Hallo Boudewijn,
Nee hoor, ik draai niet door. Ik weet zaken echt wel te plaatsen. Niet dat een ieder daar even blij mee is, maar goed.
Zoals het Europese recht, dat is heel groot en ontoegankelijk voor de gemiddelde burger. Ik doelde op het Europese consumentenrecht, dat is gelukkig iets eenvoudiger en wordt ook ondersteunt en gebruikt door de diverse Europese consumenten organisaties.
In die zin kan de consument er iets mee, zeker niet onmogelijk. De aankoop dient te voldoen naar wat men had. Indien daar extra kosten aan verbonden zijn, moeten die van te voren vermeld worden. En dat was in dit geval te voorzien, het debiet van de pomp lijkt andere effecten te hebben.
Jouw casus is wel een interessante; na plaatsing van een nieuwe ketel werkt de installatie wel correct, maar na iets langere termijn niet meer.
Dan kom je inderdaad aan een heel getouwtrek om de oorzaak te bepalen, rechtbank moet een expert aanstelen en zo.
Hier ligt het anders, het probleem was dubbel. Een gedeelte van de woning loopt niet mee bij de nieuwe ketel, waar dat eerder geen probleem was. Installateur past een technisch/inhoudelijk verwijtbaar lapmiddel toe wat an sich ook weer ellende oplevert.
Dat is direct verwijtbaar, maar je moet hem wel in de gelegenheid stellen om het alsnog correct uit te voeren.
Het mag duidelijk zijn dat de opdrachtgever daar ondertussen wat emotionele moeite mee kan hebben.
Nico