Krunnie
Specialist Elektra
Selectiviteit gaat vooral over doelmatigheid en functionaliteit van de installatie. De bedoeling is dat wanneer je een kortsluiting hebt in een eindgroep, dat niet per ongeluk een hoofdzekering er uit vliegt waardoor je hele huis donker wordt.
Als je werkelijk alleen maar de elektrische auto op één fase hebt en niets anders, dan zal bij een kortsluiting nooit een andere groep er uit springen, ook al vliegt de hoofdautomaat er uit in plaats van de groepsautomaat. Dus qua functionaliteit en doelmatigheid doet de installatie het goed, je moet alleen een andere automaat weer aanschakelen, of als je pech hebt een installateur bellen om een smeltveiligheid vóór de meter te vervangen.
Dus wat dat betreft is bij een volledige opdeling van de auto op één fase en de rest van de woning op de andere twee fases er qua selectiviteit niets aan de hand. De NEN1010 spreekt ook alleen over selectiviteit voor aardlekbeveiliging en noodverlichting. Niet bij algemene afzekering. Dat laatste valt onder termen als "doelmatig" en "functioneel".
Daarop doorredenerend, zou je een 3x25A aansluiting ook kunnen gebruiken met één 25A eindgroep voor de auto op één fase, en de andere twee groepen voor de woning. Met 25A heb je 5,75 kW laadvermogen waarmee je in 12 uur je accupakket weer volledig vol hebt.
En dan heb je de extra jaarlijkse kosten van de 3x35A aansluiting niet.
Belangrijk is wel dat je circuit weerstand laag genoeg is om bij kortsluiting die zwaardere automaat er op kortsluitstroom uit te laten vallen.
Schiet mij maar lek als ik ergens een regel over het hoofd zie.
Als je werkelijk alleen maar de elektrische auto op één fase hebt en niets anders, dan zal bij een kortsluiting nooit een andere groep er uit springen, ook al vliegt de hoofdautomaat er uit in plaats van de groepsautomaat. Dus qua functionaliteit en doelmatigheid doet de installatie het goed, je moet alleen een andere automaat weer aanschakelen, of als je pech hebt een installateur bellen om een smeltveiligheid vóór de meter te vervangen.
Dus wat dat betreft is bij een volledige opdeling van de auto op één fase en de rest van de woning op de andere twee fases er qua selectiviteit niets aan de hand. De NEN1010 spreekt ook alleen over selectiviteit voor aardlekbeveiliging en noodverlichting. Niet bij algemene afzekering. Dat laatste valt onder termen als "doelmatig" en "functioneel".
Daarop doorredenerend, zou je een 3x25A aansluiting ook kunnen gebruiken met één 25A eindgroep voor de auto op één fase, en de andere twee groepen voor de woning. Met 25A heb je 5,75 kW laadvermogen waarmee je in 12 uur je accupakket weer volledig vol hebt.
En dan heb je de extra jaarlijkse kosten van de 3x35A aansluiting niet.
Belangrijk is wel dat je circuit weerstand laag genoeg is om bij kortsluiting die zwaardere automaat er op kortsluitstroom uit te laten vallen.
Schiet mij maar lek als ik ergens een regel over het hoofd zie.