Remeha Avanta E5 (en E4) blijft aanhouden

Bertornot

  • #1
Heb nu 1,5 jaar een Remeha Avanta en ben eigenlijk al een jaar bezig met een probleem... afwisselend E5 en E4 storingen. Monteur heeft o.a. ionisatie bekeken, maar komt niet echt verder. Uiteindelijk Remeha ingeschakeld en die zijn nu al (pas?) twee keer geweest... tevergeefs!

Eerste keer is ontstekingspen vervangen. Helaas. Gisteren, tweede keer, had men het idee dat de ketel zijn eigen gassen terugzoog door een scheve pijp... Lucht toevoer is losgekoppeld en we moesten afwachten of we een week lang geen storing zouden hebben. Helaas, vanmorgen weer E5...

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar is het nou echt zo ingewikkeld om de oorzaak te vinden in zo'n apparaat? Oftewel, moet ik rekenen op nog 10 pogingen? Het lijkt meer op gokken op deze manier. Het proces is ook moeizaam, want je moet steeds weer via je monteur contact op laten nemen met Remeha...

*zucht* :cry:
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #2
Remeha heeft sinds kort modificatiekit's op de markt voor de verschillende type's avanta, informateer via je installateur bij remeha hierna.

verder hebben jij en je installateur garantie op de reparatie van remeha,,
dus geef de fabrikant de gelegenheid dit op te lossen.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #3
Branderpakking (niet de rode van de voorplaat) vervangen. Waarschijnlijk zit de oude rode er nog in, is tegenwoordig een witte glasvezel pakking voor. Die oude droogt uit en geeft E4/E5.

Ook zit er als het goed is op de achterkant van de ontsteektrafo een metalen deel zet het een ringetje tussen, zodat er beter massa contact is.
 

Bertornot

  • #4
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ben net weer gebeld door mijn monteur... Remeha komt niet langs! Ondanks dat de storing optreedt, zeggen ze dat er eerst een nieuwe afvoer op moet. Het feit dat ze de aanvoer los hadden gehaald om te testen, maar nog steeds niet werkt, zou komen door een te kleine ruimte waarin de CV staat! Ongelooflijk, hij staat op zolder, die ruim voorzien is van luchtroosters enz. De ruimte wordt echt niet vacuüm gezogen!

Anyway, mijn monteur komt nu dus maar een nieuwe schoorsteen plaatsen en dan gaan we weer bellen...
 

Panic

  • #5
Misschien was het een goed idee geweest om even de trafo en de print uit te wisselen, kleine moeite lijkt me toch.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het feit dat ze de aanvoer los hadden gehaald om te testen, maar nog steeds niet werkt, zou komen door een te kleine ruimte waarin de CV staat!
Die Avanta van u is toch een gesloten ketel ?
 

Panic

  • #7
Niet als je de aanvoer los maakt, dan haalt hij de lucht uit de ruimte waarin hij hangt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bertornot schreef:
Gisteren, tweede keer, had men het idee dat de ketel zijn eigen gassen terugzoog door een scheve pijp... Lucht toevoer is losgekoppeld en we moesten afwachten
Vandaar mijn vraag of het een gesloten ketel is :wink:
 

Marco Lammers

  • #9
Beste Bertornot,

Ik weet niet of het probleem al is opgelost, maar wat ionisatie storing betreft het volgende:

Ionisatie storing bij gasverbrandingstoestellen kan vele oorzaken hebben. De oorzaak van de storing, kan zowel binnen als buiten het toestel worden gezocht. Te beginnen buiten het toestel. De netspanning waarop het toestel is aangesloten, dient net als de aarding gecontroleerd te worden. Bij de gastoevoer dient de verbruiksdruk gecontroleerd te worden. Ook recirculatie van verbrandingsgassen (het aanzuigen van verbrandingsgassen kan d.m.v. meting vastgesteld of uitgesloten worden.
In het toestel is de mogelijke oorzaak te vinden in de verbranding (onvolledige verbranding en vast te stellen dmv rookgasanalyse) of in het elektrotechnisch deel ( slechte ontsteking of het ionisatiebeveiligingscircuit).

Voor de monteur is de volgende informatie van belang:
- De frequentie waarop het toestel in storing valt
- Het tijdstip waarop de storing zich voordoen (ochtend, middag/avond of random?)
- Bij het gebruik van warm tapwater en/ of bij het verwarmen van de woning?

Laat even weten of het is opgelost en wat de oorzaak was. :wink:
 

Bertornot

  • #10
Hallo, bedankt voor de reacties zover. De nieuwe afvoer is gepaatst en het probleem E5 bleef zich voordoen. Uiteindelijk Remeha weer op visite gehad vandaag (die inmiddels mijn monteur met rekeningen dreigde, omdat ze maar over die afvoer bleven vallen...).

Bij het aansluiten van zijn laptop, stootte de monteur van Remeha toevallig tegen de printplaat, waardoor de CV in reset ging. Er bleek toch iets van een slechte soldering ofzo te zitten. Dus printplaat is vervangen... "Dit moet het zijn." Dus dat hopen we nu dan maar, want we worden er echt helemaal gek van nu...

Mocht het probleem blijven, laat ik nog wat weten, maar ik hoop dat nu alles opgelost is.

Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken. :!:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu