Isolatie onder houten vloer richting buiten

Sjoerd1982

  • #1
Ik heb een gangetje door mijn huis lopen van de voorkant naar de achterkant (tuin), waarboven gebouwd is. De vloer boven dit gangetjes heeft een houten constructie en dat is ooit geïsoleerd met glaswol met dampwerende folie wat niet is afgeplakt. Je voelt ook tocht op een bepaalde plek. Onder het glaswol is het dichtgetimmerd met asbest.
Nu de houten plankenvloer open ligt en het glaswol gedeeltelijk vrij ligt, is het verstandig dit nu dicht te plakken met alumnium tape? Het is absoluut niet vochtig, de houtenconstructie is kurkdroog. Het ligt er waarschijnlijk al 8-9 jaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als het al zo lang ligt zonder problemen zou het zinloos zijn om het te doen. Woon jij daar ook al zo lang.
Die tocht en een andere leefwijze zou wel van invloed kunnen zijn op de situatie daar.
Zo zie je kan isoleren wat je wil maar als het kan tochten heeft dat weinig zin. :wink:
 

Sjoerd1982

  • #3
Ik heb net op de website van rockwool ook het volgende gelezen

Een dampscherm onder de vloer, aan de warme zijde van de isolatie, heeft weinig zin. Warme/vochtige binnenlucht stijgt, dus zal vooral doorheen dak en muren naar buiten willen en veel minder door de vloer. Verder heeft de houten vloer zelf nog een zekere dampremmende werking.
Wel is het aangewezen om aan de onderzijde van de isolatie een dampopen folie te voorzien, ter wille van betere luchtdichtheid en dus thermisch rendement van het geheel.

Dus die hele dampwerende laag heeft totaal geen nut. Ik laat het dan ook gewoon zo. Die tochtkier plak ik wel even dicht.

Ik woon er nog maar net 6 maanden en ben bezig met de renovatie van het gehele huis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Warme lucht stijgt op maar in een constructie is de warmte stroom van warm naar koud.
En het verveldende is dat er ergens in de constructie onder bepaalde omstandigheden een dauwpunt kan komen te liggen. Het vocht wordt op dat punt water.
Merk op dat je met een volledige renovatie niet meer van die situatie kan uitgaan die daar 8-9jaar heeft geheerst. :wink:
 

Sjoerd1982

  • #5
Als ik de website van Rockwool goed begrepen heb en dat combineer met mijn fysische achtergrond is het toch zo dat warme vochtige lucht stijgt, dus dat er maar weinig vochtige lucht door de vloer naar buiten gaat. Daarnaast houdt het hout ook wat vocht tegen.

Er lag vloerbedekking op wat nu laminaat wordt. Voor de rest verander ik niks.
 

MvanV

  • #6
Maar niet alle warmte stijgt op. Het is boven maar 3 graden warmer dan onder in de kamer ofzo.
Er kan dan nog steeds zoveel vocht in de lucht zitten dat het op koude plekken condenseert. En je wilt liever niet dat dat bij hout is.
Maar waarom leg je het laminaat niet op zo'n onderfolie? Dan is het ook opgelost. Want dat is (doorgaans) ook een dampscherm.
 

Sjoerd1982

  • #7
Dan heb je twee dampwerende folies op elkaar met hout ertussen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
 

MvanV

  • #8
Maar die aan de onderkant was niet gesloten
 

Sjoerd1982

  • #9
Dan nog kan lokaal vocht tegenhouden en water kan erop condenseren.

Het is trouwens geen badkamer, maar een slaapkamer, waar je 50% van de tijd niet bent, dus de vochtigheid zal heel erg meevallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu