt van twee fasen elk 18 Ampere (=7200/400) getrokken.

Dus bij 3x25A houd je nog maar 7 Ampere over voor andere doeleinden. Elektrisch koken tegelijkertijd is dan bijvoorbeeld eigenlijk al teveel.
 

mipkip

  • #12
Als ik dit allemaal zo lees, dan heeft het nogal wat voeten in de aarde om de auto sneller te kunnen laden dan de huidige 3,7 kw, nog afgezien van de investering. Beter zou dan nog zijn denk ik om load balancing in de meterkast te plaatsen, 1x35A aan te houden en op het moment dat er weinig stroombehoefte is in huis de laadpaal het resterende vermogen te laten leveren. Of laten aanpassen naar 3x25A aansluiting, omdat de laadpaal sowieso niet sneller gaat laden dan de huidige 3,7 kW, maar je dan wel meer restcapaciteit hebt voor de overige zaken in huis.
Of kan je als je 3x35A/3x40A hebt één fase uitsluitend gebruiken voor de autolader, en de overige 2 fasen gebruiken voor het huis?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
3x 25A is toch echt meer dan 1x 35A. Dus minder kans op overbelasting van de hoofdzekering.

Ook bij gebruik van de omvormer, mits je geen zware verbruikers zoals kookgroepen of warmtepompen hebt natuurlijk. Want in theorie heb je nog een volle fase van 1x 25A over.
 

mipkip

  • #14
Walker schreef:
3x 25A is toch echt meer dan 1x 35A. Dus minder kans op overbelasting van de hoofdzekering.

Ook bij gebruik van de omvormer, mits je geen zware verbruikers zoals kookgroepen of warmtepompen hebt natuurlijk. Want in theorie heb je nog een volle fase van 1x 25A over.
Hoi Walker,
zie net dat aanpassing door Liander van 1x35A naar 3x25A ook € 347,= kost, dus exact hetzelfde als naar 3x35A of 3x40A. Enige voordeel is dat de netwerkkosten op jaarbasis dan op 250 blijven ipv 950....dat is dan de winst/het verlies dat je moet nemen. Inderdaad met 3x25A of meer blijft er meer dan voldoende over voor de rest in huis( overwegen voorjaar ook multi-split airco te laten plaatsen met 3 binnenunits, die ook allemaal stroom zullen vragen....). Extra voordeel misschien dat er 12 zonnepanelen op het dak worden geplaatst...4000 kW per jaar weer van de rekening af ( verbruiken nu al 10000kW per jaar, wordt naar verwachting 12000kW).
kortom, een hoop aanpassingen en plannen, dus echt benieuwd wat nu toch de beste optie is....of zo laten met load balancing voor de auto, of verzwaren naar 3x25/3x35/40.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #15
Is het een optie om het probleem bij de basis aan te pakken?

Het model auto dat je noemde wordt tegenwoordig met een 3-fase lader geleverd. Bieden zij de mogelijkheid om bestaande 1 fase modellen alsnog in 3-fase uit te voeren? Dan kun je met een reguliere 3x25 Ampere aansluiting toe. Er is dan geen noodzaak te verzwaren naar een aansluiting met een hoger vast recht op jaarbasis en ook hoef je niet een 400/230 omvormer aan te schaffen. Dat zijn allemaal eenmalige kosten omdat in de toekomst auto's steeds grotere accupakketten gaan krijgen dus toch steeds meer naar 3-fasen laders gaan.
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

mipkip

  • #16
mipkip schreef:
Of kan je als je 3x35A/3x40A hebt één fase uitsluitend gebruiken voor de autolader, en de overige 2 fasen gebruiken voor het huis?
Iemand die dat misschien nog weet, of dat een optie is?
 

mipkip

  • #17
Krunnie schreef:
Is het een optie om het probleem bij de basis aan te pakken?

Het model auto dat je noemde wordt tegenwoordig met een 3-fase lader geleverd. Bieden zij de mogelijkheid om bestaande 1 fase modellen alsnog in 3-fase uit te voeren? Dan kun je met een reguliere 3x25 Ampere aansluiting toe. Er is dan geen noodzaak te verzwaren naar een aansluiting met een hoger vast recht op jaarbasis en ook hoef je niet een 400/230 omvormer aan te schaffen. Dat zijn allemaal eenmalige kosten omdat in de toekomst auto's steeds grotere accupakketten gaan krijgen dus toch steeds meer naar 3-fasen laders gaan.
De Soul is pas 3 mnd oud, dus omruilen geen optie...zou duizenden euro’s verliezen. En de versie met 3 fase lade heeft een 38kW accu aan boord, dat klopt, maar ook een beperktere range.
En inderdaad, voor de toekomst een 3 fase lader aansluiten van 22 kW biedt de meeste mogelijkheden voor welke auto er ook komt in de toekomst. Maar voorlopig zijn wij dik tevreden met de Soul.
Blijft alleen een ‘luxe’ probleem om wat sneller te kunnen laden dan de huidige 3,7 kw( meestal niet meer dan 3,4 kw, afgezekerd op 16A). En alleen maar omdat we verhuizen en verder weg komen te zitten vanaf het werk....maar zoals ik al zei....een luxe probleem hóór.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #18
mipkip schreef:
Of kan je als je 3x35A/3x40A hebt één fase uitsluitend gebruiken voor de autolader, en de overige 2 fasen gebruiken voor het huis?
Voor de volledigheid: Je hebt ook nog zoiets als selectiviteit. Dat wil zeggen dat de hoofdzekering een factor 1.6 groter moet zijn de de zwaarste eindgroep. Op een 1x35A noch op een 3x35A kun je volgens de norm een 32A eindgroep kwijt. 3x35A lost het probleem dus niet op.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

mipkip

  • #19
Sxnder schreef:
Voor de volledigheid: Je hebt ook nog zoiets als selectiviteit. Dat wil zeggen dat de hoofdzekering een factor 1.6 groter moet zijn de de zwaarste eindgroep. Op een 1x35A noch op een 3x35A kun je volgens de norm een 32A eindgroep kwijt. 3x35A lost het probleem dus niet op.
Dat is wat ik bedoelde met die factor1.6. Dus alleen een hoofdzekering van 50 A zou in theorie voor 30A belast mogen worden....en dat heeft dus bijna niemand als particulier thuis.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #20
Ja je kunt in een 3 fasen aansluiting wel 1 fase voor de laadpaal gebruiken en de andere 2 voor het huis (mits je geen krachtgroep hebt voor bijvoorbeeld koken). Wel met inachtneming van Sxnder zijn reactie over selectiviteit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu