Ontluchten van de cv-installatie lastig

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #41
Denkerd schreef:
De aankoop dient te voldoen naar wat men had. Indien daar extra kosten aan verbonden zijn
daar is dus mijn punt.

de cv ketel doet wat de oude ook deed. in jip en janneke taal: warm water van de wisselaar naar de aanvoer leiding onder de ketel brengen.
de vraag van de klant was, vevangen van de cvmketel, dat is dus netjes gebeurd, en geen probleem mee.

dat de installateur, daarna een aanpassing heeft gedaan aan het leiding verloop, omdat er iets niet warm werd, heeft daar verder niets mee te maken.
ik vind wel dat hij het probleem met de stopkraan op moet lossen, als daar kosten voor in rekening zijn gebracht.
maar dat staat los van de vervanging van de ketel.

en er zal geen rechter zij die daar anders over oordeelt.

maar deze discussie gaat afdwalen van het onderwetrp:)

groeten b
 

Denkerd

  • #42
Dag Boudewijn,

Nee, dat doet de ketel dus niet.

De ketel verwarmt wel, maar een deel van het huis niet. Daar had TS hem niet voor laten plaatsen, die geeft de opdracht om een toestel met vergelijkbaar effect voor de verwarming van het gehele huis te plaatsen. Wat een reële vraag is.

Dat er geen discussie over warm tapwater is doet echt niet ter zake.

Het ding werkt aantoonbaar niet correct naar oplevering.

Ophanger erkent dat, en slaat aan het prutsen. Met weer vervolg ellende. Dan blijft ie de sjaak!

Het zou anders wezen als hij zijn huiswerk goed gedaan had, en middels tabellen van bijv. de fabrikant aan kan tonen dat deze ketel een perfecte vervanger van de voorgaande ketel zou zijn. Dan kon hij gewoon terugvallen op de expertise van de fabrikant. En die staan toch vaak garant voor een goede en storingsvrije werking.

Echter, tot op heden niets van dit al!

Laten we eerst even afwachten wat de bevindingen zijn van TS.

Ik vindt niet dat dit topic afdrijft, deze site is bedoeld om mensen te helpen met een technisch probleem, en dat ook in om een stukje nazorg te geven waar dat dan thuis hoort.

Ik zou het erg vinden als dit soort ongein en incompetentie onder het mom van de lieve vrede over de rug van de branche gedoogd wordt. Het komt me wel voor dat de sector dit zelf nog niet echt goed beseft.
Nico
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #43
Willen jullie gewoon antwoord geven op de vraag van TS en discussies over van alles en nog wat uit de weg gaan ?
Ook gericht en kort antwoorden is een kunst die over het algemeen zeer gewaardeerd wordt.
Verwijzing naar b.v. het recht van de consument kan met een simpel linkje, TS kan zelf wel lezen.
 

Denkerd

  • #44
Dag Jan,

Zeer bedankt voor het plaatsen van dat linkje, dat lukte mij werkelijk niet.

Wij hebben al diverse vragen van TS beantwoord, en zijn in brandende afwachting van zijn bevindingen.

Al waar wij het over hebben is strikt gerelateerd aan zijn probleem.

Zou jij je willen beperken tot hout en bouw? Deze materie is toch iets fijner en gecompliceerder van aard.

Ook dat zou zeer gewaardeerd worden!
Nico
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #45
Nou, nou, een verkeerd geplaatst kraantje kan ik toch niet echt fijn en gecompliceerd noemen. :shock:
 

Bernhard

  • #46
Mathijs,
In de nieuwe ketels zit een regeling die de "eigenschappen" van de installatie opneemt/ziet. Dat is oa. de temperatuurstijging van het CV-water in 1 minuut. Door de aanleg van jouw installatie krijgt de regeling een verkeerd signaal. Door het inbouwen van de afsluiter wordt meer water naar de andere kant gestuurd. Als ik de tekening zie met de leidingloop dan zijn er een aantal dingen verkeerd aangelegd.
Als je deze knelpunten oplost dan zal de installatie veel beter en vooral veel zuiniger gaan werken en geen geluid meer maken. Ik denk ook dat die afsluiter niet de oorzaak van het geluid is. Er zou ook iets met een onderdruk kunnen ontstaan door dat die afsluiter geknepen wordt. Dan gaan kleine deeltjes van het water koken. Je hebt dan geluid van het koken en van de lucht belletjes. De installatie moet echt opgeknapt worden. En de radiatoren moeten ingeregeld worden. Door de geplaatste afsluiter wordt de foute installatieaanleg verdoezeld.Vraag advies aan een specialist bij jou in de buurt. mvgr Bernhard
 

Mathijs_

  • #47
Ik snap dan niet waarom de vorige ketel van 22 jaar oud z'n werk feilloos deed. Mijn huis komt uit '76 en er is in die tijd gekozen voor het aanleggen van goedkopere convectoren met een klep aan de bovenkant. Door een aantal verbouwingen (zolder, badkamer, serre) Zijn er een aantal convectoren weggehaald en vervangen door normale radiatoren. Dit kan er natuurlijk voor zorgen dat de ene helft van het huis meer water heeft en dus later terugkomt bij de ketel dan de andere kant van het huis. Misschien heeft ook e.e.a te maken met dat de ene helft bestaat uit dikke leidingen en de andere helft uit dunne. Nogmaals, dan begrijp ik niet waarom de oude ketel z'n werk wel goed deed. Dat de installatie op sommige punten niet klopt, kan ik enigszins inkomen door de veranderingen. Toch zijn de radiatoren met een voetventiel aangesloten op de cv-leidingen, zodat er altijd doorstroming kan blijven bestaan. De badkamer is in dit geval wel een knel punt, omdat dat daar een doorstroomtoestel van gemaakt is.

Toch zou ik graag willen weten waar dan de knelpunten zitten, om het een beetje beter te begrijpen. Na dit verhaal denk ik er inderdaad zeker over om een (goede) specialist langs te laten komen en er even naar te kijken. Toch ben ik bang voor wat het me oplevert en vooral wat het me gaat kosten.

Toch vraag ik het nog maar voor de zekerheid: een inregelafsluiter heeft dus zin in mijn situatie of zal dit niet veel uitmaken?

Ps. Als jullie foto's willen van bepaalde situaties dan is dat zo geregeld.
 

Bernhard

  • #48
Mathijs,
Je kan eerst afwachten wat het oplevert met een nieuwe afsluiter.
Je kan ook een dubbelinstelbaar radiatorventiel, doorlaat 3/4 of 22mm gebruiken. je kan nog testen of de geluiden door het koken van het water
ontstaat.
Test:
- ketel moet branden
- draai de afsluiter geheel open, onthoud het aantal slagen ivm de instelling
- neem de stand van de drukmeter op
- draai nu de kraan steeds verder dicht tot het geluid ontstaat
- kontroleer de drukmeter
- alles weer in de oorspronkelijke stand terug zetten.
Als de drukmeter een grote afwijking aangeeft op het moment dat het geluid ontstaat kan dat door het koken komen. Met het verhogen van de waterdruk moet dan het geluid weggaan. Als het geluid niet weggaat bij het verhogen van de druk dan is het koken niet de oorzaak.MvgrBernhard
 

Mathijs_

  • #49
Ik heb de test uitgevoerd om te kijken of het komt door het koken van het water. De drukmeter blijft de hele tijd op dezelfde waarde staan, dus ik ga er vanuit dat het niet te maken heeft met het koken van het water.

Ook heb ik nog de test uitgevoerd om het eventuele lucht naar 1 radiator te krijgen. Helaas kwam er bij geen enkele radiator lucht uit.

Klopt het dat ik nu drie mogelijkheden heb voor het vervangen van de kraan: een inregelafsluiter, een kogelkraan en een dubbelinstelbaar radiatorventiel?
 

Bernhard

  • #50
Mathijs,
Het koken is het dus niet.
Een inregelventiel is duur.
Een kogelkraan is goedkoop maar moelijk in te stellen.
Een dubbelinstelbaar radiatorventiel is qua prijs prestatie een goede keuze.mvgr Bernhard
 

Mathijs_

  • #51
Kijk, dat is goed nieuws. Als zo'n radiatorkraan ook gewoon werkt, dan lijkt me dat een goede oplossing. Moet ik dan aan zoiets denken?



En ik denk dat dit vrij gemakkelijker tussen is te zetten toch? De kraan zit nu in de retour, is dit de juiste plek of moet het per se in de aanvoer?
 

Bernhard

  • #52
Mathijs,
Mijn voorkeur is de aanvoer maar het mag ook in de retour. Wel rekening houden met de stromingsrichting. De afbeelding is zo te zien van een ventiel met instelling dmv slagbegrenzing. Beter is een ventiel te nemen met fijn instelling in de spindel.Mvgr Bernhard.
 

Mathijs_

  • #53
Ik ben een heel stuk wijzer geworden en weet nu wat me te doen staat.

Alleen kan ik niet achterhalen wat nou precies slagbegrenzing is en hoe ik dat kan herkennen aan een radiatorkraan. En nog belangrijker, hoe kan ik die fijne afstelling herkennen?
 

Bernhard

  • #54

Dit ventiel kan je via de spindel inregelen. Door de inregelschroef in te draaien wordt de doorgang in het ventiel kleiner gemaakt en zal de weerstand toenemen. Bij een ventiel met slagbegrenzing wordt de radiatorknop zodanig geplaatst dat het ventiel niet meer helemaal open gaat. In de knop zit een nokje waardoor het helemaal open gaan wordt belemmerd. De nokjes breken vaak af. Gebruikers die niet bekend zijn met de slagbegrenzing draaien toch door en breken daarmee het nokje af.
mvgr Bernhard.
 

Ambu954

  • #55
Indien mogelijk plaats dan op bv het hoogste punt eens een auto ontluchter of mischien twee je zegt dat de instalatie twee kanten op gaat
dus in eleke kant 1
tja het is wat wek maar kost geen vermogen
en ik zou de waterleidingstopkraan vervangen door een radiator kraan
 

Ambu954

  • #56
Ik bedenk mij net dat ik deze week de sevice monteur van de fabriek bij mijn 3 maanden ouwe cv ketel heb gehad (AWB )

ook voor geluid overlast
dat het cv pompje in de ketel stuk was of tewel te veel herrie maakte wat de leidingen dus oppakten (schuurgeluid)
nu is het weg
 

Denkerd

  • #57
Dag Mathijs,

Blij dat je verder gekomen bent, en er een beetje zicht op krijgt. Ter nadere zekerheid:

Is het duidelijk dat je die radiatorkraan er niet net zo makkelijk als de huidige kraan met knelringen tussen krijgt?

En dat ie echt groter moet zijn dan een standaard radiatorkraan uit het rekje van de bouwmarkt? Dat is meestal ½ duims, waar jij ¾ duims moet hebben.

Het idee van een kogelkraan is zo gek nog niet; je hoeft niet heel precies bij te regelen, zo een radiatorkraan kan ook herrie gaan maken, want hij is niet als strangregelkraan bedoeld.

De kogelkraan is waarschijnlijk met dezelfde maat uit te wisselen. Doe wat meer moeite om hem goed in te stellen, en haal dan de handgreep er af, en knoop die er los met een tie-rapje bij.

Goedkoopste en meest afdoende oplossing, en er kan niemand meer er per ongeluk aan zitten.
Nico
 

Mathijs_

  • #58
Ik denk dat ik dan voor de kogelkraan ga. Is niet zo duur en als dat ook gewoon goed werkt, lijkt me dat prima. Ik denk dat de kogelkraan goed is in te stellen in mijn situatie.

Ik ben me er inderdaad van bewust dat ik 22mm moet hebben en dat ik het beter maar niet zelf kan doen. Hoogstwaarschijnlijk is de kogelkraan niet even lang als de stopkraan en moet ik dus een nieuwe leiding hebben.

Iedereen bedankt voor alle reacties en hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu