Ontluchten van de cv-installatie lastig

Mathijs_

  • #1
Hallo,

Sinds dat ik een nieuwe cv-ketel heb, hoor ik wanneer de pomp aan staan het water langs de lucht in de leidingen gaan. Dit is een erg irritant geluid en maakt mij 's ochtends wakker wanneer de cv wil gaan verwarmen. Ik heb de installatie al heel wat keren proberen te ontluchten, maar is erg lastig. Ik heb 4 normale radiatoren en 5 convectoren die ik niet kan (en hoef) te ontluchten. Eén radiator hang niet waterpas, maar helaas niet naar de goede kant. Hierdoor kwam er bij het ontluchten water en lucht tegelijk uit. Met een bak eronder heb ik dit allemaal opgevangen in de hoop dat de lucht er zo helemaal uit ging. Dit heeft een beetje geholpen: de geluiden komen minder vaak voor en zijn minder hard, maar ze zijn er dus nog steeds. Ik heb die ene radiator zo gehangen dat de lucht richting het ontluchtingsventiel kan. Maar bij geen van de radiatoren krijg ik er nog lucht uit. Iemand een idee hoe dit is op te lossen?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Hangt de ketel op het hoogste punt?
Zo ja controleer dan eens of de automatische ontluchter van de ketel open staat.
Verder?
Hoe vul je bij?
Beschrijf dit even stap voor stap!
 

Mathijs_

  • #3
De ketel hangt op zolder, maar in de ruimte ernaast hangt een verticale radiator die tot het plafond gaat. Dat is dus het hoogste punt van de installatie.

Er is standaard een vulkraan aangesloten op de cv-leidingen met een kogelkraan vlak bij de ketel. Ik haal altijd eerst de de slang van de kraan af en vul de slang met water totdat het overstroomt, vervolgens draai ik de slang weer vast aan de vulkraan. Dan doe ik de kraan een klein beetje open en vervolgens zet ik de kogelkraan open. Daarna draai ik de vulkraan verder open. Als de druk goed is, draai ik de kogelkraan dicht en vervolgens draai ik de vulkraan dicht.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Ok, vul procedure is goed.
Wat je nu kunt proberen is:
draai ALLE radiatoren dicht en alleen de hoogste open.
Probeer dus de lucht die kant op te persen.
En ontluchten.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #5
Hoe is het gesteld met het expansievat?
Dit soort klachten heb je namelijk ook als je expansievat defect is.
Weet niet wat voor nieuwe ketel je hebt maar kom ook wel eens tegen dat de pomp net een tandje te laag staat.
 

Mathijs_

  • #6
@Obelix2: Ik heb de radiatoren, behalve de hoogste, dichtgedraaid. Over paar minuten zet ik de ketel uit en ga ik die radiator ontluchten. Ik lees trouwens tegenstrijdige dingen, moet de thermostaatkraan van die radiator tijdens het ontluchten dicht zijn of helemaal open?

@Neesje: Het expansievat is ook vernieuwd, dus ga er vanuit dat die werkt. Als ik aan de onder en bovenkant tik hoor ik ook verschillende geluiden, lijkt me goed. De ketel is een Remeha Calenta 28C. Normaal staat de pomp op minimaal 2 en maximaal 6. Dit was net niet genoeg en heb ik verhoogd naar 4 en 8. Ook heb wel eens de pomp op 8 en 10 gezet, maar de geluiden blijven dan nog steeds.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #7
Een expansie vat kun je alleen bij een drukloze installatie controleren door de druk op te meten aan de onderzijde van het vat.
 

Mathijs_

  • #8
Oke, dat kan ik altijd nog proberen als niks wil lukken. Ik heb de ketel nu uitgeschakeld en wacht even een paar minuten voordat ik de radiator ga ontluchten.
 

Mathijs_

  • #9
Ik heb de ene radiator net ontlucht, maar er kwam geen lucht uit. Toch had ik het vermoeden dat dat er een heel klein beetje lucht mee kwam dus heb het ventiel 30 seconden open laten staan en het water opgevangen. Nu weer alle radiatoren opgezet, maar nog steeds hetzelfde geluid. Het is zo'n schurend geluid, alsof er kiezelsteentjes door de cv-leidingen gaan. Dit is toch wel lucht? Want ik heb namelijk een stopkraantje in de retour op zolder bij de splitsing die ik een beetje heb geknepen.
 

Denkerd

  • #10
Dag Mathijs_,

Ik heb het idee dat het niet in je radiatoren e.d. zit. Dat werkte altijd al.

Nu heb je een behoorlijk grote verandering gehad, waar bij idd lucht in de installatie komt.

Het ontluchten heb je goed gedaan, de tip met alleen de bovenste radiator open was een goede aanzet.

Maar dat moet je nu eens per radiator gaan doen. Dus ketel en pomp aan op maximum capaciteit, en dan een radiator te gelijk open. Van boven naar beneden.

Ik heb het idee dat er ergens in je leidingen een lastige luchtbel blijft hangen.

Om op termijn problemen te ondervangen, lijkt het mij in deze installatie wijs om een micro- bellenafscheider te plaatsen.
Nico
 

Denkerd

  • #11
Mathijs_ schreef:
Want ik heb namelijk een stopkraantje in de retour op zolder bij de splitsing die ik een beetje heb geknepen.
O ja, dat wou ik ook nog even weten, wat bedoel je hier nu precies mee?

Stopkraan is iets anders dan inblokkraan. Foto zou handig zijn.
Nico
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
U zegt op de bovenste radiator een thermostaat kraan te hebben.
Wat voor kranen zitten ero de andere radiatoren?
Het is zo'n schurend geluid, alsof er kiezelsteentjes door de cv-leidingen gaan
Dit lijkt mij opzich geen lucht. Mogelijk dat het binnen werk van een thermostaat kraan het probleem geeft?

Stook de installatie eens op en draai de radiatoren eens 1 voor 1 dicht, kijk wanneer het geluid ophoud. (zorg er wel voor dat er altijd minimaal 1 open blijft staan)
 

Mathijs_

  • #13
@Screech: Op de bovenste radiator heb ik inderdaad een thermostaatkraan zitten. Op de andere 3 radiatoren zitten ook thermostaatkranen. De ene in de woonkamer heeft gewoon een normale radiatorkraan. De andere kamers in huis worden verwarmd met oude convectoren waar geen kranen/voetventielen e.d. opzitten.

Dat het een kapotte thermostaatkraan kan zijn, lijkt mij uitgesloten aangezien ik ze allemaal al een keer dicht heb gezet en toen het geluid nog steeds was. Ik heb namelijk maar 4 radiatoren en de rest zijn convectoren, dus de doorstroming blijft bestaan.

@Denkerd: Ik ga deze methode vandaag uitproberen in de hoop dat er lucht uit komt. Alhoewel ik een 1-pijpsysteem heb en de badkamerradiator doodleuk een thermostaatkraan heeft, kan ik deze dus nooit dichtzetten, anders stopt de doorstroming aan die kant van het huis.

De stopkraan is in de retourleiding geplaatst omdat er te veel water naar die kant van het huis ging en te weinig naar de andere kant. Met deze kraan kan ik dat een beetje inregelen. Wel moet ik zeggen dat het geluid erger wordt wanneer ik deze kraan erg knijp. Zodra ik de kraan helemaal open zet is het geluid bijna helemaal weg.

Ik heb me laten vertellen dat deze kraan er wel voor zorgt dat het water door een vernauwing moet en dat dat een stromingsgeluid op kan leveren, maar niet het geluid wat ik heb en zeker niet ergens anders in het leidingnetwerk.


 

Screech

Specialist Verwarming
  • #14
Als je die stopkraan helemaal dicht draait, is het geluid er dan ook nog steeds?

Aan de onderzijde van de spindel van deze stopkraan zit een schoteltje, dit schoteltje kan dit soort geluiden ook geven.

Deze stopkraan is normaliter niet geschikt om de doorstroming te knijpen.
 

Mathijs_

  • #15
Ik heb de stopkraan helemaal dichtgedraaid en hoor het geluid nu niet meer.

Ik weet inderdaad dat deze stopkraan niet hiervoor bedoeld is. De installateur kwam met deze oplossing en ik moet zeggen dat de warmte nu keurig verdeeld wordt, alleen dus wel met die geluiden.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #16
Ik zou de kraan vervangen, deze is er speciaal voor bedoeld.





Met zoiets als deze kraan kan het ook prima

 

Bernhard

  • #17
Mathijs,
Ik heb gelezen dat je lucht problemen hebt maar met de omschrijving van de installatie denk ik dat je eerst de de leidingloop moet aanpassen.
Met de juiste aanpassingen zal zowel het inregelen als het probleem met de lucht in de leidingen verholpen zijn.
Bij een 1 pijpssysteem moeten de radiatoren zo aangesloten worden dat er geen afsluiting voor andere radiatoren kan ontstaan. De opvoerhoogte/drukverschil van een radiator bij een 1pijpssysteem ontstaat door het gewichtsverschil van het warme aanvoerwater en het koude retourwater. De pompdruk moet de weerstand overwinnen van de ketel en de hoofdleidingen. De pomp heeft dus geen invloed op de radiatoren. Ik zal een tekening maken die eea zal verduidelijken.mvgr Bernhard
 

Mathijs_

  • #18
@Screech: Ik snap dan ook niet waarom de installateur heeft gekozen voor deze stopkraan. Misschien om de kosten laag te houden. Wel vind ik het raar dat hij dan niet kiest voor een kogelkraan. Als die volgens jou ook voldoet, dan had hij die moeten installeren. Maar wat is dan precies het verschil met deze stopkraan en de kogelkraan. Is het effect niet gewoon hetzelfde?

@Bernhard: Ik snap een aantal dingen in je verhaal niet, maar misschien wordt dat inderdaad duidelijk met een tekening. Drie radiatoren zijn goed aangesloten met behulp van een voetventiel zodat de doorstroming kan blijven bestaan wanneer de radiatoren uit staan. De radiator in de badkamer heeft dit niet en fungeert als een doorstroomtoestel. Er zit wel een thermostaatkraan op, maar volgens mij had dit niet gemogen, omdat die hele kant van het huis anders geen doorstroming heeft mocht de thermostaatkraan dicht staan.
Het inregelen van mijn cv-installatie is dus een beetje een probleem aangezien er veel convectoren zijn zonder voetventielen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #19
Het nadeel van deze water stop kraan is dat het schoteltje aan het einde van de spindel los kan gaan zitten ( wat bij u volgens mij het geval is).
Deze kranen zitten normaliter alleen in een "gewone"waterleiding. Kijk maar een bij de hoofdkraan van een oude woning.

Een kogelkraan, heeft geen losse delen. Je draait namelijk een kogel rond die in een teflon behuizing zit.
Die eerste kraan in mijn linkje is geen kogelkraan, maar deze is speciaal ontwikkeld om uw probleem op te lossen.
 

Bernhard

  • #20
Mathijs,
Hier een principe tekening van een 1pijpsys. Kontroleer of de installatie zo is uitgevoerd. De hoge radiator op zolder moet aangesloten worden vlgs de tekening. Konvektoren op een 1pijpsysteem zijn niet waterzijdig in te regelen. Dat wordt/werd gedaan door met kleppen boven het element de warmeluchtstroom in te stellen. Misschien kan je heir iets mee.
mvgr Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu