Ontluchten van de cv-installatie lastig

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #21
Corrigeer mij als ik het mis heb, een
1 pijps syteem : dan staan volgens mij alle radiatoren in SERIE.
2 pijps syteem : is zoals je het nu tekent.!!
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #22
Bij een 1 pijps systeem worden zowel de aanvoer als de retour op dezelfde standleiding aangesloten.
Met 50% onderblokken worden de radiatoren ingeregeld en voorzien van de nodige doorstroming.
Je hebt dus eigenlijk maar 1 leiding die dnaar beneden gaat en langs alle radiatoren loopt.

Bij een 2 pijps systeem wordt elke radiator met de aanvoer opdelfde leiding aangelsoten en met de retour op dezelfde leiding aangesloten. Je hebt dus 2 leidingen die vanaf de ketel naar beneden toegaan.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #23
Ja, ok
Maar nu heb je het opeens over onderblokken, daaris nog niet over gesproken in het hele verhaal
Of heb ik nou iets over geslagen???
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #24
Ik vind dat de installateur dat op moet lossen, het geluid is immers ontstaan na plaatsing van een kraan die niet geschikt is voor c.v. gebruik.
 

Mathijs_

  • #25
Ik heb mijn situatie even geschetst.

1.jpg


Ik vind ook dat de installateur dit moet oplossen, maar ik dacht dat het gewoon een kwestie van lucht was en daar ga ik geen installateur voor bellen.

edit: ik zie dat het plaatje vrij klein is. Hier een wat grotere
 

Denkerd

  • #26
Dag Jan,

Het is alweer een bladzij terug, even uit het eerste bericht van TS:
Mathijs_ schreef:
Sinds dat ik een nieuwe cv-ketel heb, hoor ik wanneer de pomp aan staan het water langs de lucht in de leidingen gaan.
En op de foto kun je zien dat die kraan er al een poosje zit, langer dan de nieuwe ketel.

Wel een aparte ontwikkeling, die stopkraan. Er wordt toch wat afgeprutst in de branche.

Eerst maar even afwachten op de resultaten van TS onderzoekje zijn. Nog een aanvulling daarvoor, het is waarschijnlijk dat het probleem in het gedeelte van het huis met de stopkraan zit. Als de stromingssnelheid afneemt door het indraaien, zal bij een ongelukkige leidingloop daar het geluid van de dansende steentjes zich het meest waarschijnlijk voor doen.

Daarom het best te beginnen met alle radiatoren aan de andere zijde van het huis te sluiten, pomp op hoogste stand en alle radiatoren op de kraankant open, daarna sluiten.

Benieuwd of het geluid dan ook veranderd.
Nico
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #27
Dus sinds je een nieuwe ketel hebt, hoor je het water als als knikkers door de leidingen lopen, als de pomp draaid.
worden je radiatoren wel eerst warm aan de boven kant?
ga er aan denken dat de aanvoer en retour is verwisseld.

groeten b
 

Mathijs_

  • #28
Denkerd schreef:
En op de foto kun je zien dat die kraan er al een poosje zit, langer dan de nieuwe ketel.
Even een correctie. Het kraantje is geplaatst nadat de nieuwe cv-ketel is geïnstalleerd omdat de radiator in de woonkamer aan de onderkant koud bleef. Op deze manier kon dat geregeld worden, en ik moet zeggen, werkt prima!

Het vreemde is dat het geluid zich niet alleen voordat in de ruimte van het kraantje, maar ook in de badkamer en de kamer ernaast. Dit betekent dat het water eerst door de ketel is geweest om vervolgens die kamers in te gaan. In de ketel zit een automatische ontluchter, dus dat zou toch moeten betekenen dat al het lucht er uit wordt gehaald?

Of misschien wat Screech al zei is het dan toch geen lucht?

Als de oorzaak bij het kraantje licht vind ik het toch raar dat ik het ook hoor in andere kamers (vooral de badkamer en de slaapkamer ernaast).

Ik zal proberen om vanavond nog de test uit te voeren, maar zoals gezegd is dat in mijn situatie vrij lastig omdat ik de badkamerradiator niet kan sluiten, anders is er geen doorstroming meer aan die kant van het huis.
 

Mathijs_

  • #29
Boudewijn0318 schreef:
Dus sinds je een nieuwe ketel hebt, hoor je het water als als knikkers door de leidingen lopen, als de pomp draaid.
worden je radiatoren wel eerst warm aan de boven kant?
ga er aan denken dat de aanvoer en retour is verwisseld.

groeten b
Eigenlijk is het pas gekomen sinds het kraantje is gemonteerd. De radiator in de woonkamer werd aan de bovenkant goed heet, maar bleef aan de onderkant koud. Heb de installateur gebeld en heeft een kraantje geplaatst in de andere kant van het huis (bij de splitsing) om het water te dwingen naar de "koude" radiator te gaan. Dit werkt prima, maar heeft me wel dat geluid opgeleverd. De aanvoer en de retour zitten goed, aangezien ik dit overal gecontroleerd heb door te leidingen te volgen en daarnaast ook de leidingen te voelen.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #30
Dan word het echt tijd de "installateur" te bellen die die stopkraan heeft geplaatst.
zowie zo is dat geen oplossing. verkeerde kraan voor verwarming, en geen duidelijke regelmogelijkheid.
als je op deze manier in wilt gaan regelen. dan een TA ventiel plaatsen zoals de afbeelding van screetch.
maar of het een juiste oplossing is?

groeten b
 

Denkerd

  • #31
Hallo Mathijs_,

Na je correctie op niet eerder vermelde feiten, moet ik Jan gelijk geven in zijn conclusie. Die prutser moet terugkomen en daar een gepaste kraan voor monteren.

Met hetgeen zoals je nu vermeld, ga ik helemaal met Screech mee, het schoteltje van de stopkraan staat als een idioot te trillen, en dat resoneert prima door naar de rest van die streng.

Die kraan moet echt vervangen worden, de rubber kraanschijf in dat schoteltje mietert na verloop van tijd uit elkaar in heet water, en veroorzaakt dan weer problemen elders.

Probeer eerst dit, aanpassen van welk een 1- pijps systeem je mocht hebben, zou wel eens neer kunnen komen op slopershoogte te zijn. Ik zie nl alleen de leidingloop, niet hoe de radiatoren aangesloten zijn.

Zo zie je maar dat het geven van volledige informatie echt belangrijk is voor een goed antwoord.
Nico
 

Mathijs_

  • #32
Oke, dat wordt dan een belletje naar de installateur. En ik maar denken dat het gewoon een kwestie van lucht was dat er moeilijk uit kwam. Ik dacht wel een verband te zien met het kraantje, maar het klonk gewoon zo erg als lucht.

Nu vind ik zo'n strangregelafsluiter (heet dat zo?) best duur. Maar kan ik dit ook doen met een goedkopere kogelkraan? Of levert dat misschien weer andere problemen op?
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #33
Wat is duur?
Wil je het goed doen of half werk leveren?
 

Mathijs_

  • #34
Tja, dat is ook weer waar. Dan kan ik het beter in één keer goed doen.

Maar dat na het plaatsen van de nieuwe ketel de radiator beneden niet goed warmt werd, kan dus alleen opgelost worden met zo'n inregelkraan. Ik vind het namelijk toch raar dat het water zich niet gewoon verdeeld bij de splitsing, terwijl het bij de vorige oude ketel gewoon goed ging.
 

Denkerd

  • #35
Dat lijkt me inderdaad echt pakkie aan voor die plaatster.

Hij neemt het aan om de ketel te vervangen. En weet wat er hing. Dus moet ie uit kunnen zoeken wat een gepaste vervangende ketel is.

Als de goede man dat met een natte vinger doet, is hij nu gewoon de sjaak. Inregelkraan leveren, correct monteren, werking nazien en garantie verlenen.

Allemaal voor zijn rekening.
Nico
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #36
Denkerd schreef:
Dat lijkt me inderdaad echt pakkie aan voor die plaatster.
daar maak jij een denk fout.
in de offerte heeft vast gestaan, ketel aansluiten op de bestaande leidingen.
dat heeft de installateur gedaan.
als er een verdere aanpassing gedaan moet worden, komt daar een meerprijs bij.
zijn al een hoop mensen mee onderuit gegaan voor de kanton rechter.'

helaas voor topic starter.
misschien een deal te maken met de installateur. jij betaald de kraan hij het uurtje voor vervangen?

groeten b
 

Mathijs_

  • #37
Klopt inderdaad dat dat niet bij de installatie hoort. In de offerte staat het ophangen van de ketel plus bijbehorende materialen. Het monteren van het kraantje hoorde daar inderdaad niet bij. Vind ik helemaal niet erg, alleen als hij een kraan voor een waterleiding in een cv-leiding plaatst, heb ik zo m'n twijfels.

Denk dat ik die inregelkraan maar ga kopen en een kennis vragen die vaker cv-ketels installeert. Want dit lijkt mij toch gewoon een kraan waar twee knelfittingen aan vast zitten toch, dus vrij makkelijk te plaatsen?
 

Denkerd

  • #38
Dat gaat lekker zo!

Ik denk dat het tijd is voor een consumentenwaarschuwing tegen incompetente installateurs, al zijn ze aangesloten bij welke vakorganisatie dan ook. Die mogen hier ook wel eens op aangesproken worden als blijkt dat deze bedenkelijke handelswijze gemeengoed blijkt te zijn!

Desnoods als sticky op deze site, maar ik vraag me af wie waar een vinger in de pap heeft.

Maar het Europeese consumentenrecht biedt wat meer mogelijkheden, de dienst van het plaatsen van een nieuwe ketel heeft absoluut te voldoen aan het beoogd gebruik door de afnemer.

En dat is niet de ellende waar TS nu mee van doen heeft.

En daarom valt het bij het plaatsen van een kennelijk bij deze ketel noodzakelijk inregelventiel weldegelijk onder de benodigde te leveren en te monteren materialen.

Basta.
Nico
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #39
Denkerd schreef:
Maar het Europeese consumentenrecht biedt wat meer mogelijkheden, de dienst van het plaatsen van een nieuwe ketel heeft absoluut te voldoen aan het beoogd gebruik door de afnemer.
denkerd ben je nu niet een beetje aan het doordraaien?
europees recht zal zich hier niet eens mee bemoeien.

zoals jij het steld:
ik laat een nieuwe ketel plaatsen.
de radiator kranen gaan na het plaatsen vast zitten, door vuil of iets anders.
dan zou volgens jou de installateur aansprakelijk zijn. omdat ik niet mijn beoogde gebruik haal?

als ik topic starter was, zou ik een akkoordje zien te maken, omdat de installateur inderdaad een flater heeft begaan, met het plaatsen van deze stopkraan. maar dat heeft niets van doen met de nieuwe cv ketel.

groeten b
 

Denkerd

  • #40
Hallo Boudewijn,
Nee hoor, ik draai niet door. Ik weet zaken echt wel te plaatsen. Niet dat een ieder daar even blij mee is, maar goed.

Zoals het Europese recht, dat is heel groot en ontoegankelijk voor de gemiddelde burger. Ik doelde op het Europese consumentenrecht, dat is gelukkig iets eenvoudiger en wordt ook ondersteunt en gebruikt door de diverse Europese consumenten organisaties.

In die zin kan de consument er iets mee, zeker niet onmogelijk. De aankoop dient te voldoen naar wat men had. Indien daar extra kosten aan verbonden zijn, moeten die van te voren vermeld worden. En dat was in dit geval te voorzien, het debiet van de pomp lijkt andere effecten te hebben.

Jouw casus is wel een interessante; na plaatsing van een nieuwe ketel werkt de installatie wel correct, maar na iets langere termijn niet meer.

Dan kom je inderdaad aan een heel getouwtrek om de oorzaak te bepalen, rechtbank moet een expert aanstelen en zo.

Hier ligt het anders, het probleem was dubbel. Een gedeelte van de woning loopt niet mee bij de nieuwe ketel, waar dat eerder geen probleem was. Installateur past een technisch/inhoudelijk verwijtbaar lapmiddel toe wat an sich ook weer ellende oplevert.

Dat is direct verwijtbaar, maar je moet hem wel in de gelegenheid stellen om het alsnog correct uit te voeren.

Het mag duidelijk zijn dat de opdrachtgever daar ondertussen wat emotionele moeite mee kan hebben.

Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu